22 juli 2007

Roadtrip mot söder (uppdat.)

Kl. 11:50.

Bästisgrannen och jag ska ju dra över till USA på tisdag, men värmer upp med att cruisa genom halva Sverige idag.

Igår var vi på bröllop i radioskugga. De telefoner som funkade hade sladdar och nummerskivor och min medsläpade dator låg och flämtade, våglös och dammig.

– Nåmen är du heilt sinnes? Schka du på datorn när herrskapet gift säj?
– Jåå.
– Nåmen ta'n öl till å var som ei männscha.
– Snyft.

Nu har vi lämnat vägskyltar med Bastuträsk, Bure älv, Hjoggböle, Gunsmark, Lövånger och Mjödvattnet bakom oss. I denna sekund kör vi in i Robertsfors.

Uppdatering 13:49

När man är ute på en roadtrip så är det mysigt att packa en kylväska med mat, fika, och frukt och en termos med kaffe. Men det inbegriper ett visst mått av planering.

Det är ju också trevligt att gå in på en mack och köpa fiberrik kost.

På en naturskön plats kan man lyssna till naturens ljud och njuta av stillheten medan man äter hemlagad sallad.

Gumbodahamn, Sikeå, Rickleå, Djäkneboda, Tväråmark, Norrmjöle, Sörmjöleån, Håknäs och Brattfors är namn som har swischat förbi. Nu väntar kaffefikapaus hos Bästisgrannens moster runtikring Övik. Bästisgrannen berättar:

– Här regnade det när vi körde upp. Här brukar jag tanka. Här brukade pappa berätta att han hade en studiekamrat. Här köpte vi en hund. Här kissade jag en gång. Här har de fixat vägen. Men husvagnsskrälle! Kör av! De borde betala högre vägskatt!!!

Men nu kör vi in i Nordmaling.

Uppdatering 17:49

I Sundsvall Örnsköldsvik har de hoppbacken mitt i centrum. (Hade den legat i Sundsvall, som jag nyss påstod i hungerdimmorna, hade de nästan inte behövt tillverka en hoppbacke, hela Sundsvall är ju två väldigt breda hoppbackar.)

Fikakaffe. De godaste bullarna i bygden.

– Men de är ju så fuuula, säger Bästisgrannens rara moster om sina bullar. Jag har inget tålamod.
– Jamen jag trodde tills för några år sedan att man rullade ut små korvar, bredde smör och kanel på dem och sedan försiktigt snurrade ihop dem till kanelbullar, förklarar jag i min bullobildning (och med erkänt dåligt tålamod). De här är ju underbara!
– Ta du en bulle till.

Flärke, Öden, Önska, Banafjäl, Tävra, Täfteå, Mjäla, Skulnäs, Träsk, Gallsäter, Gräta, Häggdånger , Gumböle och Mörsal är vägskyltar med många prickar. Jag vill köpa alla stora, vackra hus och starta konstnärskollektiv och halsa rötjut vid öppen eld omedelbart.
Plötsligt blev vi tvungna att inspektera en läckande container.

Ni ser att vi hamnar på avvägar och hittar ljuvliga projekt? Det här huset kostar visst uppåt 70 000 kronor. Fast det är ju långt till närmaste baskethall.

Nu kör vi in i Sundsvall!

Uppdatering 19:00
Det luktar utedass i Iggesund!

Uppdatering 20:12
Nu har vi ätit på McD i Söderhamn. Alltid lika slafsigt och gott. Men vi har drabbats av körsjuka!

1. Bästisgrannen har en nerv i rumpan, som emellanåt kräver denna sittställning.

2. Själv har jag kramp på baksidan av låren. Är det detta som är lotusställning på passagerarplats?

Uppdatering 21:55
Sverige är en skog. Sedan vi såg Gävle i fjärran, har vi kört i skog. Barrskog. Lövskog. Barrskog med lite löv. Lövskog med lite barr. Ingen radiokanal hittar fram. Vi har så tråkigt att vi vid minsta lilla gupp i vägen skriker:

– Flumeride!!!

I Sala ska vi nog stretcha lite.

Uppdatering 23:50
Nu har vi varit hemma så länge att vi har hunnit hinka varsin potta te och visa bilder och snubbla på legobitar. Vi susade förbi Sala och Västerås på nolltid, men eftersom det var mörkt som i ett plommonstop knorrade kameran så att inga bevis finns.

Hemma. Om 1,5 dygn är vi på väg mot Amerikat.

30 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Känner ni er lite som Thelma och Louise? Det gör ni va? Fast inte för mycket, hoppas jag.

22 juli, 2007 15:08  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Du är Thelma, Bästisgrannen är Louise.

22 juli, 2007 15:10  
Blogger Humlan skrev ...

Visst är det underbara ortsnamn där uppe! Vi sörlänningar har inte samma känsla/fantasi när vi ska döpa våra hemorter..

22 juli, 2007 15:31  
Anonymous Anonym skrev ...

It was a beautiful day, the sun beat down
I had the radio on, I was drivin
The trees went by, me and del were singin
Little runaway, I was flyin

Yeah runnin down a dream
That never would come to me
Workin on a mystery, goin wherever it leads
Im runnin down a dream

Tom Petty: Runnin Down A Dream

PS till Kicki från Jim Morrison i the Doors:

Ah Keep your eyes on the road,
Your hands upon the wheel.
Keep your eyes on the road
Your hands upon the wheel.

22 juli, 2007 15:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilken himla mysko korvhållare?

22 juli, 2007 16:00  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag älskar roadtrips! Jag har aldrig varit norr om Strömsund, men längtar efter Den Stora Sverigeresan. Kartor är något av det bästa jag vet, så jag har planerat den resan många gånger.

22 juli, 2007 17:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Joorå, vi är Thelma och Louise. Fast vi saknar Brad Pitt.

När det gäller ortnamnen, hittade vi även "Olstorp" här uppe ... som ju låter väldigt skånskt.

Korvhållaren var en korvstekare. den rullar korvarna och värmer alla bakterier hela dagarna.

Kartor ... det finns inte ens en vägatlas i denna bil. Men jag kopplar upp mig när vi behöver fakta ...

22 juli, 2007 17:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, Lotten! Nu måste jag ju ta mig norrut endera dagen för att beskåda Olstorp! Och eventuellt måla dit det saknade e:t på slutet. Heter man Olstorpe så gör man. Dags att planera en släktresa till landets alla Olstorpe-relaterade platser. En gång åkte vi förbi Olstorpes festplats nånstans i västra Sverige. Alla ville sno skylten men ingen vågade.

22 juli, 2007 18:14  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu måste jag ju avbryta dig å det bestämdaste! Lotten! Hoppbacken ligger i Övik!

Så, nu ska jag gå tillbaka och läsa fortsättningen och sen kommentarerna. Kanske någon mer påtalat fadäsen.

22 juli, 2007 18:34  
Blogger Cecilia N skrev ...

"Långt" ... Hur långt är "långt"? Med tanke på att du redan bott i Norrland tidigare så kan väl inte avståndet vara något problem. Speciellt som du tydligen redan farit förbi Häggdånger när du såg huset.
Det finns gott om folk som bor i Härnösand(Sundsvall) och som jobbar/studerar i Sundsvall(Härnösand). Det är fem mil mellan.

Har'u gått å blitt sörlänning?

22 juli, 2007 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Sundsvall .. dänna ha ja vurti. (Detta var INTE norrländska, om nån tror det. Nu har vi gissning igen. Vad var det för språk?) Jag har till och med bott där ett tag. Memories, memories.

22 juli, 2007 18:47  
Anonymous Anonym skrev ...

1: Hoppbacken ligger i Örnsköldsvik.
2: Idag passerade jag Bure älv när jag gick från kyrkan till hembygdsgården. I Bureå.
3: När vi kör/åker 120 mil på en dag (söderifrån) äter vi alltid på Max i Sundsvall. (I måndags.)

22 juli, 2007 18:53  
Blogger Cecilia N skrev ...

Och när vi kör 50 mil söderut stannar vi på Gävle Bro.

22 juli, 2007 19:12  
Blogger Studiomannen skrev ...

Det är nog stängt nu, men i Månkarbo mellan Tierp och Uppsala ligger SYLTKRUKAN där man kan äta våfflor!

22 juli, 2007 19:14  
Blogger Studiomannen skrev ...

Kolla:

Nu ska det ske!

Bloggträff i Varberg!

22 juli, 2007 20:02  
Blogger Cecilia N skrev ...

McD. När det fins MAX?? (Fast kanske inte precis i Söderhamn.)

Jag blir så grymt besviken de gånger jag hamnar på McD.
Man blir kanske bortskämd på MAX och på BigBoy?

22 juli, 2007 20:33  
Blogger Ica skrev ...

Nej, din fotställning är mer en lätt olycksframkallande risk då det vid varm väder kan framkallas en helt immig ruta av föter för nära.

Det roliga med er roadtrip är att jag och språkpolisemlan som var och hälsade på hos er kör precis likadant och analyserar ortnamn. Men vi kör istället förbi Böglarehult, Utkanten, Böskestorp och liknande konstigheter.

Kan du förresten inte köpa de sista säsongerna av Full House på dvd till mig där borta i utlandet? De finns inte här.

22 juli, 2007 21:41  
Blogger Ica skrev ...

För övrigt har jag bara ett visst antal t om dagen till mitt förfogande.

22 juli, 2007 21:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hjälp, vad har hänt med den momentana roadbloggen?

Tog alltihop slut strax efter Söderhamn?

Jag hoppas att inte wv kommer med svaret till var ni tog vägen: Irakh ...

22 juli, 2007 22:53  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä, det är tydligen bara uppdateringen som inte kommer fram ordentligt på datorn hos mig.

Kör nu försiktigt sista biten!

22 juli, 2007 23:10  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Som svar på Sundsvallsråttans gissningstävling gissar jag dalmål. Men är inte det ett slags norrländska, förresten?

23 juli, 2007 12:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjulp, denna dag är inte en datordag! Vurte jak äntå någgervars.

Men passet är giltigt.

23 juli, 2007 12:17  
Blogger Björn skrev ...

Lotten!

Passerade ni Hjoggböle? Hjoggböle!!!? P.O Enquists födelseort?

För satan, hur visade ni er respekt för en av Sveriges BÄSTA författare? Säg att ni stannade och eldade lite rökelse, offrade en vildkanin och sa några väl valda ord? (Ja, jag vet att Enquist lever fortfarande, men ändå! Ändå!!!

/Björn

23 juli, 2007 14:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Björn: HAHAHAHAAAAAAAA!!!!

(Han vet att jag inte gillar Hjoggböle-författarn.)

23 juli, 2007 15:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Passet vet jag inget om.

Men Visumen till Västerbotten antar jag man kan godkänna....

23 juli, 2007 17:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Även Småland har fina ortsnamn, eller vad sägs om Åmjölkesbo?

För att slippa väg genom bara skog far man lämpligen, om tid finnes, på vägar som har människans mått – dvs gamla farvägar som slingrar sig fram. Då får man se mycket fint.

Lotten och Bästisgranne: Lycka till med resan till USA!

23 juli, 2007 22:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Dalmål var rätt. Översättarhelena har - som alltid - listat ut rätt svar. Man blir imponerad, eller hur?

23 juli, 2007 22:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Detta är när jag nu har tänkt efter inget kommentatorsbås utan faktiskt en plats för stilla kontemplation om dalmål och andra livsväsentligheter.

Nu ska jag packa!

23 juli, 2007 23:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Småländska ortnamn är fina!
Min favorit är Drömminge som vi passerar på väg från landet i Dammkroken. Drömminge har inte bara ett vackert namn utan också förunderligt fina trähus med snickarglädje och glasverandor.

24 juli, 2007 08:18  
Blogger Cecilia N skrev ...

I morse fick jag en strålkande idé om vad jag borde ha gjort i söndags. Men sen kom jag på att den inte fungerat, för jag kollade din blogg för sent.

Idén? Stå med SPRÅKPOLIS-tröjan på, vid E4:an och vinka till bilarna. Nån borde ju innehålla er.

24 juli, 2007 12:07  

Skicka en kommentar

<< Home