26 oktober 2007

Idé: Håfströms nästa film! (uppdat.)

”Jurtjyrkogården” och Stephen King i all ära, men Mikael Håfström kan komma hit till The Haunted House in Eskilstuna för inspirationssamtal: ”Apparatkyrkogården” nästa!

Kaputt: elvispen Resley (ni förstår väl namnet?), matberedaren Ramsay (felstavad, skulle ha varit Ramsey), fina sjuttiotalsmuggen från 1970-talet, hårtorken som inte ens hann få ett namn och strykjärnet Darth Vader.

Allt går sönder!
  • Vispen klarar att röra om i vätska utan motstånd, men jag tror att potatismoset som häromdagen kröp in i motorn har gjort Resley lite svag.
  • Gustafsbergsmuggen i plast är tydligen värd en hacka av sentimentala skäl, men inte så här sprucken och med konvex botten.
  • Den nyinköpta hårtorken hittades trasig högt uppe på en hylla – men man kan fortfarande sätta på den så att den blåser fint. Dock har man där bak direkt ingång till en propeller som drar åt sig hårslingor och små barnfingrar. (Ingen vet hur den har gått sönder trots noggrann utredning och hårda förhör.)
  • Strykjärnet Darth har slutat att pffft-andas. Det blir inte ens ljummet och trots spett och hacka är jag inte människa att ta mig in i det för att kolla sladdar och kopplingar.
  • Matberedaren Ramsey fungerar perfekt. Om det inte bara vore för att den lilla, lilla plastbiten som skulle ha suttit i locket och som låser upp spärrfunktionen har flytt sin kos. Jag har provat att med superlim klistra fast en bit lego och jag har letat efter likadana lock på loppis. But no.

Den gamla musikapparaten och den nya kommer inte överens och trots ihärdiga försök (närkontakt) har vi inte fått dem att para sig.

Kök är inte kök utan tillgång till musik. Den gamla bergssprängaren (den dammigare, mörkare på bilden) var så bra, så bra. Därför får den stå kvar och soptippsmogna, strax bakom den lite nyare.

Stolt stående, men impotent.

Fläkten (som heter Magnus Ljung, ni förstår väl varför?) står sedan i förrgår död som en mumie i ett hörn i tvättstugan. Utan fläkt tar det ett par dagar att få tvätten torr, så här krävs snabba nyinvesteringar eftersom minst en tvättmaskin (som förresten heter Bultens Bror) fylls varje dag. (Bulten själv dog i en brutal trumlossningsolycka för fyra år sedan, samma dag som diskmaskinen Sussi slutade att susa.)

Uppdatering: En enig kommentatorsjury har beslutat att det är i en luftavfuktare vi ska investera.

Ringklocka (utan namn!) med rumpan bar.

Dörrklockan säger just nu inte ding dong, inte pling plong eller ens rrrrring. Den säger ”kluhuck”. Jag resonerade med den under avklädning medelst skruvning, men tröttnade och började istället att riva ner de knottriga vävtapeterna.

Strunt samma – huvudsaken när att ni förstår varför Resley heter Resley och Magnus Ljung heter Magnus Ljung.

Svar 1:
Japp, Magnus Ljung är svordomsforskare och fläkt heter ju ”fan” på engelska. (Hurra Marianne!)

Svar 2:
Elvis Presley – Elvisp Resley. (Bravo Ullah!)

44 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Helt bortsett från allt annat Lotten, men en fläkt för att torka tvätten är inte optimalt... Vi köpte för något år sen en luftavfuktare som vi ställde i tvättrummet för att torka alla dessa maskiner med (framför allt) träningskläder som familjen producerar. Den är sagolik, avfuktaren alltså! Liter på liter vatten drar den ur källarens unkna rum och tvätten torkar jättefort samtidigt som luften i källaren blivit mycket bättre. Rekommenderas alltså! (och du kan ju döpa den till vad du vill för jag var inte alls med på era namngivningsceremonier!)
//Sanna

26 oktober, 2007 10:27  
Blogger Marianne skrev ...

Magnus Ljung har skrivit minst en bok om svordomar.
Men inte svär väl Lotten? :-)

26 oktober, 2007 10:38  
Blogger Marianne skrev ...

Ah... The fan!

26 oktober, 2007 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad gäller Ramsey kan du kontakta tillverkaren & beställa ett nytt lock; dom brukar oftast bara ta betalt för portot om ens det. :)

26 oktober, 2007 11:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahoo, Marianne!

Sanna: Jag ska ABSOLUT köpa luftavfuktare.

Men vad ska den heta? Fuktighet .. humidity ... humidor ... AHA! Lewinsky!

26 oktober, 2007 11:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ninnibeth: Apparajsen är så gammal att de inte har lock kvar. (Fast jag har bara frågat på ett ställe, kanske ska kolla igen.)

26 oktober, 2007 11:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag röstar på Sanna. Luftavfuktare var ordet, sa Elake Måns. Kostar en tusing på Clas Ohlsson och kommer att förändra ert liv.
Jag överväger starkt att köpa ett par, tre stycken till och sätta på vinden, i garaget och på en del andra ställen.
Så, nu ska jag skicka en räkning till Classe. Copywriter-arvode: tretusen riksdaler, kan eventuellt bytas mot tre luftavfuktare.

26 oktober, 2007 11:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Släng Ramsey och köp i stället det jag fick i födelsedagspresent i går: en mandolin! Inte stränginstrumentet (ett sånt hade vi redan) utan köksredskapet! (Nu tycker du väl att jag har en trist familj som ger mig ett köksredskap, men jag hade faktiskt önskat mig det.) På köpet får man lite armmmuskelträning.

26 oktober, 2007 11:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mandolin?

Luftavfuktare.

26 oktober, 2007 11:22  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Just en sån, ja. Mycket mindre att diska än matberedaren!

26 oktober, 2007 11:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Resley kanske = Slayer? Fast ena e:et måste vara ett a.

26 oktober, 2007 11:30  
Blogger Jessica skrev ...

Jag har ett multivispsett från Braun. Den har en vispdel, en stavmixerdel och en matberedardel. Three in one liksom. Med turbofunktion.

Luftavfuktare är strålande, jag har en i min nu trasiga luftkonditionerare som befinner sig på lagning. Luftfuktare däremot ska man som astmatiker hålla sig långt ifrån.

Jag gillar inte mandoliner fast armträning får man ju men jag är så slö att jag hellre kör det i matberedaren.

26 oktober, 2007 11:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, jag har fått snabbt och trevligt svar av det företag som jag trodde var generalagent för Mpoulinex:

(---) Det finns i nuläget ingen generalagent för Moulinex i Sverige, närmaste är i Finland. Du kan testa med att kontakta Centralservice som håller med reservdelar till flera olika märken, bl.a. våra. Jag tror inte att de har delar till Moulinex de heller, men det är värt ett försök.

26 oktober, 2007 11:57  
Blogger den blyga skrev ...

Att saker och ting går sönder samtidigt - i vårt fall alltid tredubbelt - SAMMA dag drabbade oss första gången 1960 Filipstad
och på den vägen är det
Däremot kan ytterligare röda plastmuggar rekvireras från vårt skåp "saker som kan vara bra att ha". När vi i samma -60-tal skaffade diskmaskin visade sig att de inte tål 60 grader - och ställdes undan!

26 oktober, 2007 11:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mp=Mo.

(Stavningsfunktion.)

26 oktober, 2007 11:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett gott skratt på väg till affären för att kolla på tvättmaskiner - vår pajade i söndags...

Jag kanske borde ha döpt den?

Ska prova med fläkt t. tvätten - det är lagom low-tech för mig.

Hittade din blogg för ett par dagar sedan - den är underbar!

26 oktober, 2007 13:30  
Blogger Jessica skrev ...

Vad fick dörrklockan att hänga upp hatten för all framtida konversation för övrigt?

26 oktober, 2007 14:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Elvis Presley, elvisp resley.

26 oktober, 2007 15:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här går det undan! Ett lite mer kortfattat mejl, denna gång från Centralservice:

Hej

Detta lock heter 5842402 o kostar 73kr + 125 kr i frakt

Återkom om du vill beställa


Dessutom har Maruschka letat reda på luftavfuktare på Blocket! Tack!

26 oktober, 2007 15:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessica: Dörrklockan surar, tror jag.

Tack, Annette!

Ullah! Ja! När den funkar och inte är fylld av potatismos sjunger den "In the Ghetto".

26 oktober, 2007 15:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jo, det verkar som om de får skicka Håfström till er.

För övrigt är jag väldigt nyfiken på den filmen. "Jag var skräckslagen" säger en deli sina recensioner, medan andra påstår: "Jag hoppade inte till en enda gång." Hm, vilken kategori väntas man själv tillhöra? Jag som såg "Huset som Gud glömde" och "The Shining" på stenåldern.

Ha en skön helg!

26 oktober, 2007 18:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill också ge Lotten en komplimang för bloggen, det borde jag redan ha gjort (fy på mig!). Komplimangen ska också utsträckas till kommentatorerna, tycker jag. Det är en generös stämning i kommentarerna som tillåter oss att vara människor med både förtjänster och brister. Skönt!

Apropå, hushållsattiraljer så vill jag berätta om vår mikrovågsugn, som inte har något namn, men som vi kan kalla Helge.

Helge införskaffades straxt före äldste sonens födelse. Senaste modellen med touchknappar, grillelement och timer. Kanon, användes till mycket mer än välling och barnmat. Efter 7-8 år så började Helge bli trött och vissa av siffrorna på panelen slutade att fungera. Men det gick att kompensera för; 1 min 31 sek gick lika bra som 1 min 30 sek, problemet var större är klockan behövde ställas efter ett elavbrott men det var mindre ofta det behövdes. Men med skyhöga bolåneräntor krävdes mer för att motivera ett utbyte.
Ytterligare några år gick och det blev MILLENIESKIFTE. Alla med minsta anknytning till IT-världen vet vilken hysteri som föregick detta men hemmavid så förväntade vi oss inga större effekter. Så döm om vår förvåning när ena sonen på nyårsdagens morgon konstaterade att Helge var som ny, ALLA siffror fungerade igen.
Därför misstänker jag starkt att Helges trötthet var programmerad. Nu börjar Helge bli lite trött igen men tyvärr är det lite långt till nästa millenieskifte. Å andra sidan så får Helge snart gå på systemet så det är kanske dags att släppa ut honom.

Lotten - hur hade du egentligen tänkt förklara Lewinsky för barnen?

26 oktober, 2007 20:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, det verkar som om ni har en släng av omvänd elallergi hos er. En god vän till mig har samma problem; elektriska apparater har en skrämmande tendens att gå sönder bara han tittar åt deras håll.

26 oktober, 2007 20:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett hållbart litet köksredskap som jag använder i stort sett dagligen sedan 1960-talet är ett parisiennejärn. Någon mer som brukar denna praktiska tingest?

26 oktober, 2007 21:41  
Blogger den blyga skrev ...

Inte visste jag att det var ett parisiennejärn jag använde...(dock inte dagligen ens i äppletider)
Jag har tagit till vara alla husgeråd i min mors och två mostrars kvarlåtenskap så jag äger tre(3)=trenne stycken.
Jag minns mest när jag som barn såg hur man gjorde kulpotatis - särskilt moderpotatisarna såg läbbiga ut.
Dem gjorde man ju potatismos av se´n - under kriget fick ju intet förfaras...

26 oktober, 2007 22:05  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä Agneta, det ordet får du förklara.

26 oktober, 2007 22:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Någon gång måste jag ju (för att till fullo hålla med Dieva) samla kommentatorernas till mig överbringade kunskap. Idag:

parisiennejärn.

Tydligen kan det vara krusigt och inte. Tydligen kan det vara 2,2 och 2,5 och 3,5 cm och kosta 95--135 kr. Men det är ett .. rivjärn?

26 oktober, 2007 22:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och har jag inte bättre saker för mig en fredagskväll än detta? Att filosofera över ett okänt järn?

Johodå. De tolv runt bordet klarar sig utmärkt utan mig. Jag har helt obemärkt smitit ut på toa.

26 oktober, 2007 22:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu googlade jag parisiennejärn och fick se ett exempel på tingesten. Men vad gör man med den?

26 oktober, 2007 23:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Agneta! Ser du oss framför dig? Vi står med kosntigt formade ögonbryn, öppna munnar och handflator, undrandes.

Vad gör man med den? Kan den kombineras med en mandolin?

26 oktober, 2007 23:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

s=n
n=s

(Fredagskvällssyndrom.)

26 oktober, 2007 23:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Man gör kulpotatis med den ju! Och melonkulor och säkert många andra kuliga kulor. Nu tror jag att jag måste skaffa en parisienne! Jag tror att den på nåt sätt skulle matcha mandolinen jättebra.
Undrar förresten varför det heter kulpotatis men melonkulor?

26 oktober, 2007 23:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Något medveten om att jag nog satte myror i en och annan skalle var jag allt.

Mitt parisiennejärn inhandlade jag då jag som ung flyttat hemifrån – jag fick syn på det i en husgerådsaffär och blev glad eftersom jag nyttjat sådant flitigt även i hemmet. Som behändig kärnhusurholkare till ett ituskuret äpple. Det har en diameter om 2,6 cm och ett träskaft av ek

Och ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen, eller hur sentensen nu lyder. Därtill gillar jag att skära ett äpple i klyftor och ha på ett litet fat. Jag är uppvuxen med äpplen – min fader planterade trehundra äppelträd på en åker på landet då jag var liten. Tjugo sorter minst. »Ät äpplen barn!« sade vår Äppel-Päppel-Pappa.

Som pensionär flyttade han och mamma ut på landet för gott och så skaffade pappa får. Fina gotländska pälsfår direkt från Fårö. Fåren betade bland annat i äpplehagen. De gillade äppelträdsbark och äpplen. Äppelträden gillade nog inte fårens angrepp utan dog ut över en tioårsperiod.

Vår yngste gosse sjöng som tvååring i badbaljan inte om en äppelmorfar, men väl långa haranger om »Min morfar, min morfar, min fårfar, min fårfar ... «

Nu med zkxiradx försöker jag för fjärde gången att få blogger at svälja mitt inlägg

27 oktober, 2007 00:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Här hittade jag nu, för endast 650 riksdaler, ett garneringsset och där kallas parisiennejärnet för kuljärn.

För den hugade måste jag dock upplysa om att det är tillfälligt slut.

27 oktober, 2007 00:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Fann en sida med en lång rad med köksredskap
Undrar just om det kan löna sig att investera i en ostskärare för danska ostar eller en tryffelskärare.

27 oktober, 2007 00:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

På den där sidan som Agneta länkar till kan man också införskaffa köttyxa och bensåg, herr Håfström!

27 oktober, 2007 08:39  
Blogger Jessica skrev ...

För en matnörd är sånt vitala delar i köket snarare än en del I håfströms little shop of horrors även om jag inte äger någon köttyxa. Zestjärn har jag, inget kuljärn men en massa andra grejer som folk tittar på och tänker um vadärnudettadå? Men dom är så bekväma när man väl har skaffat dem att man undrar varför man dröjde så länge. Det här kan bli lite för mycket för en matnörd.

27 oktober, 2007 09:02  
Anonymous Anonym skrev ...

En lite morgonreflektion: Min söta laptop måste gå på diet, den klagar ständig på för mycket innehåll i magtrakterna. Därför blev det en resa till närmaste elprylpalats Elgiganten för akutinköp av hårddisk. Elvispar, diskmaskiner, datorer, TV-apparater - det mesta av det mesta med sladd fanns där.

Och vid utgången alldelas vanliga analoga köksredskap!! T ex den oumbärliga äppelklyftaren, eller avocadoslicaren ....

27 oktober, 2007 10:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jessikas länk får mig verkligen att inse att ett redskap för att skapa rosformade rädisor har jag saknat i hela mitt liv!

27 oktober, 2007 15:05  
Anonymous Anonym skrev ...

För första gången på väldigt länge var jag uppe i tvättstugan. Uppe. Ja. Stuga? Näe snarare vind.
Där får man lov att tvätta i fyra timmar. Icke mer än så. Inklusive torktid. Planering alltså. Tvätta tjocka svårtorkade textilier först och så vidare.
I ett rum som är större än mitt sovrum (japp) hänger jag min tvätt och trycker på START. Ett vidunder till varmfläkt brakar igång och jag ramlar omkull i vinddraget. Tvätten torkar däremot inte innan mina 4 timmar runnit ut.
Men det fanns en mangel.

Och by the way ... skulle söta Lotten kunna ändra länk och namnet Solusfemina ... jag vill gärna ligga med i klubben i dina länkar och ännu mer gärna med tre flickor ;)

28 oktober, 2007 08:36  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Genialiska namn! Här heter diskmaskinen.. diskmaskinen.. ):

28 oktober, 2007 09:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Christina, här måste en storstädning av länkarna till! Listan är så inaktuell att det dammar om den!

28 oktober, 2007 09:44  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Jag har samma problem med min matberedare som inte heter Ramsey, utan kallas för maskinjäveln. Det brukar fixa sig genom att jag sticker in en tesked i härför avsett hål. Men det är klart, det vore enklare med ett fungerande lock, kanske ska tilläggsbeställa en jag också.

28 oktober, 2007 09:45  
Blogger Jessica skrev ...

agneta: visst är det ett heureka-ögonblick ;)?!
Däremot kan jag, på fullt allvar, rekommendera olivhåvar att användas för diverse annat inlagt också. Jag vet inte vilket liv jag levde före jag fick en elektronisk köksvåg och olika köksredskap i silikon.

28 oktober, 2007 11:40  

Skicka en kommentar

<< Home