10 maj 2007

Va? Hedström, Bäckström, Ersberg & Backlund?

Igår hällde jag vatten i vattenkokaren och placerade den i mikrovågsugnen.

– Nämen! sa jag högt till ingen, tog ut kokarn och placerade den på rätt plats.

Resolut satte jag sedan på den tomma mikrovågsugnen på en minuts uppvärmning av ... luft. Och blev förvånad när vattnet i vattenkokaren inte blev varmt.

En liten stund senare hittade jag mina nycklar i diskstället. När jag skulle handla tvättmedel, bröd och ost kom jag hem med kaviar, tvål och en grillad kyckling.

Därför tycker jag att
Bengt-Åke Gustafsson tar ut fel personer till Tre Kronor.

Vaddå Hedström, Bäckström, Ersberg & Backlund? Och vem är Tony Mårtensson? Kör inte han speedway? Vad är det för fel på Högosta, Salming, Eldebrink och Loob – inarbetade och lättuttalade namn? Jag har inte plats för nykomlingar i huvudet!

Jag bryr mig alltså väldigt mycket om VM och OS. Landskamper i hockey och fotboll är rödmarkerade i almanackan och de gånger som matcherna krockar med fester, dop, jobb eller – bevare mig väl – tågförseningar, blir jag tvärsur. Men under detta VM måste jag banne mig plugga namn. Och termer: vad är ”slottet” på en hockeyplan och varifrån kom det?

Älskade, ärrade gamla gubbar.

När vi nu är inne på sporten, måste jag ju dra fram två av dagens majlardismer:

”Och segerns sötma från guldmatchen mot Elfsborg 2004 tömdes tio månader senare ner i nederlagets bittra kalk efter avklädningen mot schweiziska Thun i kvalet till Champions League.”

”[---] även om saknaden av brassen Junior hängde som en blöt filt över Malmö Stadion ju längre andra halvlek led.”

Vad jag tycker om detta kan man läsa i hemlisbloggarjulkalendern.

Nu ska jag försöka göra te i vattenkokaren och gröt i mikron och inte tvärtom, ta mig till stationen för att åka tåg till Stockholm och sedan lite tunnelbana utan att glömma plånbok och nycklar, utan att tappa datorn och samtidigt försöka hålla skrivreglerna i rätt ordning så att de på ett finurligt sätt förmedlas till åhörare som inte gillar skrivregler utan som förmodligen bara sitter och tänker som jag:

– Hm. Hedström, Bäckström, Ersberg och Backlund. Steen. Inte Thomas Steen. Alexander. Hedström, Bäckström, Ersberg och Backlund. Backlund borde heta Målislund. Hihi.

22 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Tacka vet jag Uffe Sterner och Lill-Strimma...

10 maj, 2007 07:30  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Jag kände i alla fall igen två namn: Hedström och Steen. Den sistnämnde på grund av att han spelat i Bofors (Karlskoga) och att jag tidigare - innan min fyaråriga huligan bestämde sig för att vara livrädd på hockeymatcherna - var på de flesta matcher.
Dessutom minns jag när Bengan själv spelade i Bofors.
Tacka vet jag alla gamlingar, de namnen finns även kvar i mitt huvud.

10 maj, 2007 08:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Snacka nu inte skit om min klasskompis lillebror som pratar grymt härlig Skellefteå-dialekt!

10 maj, 2007 08:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Förtvivla icke. Det är när du inte vet vad nycklarna och vattenkokare ska användas till du ska bli orolig. Om du är lagd åt det hållet. För övrigt har det gått fullkomlig inflation i hockeyturneringar och ett landslag är väl inget landslag om inte de bästaste proffsen är med. Basta!

10 maj, 2007 08:58  
Blogger Ingela skrev ...

Oj, det är ju sånt där som jag är sjukskriven för just nu. Du får det att låta som nåt helt normalt. Tänk om jag är normal i alla fall. Bara en normal heltidsarbetande, deltidsstuderande fyrabarnsmamma med hus och trädgård och en man med skiftjobb.

10 maj, 2007 09:11  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Har du skaffat en ny dator eller blev den golvtappade bra av sig själv?
På tal om disträ så utspelade sig följande här igår: Det ringde. Jag tryckte på svarsknappen på telefonen (lyfter luren gör man ju inte numera). Sen sa jag ingenting. Jag kunde nämligen inte för mitt liv komma på vad det är man säger när man svarar i telefon!

10 maj, 2007 09:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Steen i Bofors? Hockeynörden i mig blir lite förvirrad, och efter en stunds letande vet jag varför.

Alexander Steen har aldrig spelat där, däremot Calle Steen.

Calle har för övrigt ihop det med Anna Lindberg. Dessutom har han en bror som också spelar hockey. Han heter Oscar och är inte heller i Moskva just nu, åtminstone inte i VM-truppen.

För kalenderbitare som vill veta mer om hockeyspelare rekommmenderar jag Elite prospects.

10 maj, 2007 09:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Så sportfåne jag är, måste jag tyvärr hålla med Cruella: Lägg ned hockey-VM! Det finns väl ingen vettig människa som vill sitta inne och titta på skridskoåkande terminators som jagar en snusdosa med en träbit, när nu sommaren äntligen står för dörren? När man äntligen kan spela fotboll på gräs, och Allsvenskan börjar ta fart?
Hockey-VM går för ofta och alldeles för sent på året.

Så, nu fick jag sagt det. För så tycker jag, även om jag knappast kommer att kunna hålla mig bort från TV:n när Sverige nu är i semi.

Och då vill jag se Henke Lundqvist i buren! Tyvärr verkar det inte vara aktuellt, men det kanske går bra ändå…

10 maj, 2007 10:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Finns det en Calle, en Thomas och en Alexander Steen? Vem är vems pappa?

Översättarhelena: Jag har "fått" en ny dator. (=Köpt en för dyra pengar.) Den är oinbodd och helt omysig och saknar mina gamla dokument och knorrar i största allmänhet när jag ber den hämta saker. Te, t.ex.

(Vi har lunchpaus på föreläsningen och jag hinkar kaffe så att jag blir alldeles spattig.)

Wow, jag fick en WV: duuoh = Homer Simpson, va?

10 maj, 2007 12:33  
Blogger Ica skrev ...

Man måste rödmarkera alla landskamper och dylikt i kalendern. Hur gör vi egentligen den sjätte? För visst var det den sjätte? Eller var det den åttonde det var landskamp? Nej, den sjätte.
Jag säger ingenting om det där med vattenkokaren och mikron mer än jag sa igår: Ni faller inom normen för förvirrade genier.
(säger människan som idag fick gå bakvägen in i en byggnad eftersom en stalker stod vid huvudingågen... och då glömmer kortet som behövs för att gå in bakvägen. gruff.)

10 maj, 2007 12:35  
Blogger Ica skrev ...

Åh! En Homer. Jag får bara gchyyzh. vilket antagligen betyder att jag ska hålla truten och plugga nu när jag ändå är i bibblo.

10 maj, 2007 12:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

Uppfattade i min morgonslummer att det ska spelas en semifinalmatch mellan Sverige och vem-det-nu-var.

Mysko. Det är alltså lite mer hipp som happ och slarvigt med VM än med Elitserien där jag förstått att slutspel är en enda stort laboration? I elitserien gör man ett försök och sen kollar man om man kan upprepa det och när man upprepat det ganska många gånger går man vidare till nästa del i laborationen som också ska kollas, dubbelkollas och kollas några varv till.

Det tycker jag är lite konstigt. Eller så är de mer tröga i elitserien. Namnet till trots.

10 maj, 2007 13:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, jag ska skicka dig en nyutkommen bok med titeln "Den översvämmade hjärnan". Det var en lång text om den i Svenskan i tisdags, ackompanjerad av en Berglin-strip bl.a. om namnafasi ("Anna" blir på några mikrosekunder transformerat till "Mahatma" på Berglinvis, vansinning roligt!).
Och så ska jag mejla en liten film om skapelsens krona, nämligen Homer Simpson.

10 maj, 2007 13:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Thomas är pappa till Alexander. Alexander har även en bror som heter Hamilton, och en farbror vid namn Malte. Alla har lirat hockey.

Calle har som sagt också en bror som heter Oscar, men de har inte en pappa som heter Thomas. Eller, det vet jag egentligen inte om de har men DEN Thomas är inte deras pappa.

Många Steenar blir det. (Kunde inte låta bli.)

För övrigt håller jag med Stellan - jag vill också se Henke i mål!

10 maj, 2007 13:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vill se Pekka Lindmark i mål!

(Hjääälp. Jag sitter på Centralen och en lindrigt nykter man vrålar på finska till alla. Barn gråter och hundar skäller. Mannen har röstresurser som en operasångare på speed.)

10 maj, 2007 16:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sjukskrivna Ingela: Det här fembarnsmammalivet med egen firma är inte det som kallas normalt; kanske borde jag med tanke på dina erfarenheter ta mig en funderare.

Men ... jag känner mig normal. Och jag vill råka sätta vattenkokaren i mikron, jag tycker verkligen det är tokroligt att fara och flyga utan plånbok och jag funkar jättebra med att jobba mitt i natten ...

10 maj, 2007 19:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Hihi. Den tröga elitserien. Namnet till trots. Hihi.

Stellan och Cruella. Usch. Kanske har ni rätt. Man borde kanske korta NHL-säsongen med två månader och köra ett megaviktigt stor-VM där allas heder och hockeykunskap sätts på prov. För tänk om man hade ett fotbolls-VM när alla proffs var borta på månen och spelade i en måne-proffsliga.

10 maj, 2007 19:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Men... nu är jag orolig! Är du inte diagnoserad för något? Låsa in dig på hemmet?

10 maj, 2007 22:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Ser inte Sundin ut som Lillefot?b

10 maj, 2007 22:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, var inte orolig Anne-Maj!

Jag har följande diagnoser:
* mystiskt grums i käkleden, numera kortisoninoljat
* armbågarsspetsar sedan fallet i trappan för ett år sedan
* basketknän sedan 3 oktober 1982
* pälsdjursallergi (fast alla som har katt och hund säger att jag bara inbillar mig)
* veka fotleder
* stukade fingrar.

På plussidan saknar jag ju hål i tänderna och har förvånansvärt bra syn.

Jag lovar att vila extremt effektivt i sommar!

10 maj, 2007 22:55  
Blogger Ingela skrev ...

Jag trivs egentligen att leva på högvarv också, men det går inte om inte alla närmast onkring är någorlunda friska och glada.

Ju fler trådar man har att hålla i desto större risk att man tappar en och annan, det är ju självklart. Det är antagligen friskdom, inte sjukdom att det händer.

10 maj, 2007 23:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Friskdom är det nya svarta. (Känt djungelordspråk.)

Tack, förresten, Petra -- dina ingåede hockeysläktkunskaper är imponerande!

11 maj, 2007 06:59  

Skicka en kommentar

<< Home