06 februari 2008

Gårdagens kvällsmat

Igår kväll åt vi hamburgare. Jag insåg plötsligt att huvudrätten och efterrätten var kusiner eller i alla fall bryllingar. Klart att man då tänder ljus och häller upp en öl och tar en bild.

Den skarpögde ser här ett fatalt misstag.

Om semlor kan man skriva mycket, vilket jag genom åren har gjort. Vad jag bara lite lätt har berört är min karriär som semmelbullebagare – varje måndagkväll kl. 20–23 flyttade jag släta bullar från ugn till plåtställ. Som 17-åring! (Men skolan då? Varför skickade mina föräldrar mig på detta sätt ut i kolgruvan? Läxorna till tisdagen måste ju ha blivit lidande. Nejvisstja, vi hade ju nästan inga läxor på den tiden.)

Det fatala misstaget var att jag när bilden arrangerades glömde att stoppa i proteinet. GI uppåner liksom. Sedan åt jag utan att märka det upp hamburgaren utan hamburgare! Jag måste börja sova middag.

28 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Jag skulle just säga att det var ju bra att du inte stoppade hamburgaren i semlan :).

06 februari, 2008 08:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hamburgare utan hamburgare. Det är väl det som är luffare?
Iallafall kallade vi det när vi (i brist på pengar) käkade det i stället för skollunchen när jag gick i gymnasiet.

06 februari, 2008 08:10  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men att spritsa grädden i semlan, det missade du inte?

06 februari, 2008 08:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Semla & öl,
vilken höjdare.

06 februari, 2008 08:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Gräddburgare. Eller McMandelmassa, kanske.

06 februari, 2008 08:54  
Anonymous Anonym skrev ...

I bamba här i stan bjuder de ibland på göteburgare. Då är det en korvskiva i stället för en hamburgare mellan brödbitarna.

06 februari, 2008 09:01  
Blogger jovanna skrev ...

Här åts det också hamburgare igår. Också utan ham. Istället med linsburgare. Dock inga McMandelmassa:)

06 februari, 2008 09:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men du hade iaf sesamfröbullen till hamburgaren och inte till semlan.

Vi åt mackor och drack te som huvudrätt.

06 februari, 2008 09:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är nog mest imponerad av kandelabern - var det burgar'n eller semlan som krävde adekvat bakgrund?

06 februari, 2008 09:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jomenvisst, Översättarhelena, såklart spritsade jag grädden -- och det redan innnan jag hade tänkt ta en bild. (Annars kan man ju lätt göra sig till när det ska bildbloggas.)

Nu är det så att jag kanske måste presentera alla kvällsmåltider här för att få en anledning att öppna en liten öl. Kandelabern tillkom av samma anledning: ni ska ju fås att tro att vi har det mysigt här hemma.

06 februari, 2008 12:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kommer ni ihåg 30-sekundersregeln som jag skrev om förrförra veckan?

(Alla gamla basketspelare fnittrar nu. Ni andra fnittrar inte.)

Idag skrev även tidningarna om den, så i radio i morse intervjuade vi en SJ-kvinna som sa att resenärerna faktiskt gillar det här. Och visste ni att proceduren att stänga tågens dörrar tar 22 sekunder? 22!!!

06 februari, 2008 12:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

I morgon ska jag kaaaaaanske intervjua Lasse Lagerbäck!

06 februari, 2008 12:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Å, Lagerbäck vet jag ju vem det är! Jag är faktiskt inte alldeles bortkommen när det gäller kändisar!

06 februari, 2008 12:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Nyburgarmisstag?

06 februari, 2008 14:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Men...är det verkligen gott med öl till selma. Hetvägg har mn ju hört talas om. Men det är ju varm mjölk...väl? Eller minns jag så fel? Var det varm öl?

06 februari, 2008 17:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Selma menar jag inte. Selma ska man inte äta. Det är inte snällt. Och dessutom förbjudet i lag. Jag menar förstås SEMLA

06 februari, 2008 17:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alltså, jag förstår er ölsemleoro.

Jag svepte ölen i en klunk, pulade i mig den där hamburgerfria hamburgaren, gjorde en till MED hamburgare och städade sedan köket i tre kvart medan jag väntade på teet.

Sedan smofsade jag i mig semlan med både florsocker och den spritsade grädden på nästippen och sköljde ner allt med te.

Nu måste jag välja: ska jag åka på basketmatch och spela in landskampen på tv eller strunta i bask... nej det ska jag inte. Ladda videon!

06 februari, 2008 17:48  
Blogger Lisa skrev ...

Jamen det vet väl alla att burgare kallas köttsemla. Men vilken stilig bild!

06 februari, 2008 19:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Semla, öl och kandelaber stod också på vårt middagsbord i går.
Fast kandelabern var inte tänd.
Ölen råkade jag hälla ut på bordet (i alla fall halva).
En liten semla fick jag åtminstone i mig. Yngste sonen åt nog lika många som resten av familjen tillsammans.

06 februari, 2008 19:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Off topic: Hur tar folk bort sina egna kommentarer???

06 februari, 2008 20:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Mitt spontana svar skulle vara att du spritsat majonnäs i semlan. Det var ju tur att det inte var så!
När jag var 17 år bakade jag inte semlor utan sålde hamburgare. Detta var långt före GI, så många flickor köpte just sina hamburgare utan hamburgare. Fast jag tror inte att de trodde att de skulle bli smalare utan de var nog bara snåla.

06 februari, 2008 20:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Ta bort kommentarer antar jag är reserverat för medlemmar i Blogger.

06 februari, 2008 20:56  
Anonymous Anonym skrev ...

OK. Nu har jag löst filmen. Rocky Balboa.

Wv är hopplös: yqtbznss

06 februari, 2008 20:59  
Blogger Jessica skrev ...

Jo, jag kom apropå helt apropå mest att den där gröten ni åt i USA. Jag tror att det var cream of wheat.

06 februari, 2008 21:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, förlåt Dieva, det skulle jag ju ha svarat på häromdagen: Rocky, fast inte den första filmen.

Lotta: Jag och Bästisgrannen stod en nyårsafton i en hamburgerkö där mannen framför oss köpte en hamburgare utan bröd. Och ostekt. Knaaak sa det när han bet i den hårda burgarn.

06 februari, 2008 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade tänkt gissa på att du hade spritsat in majonnäs i semlan i stället för grädde. Eller på att ölglaset inte var så fullt som man kunde önska.

07 februari, 2008 11:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste ju bara rapportera att det inte bidde någon intervju med Lasse Lagerbäck. Han "skulle packa".

07 februari, 2008 15:54  
Blogger Jessica skrev ...

jaha nähä, inget cream of wheat...

07 februari, 2008 17:06  

Skicka en kommentar

<< Home