08 november 2007

Förr i tiden, ni vet

– Hallååå? Kan fröken koppla mig till Anderssons på hörnet?
– Tretton, ett ögonblick. *klick*


(Min mormor jobbade som växeltelefonist och jag tror att det var så här jag fick telefonerandet beskrivet för mig. Dessutom var det väl så här de gjorde när de ringde till varandra i Åsa-Nisse-filmerna? Å, nu måste jag ju citera mig själv när jag berättar om regissören till just dessa kvalitetsfilmer!

När det gäller Åsa-Nisse-filmerna, som man numera ibland kan se på tv på eftermiddagarna, var de flesta regisserade av Ragnar Frisk. År 1983 träffade jag honom, och eftersom jag då hade kunnat ge min högra hand för att få vara med i en Åsa-Nisse-film [eller vilken film som helst, faktiskt], pratade jag i flera timmar med honom om hans regissörsgärning.

– Vem är Sveriges skickligaste skådespelare? sa jag.
– Utan tvekan John Elfström, sa Ragnar Frisk och förklarade sedan [tills jag höll med honom] varför Åsa-Nisses uttolkare med sitt register var bäst .

Det sägs att Åsa-Nisse flyger i luften (1956) har fått Sveriges kortaste filmrecension, av Alf Montán i Expressen den 2 oktober 1956. Den löd helt enkelt ”Far i frid”.

Slut parentes.)
Sveriges genom tiderna bäste skådespelare. Hrm.

Mina associationsbanor går idag bakåt i tiden för att
  1. min mobil har blivit galen och jag idag måste slå upp och knappa in alla telefonnummer för hand
  2. vi har bytt internetleverantör som inte vill leverera internet just idag varför jag sitter och bloggar på en pinnstol ute på busshållplatsen
  3. mjölken tog slut och jag nyss hällde grädde i kaffet.
Fattas bara att jag klär mig i snörliv och steker strömming ikväll.

21 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, när jag skriver

"... mjölken tog slut och jag nyss hällde grädde i kaffet."

så låter det som om jag till vardags dricker kaffe. Vilket jag ju alls inte gör, jag bälgar te. Men nu måste jag hålla mig vaken och alert i ungefär sex deadlinepanikkorrläsingstimmar med meningar som dessa:

"Process. Oklar ansvarsfördelning för förändring, svag stödstruktur för förbättring, få eller inga förändringsagenter. Låg kommunikation och lågt engagemang. Ingen spridning efter en första implementeringsomgång. Perioder av turbulens stör stabilisering."

08 november, 2007 09:16  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det blir nästan lite som i Talmud med den ena reflektionen innanför den andra sådär! Och så kommentarerna här i kommentatorsbåset dessutom.

08 november, 2007 09:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Talmud! Jag har inte tänkt på Talmud sedan nån tenta runt 1988!

(Nu ska jag inte tänka mer på Talmud utan blott och enbart på ord som struktur, fragment, åstadkommas och verksamhet samt förändringspolicy. Hurr...a.)

08 november, 2007 09:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja nu måste jag berätta om min lilla mormor som var växeltelefonist, 17 år och såg ut som en Botticelli-madonna. Min blivande morfar spottade henne när han, yngste man på firman, beordrades till telefonstationen för att skicka ett telegram. Kärlek vid första ögonkastet. De ville förlova sej bums men släkten var emot; de ansågs för unga. Men de förlovade sej hemligt. De romantiska detaljerna därvidlag kan jag ta nån annan gång.

Lille morfar avancerade i firman, mycket för att han så redoboget alltid anmälde sej till att springa iväg och skicka telegram, i ur såväl som i skur. Detta uppfattades som ambitiöst, medan det i själva verket var mera amoröst. Gulligt, va?

08 november, 2007 09:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har aldrig lidit av svår förstoppning, men jag tycker mig kunna förstå något av den känsla de upplever när de är nyplockade, laxermedlet har börjat verka och det mullrar igen i nedre tarmen.

Sådan är min känsla när internet äntligen fungerar efter 12 timmars digital förstoppning. Halleluja, jag är frisk igen!

08 november, 2007 10:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten, snörlivet ska du väl plocka fram nästa gång bilen ska besiktigas och inte osa ner framför spisen.

08 november, 2007 10:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har faktiskt iklädd nästan bara snörliv uppträtt på scenen i Stora Salen på AF i Lund. Ingen lyssnade på mig.

08 november, 2007 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det måste väl betraktas som succé: ingen lyssnade MEN ALLA TITTADE. Antar jag?

08 november, 2007 11:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vilket ju är huvudsaken. ALLT LJUS PÅ MIG!

(Nu sitter jag på pinnstolen igen. Vårt internet är Titanic på hal is.)

08 november, 2007 11:59  
Blogger lilla my skrev ...

På min examenskonsert klädde jag av mig alla mina kläder, nästan. Det var i alla fall den illusionen vi ville ge och jag var den enda som kunde tänka mig att genomföra detta. Så om bilbesiktningen införskaffar en scen, lite lampor och publik, så kan jag ikläda mig snörlivet och ta plats!

08 november, 2007 13:20  
Blogger den blyga skrev ...

Kära Råtta: Det är väl att man är bevandrad i svengelska:
Min blivande morfar spottade henne
Vid en första genomläsningssnabbis föreställde jag mig något helt annat...
Lotten: och steker strömming ikväll.
Den gamla kvinnorollen bestod ej enbart av snörliv.
I strömming finns det minsann en massa Omega3!
Lugnande mot internetstörningar.

08 november, 2007 16:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Avd. jag mötte Lassie: Jag träffade Ragnar Frisk när jag var barn, jag var till och med statist i filmen Fartfeber! Min pappa arbetade nämligen på filmbolaget Svensk Talfilm. Jag fick se filminspelningar! Det du!

08 november, 2007 19:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Men jag ska vara med på åtminstone en filminspelning innan jag ... ger upp.

(Oj vad jag inte stekte strömming i snörliv. Det blev tacos för ett halvt kompani i joggingbrallor samt bloggtröja.)

08 november, 2007 22:32  
Blogger Jessica skrev ...

FIck du korrläsningarna av processerna gjorda då?
Fan vad jag avskyr ord som processer, implementering, rätt tänk, produktionsprofiler och produktionshantering. Vi borde kölhala första bästa managementkonsult i Mälaren.

08 november, 2007 23:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Krångande Internet är inte kul!
Vi har periodvis något vi brukar kalla för "blinknet" -- "now you see it, now you don't" - principen -- det är fruktansvärt frustrerande.
Efter ett halvt e-postmeddelande bryts förbindelsen, e-postbrevet finns i närminnet men är inte tillgängligt innan det har skrivits ned på disken (jag skriver ibland direkt på servern). Uppkopplingen återkommer efter 1,5 min och de närmaste 20 minuterna ägnar man åt att försöka komma åt sitt halvskrivna brev. När det äntligen är tillgängligt igen så hinner man skriva två meningar innan länken dör igen.
Aaargggh!

Jag håller naturligtvis tummarna! Jag har hunnit bli Lotten-beroende.

Tur att det finns grannar med oskyddad wireless! Eller är det Eskilstuna lokaltrafik som står för den goda servicen?

08 november, 2007 23:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, dina korrläsningsmeningar låter som om de handlar om bytet av Internetoperatör.

Växeltelefonist får mig först att tänka på min yngste son som under någon av sina första fransklektioner fick lära sig "Je suis standardiste" och att jag då fnös och tyckte att skolan hade blivit trist; min egen första franska skolmening hade varit "Un bon vin blanc".

Växeltelefonist för utlandssamtal, det arbetade en av mina sju mostrar som.

Så minns jag den lilla växeln på landet som sköttes av handlarens omfångsrika mamma i ett hus bredvid lanthandeln. Begärde man att bli kopplad till någon i bygden kunde man få till svar på begärt nummer: De är inte hemma i dag, de for med bussen till stan i morse. Bussresenärernas av- och påstigningar (morgon och kväll) gick att se från växeln.

Strömming kan tillpåköpet ohusliga jag fixa till. Även rensa strömming. Gott är det också och inte enbart nyttigt.

09 november, 2007 01:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva: Beroende? Snacka om att vara beroende! Jag blir alldeles grön och darrig om jag inte får lägga ut en knarkig text per dag.

Texterna blev färdigkorrade, Jessika. Jag ska spara dem och visa upp dem på mina kurser, för de är hysteriskt "roliga". Vill ni se en till?

"Två faktorer som uppmuntrade både episodiska och kontinuerliga förändringar var semistrukturer, där bara vissa egenskaper var beskrivna och medvetna länkar över tid mellan nuvarande projekt och framtida ledtrådar för att öka kontinuiteten och behålla fokus på riktningen."

Nu ska jag lära mina barn att säga "Un bon vin blanc".

09 november, 2007 08:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga: A propos 'to spot', sv. 'att spotta': Jag lägger mej vinn om ett ledigt och modernt svenskt språkbruk, så att även den yngre generationen ska kunna hänga med, hehe. Den något äldre generationen kan alltid falla tillbaka på sin djupa bildning och hänga med, come what may.

09 november, 2007 09:24  
Blogger Jessica skrev ...

jag hatar fokus i de flesta olika varianter också. I managementfloskelsammanhang eller när företag försöker blåsa upp sig lite mer än de måste.

Du är värd lååååång vila efter att ha klarat av det där!

09 november, 2007 09:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det där sista citatet, Lotten. Ibland ser min kurslitteratur ut så där i meningsbyggnad och krångelordhalt.

Och så klagar de på att jag läser långsamt! Är det inte meningen att man ska begripa vad man läser?
Då måste man ju reda ut det där tjorvet.

09 november, 2007 11:27  
Blogger Jessica skrev ...

Jag läste en juridisk fördjupning när jag jobbade för jag hade fått en ettrig advokat på mig och det var fikonspråk. Jag läste den där texten. Pausade. Gick tillbaka, läste igen och konstaterade att jag knappt hade begripit hälften. Kände sig modfälld där jag konstaterade att jag har en magisterexamen, jag talar tre språk flytande men jag brgriper inte ett enda dugg av en kombination av juridisk och statistisk (jag har läst statistik också) text som är på svenska. Fast det visade sig att juristen som fick ta över alltsammans plus advokaten inte heller förstod vidare mycket men ändå.

09 november, 2007 11:45  

Skicka en kommentar

<< Home