17 april 2008

Frånvarande

Jag har inte alla hästarna hemma och har blivit den slöaste kniven i lådan samtidigt som jag skulle behöva en häst att skära i små matbitar för att utfordra utfodra alla som flockas runt mig.

Fredag–lördag–söndag pågår här i stan en basketturnering med fler lag och deltagare än jag kan räkna till. Salte Stellan kommer hit med sin luftmadrass och magiske son och måste ju hållas koll på samtidigt som jag ska skriva protokoll åt pojkar födda 97 och flickor födda 94 samt vara speaker på finalmatcherna samtidigt som Den djefla mannen och hans bror överger hemmets inte alls lugna vrå för att hålla gratisföreläsning som förhoppningsvis ska generera en miljard betalningsföreläsningar som ska göra mig till rik hemmafru.

För jag har faktiskt inte tid att jobba utan måste enligt ett snillrikt schema i en bil med punktering och oförklarligt rusande motor röra mig så här under de tre kommande dagarna:

Nu är ju det intressantaste alls inte mina irrfärder utan namnen på stadsdelarna.

Förhoppningsvis kommer någon även i år att få en doja i storlek 52 i huvudet, stuka foten coachandes, kräkas mitt i en lay up, begära ketchup i filen – och visst kommer jag väl att få se ett par domare döma sovandes?

----
Aha och minsann. Den 18 april är tydligen ”Världsarvsdagen”. Någon som vill ärva min lilla del av världen? Frånvarande hästar och oskarpa knivar ingår.

Etiketter: ,

41 Reflektioner:

Blogger Plastfarfar skrev ...

Röksta verkar vara utanför The Zone. Koppla av med en Röd Prince där, så ska du se att du fixar det hela. Ta två om det kniper.

17 april, 2008 23:12  
Blogger Jessica skrev ...

Hjulet snurrar men hamstern är död

;) ;) ;)

Eller h*n har bara två hjärnceller; den ena sitter i rullstol och den andra puttar på.

Kramar!

17 april, 2008 23:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Hade jag inte haft dig på telefon när vi åkte från E-Tuna Sporthall hade vi säkert varit kvar och yrat än idag...

Så för de läsare som eventuellt tänker sig att Lotten saknar lokalsinne: tänk om.

18 april, 2008 01:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

SNOPPTORP! På fullaste allvar?

18 april, 2008 08:06  
Blogger Malinka skrev ...

Äh, Snopptorp är ingenting. Jag har bott vid Pungpinan.

18 april, 2008 09:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snopptorp, jaaa! Och i högerkanten kan man ana Kents Hagnestahill.

Och i Slagsta finns ett gatukök som heter Slagsmålet.

18 april, 2008 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Men snälla Lotta, förklara Snopptorp för oss!

18 april, 2008 10:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, menar jag. (Jag blev visst skadligt upphetsad.)

18 april, 2008 10:43  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Han har inte plogat ända fram... till Snopptorp...
Trevlig helg

18 april, 2008 11:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lena -- Jag skulle behöva en personlig kontakt på ortnamnsarkivet! Varje dag, hela tiden. I fickan!

Snopp betyder ju liten stump (höhö), bläs (vit fläck på hästen), den brända delen av en ljusveke och det gröna bladskräpet på t.ex. en jordgubbe samt den sista mjölkresten i juvret.

Men vad hände i Snopptorp i tidernas begynnelse?

18 april, 2008 11:18  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Om man ska vara lite seriös så skulle jag (som nog visserligen har läst en liten ortnamnskurs i tidernas begynnelse men inte minns något speciellt av den) helt ovetenskapligt kunna tänka mig att förleden har något med stöld eller stråtröveri att göra (av snappa).

18 april, 2008 11:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste du alltså åka i cirklar? Är det utomjordlingarna som tvingar dig till det?

Avlyssnat på tunnelbanan, samtal mellan mycket, mycket tålmodig pappa och enormt charmig och guldlockig treårig son:

- Pappa, när jag pratar så pratar någon SAMTIDIGT i mitt öra.
- Mhm.
- Samtidigt, pappa, i mitt öra.
- Vad..? Pappan blir intresserad.
- Jo, jag sa, att när jag PRATAR så pratar någon SAMTIDIGT i mitt öra.
- Men... nu förstod jag inte riktigt. Kan du förklara igen?
- När jag pratar. Då pratar någon samtidigt I MITT ÖRA.
- Men... hur menar du då... pratar?

Liten paus för eftertanke. Tankarna skenar i pappans huvud. Menar sonen att han hör röster? Är han besatt av onda andar? Schitzofren? Själv skulle jag bara ha svarat: "Jaså, vad roligt, säger rösten något kul?", men pappan insisterar. Detta måste utredas! Inga objudna gäster i min sons öron!

- När jag PRATAR, pappa, så pratar någon i mitt öra SAMTIDIGT!
- Men... vad säger rösten då?
- Samma som jag.
- Jahaaa. (Pappan uppenbart lättad.) Menar du att du hör din egen röst när du pratar?
- Just det, det var ju det jag sa.
- Ahaaa.

18 april, 2008 12:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Snopptorp.
Snopptorp.
SNOPPTORP!

Underbart.

18 april, 2008 12:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Orangeluvan: perfekt återgiven konversation där :-)

Ö-Helena: en kompis till mig flyttade till Danmark och bor nu på Bögballevej. Kanske i en vänort til Snopptorp?

18 april, 2008 12:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Eller kanske till Nossebro? (Nosser = pungkulor på danska. Herregud! Jag skrev just pungkulor på Lottens blogg!)

18 april, 2008 12:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Ossj. Det låter mer som om vi skulle behöva hålla ett öga på dig…

18 april, 2008 13:08  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Vad som gör Snopptorp ännu roligare är att där finns en konsumbutik som heter Triangeln och ett kyrktorn som går under namnet Kondomen.

18 april, 2008 13:11  
Blogger A N N I K A skrev ...

Har en kompis som faktiskt bor i Snopptorp. Som flyttade dit av egen fri vilja dessutom. Man skulle velat höra när han förklarade det för sin mamma.

18 april, 2008 13:51  
Blogger den blyga skrev ...

Det verkar ha blivit rena porrsajten. Akta dig så det inte slutar som för KAO(s)

18 april, 2008 14:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingen fara, Den blyga: jag delegerar som en kung. Sextonåringen tar Tioåringen och Åttaåringen tar hand om Femåringen tillsammans med grannfamiljen medan jag åker med Trettonåringen till en hall ... som jag dock inte hittar till.

(Ser ni? Två minuters paus – och jag prioriterar bloggen.)

18 april, 2008 15:05  
Anonymous Anonym skrev ...

"konsumbutik som heter Triangeln och ett kyrktorn som går under namnet Kondomen"

Är ni inte riktigt KLOKA i Eskilstuna?
(tihi)

18 april, 2008 17:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Ganska naturliga skulle man kunna säga.

Men, jag blir alldeles trött när jag ser Lottens schema. Jag skulle inte vara människa efter det ...

wv: vlvve

(lite felstavat men annars helt i linje med dagens ämne)

18 april, 2008 19:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Enligt Ortnamnsarkivet så har Snopptorpsbadet i Eskilstuna stad tidigare hetat "Snöptorpsbadet".

I så fall kommer nog "Snopp-" av verbet "Snöpa". Kanske bodde det någon som brukade kastrera traktens hingstar (eller grisar) här.

18 april, 2008 19:59  
Blogger Ingela skrev ...

Kåtaträsk ligger 1 ½ mil från min by.

Fast det fattar väl alla som känner till breddgraden hur lite upprörande det byanamnet är.

18 april, 2008 21:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Heder åt ortnamnsforskaren Dieva -- men vaaaaaar ligger Snopptorpsbadet, hörni ni som vet? (Jag är ju bara inflyttad.)

Lena: Tjoho, vi är inte riktigt kloka!

Jag har idag klämt på Sveriges längste basketspelare (2,14 meter som heter Göran Eriksson) och tittat på en nästan lika lång basketlirare som jag minns som nyfödd (Larry Robinsons son) och letat efter Salte Stellan (men jag var 30 minuter för tidig).

18 april, 2008 22:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Badet kallas (åtminstone enligt anteckning 1950) även för Tunaforsbadet, om det kan vara till någon hjälp.

wv undrar om "jybyn" finns i dina trakter.

19 april, 2008 10:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Ligger straxt ovanför Snopptorp i ån (enligt samma anteckning).

Här finns en bild på badet från mellankrigstiden.

Det finns kanske inte kvar idag.

19 april, 2008 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Frälsehemmanet Snopptorp ägdes i slutet av 1800-talet av Herr Baron A. Leijonhufvud.

Under 1870-talet gick det att dricka brunn på Snopptorp; ploglag vid gården var utsedda till snöfogdar och brandmästarrote.

1896 köptes delar av egendomen i anslutning till Eskilstuna stads vattenledningsområde och vattenreservoir av staden och 1899 införlivades de delarna även administrativt och juridiskt i staden.

19 april, 2008 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Någonstans straxt söder om den bro där din väg korsar ån, och på motsatta stranden, bör badet ha legat.

Nu ska jag ut och jobba i trädgården.

19 april, 2008 12:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Heder åt forskningsmästarinnan Dieva!

(Dock är ju namnet inte färdiganalyserat. Vi jobbar vidare på't va?)

19 april, 2008 13:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, lotten, sådant kan inte lämnas ifred!
;-)

19 april, 2008 14:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Så märkligt. Jag klickade på dievalänken och sedan enligt instruktioner på Snopptorpsbadsbilden för att den skulle bli större (pun not intended). Då kom det upp en bild av en tom rustning i stället.

Symbolik? Tomma rustningar skramlar mest?

19 april, 2008 17:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Första gången jag klickade på bilden av badet så fick jag samma bild i större format; andra (& tredje & fjärde)gången så fick jag bilden på rustningen ...
Undrars vad som hänt?

19 april, 2008 17:45  
Anonymous Anonym skrev ...

[Var finns smileys-biblioteket för svordomar??? Här skrev jag ett långt svar med litteraturreferenser och så käkade Blogger bara upp dem!!!]

19 april, 2008 18:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Censur!

19 april, 2008 18:11  
Anonymous Anonym skrev ...

OK. Nytt försök. [Hände igen, men nu hade jag kopierat. Ha!]

PÅ Eskilstuna bibliotek finns följande som kan vara av intresse:

Från frälsetorp till stadsdel : Snopptorp i Eskilstuna. 1996.

Ohlsson, Bror-Erik, Egen härd är guld värd : egnahemsrörelsen i Eskilstuna. 2005.

Ohlsson, Bror-Erik, Nygamla stadsvandringar i Eskilstuna. 2004.

Snopptorps villaägareförening 90-årsjubileum : almanacka 2002. 2001.

Och i Vitterhetsakademins bibliotek finns:

Hellberg, Lars: Tre gånger Snopptorp, i Runor och namn. 1999.

19 april, 2008 18:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tillbaka från basketvärlden! För tillfället. (Har hittat Salte Stellan, men inte hans magiske son.)

(Och imponerad över snoppreferenserna. Vi måste verkligen gå till botten med detta.)

19 april, 2008 18:58  
Anonymous Anonym skrev ...

1646: Snåppetorp

Karta från Lantmäteriet, kräver DjVu-plugin.

Gården låg möjligen norr om helsobrunnen men det är svårt att jämföra strandlinjen med dagens karta.

Snopptorps helsobrunn ser ut ha legat på tomten som ligger mot ån där Vilstavägen ansluter till Rosenhällsgatan om jag jämför den Häradsekonomiska kartan 1897-1901 med Eniros karta.

19 april, 2008 19:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Deja vue-plug in? ;)

På tal om snoppar var jag på norsk dam-middag med dylika en gång för länge sedan på ett kalfjäll. Det skulle vara tårta med marsipansnoppar som dekoration, men det fanns ingen marsipan, så vi fick använda getost. Inga norrmän saknar getost ens på kalfjället. Till inmundigandet av tårtan lästes högt ur forntida lekramsor som tydligen från början innefattade torkade hästsnoppar.

Varför vi gjorde detta? Inte den blekaste.

19 april, 2008 20:48  
Anonymous Lottens pappa skrev ...

Utfordra?

Du har fått 39 kommentarer, men ingen har reagerat på denna horrör!

10 februari, 2010 15:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jises ok jälp. Jag har tapat stavnigskunnskaperna.

10 februari, 2010 15:53  

Skicka en kommentar

<< Home