26 juli 2007

Frukost och annat i Minneapolis

Avdelning uppvaknande
I morse vaknade jag av kramp i vaderna och sms från MQ. Nämen så trevligt.

En affär hemma i Sverige har luskat reda på mitt mobilnummer trots att jag aaaaaahaaaaaldrig handlar där och skickar först ett meddelande om att de har rea på hela sortimentet och sedan ett meddelande om att det var fel för att det gällde ju bara sommarsortimentet. Kuckeliku liksom.
Livet på en pinne: dator och fjärrkontroll samt temugg.

Avdelning tv
Nu ska vi snart checka ut från Holiday Inn i Minneapolis. Vi har sett på tv hela morgonen:
  • Lindsey Lindsay Lohan har en intressant roll här. När hon kör för fort och åker fast och ertappas med kokain, skickar hon ett sms till en skvallertidning om att hon är oskyldig. Skvallertidningen kontaktar tv och visar upp sms:et. Hennes pappa uttalar sig inför kamera och säger att familjen skulle ha hållit ihop mer. Gäsp. Jag vet inte ens vad Lindsay har för yrke. (Men nu vet jag mer, se kommentarerna.)
  • Det råder bevattningsförbud, och på nyheterna kommer bilder från bevakningshelikoptrar som filmar fuskare – hus där någon ändå vattnar gräsmattan. De kommer att få böta, moahahaa, skrattar tv-reportern.
  • Och så kommer rapporter om presumtiva flygplansbombare som testar om röntgenkamerorna kan se t.ex. ost med instuckna metalltrådar. Himla slöseri på bra ost. Och ost- bomb- och knarkhundarna – som till alla allergikers fasa nosar omkring bland resenärerna – hittar ju särskilt osten. För det har jag sett på Wallace & Gromit.
Avdelning intelligenstest
Hur fort förstår du att man ställer in värmen och sätter på vattnet med ett och samma vred? Mitt resultat konverterat till IQ: 23.

Avdelning lättimponerad, blond brutta

Lotten:
– Tidning! Det ligger en tidning utanför hotellrumsdörren! Kolla! En tidning! Hurra!
Bästisgrannen:
– Va ... *gäääsp* Va ...?
Lotten:
– Jag måste fotografera, var är din kamera? Jag måååste ta en bild. Kolla, alla har fått varsin tidning! Wow!
Bästisgrannen:
– Tänk vilket pappersslöseri, synd på alla träd.
Lotten (nu inne på toa):
– Nämen åååå, kolla, inbyggda snorpapper, wow, så cooooolt!

Ni ser? Det är ”tissues” ... snorpapper alltså. Vad är det med amerikaner och dessa eviga näsdukar i kartong som man erbjuds överallt? Är det för snornäsor eller för gråtattacker framför tv:n eller för det ständigt flyende läppstiftet?

Avdelning krubb
Dagens ljuvliga frukost. Den kostade $9, vilket är drygt 60 kronor. Tydligen är denna omelett ”low carb” och jättenyttig – gjord på tre ägg som kom ur en höna som behandlades synnerligen väl.

Avdelning klädsel
Ser ni minikjolen som jag nämnde igår? Jag har kompletterat den med ett par pepitarutiga tajts med små distraherande rosetter i sidan. Tadaa! Plötsligt är jag tydligen inte alls en pinsam svensk. Däremot kallas detta ”loitering” – när man utan anledning befinner sig utomhus. Sådant förargelseväckande beteende kan man bli arresterad för.

Snart ska vi i bil bege oss mot Sioux Falls i South Dakota.

27 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Haha! Lotten har leggings! Frågan är om det är okej att sitta sådär ändå när man bär kjol, trots dessa leggings.

Lindsay, som stavas med a ja, Lohan är barnstjärnan som blivit anorektiker som blivit knarkare som blivit missförstådd. Hon har spelat huvudrollen i bl a. Mean Girls, Freaky Friday, Herbie och Föräldrafällan där hon både spelar sig själv och sin tvillingsyster, fast hon inte har någon sådan. Jag antar att hennes psykiska problem började där. Hon fick alltså prata med sig själv hela filmen. Filmen sedan är en hopplös kopia av It takes two med tvillingarna Olsen.

Sedan startade Lidsay även sångkarriär och har nu släppt två (tror jag) album. Hon har faktiskt gjort två ruggigt bra låtar.

Därefter har hon gjort den sedvanliga visan: krockat x antal ggr, legat på rehab också x antal ggr, och ja, allt annat som är ohälsosamt. Polade med Nicole Richie och tänkte väl banta sig till hennes storlek. Då blev resultatet blek fågelskrämma.

Känns det bättre nu när du vet lite mer om henne.

Det som låg bredvid äggen såg ju väldigt low carb ut.

Dina wv slår rekord: qalnge
Nu blir jag anklagad att vara galen innan klockan halv sju på morgonen!

26 juli, 2007 06:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen vilka rara och diskreta byxor! :-) Väldigt söta!

Lohan, stackarn, är faktiskt en bra skådis. Men hon lever väl inte i den bästa miljön för att växa upp ordentligt och bli som folk.

26 juli, 2007 07:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Sioux Falls i South Dakota? Nu blev jag INTE avundsjuk. Jag har ABSOLUT ingen lust att åka till USA, och särskilt inte till små obskyra städer som man bara hört namnet på, men inte vet något mer om. Buhu.
Dagens vw heter qoiskgom, troligen en stad i Alabama eller Nebraska som jag inte heller känner för att åka till…

26 juli, 2007 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blir inte heller avundsjuk. Kommer bara att smygläsa om er resa varje dag sådär. 18 gånger minst. Om dagen alltså. Har bara varit i USA en gång (Ha, ha, en gång mer än maken) och det var för 15 år sen (!!!)
Kan du kolla om de förtfarande har tamponger som är behandlade med något kemiskt medel för att lukta gott? Snälla! Om du ändå är inne i en livsmedelsbutik nån gång under resan. Bara slänga en blick på tamponghyllan. Inte köpa, för det är säkert jättefarligt med såna. Bara titta. Please.

26 juli, 2007 10:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Betr. IT-avundsjukans request: När du ändå snokar på hyllorna för hygienartiklar kan du väl se om det också finns parfymerat toapapper också.

26 juli, 2007 10:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag såg muggen bredvid dig. Starbuck's kaffe!! Denna kedja som ännu inte nått Sverige, men som har haft ett stort genomslag i USA och internationellt.

Namnet Starbuck kommer från boken Moby-dick (Kapten Ahabs förste kapten). Det finns en intressant historia om hur företaget kom igång.

26 juli, 2007 10:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Bra att du tar upp frågan om dessa eviga pappersnäsdukar. Det har jag nämligen också alltid undrat (jag har aldrig varit i USA men jag ser väl på teve för jösse namn). Framför allt: varför förväntar man sig att folk bjuder på snytpapper? Är man snorig så tar man väl med sig en förpackning pappersnäsdukar själv?
Återkom gärna i denna stora och viktiga fråga.

26 juli, 2007 10:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Det anses säkert som djupt mänskligt att alltid ha med sig snytpapper att bjuda folk på. Däremot använder man tydligen aldrig sitt eget...

26 juli, 2007 10:48  
Blogger Jessica skrev ...

Att gå i frukostflingesektionen i ett amerikanskt snabbköp är en upplevelse. Liksom mejerikavdelningen.

I avsnittet bisarr kunskap erbjuder jag det här. Igår efterfrågade Cecilia N coolaid (saft) för att färga garn. CoolAid är vad Jim Jones (domedagssekten där en massa människor dog i Guyana) han hällde cyaniden i för att ta död på dem.

26 juli, 2007 11:17  
Blogger Cecilia N skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

26 juli, 2007 11:44  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det var det värstaste! Använde han alltså samma sak att stoppa cyanid i?
Jag loovar att bara stoppa garn i.

26 juli, 2007 11:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är vaken när flickorna de sova,
och jag sover när flickorna de far,
det är virrigt det här vill jag lova,
för dem som i Sörmland är kvar.

(Lite fusk med verbformerna där, ehe.)

26 juli, 2007 12:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tackar, nu kan jag allt om Lindsaaaay.

Jag har totalt internettrassel med min dator och kan bara surfa med en telefonuppkopplad gargantuadator anno 1993 ... och blir snart galen.

Vi ska idag till en matbutik och kolla in sanitets- och saftavdelningen. Om du inte har flyttat, Cecilia N, har jag ju din adress.

Men huuuuuur ska jag kunna blogga utan att kunna skriva de svenska ringarna och prickarna och inte har tid att knattra koder?

Skrevs denna kommentar helt utan de tre svenska tangenterna? Jahapp!

Kolla: sm'rg]sbord, r'ksm;rg]s.

26 juli, 2007 16:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ska bara rabbla dagens frukost:

- microwave oven heated tea
- peanut butter and jelly sandwich
- low fat milk with organic, naturally sweatened peanut butter cereal called Puffins

26 juli, 2007 16:46  
Blogger den blyga skrev ...

"kan bara surfa med en telefonuppkopplad gargantuadator anno 1993 ..."
och blir snart galen.
För att undvika den sistnämnda farhågan kom jag på en idé:
Varför inte träna på att uttrycka sig à la runristare typ.
Eller skriva HAIKUs:
Frukost i USA:
peanut butter and jelly.
Marvellous but not!

Sedan är det ju lätt att kringgå bristen på åäö:
Skriv på engelska - det begriper vi ju!

26 juli, 2007 17:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Gargantua...? var det inte han som käkade så mycket?

26 juli, 2007 17:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, Gargantua har käkat upp alla svenska tangenter och käkar upp det jag skriver var femte minut. (Men nu kopierade jag ordet "käkade" ur AB:s kommentar.)

Och nu har jag hittat en sajt som visar hur man bygger om tangentbordet!

26 juli, 2007 17:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

http://www.usablogg.org/?p=3711

Räksmörgås!!! Bokstääääääver!!!

26 juli, 2007 17:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Så vitt jag kan förstå så finns det Wi-Fi på Siouxland Libraries bara några hundra meter från där ni befinner er.

26 juli, 2007 17:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Fascinerande att ni har sån direktkontakt trots jättestora avstånd, Lotten och din djefla man....

26 juli, 2007 19:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Ang duschen, jag tror att det är en sådandär barnsäker dusch.Det vill säga att man måste trycka in den samtidigt som man vrider...man vill ju inte bli stämd för att vattnet är för kallt eller för varmt-

26 juli, 2007 20:03  
Blogger Jessica skrev ...

Cecilia, det är väl fantastiskt att saft kan ha sådan mångfaceterad användning att den kan användas till att färga garn med ;). Håll dig borta från alla giftiga substanser ;).

26 juli, 2007 21:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jepp, jag bor alldeles kvar.

26 juli, 2007 21:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Peanut butter and jelly sandwich?
Nä nu är jag inte alls avundsjuk på er, huvvaligen!

Eller jo, det är jag ju visst! M&M med peanutbutter-smak - jag svimmar av bara tanken. Så gott! Men, vi fick ett STORT paket från USA häromdagen. Förhoppningsvis innehållande just dessa underbara M&M!

Kör försiktigt!

26 juli, 2007 22:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahaja, nu har jag köpt Cool Aid i roliga färger! Och jag har hittat och fotograferat ljuvligt blomdoftande tamponger, små närshårsknipsare, friteringsoljebunkar som rymmer 10 liter, tandblekningsmedel och så har jag köpt ett litet paket Jell-O.

Nu ska jag leta efter chokladsås som stelnar när den hamnar på glassen.

27 juli, 2007 03:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Thank you, thank you, thank you Lotten, för bilden du skickade på tampongerna! Hur ska jag någonsin kunna återgälda detta? Ska till Malmö till helgen. Något du vill att jag ska plåta åt dig där?
Puss!

27 juli, 2007 08:52  
Blogger Jessica skrev ...

Tio liter flaskor (dunkar?) med friteringsolja behöver man t ex när man ska fritera en hel kalkon. Jo, en HEL kalkong, inte styckad utan hel.

27 juli, 2007 12:47  

Skicka en kommentar

<< Home