03 februari 2008

Reflektion över radioprat och gåstavar

Efter en hysterisk vecka när jag enligt min djefla man betedde mig som en kung på stråtrövarresa i fyra olika städer, åkte jag hem till ett nytt jobb och en födelsedag. Detta kräver förstås några reflektioner.

  1. Knäövningarna som ska göra mina fötter brukbara igen, var svårast att utföra i båthytten på väg till Åbo. Det var lite som att spela plockepinn i en tändsticksask.
  2. Gåstavarna som jag fick istället för en cykel igår, har visserligen pulsmätare, mellantid och andra tävlingsfinesser, men kommer ändå att gå tillbaka till affären. Ska här promeneras, ska det göras snabbt, kvickt och motvilligt – utan pinnar. Om jag vill motionera spelar jag basket.
  3. Radiojobbet innebär väldigt lite prat och väldigt mycket musiklyssning och detta på alldeles för mycket musik som jag inte gillar.

– Nämen alla kan inte gilla just dina favoritlåtar, Lotten!
– Nämen ingen kan gilla den här och den här och d...
– Målgruppen tyc...
– Men målgruppen har fel!

(Här lägger jag mig ner på studiogolvet och sparkar och skriker tills någon ger mig en napp.)

En sak som jag har lärt mig är att ”lyssnarna” (citattecknen beror på att det är en oformlig grå massa med okänt innehåll och man ju omöjligtvis kan dra dem över en kam) inte gillar att få information om låtarna. I fredags skulle vi ha spelat den ständigt snuviga Kim Wilde med ”Kids in America”:

Inte ett leende. Kläder som hade passat bra idag. Inte mycket till koreografi. Men många persienner.

Då tänkte jag snabbt efter låten berätta att den är från 1981 och att det var Kim Wildes brorsa (Ricky, som syns på keyboard i videon) som 1972 fick en brottarhit med ”I am an Astronaut” och titta här finns en intervju med den då 11-årige Ricky. Men låten var tvungen att strykas för att något annat tog för lång tid. (Att jag pratade pitemål, kanske. Eller att vi utredde skillnaden på kyssar och pussar.) Därför var jag nu tvungen att pysa ut informationen här.

Men hörni, stämmer det – att man inte vill ha information som årtal och kuriosa om låtar som spelas på radio? Varför tacka nej till kunskap?

41 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Om du ska avlasta dina knirkande (jag höll på att skriva knarkande men så långt har det väl inte gått än) knän så det väl inte belastning man ska ägna sig åt. Du kanske borde gå till en sjukgymnast?

03 februari, 2008 10:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle inte ha något emot att få lite extra information om låtarna på radio.

"Svar från en i den grå massan"

Eller kanske inte, jag hör inte till sändningsområdet.

03 februari, 2008 10:26  
Blogger Malinka skrev ...

Man får numera vara tacksam över att ens få veta vad låten heter. Så att få så mycket info som årtal och låtskrivare skulle väl orsaka överbelastning på hjärnan.

Ettochetthalvtåringen i mitt knä diggade glatt till Kimpa.

03 februari, 2008 10:37  
Blogger Humlan skrev ...

Det är klart att man vill veta mer och "onödigt vetande" är alltid roligt.

03 februari, 2008 10:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessika: Det är sjukgymnasten -- som jag äntligen har uppsökt -- som har gett mig knäövningsorder!

Ni förstår att detta om lyssnarnas önskan om låtinformation är en vetenskaplig undersökning som jag kommer att presentera i radio?

03 februari, 2008 11:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Tyvärr lyssnar alldeles för många inte på radio, fast de har den på. Därför får jag - som är något av en P3-fanatiker - ständigt höra: "Byt! orkar inte lyssna på sån där tjatkanal."
Fast att det är tjatet man vill åt. Ibland.
Visste du förresten att P4:s målgrupp en gång i tiden definierades som "personer över 37,5 år"?
Det tvistades på Sveriges Radio om målgruppen skulle vara 40+ eller 35+. Tvisten kunde inte lösas, och slutade med en mesig kompromiss.
Och när man lyssnar på musiken idag, är man snarare böjd att tro att målgruppen är +57,5.

03 februari, 2008 12:21  
Blogger Pysseliten skrev ...

Ja, man vill veta allt om musiken är bra!! Annars spelar det ju ingen roll, då kan gärna till och med trafikinformationen få bryta in! Men det kanske är så musikproducenten tänker: "Vad är tillräckligt ointressant för att vi ska slippa annonsera vad det är och helst så dåligt att eventuella avbrott inte stör...?"

03 februari, 2008 12:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan: ".. böjd att tro att målgruppen är +57,5".

I will quote you.

03 februari, 2008 12:37  
Blogger Jessica skrev ...

Happ, där fick jag, lotten ;). Har hon sagt stavgång?
Dieva. Titta på nätet om inte programmet finns där. Jag lyssnar på Radio Gotland tre gånger i veckan på ett morgonprogram som har en sådan himla kul stil.

03 februari, 2008 12:46  
Blogger Jessica skrev ...

Radio Sörmland, morgonskiftet och
Lotten

Lyssna igen

03 februari, 2008 13:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessika! Vi vill ha en länk till Gotlandsprogrammet också!

03 februari, 2008 13:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jessika. Tack, fast jag hade redan hittat programmet (och lyssnat en del om inte på allt). Nu ska jag bara försöka få guldfisken att komma ihåg att jag ska lyssna till Radio Sörmlands morgonprogram på jobbet. Det är inte så lätt.

Jag får kanske skriva upp det i min almenacka precis som jag skriver upp det jag ska göra under dagen, och under stundom även att jag ska komma ihåg att äta ute eftersom jag inte får någon middag hemma. Den käre maken brukar iofs ringa och påminna mig eftersom han på god grund misstänker att jag annars glömmer bort det.

Väder- och trafikrapporter från tidig morgon i Sörmland kommer nog att sätta griller i en och annan kollega.

03 februari, 2008 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Jäklar skitprat. Jag är en (förvisso musiknörd) årtalsfantast och kan de flesta årtal som har med låtar att göra. Men när jag tvekar och inte sitter vid en dator så förbannar jag puckona till radiopratare som tror att musiken bara är utfyllnad. Jag vill ju veta (förutom artist och låt):
1. Vilket år
2. Varför valdes den här låten nudå?
3. Finns det kuriosa?

Så, Lotten, du har rätt. Vadå, "lyssnarna vill inte veta"? Idiotradioidé. Kanske för att vi som vill veta ger upp och börjar lyssna på webbradio eller bara Digilistan?
Jag skulle kunna blogga ett helt inlägg om det mediala "målgruppstänket" som begränsar oss "målgrupper" till en homogen massa indelad i ålder. PAH!

03 februari, 2008 13:35  
Anonymous Anonym skrev ...

OK. Nu är det uppskrivet.

Nu är det dags att komma ihåg att äta lunch.

03 februari, 2008 13:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vilket härligt utbrott, Torpsara!

Jag slår näven i bordet å dina vägnar!

03 februari, 2008 13:50  
Anonymous Anonym skrev ...

TACK! :-)

03 februari, 2008 14:06  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag älskar att få bakgrunden till en sång eller ett band berättad för mig. Jag är också en "sån" som läser på skivomslagen noga vem som skrivit vilken låt och vem som spelar vad på just den sången. Hmmmm, kanske borde jag söka för detta... :-S

03 februari, 2008 14:10  
Blogger Bloggblad skrev ...

Tack - hjärtligt tack - för att du använder ordet "lyssnare" och inte "svenska folket"...

03 februari, 2008 15:10  
Blogger Bloggblad skrev ...

Jag ska förresten ratta tillbaka bilradion till radio Sörmland så jag får höra dig när jag kör till jobbet.
För medan jag jobbar kan jag inte... eller... förresten... du kanske kan fungera som undervisningsredskap?

03 februari, 2008 15:11  
Blogger Jessica skrev ...

Morron Radio Gotland

Det är Joakim Åstrand som är intressant att lyssna på. De byter av varandra.

Lyssna igen Radio Gotland

03 februari, 2008 15:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan omöjligen stämma att man inte vill ha information! Det vill man! Särskilt efter låten (efterlåt), när man upptäckt att man blev nyfiken.

Vad man INTE vill ha är dumma grabbskämt och prat som går in i musiken och och prat där folk gör paus där det inte är punkt.

Vaaad menar wv?

"idpinca".

03 februari, 2008 15:33  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos 1+2:
Det risiga knän hos 40+are mår SÄMST av är hoppande och skuttande på HÅRT underlag. Många av våra inomhushallar från 70-talet har VÄLDIGT oelastiska golv lagda direkt på betong....
BÄST för risiga knän hos 40+are är jogging på sviktande mjukt underlag typ skogsstig.
Om man ska gå på asfalt eller stig som är hårt packad är STAVGÅNG ett MYCKET bra alternativ. Det avlastar nämligen "stöten" mot knäna, staven tar över belastningen.
VARFÖR kan 40+are inte springa stavgång men väl GÅ på skidor?
Man behöver inte kliva omkring som en gammal tant - Låta att du är Charlotte kalla i på Thailandsemester...
Vi vill att dina knäna skall hålla 40+år till , och så de fortfarande kan spela basket många år än
- MEN
MOTIONEN bör ske på MJUKT underlag ELLER medelst stavgång - så kan du i förekommande fall hoppa över övningarna när på/i färja.

3. Målgrupp? Är det inte folk som åker bil till jobbet???
Hemma vid frukostbordet bör man ju lyssna på sina nära och kära...

03 februari, 2008 15:46  
Blogger Jessica skrev ...

Jag jobbade på ett ställe där jag fick väldigt ont i ryggen. Jag stod och gick hela dagarna. Det var betonggolv med en något mjuk plastmatta på.
Gick till sjukgymnast som frågade vad jag gick på, ett faktum jag inte ens hade reflekterat över. Um, betonggolv. Beordrad byte av skor från mina birkenstock-tofflor med stum sula till antingen gympa-dojor eller ett par andra tofflor. Andra tofflor inhandlades och whips, ryggvärk bort. Och jävlar vad ont i ryggen man kan ha.

03 februari, 2008 15:53  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu hann ju din kunniga svärmor före, men annars hade jag tänkt skriva att stavgång är bra för onda knän.

Jag sällar mig även till kören som vill ha information om låtarna. Och spela förresten "I am an austronaut", den var det länge sen man hörde.

Om man nu har kontrakterat Lotten så får man väl stå ut med att det blir lite allmänbildande "babbel" emellan.
(Jag kom att tänka på att ta någon i nån båt, men jag fick inte till det.)

Jag blev avbruten i det här kommenterandet och kom att fundera på det här med allmänbildande och kuriosa och sånt.
Varför vill man inte ha det? Har det att göra med att man inte vill bilda allmänheten (ha all kunskap för sig själv) eller för att man är rädd att verka skrytsam som delar med sig av det man kan, nån sorts jantegrej?

Fortfarande hör väl P4 till Sveriges Radio-koncernen som har till uppgift att upplysa allmänheten. Är det inte så?

03 februari, 2008 16:35  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fascinerande att höra Kim Wild-låten. Jag tror man därmed kan konstatera att nuförtiden "sminkar" de nog låtar bättre.

Eller så har jag en ogjord karriär som sångerska ...

03 februari, 2008 16:57  
Blogger Jessica skrev ...

Du har ju en trogen läsarskara, Lotten, även om ja, det kanske var mer än musik du hade tänkt om fokusgruppen.

03 februari, 2008 19:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blir gärna citerad i radio, Lotten. Kan det få rätsida på den usla musiken i P4 så är alla medel tillåtna.
Och nu tror jag att jag fått min roligaste ordverifiering någonsin:

yyyhbnbw!

Det är precis så man känner när de bränner av ännu en Elton John-låt.

03 februari, 2008 19:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Såååå. Stellan gillar inte Goodbye Yellow Brick Road?

03 februari, 2008 20:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, här är en mycket bättre version!

03 februari, 2008 20:14  
Anonymous Anonym skrev ...

JAG vill HA sådan information JA, men det ÄR jag det ;)
Lyssnade på Lugna favoriter - kanske behövs på jobbet när det blir för mycket strul? - för någon dag sedan. Insåg till sist att de måste ha rätt dåligt med musikvariation. Har Rod och Elton köpt kanalen månne???
Bytte till Svenska favoriter där i datorn istället och inser omgående att det blir enbart låtar från BodyStep, BodyPump, AerobicDance, StepBas osv... Man kunde då inte sitta still av flera orsaker jö...
Var hittar jag dig, Lotten? Hittas du på nätet? ;)
Må så gott... värmländskan Bim
lgudhp - vågar inte ens tänka tanken på vad WV försöker meddela mig, nopp... öhhh...

03 februari, 2008 20:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: De har tatt fan i båten och måste ro'n i land?

03 februari, 2008 20:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, igen...
ÄR det som så att det är jantelagen det beror på att de INTE vill dela med sig av info om låtar mm i Radio. Ja, då kan de komma hit till Arvika och lägga en sten på Jantelagshögen, basta... lyfta Jantelagsstenen som man alltid bär med sig och lägga den där på alla andra som ligger där redan.
Må så gott... värmländskan Bim
Som undrar om den högen låg under vatten när den senaste stora översvämningen var... Den ligger nämligen helt intill vattnet - Glafsfjorden - och då gick det LÅNGT förbi den högen, ja... tog sig ingen dit för att fota den månne, trots kanotbilder vid telefonkiosker och allt annat skumt som dök upp överallt ;)

wgkxwtun - och jag kan inte ens svar på det, hm...

03 februari, 2008 21:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ungefär så, utan att göra några personliga jämförelser.

Anställer man dig som radiopratare så har man väl någon sorts uppfattning om vad du kan tänkas vilja prata om.
Och har man inte det så får man ta den situation som uppstår.

03 februari, 2008 22:07  
Blogger Husse skrev ...

Äntligen ett ämne kring min käpphäst "Radion blir sämre för varje år"

Jo, lyssnarna vill ha info. Om inte annat så märks det på mail o samtal efter programmets slut då lyssnare kontaktar stationen för JUST detta, kunskap.
Kanalledningen tror att de kommersiella kanalrena har haft rätt koncept sen de startade, så varje förändring i P4 tenderar att efterlikna den senaste trenden där; just nu - många programledare till varje blocksändning pratar, gärna samtidigt, om ingenting och framför allt - påstår INGET av värde, eller något, som kan faktagranskas!
Jag saknar:
-pedagogiska radioknep som att ava låtar med information anknuten till den låt/artist som just spelats.
- program av specialkaraktär som ger lyssnarna mycket om ett smalt område, men med entusiasm och kunnande. OCH därför inte skickas ut på nätet ELLER i bästa fall P2.

Lotten, jag ska ta mig in i Radio Sörmlands radiobank och lyssna ikapp litet.

03 februari, 2008 22:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast det hände inte så mycket i fredags, Husse. Lyssna imorrn istället. Jag ska banne mig gödsla med information!

(Observera: jag har bara jobbat en enda dag hittills.)

03 februari, 2008 22:47  
Blogger bengt skrev ...

Får jag vara lite motvalls?


Ja, det får jag. Utan att vara expert på något så tror jag att det för alla program finns någon form av mål, en inriktning.
Morgonradion på P4 i hela landet handlar om att få oss att gnugga sömnen ur ögonen.
Diskutera lite om vad som hände i går, se lite framåt. En lättsam intervju med ett kommunalråd eller fotbollsspelare. Inte direkt analys av musiken, i alla fall inte alltid. Variation är ju alltid bäst.

Sen finns det säkert andra program där man inte alls är intresserad av valet av en ny biskop eller hur många vårtecken som kan hittas mitt i vintern. Tänk på "Smoke rings" Andersson eller Stefan Wermelin. Hos dem stod/står musiken och artisterna i fokus.

03 februari, 2008 23:54  
Blogger Jessica skrev ...

Jag håller med Bengt. Jag vill skjuta ihjäl min klockradio med RixFM Morronzoo vissa morgnar när de låter för pigga och det är värsta technon i radion. Men en hel del intelligent mellansnack är lika välkommet och inte a la gert fylking.

04 februari, 2008 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Ok, jag var kanske taskig mot sir Elton. Men det är inte riktigt min stil.
Låt mig säga så här: mitt hår har varit betydligt längre än vad det är idag. Fast just precis i detta nu lyssnar jag på ett av mina ometalliska favoritband: The Ark.

04 februari, 2008 13:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klart att man får vara motvalls!

Men jag ber att få hålla med om den förfärliga flåshurtigheten i vissa kanalers morgontjohej. Vaknar man till det, vaknar man på fel sida.

04 februari, 2008 13:08  
Anonymous Anonym skrev ...

En jättebra start på dagen minns jag fortfarande. Det var morgonpasset med Andromeda Madejska och Andreas Matz. De provade kaffe och sörplade och stod i. Mikrade kaffet gjorde dom också. Jag hade plåtsmak i munnen och koffeinöverskott redan innan jag hade kommit ur sängen. DET var morgonradio det!

04 februari, 2008 13:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Näe, Stormvarning var det ju. Jag var tonåring och hade sena vanor...

nzzznu! Den ni!

04 februari, 2008 13:45  

Skicka en kommentar

<< Home