28 juli 2007

In the drug store

Die dumme Schweden var det någon som sade. Jomen, här är vi.

Vi gick in i en drug store (med pharmacy inuti för receptbelagda grejer) och gapade och tjoade och pekade och skrattade åt det enorma, imponerande sortimentet. Vi kände plötsligt ett stort behov av att klistra på ögonfransar och måla benen och bleka tänderna och rycka loss pormaskar.
Nu var det ju inte meningen att vi skulle falla för det ... ehum ... ansträngda skönhetsidealet utan bara koncentrera oss på det medicinska. Alltså kan vi numera skryta med antiklimedel för hårbotten, antirödmedel för ögonvitorna, antisnormedicin samt antisnarkplåster till min djefla man.

Mouthwash (gurgelmint i min översättning) är en synnerligen viktig produkt för detta folk. Återigen – precis som med tissues – vet jag inte varför. Luktar de sämre och mer pga. mathållningen eller är de bra rädda för att lukta? (Flaskorna på bilden rymmer uppåt 2,5 liter.)

Och så gratulationskort, sorgkort, hejkort, barnkort, älsklingskort, systerkort, broderkort, mammakort, fasterkort ... De flesta är fula, men många är överraskande roliga.

Törstsläckande tuggummi som gör att spottet sprutar så att man inte är törstig saknar vi ju i Sverige.

Näst kapitel i denna spännande produktsaga: ett besök i mataffären! (Men först ska vi till Iowa, där affärerna har stängt på söndagarna, man inte kryddar maten och rakar benen två gånger per dag.

14 Reflektioner:

Blogger Lotta K skrev ...

Men varför "oväntat roliga"? Varför skulle just amerikaner inte ha någon humor? Lenny Bruce? Tom Lehrer? Jon Stewart? Jag vet att det här är överkänsligt kanske och orättvist eftersom din blogg är så kul, men jag blir lika överkänslig när amerikaner förutsätter att svenskar inte har någon humor. Till exempel: En gång sa en kollega till mig att "A Swedish comedian, that would be a contradiction in terms!" och förväntade sig på fullt allvar att jag skulle tycka att det var ett kul skämt. Det tog ett tag fär mig att inse att det varit ett skämt, så all in all besannade jag väl hans tes...

28 juli, 2007 03:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh! USA! Själv befinner jag mig i Milano. Åker till Sicilien på måndag, det är INTE Italien.

Best of luck to y'all xxxx

28 juli, 2007 03:16  
Blogger den blyga skrev ...

Jag slår på Iowa - finner att en stad där heter Sioux City hmm...
Jag som är uppvuxen med Buffalo Bill och Co blir genast fascinerad - finns här något samband?

28 juli, 2007 08:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan knappt bärga mig till imorgon…
När det gäller drugstores, är jag personligen alltid lika nervös när jag passerar tullen på väg hem från besök utomlands, eftersom migrän-Stellan alltid bunkrar billiga huvudvärkstabletter. Kan man åka fast för läkemedelssmuggling?

28 juli, 2007 09:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Spraya på sig snygga ben?! Men hur då vad då? Mysko ...

28 juli, 2007 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har premiär som komentator idag.
Låter som ni har kul på resan men ni saknar väl träningarna lite???
Var ute mycket och lappa sol för här hemma blir man bara brun av rost.

Bigge

28 juli, 2007 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Fick premiärnerver tror jag.
Menade naturligtvis lapa sol inte lappa!!

Bigge

28 juli, 2007 12:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Tycker att tuggummit verkar vara en bra importvara!

28 juli, 2007 13:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Tuggummit - vilken fantastisk grej!
Köp!

28 juli, 2007 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Det piggar upp en sjukling att läsa så roliga och trevliga rese-berättelser.

28 juli, 2007 15:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kära nån, Lotta K, "överraskande roliga" skrev jag och menade alls inte amerikaner och deras humor och särskilt inte Jon Stewart. Jag menade gratulationskort som var överraskande roliga.

29 juli, 2007 00:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Man dricker alltså sin egen saliv och blir otörstig. Så smart! En näringsmässig perpetuum mobile, liksom. (Jag kommer faktiskt ihåg att jag funderade över saken som barn.)

Man borde tala med försvaret. Våra jägarsoldater kommer att kunna vistas veckor i skogen om de lär sig att livnära sig på sina egna kroppsutsöndringar. (Jag sätter punkt där, och överlåter fortsättningen till läsarens fantasi.)

29 juli, 2007 14:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Måla benen? Menar du "brun utan sol"? Å NU så gör jag mot alla regler reklam för mitt eget inlägg "Intstruktion för kärringrillen"!

Jag vill också åka till en drugstore! Snart rymmer jag och joinar er! Jag ser med spänning fram emot nästa rapport.

29 juli, 2007 22:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Och SORRY! Det skulle vara två g i "kärringgrillen". Skyller på söndagsrödvinet ...

Finns det någon "drug" mot "writer´s spelling block"?

29 juli, 2007 22:39  

Skicka en kommentar

<< Home