13 november 2007

Och nu blir det äntligen reklam

Jag gör alldeles för lite reklam. Om jag gjorde mer reklam för mig själv, skulle jag säkert kunna dra in skrfn ... eller om jag gjorde reklam för min kommande bests... eller kanske om jag pekade med hela handen och gav order om att fjbp ... Äh.

Idag tänker jag göra reklam för
  1. Göteborgs lokaltrafik
  2. Returpappor” på Allikateatern.
De göteborgska spårvagnarna och bussarna funkar så himla bra! De går ofta och hela tiden, de kommer i tid, man får gå på både fram, bak och mittmellan så att det går snabbt och alla kartor är glasklara och sms-biljetterna är så himla enkla att köpa! (Nummer 1, 3 och 17 går till teatern. Och jag, jag gjorde fel och råkade köpa en ungdomsbiljett.) Jag är så lyrisk att jag kan misstas för att vara ironisk, men så är inte fallet.

”Returpappor” är en nyskriven pjäs som till min stora glädje inte är politiskt korrekt utan riktigt ordentligt provokativ och rolig på samma gång. Skådespelarna har kul på scen, vi i publiken har kul, och min släkting (som är den smalaste av skådespelarna) hinner till och med att sjunga stämsång.

John Hinton, som är mitt kusinbarn, har en miljard strängar på sin lyra.

Men ni som går till föreställningen ensamma, ska ta med er en stickning till pausen. Då står alla åskådare och dricker och knaprar och och skrattar samt pratar med varandra i en minimal hallgarderob. Efter fem minuter har man läst allt som finns att läsa på väggarna, filosoferat inne på toa och tjuvlyssnat på alla som har någon att prata med. En tjej och en kille grälade med blickar, så dem stirrade jag på tills de började blänga på mig istället för varandra.

Dialogen utan ord i garderoben

Hon, med armarna i kors, stirrandes förbi sin pojkvän:
– Dra åt ...

Han, klappandes sin flickvän på axeln:
– Du, förlåt ...

Hon, fortfarande undvikandes ögonkontakt:
– In your dreams.

Han, nu ännu mer ångerfull, klappandes flickvännens kind:
– Jag älskar dig.

Hon, envis och kanske till och med *gulp* kränkt, skjuter giftpilar med pupillerna:
– Skitnere, ankskit.

Men man kan också huka i klädhängarna. När pausen var slut, lösgjorde sig ett tiotal enslingar från under jackor och kappor så att det såg lite ut som när heltäckningsmattan LSD-svajar i ”Fear and Loathing in Las Vegas”. Apropå det, så ligger jag i en hotellsäng med denna skrämmande tavla som vakar över mig (jag låg i sängen och tog bilden med mobilen):

– Sleep now, or I will run you over!

G’natt.

Jag rekommenderar verkligen pjäsen. Stanna kvar och ge John tummen upp om ni vågar. Föreställningar ges 16, 18, 23, 25, 27 november och 2, 5, 6, 12 december. Sen slut. (Ring 031- 84 50 37.)

Recension i Borås Tidning.

18 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pssst. Jag kan idag inte skicka mejl, bara ta emot. Jag tror att det är den elaka flickan på tavlan som har snott inställningarna.

13 november, 2007 07:52  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Faktum är att jag känner den grafiska formgivaren som har gjort linjekartorna för Göteborgs Spårvägar. Jag ska vidarebefordra berömmet till honom så blir han glad!

13 november, 2007 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Din familj har infiltrerat mitt webbskrivande! Först hittar jag din far och nu dyker du upp i min webbkommunikatörsutbildning. Som kåsör i Sydsvenskan också gubevars...Jag har dessutom gått en av Olles webbutbildningar för ett antal år sedan.
Nu saknar jag bara en skriva roligt-kurs i Skåne. Visst vill väl någon mer än jag gå den??

13 november, 2007 11:30  
Anonymous Anonym skrev ...

A propos tavlan: tacka vet jag hjortar vid sjö i solnedgång.

13 november, 2007 15:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Såååå, här i kommentatorsbåset är ni inte pigga på att diskutera varken teater eller lokaltrafik? (Hurra för Översättarhelenas kompis!)

Tiila: Jag håller gärna vilka kurser som helst och infiltrerar hela resten av världen, så det så. Ge mig bara en förmögenhet, så kommer jag rusande!

Den djefla mannen: Jag hade nästan föredragit gråtande barn-bilder framför den där mördarblicken uppåt väggarna.

13 november, 2007 17:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag jobbar på att få ihop förmögenheten, AKA tillräcligt många deltagare.
Hoppas att ni fick bra betalt av webkommunikationskursen. Era två kursbrev var solklart bäst hittills

13 november, 2007 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Teater i Göteborg har jag mycket minnen av. Min far är teaterälskare och de dagar jag var hos honom var vi ofta på teater. Bra teater i de allra flesta fall!
Vi tog dock inte lokaltrafik, men den är bra den med.
Lokalpatriot? Moi?

13 november, 2007 20:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: Jag trodde att min djefla man skulle kunna skingra webbkommunikationsdimmorna, men han står lika frågande som jag.

Var har vi bidagit med brev och vem har i så fall inte gett oss betalt? Show me the money!

13 november, 2007 20:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

r

13 november, 2007 20:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Har nu beställt biljetter till den där föreställningen.

/Teaterälskaren B.

13 november, 2007 20:54  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kunskap om spårvagnar i Göteborg: de är blå.

I Norrköping är de gula. För 30 år sen trafikerade de linjerna 2 och 3. Undrar om det är så fortfarande.

13 november, 2007 21:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag går en kurs för batteri kommunikation. Din far är högst involverad i ett kursbrev och du i et annat. Jag mejlar detaljerna.

13 november, 2007 21:05  
Anonymous Anonym skrev ...

t

13 november, 2007 21:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snacka om att ett kommentatorsbås går ur kurs på ett nytt ämne. Men Tiila går en kurs, där man använder mitt och den djefla mannens material utan att vi är tillfrågade.

Very interesting. See you in court. (Not.)

13 november, 2007 21:50  
Blogger Cecilia N skrev ...

Först blir jag sympatiarg, men sen börjar jag fundera hur det funkar, egentligen.

Framför man musik "offentligt" så får kompositören (och textförfattaren) någon sorts peng för det. (STIM, you know.)

Men om "Kalle Svensson" skriver en lärobok och den används. Hur fungerar det då?
Måste Kalle tillfrågas för att man ska få använda hans bok?

Är det olika med olika sorters kurser/läroböcker?

Nya intressanta vyer.

13 november, 2007 21:59  
Blogger Lisa skrev ...

Spårvagnarna (spånkan) i Norrköping traffikeras fortfarande av linje 2 och 3. Nu har de också namn efter tyska städer eftersom de köps begagnade från just Tyskland man kan till exempel åka med Duisburg. Jämfört med spårvagnarna (vagnen) i Göteborg är de väldigt små men de får mig att känna mig hemma i exilen på östkusten.

13 november, 2007 22:18  
Anonymous Anonym skrev ...

cecilia n, det finns ju en lag om
upphovsrätt

Det är inte självklart att man få ta material andra skapat.
Inom den yttepyttelilla nisch jag arbetar händer det alldeles för ofta ändå. Det är irriterande, men det enda man kan göra är att ringa upp fuskaren, rättsliga åtgärder kostar mer än de smakar för oss.

13 november, 2007 22:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Uff!
Pipopp har helt rätt - lagen om upphovsrätt är det som gäller.

(Fast jag hade hoppats slippa den på min fritid, ska försöka reda ut vad som gäller för anställda på en myndighet. Då är det inte klarspråk som gäller - titta själv!

Lycka till med parasiterna!

(verifieringsordet är "shems" den här gången - bloggers kommentar?)

13 november, 2007 23:20  

Skicka en kommentar

<< Home