13 april 2008

Etik och moras

Den djefla mannen har aldrig i sitt liv slängt ens ett tuggummi på marken. Jag skulle aldrig få för mig att gå före någon annan i kön, men ljuger och överdriver gärna som Falstaff, fakir – samtidigt som jag lär barnen att man inte får luras.

Min kollega Zoni berättade att på sjukhuset här i stan finns det i akutens väntsal en barnhörna med blott
  1. en dockvagn utan docka
  2. ett plastgarage utan leksaksbilar.

För allt stjäls. Inte ens en docka med AKUTEN skrivet med spritpenna i pannan fick vara kvar.

Förr – på stenåldern – lämnade vi alltid kvar våra kläder i omklädningsrummet under basketträningen. När jag var liten låste vi aldrig ytterdörren på dagen. Huset stod alltså tomt och olåst med fem olåsta cyklar på uppfarten. Idag stjäls alla våra cyklar hur låsta de än är.

Huset står dock kvar. Förmodligen för att det är så fult.

De som köper svart arbetskraft ska skämmas och avgå. De som jobbar svart kan däremot skryta om det över en öl. En representant ur den s.k. äldre generationen skäller på långhåriga slynglar som inte reser sig upp på bussen, men kan en stund senare vid sin telefon hota en radiopratare till livet för att han spelar dunka-dunka-musik.

Huh?

Är det ok med fildelning?
Är det ok med fortkörning?
Är det ok med skattefusk?

Hur blev det så här? Eller har det alltid varit så här – är jag plötsligt bara gnällig, gammal och stelbent och borde jag istället ta en funderare över min egen ungdoms synder? (När jag t.ex. snodde 25-öringar ur min pappas kavajfickor och skolkade för att majjen luktade illa?)
”Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar er så har jag andra.”
/Groucho Marx
------
Fotnot ur NE:
moras
ORDLED: moras-et
• träskartat område
BET.NYANS: bildligt om svår situation
HIST.: sedan 1556; av lågty. moras med samma bet.

42 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

På a svarar vi nej, på b svarar vi okej, och på c säger vi absolutivt inte.
(Eftersom vi är egna företagare med upphovsrätten som vapen, alltid har bråttom och oftast inte kan jobba svart ändå.)

13 april, 2008 22:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag som är lika gammal som du, Lotten, minns att vi faktiskt låste dörren på dagarna när ingen var hemma. Men det var lika lätt att komma in ändå, eftersom nyckeln hängde i cykelboden, vilken stod olåst. Det kunde hända att grannarna släppte in sig själva och satt och läste en tidning i väntan på att någon skulle dyka upp. Ibland kom ingen och då gick de hem efter det värdfria besöket.

13 april, 2008 22:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, det har inte alltid varit såhär. Och då är jag ändå 70-talist och med andra ord inte så fasligt gammal. Men samhället har hårdnat och folk har blivit räddare, för många olika saker. Det finns en skydd-och-säkerhets-hets numera som om man jämför med min barndom har exploderat. Det är hjälmar hit och skyddsgrindar dit och blinkande larm och ställen man inte har tillträde till efter vissa klockslag. Det är den gamla goda om hönan och ägget. Vilket kom först? Hjälmen eller rädslan för skada? Stölden eller bristen på moral?

Jag vet inte, men när jag var barn hade jag namn-och-adress-lapp på husnycklarna och vi hade aldrig inbrott. Däremot låg nycklarna i brevlådan någon gång i veckan efter att jag glömt dem i lekparken.

13 april, 2008 22:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Gissa vad jag har tänkt på? Jo, att du gärna skriver "på stenåldern" när du berättar om hur det var när du var liten. (En googling på [stenåldern site:lotten.se] bekräftar detta, även om ett par träffar faktiskt handlar om riktiga stenåldern.) Själv kallar jag det "i Småland på artonhundratalet". Betyder det att du är ungefär 10000 år äldre än jag (såvida vi talar om neolitium eller vad det nu heter)?

13 april, 2008 22:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Det viktiga är att man tjänar så mycket pengar som möjligt med minimal arbetsinsats, så man slipper åka skeruttbil iklädd kavaj från Dressman. Och ska man glida fram på en räkmacka får man räkna med att man har fingrarna i syltburken.

13 april, 2008 22:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vilken fånig kommentar förresten. (Min alltså, inte Hakkes!) Jaja, ibland är man ju fånig.

13 april, 2008 22:50  
Blogger Plastfarfar skrev ...

I det villasamhälle som jag växte upp i på 60-talet var cykelstölder på något vis inte stöld.

Man hittade ju för det mesta jonnen vid stationen och ursäktade den som nu hade bråttom till tåget genom att själv göra samma sak en annan gång.

Glömd nyckel? Lätt. Tryck in din Mora i dörrglipan så att låstungan(-kolven? Hjälp, jag är bland ordevetare!) trycks åt sidan och dörren går att öppna.

I dag nänns jag gå ut med soporna i porten utan att låsa dörren efter mig, men är det till återvinningsskjulet 50 meter ut, så låser jag.

Kul värld vi lever i.

13 april, 2008 22:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Inte då Ö-helena. En gång talade ju Matilda om att jag feruktansvärt ofta avslutade texter med ett "HÄPP". (För det hade hon googlat fram.)

Det gör jag aldrig mer. (Se, jag kan lära mig.)

Nu kommer jag att skriva "stenåldern" med darrande fingrar i fortsättningen. Eller byta ut till "artonhundrafrösihjäl".

13 april, 2008 23:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Allt går ju i vågor. Är vi inne i en vågdal/topp nu? Kan detta moraliska förfall (har jag aldrig skrivit förut tror jag) förändras till det bättre?

13 april, 2008 23:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nej, det var ju inte fånigt! Det var för övrigt inte alls någon kritik (nitton träffar på "stenåldern" på alla dessa hundratusentals ord kan ju inte precis kallas stereotypt) utan bara en iakttagelse. Men det där om tiotusen år äldre var väl rätt fånigt?

13 april, 2008 23:11  
Blogger bengt skrev ...

Jag är mest imponerad att Skatteverket kallar det skattefel.

13 april, 2008 23:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad bra att du slutat med HÄPP. Min mamma brukar säga det, och det har alltid retat mig till vansinne.
Själv brukar jag förresten pendla mellan artonhundratalet och medeltiden, beroende på humör.

13 april, 2008 23:28  
Blogger Malinka skrev ...

Jag är sen sextiotalist och minns också en ofarligare, mindre misstänksam värld. (Eller snarare en värld där folk inte var så misstänksamma.)

Men jag är naiv. Jag kan strunta i att låsa när jag går ner till tvättstugan, lämnar handväskan sorgfälligt nerpulad i sittvagnens sufflett utanför dagis och kunde nog lämna en cykel olåst utanför affären – om jag använde en.

Men jag verkar vara i minoritet. Maken gillar't inte, när jag är så "slarvig".

13 april, 2008 23:36  
Blogger Jessica skrev ...

SNOR folk dockor och leksaksbilar på Akuten?! Känns uppmuntrande...
Jag brukar alltid lägga ut mina gamla utlästa tidningar i de väntrum jag så frekvent besöker. Tänker at istället för att slänga så kan ju någon annan få glädje av dem.

Jag har aldrig fildelat. Har inget körkort men tycker på allvar att det ska vara skottpengar på folk som kör något som helst fordon berusad. Är för lat för att komma på eller försöka skattefuska. Eller okej, jag anlitar en fönsterputsare två gånger om året, tot 600 kr.
Frågan är var man ska som är så bråttom? Vi blev omkörda häromveckan av en man i en BMW som måste ha sparat in sisådär 5 minuter.

I Västerås stjäl folk allt cykelrelaterat som korpar. Senast häromveckan snodde någon min cykelpump. Jag bodde i andra städer i sju år. Ingen cykel stulen. Flyttade tillbaka - cykel stulen inom ett jävla halvår.

13 april, 2008 23:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Det fanns en tid utan portkoder. Alla kunde komma in på alla gårdar. På landet olåsta dörrar. När jag flyttade till Kårsta kom brevbärarn in i huset och ropade hoho, det ville till att man var påklädd och sysselsatt med sedesamma ting.

För övrigt trodde jag att moras var en stenig rasbrant, ungefär? Med stenar huller om buller? (Hör man ju på ordet, det slutar på -ras...)

14 april, 2008 00:32  
Blogger Flinn skrev ...

Jag har aldrig kommenterat en blogg så här tidigt på morgonen förut, så nu gör jag det bara för att jag kan!

Och nej, inte okej. Det där du frågade om alltså.

14 april, 2008 06:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Ö-helena
Lotten om någon bör väl ha rätt att nyttja beteckningen "stenåldern", så länge hosn syftar på sin ogifta tid.
ab
Moras, moränås? Men kanske det ligger ett moras vid foten/sidan av åsen

14 april, 2008 07:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Örjan: Hur jag än försöker, kan jag inte ersätta morasbilden i mitt huvud med ett träsk.

Men jag sliter med frågan. Nu ska jag bildgoogla moras.

14 april, 2008 08:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Det kom upp en massa björnbär, en swimmingpool och ishockeyspelare.

???

14 april, 2008 08:13  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag funderar en del på fildelning. På "stenåldern" spelade man ju glatt av nya skivan med Styx på kassettband och gav till kompisen.
Numera bränner man ett ex eller skickar över de bästa spåren via msn. Sedan kan man naturligtvis göra det i större skala och dela filer med folk man inte känner.

Är det fulare att dela filer än att ge bort ett kassettband?

14 april, 2008 08:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Pseudonaja: Jag minns tydligt att vi diskuterade det där rätt flitigt i mina tonår) (som inföll på 80-talet, bör kanske tilläggas). Alla visste att det var olagligt att spela in skivan på kassett, men alla gjorde det ändå.
Skillnaden med fildelning är väsentlig: Det går ju att snoka reda på musiktjuvarna.
I Sverige är det nämligen ett mycket större brott om det finns risk att det upptäcks. Om ingen vet, då är det knappt något brott alls, sa Svensson.

14 april, 2008 09:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Örjan har rätt om Lottens stenålder.

Frågan är vad jag ska använda för epitet om sagda period i mitt liv.

För övrigt är jag en väldans ärlig person som använder cykelhjälm och inte låser dörren dagtid om jag är hemma, däremot om jag far ut, eller ställer mig i duschen (dumma Hitchcock).
Cyklarna stod olåsta hemma, men låsta på annan plats när jag var liten, men numera låser jag hemma också. (Sen korridortiden, that is.)

Så du menar alltså, Lotten, att man tar med sig kläderna in i hallen när man tränar? Hur gör ni när ni duschar då? Duschar ni i omgångar och de andra vaktar under tiden, eller?

14 april, 2008 09:25  
Anonymous Anonym skrev ...

ab
Lärde mig ordet moras när jag läste Peter Englunds Ofredsår.
Där fanns det minst ett moras vid varje bataljskildring.

14 april, 2008 10:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Det har väl aldrig varit olagligt i Sverige att göra kopior för personligt bruk? När vi flyttade Bowie och Pink Floyd från vinyl till kassett var vi nog inga brottslingar.

Den som är bättre insatt får gärna rätta mig om jag har fel!

14 april, 2008 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Det har väl aldrig varit olagligt i Sverige att göra kopior för personligt bruk? När vi flyttade Bowie och Pink Floyd från vinyl till kassett var vi nog inga brottslingar.

Den som är bättre insatt får gärna rätta mig om jag har fel!

14 april, 2008 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är ju skillnad att ge ett kassettband till en kompis och att låta tjugotusen människor ladda ner. Väl?

Örjan: Jag har älskat ordet moras hela livet, det har förgyllt mången spännande äventyrsläsning. Och nu måste jag ändra varenda bild i skallen? Det går inte. Kan inte träsk heta bara träsk, måste det lägga rabarber på ordet moras också?

14 april, 2008 12:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vi pratade om detta i radion i morse och uppmanade alla att ringa in och berätta vad de tyckte och kanske även våga erkänna sina egna synder.

* En dam ringde och bad mig dra åt skogen eftersom jag pratar som en papegoja.
* En dam ringde och berättade att hon redan för 40 år sedan stal sin mans hjärta.
* En man ringde och berättade att han hade varit tjuv en gång i tiden, men att han numera hade kommit på att det var fel att stjäla.

Själv erkände jag att jag en gång i Italien var med om att stjäla en motorcykel (fast jag visste det inte!) och att jag ju stal mina kompisars barbieskor (vilket jag erkänner så fort jag kommer åt).

14 april, 2008 14:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den djefla mannen bjuder förresten på gratisföreläsning på fredag. Meddelas endast på detta sätt och har inte ett dugg med etik eller tjuverier eller ens moras att göra.

14 april, 2008 14:56  
Blogger rigg skrev ...

"Stenåldern" brukar jag referera till som "förra årtusendet, även om det faktiskt även inbegriper både åttiotalet och nittiotalet.

Tänkte även hänvisa till Sokrates och ungdomen men ser nu att det är en skröna. Så var det med det...

14 april, 2008 16:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sa häpp en gång och fick ett enormt och skadeglatt gapflabb till svar av en person som slog upp i en gammal ordbok att häpp var det ord man använda för att mana på judar (ev negrer el zigenare). Och då tappade jag väl lusten att använda just det utropet.
Så allt var nog inte bättre förr, om man inte var arisk förstås.

(Hade det skett idag hade jag förstås nedtecknat vilken bok och årgång det var, samt digitalfotograferat och bloggat om det. Nu har jag bara min skrumpnande hjärna att förlita mej till.)

14 april, 2008 17:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Häpp är vad akrobater säger just innan de skuttar ut i luften, hoppar ner på en bräda och upp på någon annans axlar eller dylikt. Den andra betydelsen har jag aldrig hört talas om.

Via en enorm stretch av dagens topic etik - lär sig ungarna något i skolan om andra världskriget nu för tiden, Lotten och övriga ungdomliga föräldrar?

14 april, 2008 17:42  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag har inte vägarna förbi Olles föreläsning, men sidenväveriet verkar ju intressant ... den dan man får tid över i Stockholm alltså och inte har en hund på kokning i bilen.

Affärsidé till storstan: luftkonditionerad hundparkering/(djur-) för turister som gärna skulle vilja göra nåt men inte kan för att de måste ta ansvar för hunden.

14 april, 2008 17:53  
Anonymous Anonym skrev ...

AB: ja, det gör de. I alla fall bearbetas ämnet noga i mina barns skola. Hur mycket som fastnar är väl en annan fråga.

14 april, 2008 18:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jag har ingen aning om hur mycket de lär sig i skolan. Våra konstiga barn läser frivilligt och på fritiden om andra världskriget. Mystiskt.

(Kaaaan ju ha att göra med att Den djefla mannen har skrivit boken En värld i lågor – om andra världskriget.)

14 april, 2008 18:17  
Anonymous Anonym skrev ...

(Usch, jag ligger efter ...)

Ang. ursprungligt inlägg: Jag är nog som den djefla mannen i de moraliska frågorna. Jag har hellre ett ostädat hus än köper svart städning, hör till dem som stoppar upp trafiken genom att hålla hastigheten och fildelar inte (men lyssnar gärna live på webben via last.fm).

Att köpa svarta tjänster om man arbetar i den offentliga sektor (som jag gör) tycker jag är att skjuta sig själv i foten.

Huset låser vi aldrig när vi är hemma (men det är inte precis så att folk har vägarna förbi där vi bor).

Ang. kommentarerna:

Ååh, jag skulle gärna gå den djefla mannens seminarium men eftersom det var ont om platser så ska jag i första hand försöka intressera dem på jobbet som arbetar med webb/marknadsföring. Går inte det och det finns platser kvar senare i veckan ska jag tänka om.

Jag har två historienördar hemmavid. Den äldste önskade sig Discovery Civilization i julklapp ett år i den tidiga tonåren. Båda rättar sina historielärare ...
Vad månne det bliva?

14 april, 2008 20:12  
Blogger Ica skrev ...

Skattefusk: nej, för bövelen. Ofta gör det bara rika människor rikare. Fildelning kan jag inte komma överens med mig själv om: jag tycker det är bra för man får ta del av musik man ALDRIG skulle hört annars, och anser att skivor ät för snuskigt jäkla dyra, men samtidigt är det inte schysst mot musikerna, men måste jag svara ja, eller nej säger jag JA.

Fortkörning: på en motorväg med lite trafik, god sikt och hela det där så ja. På en 30-väg där småkottar springer fram och tillbaka hela dagarna så nej verkligen inte.

Vi lämnade alltid förrådet upplåst förr i tiden. Sen kom min nojiga moster med sina stockholmsrädslor, så nu är allt låst. Grejen är att om man låser fast cyklarna för väl så blir de sönderhoppade istället för snodda. Vet inte vilket som är bäst(värst)

14 april, 2008 21:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva -- vilken ypperlig kommenterare du är som rasslar in på kvällskvisten och betar av varje ämne och ickeämne!

(Ber om ursäkt för att jag inte är här och värdinnar mig mer än jag gör. Det kommer att bli bättre vad det lider. Jag lider.)

14 april, 2008 23:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Skönt att höra att också andras barn läser historia av sig själva. Min femtonåring är något av en historienörd och rättar läraren han med.

15 april, 2008 08:57  
Blogger Huskorset skrev ...

Åh vad du är bra, Lotten!

15 april, 2008 10:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, tack, Huskorset! (Vadan detta trevliga utbrott?)

Att jag satt längst bak i klassrummet och var oförskämd mot lärare som inte kunde sina ämnen ångrar jag idag. Fast jag var bara oförskämd mot matteläraren som verkligen inte kunde räkna ut ens 2+2, kom jag på nu.

15 april, 2008 11:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är ursäktat, tidiga morgonjobb kan inte vara nyttiga!

Och tack för beröm, det är nog mer av nödvändighet än eget val även om jag ibland smiter in i båset på lunch och kafferast.

Har en ny chef som uttalat "jag hatar bloggar!", men jag har gott hopp om att få honom på andra tankar (så småningom). Först måste han inse att jag är oumbärlig :-)

15 april, 2008 21:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Moras är för mig också nåt geologiskt, men varför inte moralens moras, det låter fint. Om fildelning säger jag att jag inte kan hitta nåt entydigt ja eller nej, jag ägnar mig inte åt det iaf, lyssnar på musik på utmärkta lastfm och hyr dvd. Om fortkörning tycker jag inte för det låter som folk kan komma till skada, och skattefusk tycker jag inte om rent principiellt, men jag antar jag kanske skulle kunna ägna mig åt det om jag hade eget och det visade sig vara enda möjligheten att gå lite plus (såsom jag fått det förklarat för mig av vänner med firma). Fast jag är så feg så kanske jag inte skulle våga ens.

16 april, 2008 18:23  

Skicka en kommentar

<< Home