29 juli 2007

The mayor of Alton, Iowa

Nu är vi i Alton, Iowa, i källaren hemma hos stadens borgmästare. Det är precis en sådan där källare som man slänger ner kidnappningsoffer i, en sådan där källare med säng och grejer och tv och soffa och saker och 127 julnallebjörnar och en brant trappa upp till kidnapparna som smider planer i köket.

Borgmästaren tog oss med storm.
Enligt en lista jag såg får man inte äta igen förrän på måndag efter en sådan här måltid.

Först åt vi en hamburgare utan grönsaker, men med mesig Milleröl på The Country Club. Detta följdes av en hundrameterspromenad till Ron’s Liquor Store, alltså stadens Systembolag. Som borgmästaren sedan 70-talet äger och driver.

(Intressant är att när det gäller spritsorterna så får man till Iowa bara importera vissa märken, som finns på en speciell, statlig lista. Om man jämför med South Dakota är förhållandena helt annorlunda. Där får butikerna köpa in vad sjutton för sprit de vill och man har ingen inkomstskatt ... men man får köra bil som 14-åring. Darwin hade sagt ”well well” och väntat på det naturliga urvalet.)

Nu var ju klockan halv elva på kvällen när vi anlände till spritaffären, så borgmästaren halade upp stadens nycklar ur fickan, öppnade butiken och vrålade:

– Take whatever you want!

Borgmästaren i vinröd tröja.

Så då högg jag ett sexpack tyskt öl för att tvätta bort Millersmaken. En av stadens få uppkopplade datorer stod i ett hörn och flämtade, döende av ouppmärksamheten. Så jag klev fram och tryckte lite på tangenterna. Klappade datorn och längtade efter internet. Ruskade på mig, återfann fattningen och kom tillbaka till verkligheten. Öl.

Bästisgrannen blev samtidigt plötsligt 17 år och blyg eftersom det för 25 år sedan (när hon var utbytesstudent här) var synnerligen förbjudet att ens närma sig spritaffären. Ute på gatan igen, blev hon blek av längtan och motstridiga känslor. Baren – puben – det mest förbjudna stället när hon var här som 17-åring, låg tvärs över den ack så tomma gatan.

– Aaah, do you wanna … wanna … eeer … go to the … började borgmästarn.
– YES! avbröt Bästisgrannen.

Så då gick vi ... helt tvärtom till Alton’s Veteran Memorial – ett nybyggt monument över alla Altons män och kvinnor som har deltagit i the American Civil War, WW1, WW2, Vietnam och Irak. Bästisgrannen trängtade till puben som levande hjortar trängtar till vatten.

– Aaah, do you wanna … wanna … eeer … go to the … sa borgmästarn.
– Ye … yes …? sa Bästisgrannen.

Och hamnade vi på puben!
Utanför bild står en modern jukebox med bildskärm som man touchar för att välja låtar på. Enormt coolt. (Ja, jag är alltid kusinen från landet.)

Från en dödstyst, svart och tom gata gick vi alltså in i ett rockmusikskakande, fullt upplyst, rökigt rum med uppspelta Altonbor och biljardbord. Jag blev erbjuden både ”Sex on the Beach” och ”A Redheaded Slut” samt ”Tequila Rose”. Delikata alla tre. Borgmästaren spelade Hotel California för oss på jukeboxen och livet var en enda flower power-stund.

Sedan tog borgmästaren oss på en biltur runt omgivningarna, rabblandes allsköns information om majs, bönor, grishandel och om hur kor borde äta majs och inget annat.

Dagens bästa!

Det senaste tillskottet till stans servicefunktioner: lastbils- och husdjurstvätten. Här tvättar de både lastbilar, hundar, katter och får inför "The County Fair." Som vi ska till en annan dag.

------
Sorry, ingen grocery store-rapport idag. Den kommer senare.

15 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ett sånt härligt äventyr ni är på.
Den där lastbils och husdjurstvätten var ju häftig, är det samma procedur som av en bil? isåfall tycker jag lite synd om djuren när dom kommer till rullarna.

Ha en bra dag!

//Magnus

29 juli, 2007 06:09  
Blogger den blyga skrev ...

Very Interesting!
Ja, att få rapporter från något annat än Californien, Disneyland eller Central Park!
Och vädret är nog bättre än här...

29 juli, 2007 08:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Älskar dina uppdateringar från USA! Du skriver så fantastiskt underbart roligt! (Det gör du i och för sig när du är i Sverige också!) :-D

29 juli, 2007 08:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, du rapporterar om allt det VIKTIGA. På riktigt alltså, jag vill också åka till USA. Och jag väntar med spänning på grocery store-uppdateringen. Det är min favoritsyssla när jag är utomlands: att gå i mataffärer och kolla på vad för roliga saker de äter i det här landet. Och hur förpackningarna ser ut. Och vad de använder för tamponger.

29 juli, 2007 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Men jisses...hamburgare OCH ost OCH bacon OCH pommes frites! Är det lyxskatt på sallad och tomater där? (Funderar över att äta årets hamburgare). Varför är borgmästaren er kvällsguide? Många frågor! Men den mixade tvätten verkar användbar, om man har smutsig långtradare + smutsig katt. Det enda som inte tvättas är alltså själva chaffisen? :-)

29 juli, 2007 08:43  
Blogger Studiomannen skrev ...

Men NÄR är det Millertime då?

29 juli, 2007 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Wow!

*gapar mållöst*

29 juli, 2007 10:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Wow!

*gapar mållös*

29 juli, 2007 10:59  
Anonymous Anonym skrev ...

hrWow!

*gapar mållös*

29 juli, 2007 11:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Min djefla man; det där måste vara "a double take"! :-)

29 juli, 2007 12:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten -- tänk om det fanns en pet wash i Mesta! Då kunde vi bjuda hem nybadade, vaxade, allergifria hästar, kattor och hundar till Gula Huset.

29 juli, 2007 16:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sitter i en restaurang som heter Maxwell's i Okoboji, Iowa. All personal har slutat. De som driver restaurangen sa till kocken att stanna kvar och laga mat till oss.

Hit borde alla fara. Trots att datorn i restaurangkontoret som jag sitter i inte har svenska tangenter. Sladden funkar inte med min dator. Hrrnnnff. Maten var uuuuuunderbar. Men morgondagens text om the grocery store sitter fast i min egen dator och kan inte komma ut: inget wireless. Ingen mejlkoll. Ingen mobilkontakt, tack Telenor.

Ser ni vad mycket man kan skriva utan prickar och ringar?

30 juli, 2007 06:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Snyggt kommenterat utan å, ä och ö! Får väl vänta tålmodigt på nästa USA-fix.

Och förlåt den djefla mannen för att jag råkade kalla dig "min" - det var för att Lotten ju skriver så och jag uppfattade det plötsligt som en del av namnet... jag vet att du är bara Lottens! :-)

30 juli, 2007 07:22  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Den här kan du nog:

-What's the likeness between American beer and makin' love in a canoe?
-It's f*****g close to water


Barnens Farmor och jag använder uttrycket "smakar kanot" om allt som smakar blask.

01 augusti, 2007 23:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt, amerikansk öl smakar vatten. Fast igår fick jag tag på en Budweiser (inte light) som i alla fall var drickbar.

01 augusti, 2007 23:49  

Skicka en kommentar

<< Home