02 november 2007

Total makeover (och allegori?)

I min nyckelknippa hänger Pippi Långstrump sedan drygt ett år. (Man kunde se den på Internationella riktnings- och fingerspretsdagen.) Igår såg jag plötsligt att hon såg lite sliten ut med läckande fötter och tufsigt hår.

Plötsligt? Jahadå, för i mina ögon har hon till igår varit vacker och ny och fantastisk. Jag har helt enkelt varit hemmablind precis på samma sätt som att jag inte längre ser saknade golvlister (ja, det är svårt att se något som inte finns), vardagsrummet som är ett möbellager och Femtonåringens frisyr som ser ut som en champinjonhatt.

Detta påminner om vad man i USA kallar ”stuck in a time warp” (dit min nudelsoppefrisyr väl måste höra) och som blir jättebra tv hos t.ex. Oprah. Och som säkerligen skulle göra stor succé även i bloggosfären och slå alla med häpnad och rendera mig allehanda länkar och inflytande och popularitet?

Så jag gick åstad och köpte mig i detta slit- och slängsamhälle en ny 39-kronorspippi.

Före inköpet och efter.

Men se på, tydligen har gamla Pippi glömt att ta på sig förklädet efter en hård natt ute på stan och det som jag trodde var hårslitage, är i själva verket en medvetet slarvigt hängande lugg som ger henne en lätt sensuell touch. (Tänk Brigitte Bardot.) Om man skulle ta och dra ner förklädet lite grann så att ena axeln blottades?

------
Varning. Detta blogginlägg kan tolkas som något annat än ett vanligt gammalt menlöst blogginlägg. Eller kanske inte i alla fall. (Måste jag ju skriva, annars vågar ingen kommentera.)

Nä, nu ska jag gå och kamma mig!

24 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker om din nyckelbands-Pippi. Hon känns genuin – fjärran från den degenererade svensk-tysk-kanadensiska mutation som hemsökt betalkanalerna det senaste decenniet. Ryy-y-y-s! Huu--r-r-rvv!

Leve Ingrid Vang-Nymans Pippi!

02 november, 2007 12:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Har du inget bra knep för att komma ihåg vad bestickning betyder? Jag minns aldrig om det är den som tar emot mutan eller den som erbjuder den som gör sig skyldig till detta. Vem besticker vem, alltså. Jag kan såklart slå upp det, men jag skulle helst vilja komma ihåg det utan att slå upp. Om inte du har nåt knep på lager så kanske Ökenråttan har?

02 november, 2007 12:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Eller kanske ännu hellre tips från Cecilia N?

02 november, 2007 12:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jag måste ju försöka.

Bestickning är att "lämna, utlova eller erbjuda muta eller annan olovlig belöning för tjänsteutövning av någon som t.ex. fullgör sin tjänsteplikt, utövar myndighet eller innehar offentligt uppdrag". (NE)

Upphängningskomihåg:
Ett bistick är att biet sticker med gadden. En bestickning är på samma sätt att en b-bov sticker fram en muta.

02 november, 2007 12:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och bestickning är idag en allegori för ... ehum?

(Att jag försöker muta mina läsare? Ja!)

02 november, 2007 12:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hmm, mja, kan nog funka. Tack! (Och jag vill så gärna bli bestucken. Bestick på bara!)

02 november, 2007 12:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mja? Hä dug int'!

Bestick är vad man använder när man överlämnar en bestickande gåsleverpatébit till Skattemyndigheterna som lurkar i krokarna.

(Bestickande libbsticka kan man förresten kanske krydda patén med?)

02 november, 2007 13:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tar genast tillbaka mja och utropar jomenvisst!

02 november, 2007 13:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Bestickning har fastnat i mitt minne genom en bok av Astrid Lindgren - fullträff, va?

Det handlar om - här inträder nu cirka 15 minuters paus, varunder jag letar fram boken i fråga och upptäcker att den spruckit i ryggen. Varefter jag plockar ned rullen med bred tejpen ur köksskåpet där den vilar i en vacker strumplåda från 30-talet, uppfiskad ur en kontejner av min älskade dotter. (Dessa strumplådor, klädda med vackert mönstrat papper, innehåller smala fack där man förvarade sina ömtåliga och dyra silkestrumpor när det begav sej. Perfekta att sortera sina tejprullar i.) Jag lagar bokryggen och just då ringer äggklockan, för den äppelpaj jag är satt att vakta i Lille Bagarens frånvaro är nu klar. Ut med pajen. - alltså Kati i Paris, sid. 14, där det ska läras sig franska. En av fraserna i den parlör man använder är "Skall icke Maria lätt besticka denne väktare med ett ljuft smålöje?"

Sånt glömmer man inte i brådrasket och det förstod jag att "besticka" betydde "att muta". Inga problem med besticka, men sticka har jag däremot aldrig varit nåt vidare bra på.

02 november, 2007 15:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sådana här Ökenråttiga beskrivningar nästan i realtid med diverse parenteser borde vi alla till mans lägga oss till med.

Jag (jädrar, Trettonåringens kaka måste ut ur ugnen och då måste jag i brist på annat använda min mormors broderade kökshanddukar som blir allt färre så att jag inte bränner mig) ska nu (men vad gör den där svarta duken här, den ska ju ligga på köksbordet, gästerna kommer om två timmar) sätta mig vid symaskinen för att en trollkostym av juteväv sy.

02 november, 2007 15:21  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men det gäller att hålla tungan rätt i mun så att man samtidigt den tyska ordföljden klarar av!
WV talar också tyska: zlwrvohr
Även på andra försöket: zuqkmz

02 november, 2007 15:31  
Blogger Cecilia N skrev ...

Bestickning? Var det så här du menade?

02 november, 2007 16:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Exakt, ecilia N! Stolpvolang!

(En eloge till den djefla mannen som till skillnad från oss andra vågade hålla sig till inläggsämnet.)

02 november, 2007 17:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En extra bokstav till ovanstående kommentar:

C

02 november, 2007 17:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska man säja nåt om nyckelringar också så vill jag framföra att jag tycker att en Pippi Långstrump-nyckelhållare är bra mesig(t). Själv har jag en med Djungis Khan.

02 november, 2007 18:24  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag har en svart handväska. Med svart plånbok i. Och läsglasögon, i en liten svart silkig påse. Almanackan är också svart. Och bilnyckeln är från fabriken svart. (Adressboken är röd. Ren tillfällighet.)

Så jag har ett sånt där telefonsladdskosnöre fastknutet i min bilnyckel (lila).

Ett litet råd: ha ljust foder i din handväska.

02 november, 2007 18:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Själv har jag Bast (inköpt i Pergamon-museets shop - eller ska det vara Pergamons museishop? - en dag då amerikanska missiler tjutande slog ned i Bagdad samtidigt som jag beundrade den praktfulla Ishtar-porten, som tyska 1800-talsarkeologer ansåg sig ha rätt att annektera till Berlin) som nyckelväktarinna.

Intressant nog så ansåg inte museet att det fanns anledning att kommentera detta faktum.

02 november, 2007 19:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Så här nra inpå julen faller julklappsrimmandet ohämmat fram.

Minnesregel för bestickning:

Mutomanen känner sig så viktig,
då han besticker en tjänstepliktig.

02 november, 2007 21:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Bestickning ser i min hjärna ut så här: man med hatt, solglasögon, trenchcoat och uppfälld krage sticker till någon ett kuvert med pengar. Eller nåt sånt.
(Sitter med datorn i knät framför TV:n. Sam blev just utröstad ur Idol.)

02 november, 2007 22:41  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Agneta, du är ett geni!

02 november, 2007 23:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva -- denna häringa Bast?

03 november, 2007 11:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Handväskor är tydligen ett outtömligt (pun intended) ämne.

Detta är sanningen: jag äger en ryggsäck som är så liten att den skulle kunna vara en handväska trots att den rymmer datorn. En ökenråttaisk handväska äger jag dock inte. Men många plastpåsar.

03 november, 2007 11:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Kalla det gärna "ökenråttisk" kort och gott, i stälet för ökenråttaisk. Det finns föredömen för denna ordning, vilka jag för tillfället inte kan erinra mej vilka.

04 november, 2007 00:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste bara rapportera: den nya Pippi Långstrump är borta! Jag hann inte ens sätta fast henne bland nycklarna.

05 november, 2007 10:51  

Skicka en kommentar

<< Home