30 januari 2008

Att sova i gästsäng

Jag ligger här och funderar. Ska man spola om man gå upp och kissar mitt i natten?

Ska man stänga dörren eller ha den öppen?

Ska man vika ihop lakanen i en fin hög på morgonen?

Ska man gå ner till frukosten i pyjamas eller klä på sig och borsta tänderna först?

Klockan må vara mitt i natten och min kropp må skrika efter sömn och vila ... men jag måste ju rapportera att jag ligger på dessa lakan.

SJ!

Husets innehavare (tillika den man som sammanförde mig med min djefla man när vi var 20 år) blev på sin svensexa i lindrigt nyktert tillstånd placerad i en sovkupé med en biljett Stockholm–Malmö. Endast iklädd ett par röda skor.

Han hade inte funderingar om nattlig spolning eller dörrars öppnande utan mer blottarrelaterade problem. Men inte stod han rådlös, inte. Iklädd en ljusblå SJ-toga gick han på Malmös gator och torg tills han kom hem till någon som upplät sin gästsäng till honom. Och lakanet har han kvar.

(På min möhippa strippade jag på gågatan i Malmö. Vad är det med Malmö och nakenhet?)

Tillägg, tillägnat oroliga puritaner:
Nejdå, jag strippade inte så att jag blev så himla naken. Det var en sorts Gilda-stripp som markerade nakenheten utan att man såg den. Jag blev inte ens kall om rumpan.

14 Reflektioner:

Blogger Marianne skrev ...

Inga SJ-lakan här, men jag växte upp i ett hem där det stod "SJ" både på tvålarna och på dassrullarna.

Spola, stängd dörr, vik ihop, klä på, borsta tänderna efter frukost.

Vad i fridens namn är det för vits med att borsta före?

30 januari, 2008 08:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten, på din möhippa fick du ju sy en egen klänning och sen iklädd den och Helenas mammas kopäls stå på gågatan i Malmö och sjunga. Du var så sedligt påklädd så, kopälsen täckte alla eventuella glipor i den snabbsydda klänningen.
Så vitt jag minns. Det har flutit mycket vatten i kanalen sen dess.

30 januari, 2008 09:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid: Men sedan strippade jag som Gilda, minns du? Det var ett sätt att dra uppmärksamheten från min inte helt klockrena sångröst.

(Gilda strippade dock väldigt lite, jag ökade på lite.)

30 januari, 2008 09:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Marianne: Jag vek ihop lakanen jättesnyggt!

(Lite kul är att jag sov i samma lakan som min ex-pojkvän sov i för tre dagar sedan. Han gjorde slut för 24 år sedan, men vi möts mellan lakanen, liksom.)

30 januari, 2008 09:13  
Blogger Xtian skrev ...

Det är ju det jag säger - jag måste flytta tillbaks till Malmö.... Påklädda Stockholm känns än mer trist

(och Marianne har rätt till one-hundred-%)

30 januari, 2008 10:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hemma hos värdar som lägger sina gäster i hallen slipper man ju åtminstone fundera över problem nummer två.

30 januari, 2008 14:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu sitter jag på tåget, men inte bland slipsarna i förstaklass utan bland den pruttande pöbeln. Alla äter haburgare, sushi och stångkorv som de har med sig i matsäcken och jag är jättehungrig.

MEN JÄTTEKARLEN BREDVID MIG SOVER SOM EN FLODHÄST SÅ ATT JAG INTE UTAN ATT KLIVA PÅ HANS HAKA KAN KOMMA UT!

Hungrig!

30 januari, 2008 18:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Haburgare måste vara en freudiansk felstavning.

30 januari, 2008 18:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, där neråt landet händer det saker, min strippning var dock i Lund.

Och det där med SJ, jag tror att deras saker har viss dragningskraft och fastnar på folk...
Maria

30 januari, 2008 19:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag klivit på hakan och ätit en förvånansvärt god SJ-macka. Men jag upptäckte i samma veva att jag i drygt två timmar har suttit på min hatt.

Platthatt.

30 januari, 2008 20:14  
Blogger den blyga skrev ...

Platthatt får mig att tänka på Povels Sopetippetoppetupp

30 januari, 2008 22:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det är plommonstopet så måste du vara rädd om det. Det har tjänat oss väl.

xtian: Det kan hända saker i Stockholm också. Under? (överbelastning i hjärnans prepositionsminne) min nollning gjorde vi klädstreck utanför Operabaren på ljusan dag, helt nyktra. Många färre plagg blev det på kroppen.

Detta hade jag glömt (förträngt?), jag kom först bara ihåg att vi badade i Karlaplans fontän (samma dag)-

30 januari, 2008 22:56  
Anonymous Anonym skrev ...

... mitt på ljusan ...

wv: pdonuz

31 januari, 2008 00:00  
Blogger Unknown skrev ...

Strippa i Malmö eller Lund har jag inte gjort men väl varit naken inför många glada kvinnor som haft möhippa eller tjejfest eftersom jag jobbar som modell för kroki, kroppsmålning och liknande.
Är du nyfiken? konstnodell.se

11 mars, 2010 06:03  

Skicka en kommentar

<< Home