07 februari 2008

Telefontrubbel

Under flera dagar har jag gått omkring med en mobiltelefon som vägrar ställa in sig på ljudlöst läge och som inte heller vill stängas av. Volymen vägrade också att rucka på sig, precis som på min gamla faster. Jag har tryckt och tryckt och letat nya genvägar och svurit över mina stukade basketfingrar. Under radiosändningarna på morgnarna har telefonen fått ligga på en specialhylla utanför studion och på biblioteket packade jag in den i tre lovikkavantar.

(Stavningspaus. Jag kan inte vänja mig vid att lovikka stavas lovikka och inte lovika. Ah well.)

Häromdagen satt jag som bevakande inspektör på ett underligt möte och såg alla andra viktiga människor nogsamt stänga av sina kära nallar. Själv lindade jag in min i jackan och lade den på golvet strax utanför dörren. Tre gånger knackade tre olika personer på och undrade vem som hade tappat sin jacka.

Så fick jag av VBK höra att man ibland måste ”starta om” sin mobil. Jag borde bett om ett tecken som ”låtom varningsklockorna klinga om detta är ett felaktigt steg” eller bara kanske tänkt lite logiskt:

– Om avstängningsknappen inte funkar och den är samma knapp som påsättningsknappen (oj vad det lät fel då), så finns det en viss risk att du inte kan sparka igång mobilen igen efter en brutalavstängning.

För nu är den inte mer. Inte ens med en choke hade jag kunnat få igång den. Mobilen is no more, it has ceased to be – den har expired and gone to meet its maker. Bereft of life, it rests in peace.
Inte en ficktelefon.

Men vad gör man inte med ett hem fullt av oanvändbara ting ”för säkerhets skull”? Man gräver förstås fram ett gammalt ånglok till telefon som inte är av det märke som man är van vid och konstaterar att det idag tydligen är den 1 januari 1970 och att jag under sju mobilfria timmar har missat ett (1) samtal.

Kuriosa:
Den 1 januari 1970 förbjöds proffsboxning i Sverige. Detta beslut har verkligen inte påverkat mig ett dugg.

Tillägg:
Om ett antal timmar är det enligt mobilen förmodligen den 2 januari 1970. Då gjorde Beatles sin sista studioinspelning tillsammans. Detta har nog påverkat mig lite.

30 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det står alltså på telefonens datumangivelse att det är den 1 januari 1970. Klockan (som inte går att ändra) går dessutom 7 timmar och 27 minuter fel, vilket skapade huvudbry när jag skulle ställa in väckningen.

Men jag är uppe med tuppen! Det funkade!

07 februari, 2008 05:55  
Blogger Jessica skrev ...

Jag har just köpt en ny telefon. Den lyser som ett litet ufo när den är igång överlag och särskilt när det ringer på den.
Du kanske hittar en som plingar och lyser mer än min när du köper en ny?! Du kan ju inte vara utan mobiltelefon!!!

07 februari, 2008 06:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Iih, jag står helt solo i en radiostudio! Tjejen som jag ska jobba med idag sprang iväg för att parkera bilen! Tänk om hon blir nerslagen och kidnappad!

Jessika: Nu är jag ju inte utan telefon eftersom jag har det gamla härket. En s.k. triiist telefon.

07 februari, 2008 07:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Men om du har en gammal härk som mobil nu så är du ju helt rätt! Enligt familjens tonåringar så ska man antingen ha den allra senaste modellen eller så ska man ha en riktigt gammal "kultig" mobil, gärna ganska stor, utan några som helst finesser.

Jag själv är helt ute eftersom min mobil är två år gammal. Duger inte enligt tonåringarna...

07 februari, 2008 07:37  
Blogger Cecilia N skrev ...

Du sa nog som det var vid din radiodebut: du narras.

För jag trodde ganska länge att det var en sån där bautamobiltelefon som du har gått över till nu. Men så är det nog inte. Eller? De har välan inget simkort, som jag anar att du har för annars blir det nog en telefon för bara utgående samtal kan jag tro.

Om du sätter igång mobilen vid rätt tidpunkt så borde klockan hamna (någorlunda) rätt.

Jag har f ö just kommit på hur man skriver utan att titta på tangentbordet: Man har inte taklampan igång. Det enda som lyser är skärmen och det är inte tillräckligt för att lysa upp tangenterna.
Men det är ett himla tryckande på suddtangenten ...

07 februari, 2008 08:04  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har varit med om att liknande fel avhjälper sig själva om man byter batteri i mobilen. För att testa det måste man förstås känna någon som har en mobil med samma sorts batteri; att köpa ett nytt batteri kostar säkert lika mycket som en ny mobil.

WV svär lite åt tjockmobiler: fetjvn

07 februari, 2008 08:29  
Blogger Jessica skrev ...

Jamen, så kan vi ju inte ha det! Gå och köp dig en liten söt ufo-blinkande-telefon med alla finesser :)

07 februari, 2008 08:44  
Blogger Marianne skrev ...

Livet är mycket enklare utan mobiltelefon, tro mig.

07 februari, 2008 08:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Batteri till mogilen är inte särskilt dyrt, faktiskt. Köpes på Clas Ohlson för några hundringar.

07 februari, 2008 09:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå datum har jag alltid varit fascinerad av att ännu icke färdignedladdade mail är avsända 1601 (åtminstone i outlook).

07 februari, 2008 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

En sådan vacker gammal NMT-låda kånkade min far mycket stolt omkring på under tidigt 80-tal. Tror jag. Oöverträffad täckning, än i denna dag. Tror jag.

Eller så är jag bara Televerksindoktrinerad.

07 februari, 2008 09:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Maken använder en "uråldrig" (läs "från 1999) mobil som 2:a telefon och han har förbjudit mig att ringa på det nr'et för det är så pinsamt när alla tittar när den klassiska Nokia-signalen klingar över nejden... Själv fundrar jag om det inte är dags att pensionera min 2-åriga telefon eftersom den blir hungrig & kräver mat varannan dag...

07 februari, 2008 10:06  
Blogger Klaus-Peter Beiersdorf skrev ...

NMT 450 och 950 rockar.

http://tyskungen.blogspot.com

/Düsken

07 februari, 2008 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry, NMT-nätet släcktes ned alldeles nyligen (nyår tror jag det var).

Den yngste sonen har problem med sin radiostyrda väckarklocka. Den kan man inte ställa tiden på men tyvärr tror den att den befinner sig i en annan del av världen.

Så i morse trodde den att klockan var halv ett på natten när hela familjen var på väg ut genom dörren för att uppsöka skola och arbete.

Vi hoppas att detta kan avhjälpas med ett batteribyte. Annars får vi försöka lista ut var i världen den tror att den befinner sig och översätta lämplig väckningstid till lokal tid.

Om du inte kan lösa problemet, gå runt det.

07 februari, 2008 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Ninnibeth: Du behöver nog bara byta batteri, det kan vara sönderladdat.

07 februari, 2008 10:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Ensam i studion! Oj, vilka tvångstankar det inducerar!

"Kära sörmlänningar, nu ska jag sjunga ’Horst Wessel Lied’ och säga p*tt hundra gånger utan att någon hinner stoppa mig!”

07 februari, 2008 11:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Jag har kvar min pappas gamla ficktelefon, som till och med hette "Pocket". Fast för att få ner den hade man behövt fickor som en känguru.

Nu ska jag snart kliva på tåget mot storstan och klättra upp i en Hötorgsskrapa – våning 14! Kan man verkligen andas så högt upp?

07 februari, 2008 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Hå, Lotten! Våning 14, vad är det? Själv lyckades jag dricka vin (och andas) på 23:e våningen i Gothia Tower (sa min syster att det hette) i måndags. Och hissen upp gick utanpå och var av glas - hur kul var inte det?!

eqbtsaht: okänd gammaltestamentlig profet

07 februari, 2008 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Min telefon är 14 månader gammal. Den ringer ibland när jag får samtal, men inte alltid. Siffrorna 8, 9 och 0 fungerar endast sporadiskt. (Detta påverkar dock bara en av bokstäverna som bara förekommer två gånger i "lovikkavante". Och ingen av bokstäverna i "hakke".)

Den bästa lösningen tror jag är att slänga ner sin mobiltelefon från säg andra tredje våningen med jämna mellanrum. Utan att först linda in den i en lovikkavante. Innan denna kunskap sprider sig bör man också köpa aktier i Nokia.

07 februari, 2008 12:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

*antecknar för mig själv*:
Inte få för mig att ha ett ärende till Gothia Tower. Möjligen entrén.

07 februari, 2008 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella: var du i Gothia Tower utan att det var bokmässa, går det??
Det var i en av hissarna där jag kom i samspråk med Orhan Pamuk (jag trampade honom på tårna, bad om ursäkt och fick ett vänligt svar. Visst kan väl det räknas som samtal?).

07 februari, 2008 13:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Nokia?!
*bleknar*

Med matt stämma citerar jag Runeberg:

"Förtig hans ätt, nämn ej hans stam,
Välv ej på den hans brott;
Må ingen rodna för hans skam,
Den drabbe honom blott.
Den, som förrått sitt land, han har
Ej ätt, ej stam, ej son, ej far."

07 februari, 2008 15:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nokia!

*hurrar*

07 februari, 2008 15:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu sitter jag på tåget hemåt igen efter besöket på reklambyrån. (När jag blir stor ska jag bo på 14:e våningen.) Bredvid mig sitter en man och äter en gigantisk banan med små, små jättesmackande tuggor. Jag är inte lättstörd, men snart får han faktiskt på truten.

(Nu vinklar jag skärmen mot honom så att han kan läsa vad jag skriver.)

07 februari, 2008 16:24  
Anonymous Anonym skrev ...

"Järnvägar är i allmänhet gansksa överskattade saker" gav Du som citat i dagens program.
Men Wikipedia håller inte med Dig.
De anger
"Järnvägsstationer är i allmänhet ganska överskattade saker"
Vilket som är rätt vet jag ej, men sitter man på en flygande matta med en fylld temleburk bredvid sig, är antagligen järnvägsspåret bra att följa för orienteringens skull.
Stationerna (husen) är nog ganska
överskattade med detta perspektiv.

07 februari, 2008 17:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

MEN så intressant, Örjan!

Måste utreda, måste utreda!

07 februari, 2008 18:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Guldfisken påpekar att hon hört att forskning har visat att flyttfåglar numera följer större vägar, och jag antar även järnvägar, när de förflyttar sig.

Nu borde jag hänvisa till referensen men jag kommer inte ihåg. Jag får återkomma i frågan.

07 februari, 2008 19:42  
Blogger Jessica skrev ...

Hur gjorde flyttfåglarna när det inte fanns fåglar, eller när det är mörkt och de flyttar ändå? Eller fkyttar till dit det in te finns vägar, eg., vägteorin och fåglar låter liiiite off för naturmänniskan Jessika.

08 februari, 2008 05:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Man vad nu då? Kan du inte vänja dig vid hur Lovikka stavas?

Det är ju jätteenkelt. Arvika stavas med ett k. Slutet på Arvika och slutet på Lovikka uttalas inte likadant, alltså måste Lovikka ha två k!

Själv har jag Porjus-vantar idag.

08 februari, 2008 16:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men här då:

lovicka

Nej hu så fult det blev. Men logiskt.

08 februari, 2008 20:17  

Skicka en kommentar

<< Home