30 juli 2007

Inne i ”the grocery store”

– Vad vill ni göra idag? Zoo? Museum? Se på vackra utsikter?
– Mataffären!

Nästa sevärdhet är alltså the grocery store. Vi lämnade den ljuvliga 40-gradiga värmen och den vackra solen och snubblade in i en affär stor som en flyghangar. (Tror jag, jag har ju faktiskt inte varit inne i en flyghangar. Men det är ett roligt ord att skriva. Flyghangar.)

Inne i affärn välkomnades vi av en enorm salladsbar – all you can eat för 50 kronor.

Så då gjorde vi det. Raaap. Personalen frågade förstås varför jag tog bilder, varför jag förklarade att jag var från Sverige. Då konstaterade hon snabbt beklagande:

– Ooooh. So you don't have vegetables down there.

Det här fascineras jag storligen av: 100 meter pizzakartonger. Say no more.

Mjölk i långa rader. Till varje gallon räcker fem paket Oreo cookies. På andra sidan finns lika mycket smaksatt mjölk. Choklad och jordgubb, men ingen surströmming.

Jordnötssmörsavdelningen är stor som en etta på Söder.

Här har vi färdiginguckade och ugnsbakade potatisar som man bara stoppar in i mikron en liten stund. Den där orange cheddarosten funkar faktiskt väldigt bra både riven i sallad och smält på ... allt annat.

Extremt färgglada tårtor. I USA har man alltså inte gräddtårtor utan glasyrtårtor – det färgglada är glasyr, som heter ”frosting”. Den här bilden visar upp 1/10 av tårtutbudet i denna butik, som förresten heter Hy-Vee. Nu till det mest annorlunda jämfört med svenska tårtor: här har man ingen sylt eller fyllning i dem. Om det är två bottnar, är det glasyr mellan lagren. Alltså sockerkaka plus glasyr. (Vet inte om detta gäller för tårtor hela USA.)

Nu vet jag inte riktigt vad det sockerkaksliknande heter, för det kallas ibland angel cake och ibland sponge cake och är lika studsigt som skumgummi. I min familj i Dallas var the sponge cake 15 –20 cm hög och kunde bara skäras med en elektrisk kniv om den skulle behålla sin stuns.

Nästan all ost är färdigskivad. Eftersom jag som present hade med mig en osthyvel, ska jag nu leta reda på en för nästan alla helt okänd ostklump från Schweiz.

Så nu vet vi det. Vi är kända för den ursprungliga fisken.

Amerikansk, liten, händig burk majonnäs. Jag har frågat varför deras majonnäs är vit och vår är gul, men ingen vet. Fast en sak sade de alla klart och tydligt: de skulle inte vilja äta gul majonnäs. ”Yuk” var ett ord som ofta sades med emfas när vi majonnäspratade. Nu recept på en god smörgås!

Lottens amerkanska macka
Två fyrkantiga brödskivor. Senap och majonnäs – snåla inte. En skiva sallad. En tjock skiva kalkon eller skinka eller både och. En tjock skiva ost. Lite pepparrot. Lite söndersmulade chips. Lägg ihop skivorna och skär dubbelmackan på diagonalen. Yum. (Vilket är motsatsen till yuk.)

Och när man är färdig och betalar med kort ska man skriva sitt namn på en liten skärm. Detta har jag ju gjort även hemma en eller annan gång, men här gör vi det hela tiden. Varje gång jag sätter plastpennan mot skärmen får jag en tvångstanke att jag istället för mitt namn plötsligt skriver ”pitt snopp” eller ”portionssnus” eller kanske Zeb Macahan. Hittills har jag varje gång lyckats krafsa dit ”Loskan Burjnos”. Ungefär.

(På bilden är det Bästisgrannens hand.)

----
Häromdagen undrade jag över de frekventa snorpapperen (tissues) som finns överallt. Matildas fikarum har en australiensisk förkaring här.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ah! Tack! Nu kan jag i frid och med ett leende på läpparna gå vidare med min dag...

30 juli, 2007 10:33  
Blogger Jessica skrev ...

Jag också. Jag sa ju, vill jag påpeka, att mejeriavdelningen är extremt stor.

30 juli, 2007 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp!
Jag skulle själv vilja börja blogga, men är så fruktansvärt rudis på sånt här (förutom att läsa andras bloggar - det är jag rätt så bra på!).
Är det nån som kan tipsa mig om vart jag ska vända mig?
Har googlat runt lite, men har svårt att bestämma mig i det enorma utbudet, eftersom jag inte har en aning om vad man ska leta efter. Gratis verkar bra, men finns det någon som är bättre än nån annan?
Tacksam för hjälp!

30 juli, 2007 11:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Alice: Tyvärr, tämligen ovetande själv... tror jag bara grabbade en i mängden...

30 juli, 2007 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Alice: Mejla mig på info@bergman.com så ska jag hjälpa dig.

30 juli, 2007 13:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur är priserna på allt detta mumsiga? Kort sagt: vad kostar en liter mjölk?

Sen tycker jag det är intressant att hon refererar till Sverige som ”down there”.

30 juli, 2007 13:17  
Blogger rigg skrev ...

Liknande flyghangarer till mataffärer har de i Rio också, tror majonäsen är vit där med men de har inte ursprunglig svensk fisk, däremot massor med norsk, torkad fisk. Som våran lutfisk

30 juli, 2007 13:27  
Blogger Ica skrev ...

Haha, mina amerikanska vänner i Boston skickade en bild på den där svenska fisken som de hade hittat i en av sina mataffärer.
Gosh, vad mycket pizza och mjölk. Minns attr vi drack mycket smaksatt mjölk i Australien.

Ah! Micropotatis! Det skulle ju till och med jag klara av. Ta hem lite sådan :)

30 juli, 2007 14:11  
Anonymous Anonym skrev ...

En kompis var utbytesstudent i gymnasiet och pappan i familjen var mycket intresserad att höra om Sverige. Han undrade om vi hade elektricitet och telefon ...
Och han blev väldigt snopen när hon sa att det var precis som där.

30 juli, 2007 14:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

"Ursprunglig svensk fisk".

Alltså om det nu är "candyfisk" - som det ju verkar - så borde det ju vara de underbara lakritsfiskarna med salmiaksmak.

Kan slå vad om att det inte var det.

Off topic:
Råkade precis dra förbi en sida förresten där det står att Ingmar Bergman är död.

30 juli, 2007 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Man blir nästan lite rädd när man ser de där bilderna från affären...ruskigt,

30 juli, 2007 18:54  
Blogger Louise skrev ...

Ja det här var ju säkert hemskt mycket bra information. Tyvärr tappade du mig redan vid "den ljuvliga 40-gradiga värmen". Fy vad jag blir avundsjuk!

30 juli, 2007 20:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Som jag har väntat på denna spaning! Jag suger i mig som en sponge cake. (Vilket för övrigt är stommen även i en brittisk tårta + frosting = smakar inte ett skit.)
När det gäller majonnäsen så är svaret troligen rätt enkelt: färgämne. Eftersom riktig majonnäs görs av äggulor, vinäger och olja, så blir den gul. Om man inte stoppar i ett färgämne så att den blir vit.
Slutligen den viktiga frågan, som jag hoppas Lotten kan besvara (ingen annan har kunnat ge mig svaret hittills): varför ska man skära smörgåsen på diagonalen?

30 juli, 2007 21:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Kanske mayon är vit därför att det inte finns några äggulor i den, utan gelatin eller dylikt?

Norska mackor skärs också på diagonalen. Stil? Eller håller de ihop bättre då? Ingen aning.

30 juli, 2007 21:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah..majonäsburken, är det sånt där engångslock på?

/Björn

30 juli, 2007 22:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

På diagonalen skär man väl allt som man verkligen vill ska delas prick på mitten? Rättviseskärning!

31 juli, 2007 05:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Utan din kommentar om Ingmar Bergman hade det förmodligen tagit ett par dagar innan jag visste att han hade dött. Han må ha varit en skitstövel, men jag är "a big fan of his work".

Tidningarna skriver nu om honom med stor respekt, men Woody Allen nämns precis lika ofta i artiklarna. Och här har de ingen aning om hur bra uppsättningen av Kung Lear på Dramaten 1983/84 var, så det så.

31 juli, 2007 16:39  
Blogger Nada skrev ...

Bra chansning på "down there", jag antar att allt förutom kanada brukar vara neråt så ..

20 december, 2007 08:02  

Skicka en kommentar

<< Home