09 februari 2008

Tillsägelser och hörselkunskap

Här är några bevis för att jag är en finfin representant för den omogna gruppen Generation Jag Vill Inte Bliva Stur. Mina barn har idag sagt till mig:

– Mamma! Dansa inte på bussen!
– Mamma! Du har för hög volym i lurarna!
– Mamma! Det där är min tröja!
– Mamma! Sitt ordentligt!
– Mamma! Har inte du redan ätit en glass?

Men nu ska jag vara vuxen och dela med mig av något som Femtonåringen nyss lärde mig.
För att undvika hörselskador ska man inte ha mer än ca 45 % av volymenheterna på när man har hörlurar.
Detta betyder i klarspråk att eftersom jag på min Ipod kan höja ljudet 40 klick, bör jag ha volymen på ca 17. (Sänk volymen helt och försök att utan att bli döv höra hur många gånger du kan höja ljudet innan du har nått max på den lilla apparaten.)

Hrmpf. Nu när jag ska dammsuga hela huset, kommer jag inte att kunna höra musiken alls. Och i förlängningen betyder det att jag inte kommer att vilja dammsuga. Moooget.

15 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Har ingen musikiöratmaskin att ha när jag kör dammsugare.

Så istället utgår jag från den ton som dammsugaren ger ifrån sig. Och så sjunger jag en sång och så ska jag landa på den där tonen igen. Kontrapunkt eller vad det heter.

Hurtigt va?

Nej, jag ogillar Verkligen att dammsuga. Blir bara svettig och arg (och dammig). Men gillar när det äntligen blir rent.

Och ibland händer det att jag sjunger mot dammsugartonen.

09 februari, 2008 17:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N har alltså absolut dammsugargehör?

09 februari, 2008 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

En bra podcast kan göra att man vill plocka leksaker/dammsuga/torka diskbänk/hänga tvätt – i alla fall tills programmet är slut. Risken för att få hörselskador av Vetenskapsradion eller Språket bedömer jag som ganska liten.

09 februari, 2008 18:48  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Tydligen blir man hörselskadad i lägre grad av musik man gillar på krossvolym än av musik man inte gillar på samma volym. Rätt fasinerande faktum som får en att misstänka (ännu mer än tidigare) att kroppen är en stor fet simulant.

09 februari, 2008 19:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"... än av musik man inte gillar på samma volym."

Eh. Jag tänker på ... jag tänker på ... mitt radiojobb!

09 februari, 2008 19:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Risken är mindre att få hörselskador om du tycker om musiken. Alltså måste det vara särskilt viktigt med favoritmusik om man ska dammsuga med museik i örat.

Mina öron är inte pluppdesignade, öronproppar åker ut på fem sekunder, har därför ingen Ipod.

Men, nu har jag varit i Wilhelminas kök och vinkällare och fingrat på glassmaskinen, det var jättefint.

Jag har också konstaterat att om Bästisgrannen till nästa fest inte vill vika servetter så finns färdigvikta att köpa. Bl.a. på Stockhome (t.ex. på Kungsgatan i Kgl. hufvudstaden).

09 februari, 2008 19:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vänta nu och kors i taket, står det att min djefla man vill plocka leksaker/dammsuga/torka diskbänk/hänga tvätt?

I will hold this against him.

09 februari, 2008 19:18  
Anonymous Anonym skrev ...

... musik ...

(förhandsgranska männska!)

09 februari, 2008 19:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad kul att du fingrade på den Hallwyllska glassmaskinen, Dieva! Såg du ägghyllorna?

Oj! Jag har ju glömt att visa upp Bästisgrannens till nyårsafton vikta liljeservetter!

09 februari, 2008 19:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, fantastiska, och krukorna som de gjorde vattenglas i!

Wv: tefon (sparad, kommer så småningom)

09 februari, 2008 19:31  
Blogger Jessica skrev ...

Det enda jag håller med om att ljudnivån. Fick lära mig hur högt det får vara och det ställde jag podden på. Då går den inte över den gränsen. Vissa lyssnar på musik så att man hör låtarna fem meter bort. Jag lyssnar på Meny i podden och andra podcaster också. Något tröstande i Karin Fransons örter varje vecka.

I övrigt; dansa på för sjutton.
En djefla man: du dansar väl med Lotten?!

09 februari, 2008 21:19  
Blogger Jessica skrev ...

förhandsgranskar ni? Ambitiöst. Gör jag bara när jag ska göra länkar fast sen så består ju mina övriga kommentarer av stavning och meningsbyggnad som ibland bryter mot normal svensk syntax...

09 februari, 2008 21:21  
Blogger görel skrev ...

Jag håller med om att det är ett bekymmer att man inte kan lyssna när man dammsuger. Därför undviks denna sysselsättning i det längsta. Inte bra när hushållet innefattar en mycket stor hund och fyra normalstora katter. Det händer att jag sätter mina raska barn att göra detta, men detta är olyckligtvis ofta förknippat med krav på motprestationer.

10 februari, 2008 11:30  
Blogger Ica skrev ...

Hm, för din del spelar det nog ingen roll. Du bör redan ha blivit halvdöv på dina busvisslingar. Det har jag blivit... av dina alltså.

10 februari, 2008 18:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett väldigt low tech alternativ till dammsugning är sopborste och skyffel. Inte lika effektivt - tar längre tid och det blir mer skrot kvar. Men man kan lyssna färdigt på sin roliga podcast...

11 februari, 2008 06:40  

Skicka en kommentar

<< Home