25 juli 2007

Rapport från Philadelphia

Här sitter jag i Philadelphia och dricker öl på flygplatsen.

Bästisgrannen har varken spillt, snubblat eller tappat bort något. Jag har redan hunnit vara en elefant i en porslinsfabrik (klirr), välta en kaffekopp över min tröja och tappa bort min kamera. Jag har i och med kameraborttappningen dock hunnit bekanta mig med hela flygplatspersonalen, som nu säger ”Hi Charlotte, sorry – still no camera”.

Note to self:
Lägg inte kameran ifrån dig på toa och gå inte sedan därifrån utan kameran.

Ah well. Vi har ju Bästisgrannens kamera. (Än så länge.)

På planet var goth-raggar-hippisarna med nitar och ZZ-Top-skägg föredömligt duktiga på att massera vader och jogga fram och tillbaka mellan säte och toa. Vår flygvärdinna var på ett rasande dåligt humör och bannade oss för slarvigt uttal, tespill, läskbyte och långbenen uti gången. (Mina basketknän kräver utsträckning var femte minut.) Vi bad om ursäkt säkert 27 gånger för vårt syndiga passagerarleverne.

Kolla vilka snygga motorer US Airways har! (Philadelphias förorter syns där nere.)

När toapapperet på planet var slut och vi hade rensat hela jordnötsförrådet intygade vi skriftligen tillsammans med alla andra svenskar att vi inte
  • har varit involverade inom spionage-, sabotage- eller terroristaktiviteter
  • har deltagit i folkmord
  • mellan 1933 och 1945 på något sätt varit involverade i förföljelser som har med Nazityskland eller deras allierade att göra.
Hupp. Insåg nyss att jag är helt felklädd. Jag har en 40-årskrisig, kortkort kjol på mig. Ingen här har det. Ingen. Jo, vänta. Pfuuh. Där är en. Visserligen sitter hon i barnvagn, men det är väl ok?

Omedelbar uppdatering
Bästisgrannen har tappat sin armbandsklocka!

Ännu en snabbisuppdatering
Dialogen mellan mig och en tjej med enormt afrohår i informationsdisken (disken? desken? hjälp!) lät alldeles nyss ungefär så här:

– 'Scuse me. I've lost my camera. It's big and black.
– Ok. See that small white phone over there? Call ”Lost and Found” and tell them.
– I see. Small white phone. Big black camera.
– Exactly. Like ... real life. (Stort skratt.)

21 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hope for a future more luck-ridden travel!!!

25 juli, 2007 01:32  
Blogger Ica skrev ...

Men, så kan ni ju inte hålla på. Efter en vecka kommer ni ju ha tappat bort varandra och säkert någon annans lilla kotte med i det tempot. Du har inte funderat på en klädsel med någon form av kardborrband där du fäster dina attiraljer. Då hörs det dessutom tydligt om någon försöker ficktjuva dig.
hihi wv: lzknqpo= lysknappo

25 juli, 2007 06:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Mycket angenäm läsning till mogonkaffet måste jag säga. Tappa nu inte bort nå't mer, som datorer t.e.x., för jag vill kunna läsa fortsättningen om resan.

Ha iaf en bra fortsättning!

25 juli, 2007 06:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiddelipom, nu är vi i Minneapolis på ett Hollyday Inn där vi har varsin dubbelsäng. Klockan är sju timmar efter Sverige, så vi ska strax lägga oss och sova. Eller jag ska. (Bästisgrannen har sovit nästan hela resan och far omkring med myror i benen.)

25 juli, 2007 06:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här är ju otrooooligt spännande. Insuper andlöst varje detalj. På det här sättet behöver jag ju inte resa till USA själv utan kan sitta och gotta mig under de stockholmska regnmolnen! mera! Tappa INTE bort datorn och mobilen! och håll sömniga bästisgrannen i handen!

25 juli, 2007 08:36  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Håller med AB! Lottens & Bästisgrannens äventyr i Amerikat kommer att bli sommarens succéserie!

25 juli, 2007 09:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej Lotten,
Philadelphia är ju våra hemtrakter (ja i alla fall mannens). Alex kom hem därifrån igår den 24, du kan väl kolla så allt står kvar...nej, Alex skulle aldrig lämna andra spår än leenden.

Ha det så kul, men kort kjol i Amerika Lotten, vad TÄNKTE du på!!

25 juli, 2007 10:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Får man helt skamlöst göra reklam härinne? Jag hoppas det, det är för en god sak, nämligen bevarandet av vår nationalskatt - det sfvenskha språket.

Jag vill lura in skribenter, översättare, korsordsknåpare, palindrompoeter och världens bästa folkslag, nämligen bloggare, till mitt sprillans nya språkforum!

Jag är bara en glad amatör som gillar att fundera på ord och uttryck (svenska som utländska) och hoppas på att få sällskap av likasinnade. Liksom av språkfascister och besserwissrar.
Alla ska vara med, som GP sa.

Ta med dina vänner och kom till Ordning!

25 juli, 2007 10:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Äh, den svarta kameran var ändå för stor och klumpig för dina syften. Skaffa en liten smidig kompaktis med bra optik!

25 juli, 2007 12:34  
Blogger Jessica skrev ...

Min kompis förlade den fenomenala skinnjackan som hon hade köpt på rea, 80 procent nedsatt, på Istanbuls flygplats. Också där var toa den stora skurken. Återvände tio minuter senare, jacka borta.
Hon grämer sig fortfarande.

25 juli, 2007 12:46  
Blogger Jessica skrev ...

Salt: de har sålt kul glass på Ica hela den här veckan.
Frågar man om det är något särskilt som gör den kul så möts man av butikspersonal som liknar fågelholkar innan de fattar. I måndags sa de att de skulle byta ut den planchen men ännu inte.

25 juli, 2007 12:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiddelipom, nu har jag vaknat med kramp i vaderna.

På detta sekrutthotell måste man betala för frukosten. Jag ska betala mycket. Sedan ska jag köpa appropriate shorts.

25 juli, 2007 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Skönt att ni är framme, men oroväckande att ni tappar en massa grejer!
Kram Herman

25 juli, 2007 13:39  
Blogger Ica skrev ...

jessika: här säljer de både kul och mjuk glass. Jag undrar när den hårda eller tråkiga kommer.

Jeeeej! Idolen som wv: gofy. Jaja, ett o för lite kanske

25 juli, 2007 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Så man kan ha shorts men inte kort kjol...? De är mysteriösa, amerikanarna! Glöm icke bildbevis nu.

Wv: ngnwwuf = Lotten som tränger in sig i nya shorts..

25 juli, 2007 15:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Skönt att ni är framme utan ventrombos.

Men nu får ni hålla hårt i era saker. Attans otur med klockan och kameran. Men jag skulle säkert ha gjort likadant. Paraplyer och solglasögon har en tendens att rinna genom mina fingrar.

Jag måste också erkänna att jag är himla avis på er resa. Har aldrig varit over there ju ...

Hoppas ni får det jättebra!

25 juli, 2007 15:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har fotograferat mig i den kortkorta; bildbevis kommer i morgondagens rapport.

Nu ska vi till "Mall of America" för att äta lunch. Och köpa extremt korta shorts som protest. Om man spenderar tio minuter i varje affär där, tar det 86 timmar innan man är färdig. Lattjo.

25 juli, 2007 17:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Mall of America i Minneapolis? Där har jag varit ju! De har ENORMA kanelbullar på bottenvåningen. Som DRYPER av smör. Bullarna alltså.

25 juli, 2007 18:00  
Blogger Cecilia N skrev ...

Lotten!!

Får jag be dig om en sak?

Kom att tänka på det nu när jag satt och tittade på Mall of Americas hemsida.

Kan du köpa Kool Aid till mig?
Alltså nåt sorts pulver som man
a) kan göra läsk av
b) färga garn med.

Jag har ingen aning om vad jag vill ha för färger eller hur mycket man kan färga med en påse. Men tre påsar med "kul" färger?

25 juli, 2007 18:34  
Blogger den blyga skrev ...

"Note to self:
Lägg inte kameran ifrån dig på toa och gå inte sedan därifrån utan kameran."

FAKTISKT hände detta mig den 3 juni i år!
Men det var på Skokloster och en vänlig man sprang efter mig i korridorerna för att återbörda den!
Vilket han lyckades med INNAN jag upptäckt att den var förlagd...
HEJA Sverige!

25 juli, 2007 22:24  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

E N J O Y !

25 juli, 2007 23:22  

Skicka en kommentar

<< Home