09 maj 2007

Stora besvikelser (uppdat.)

Idag klockan 09:00 kommer Sommarredaktionen här att berätta vilka tio okända amatörer som får chansen att kaaaaaaaaanske bli Sommarpratare i juli.

Uppdatering: Nope. Jag var inte en av de utvalda.

Apropå det, minns jag en Lundakarneval när jag hade sökt in till att få deltaga i Revyn, Cabarén, Filmen och allt annat som hade med scener att göra. När beskedet kom, trodde jag att jag skulle dö på stört.

Jag var uttagen som ”funktionär i Idrottssektionen”.

Besvikelsen visste inga gränser. Jag skrek ut min förtvivlan genom fönstret på Hallands nation, jag låg på mage på sängen och grät, jag ringde till min blifvande djefla man och bad om tröhöhööööst. Jag kände starkt att livet just hade tagit slut. (Proportioner, lilla unga Lotten, proportioner!)

Nu ordnade allt sig till det bästa. Jag hamnade med ett musikgäng som hette ”Nisses stuga” och fick stå på scen konstant i tre dagar. Fortfarande har jag kvar en ogjord tenta sedan dagarna runt karnevalen 1986. Stora besvikelser hanterar jag numera med ett ointressant jämnmod och lugn.

Men just nu är jag lite nervös.

Uppdatering: De utvalda berättade bl.a. om cancerbesked, att vara rökare, trottoarsame och pärlfiskare, att vara 133 cm lång, om att skiljas, att vara bröllopssångare eller bulimiker samt om drömmar och passioner.

Uppdatering igen: Vet ni, jag hann klockan 08:57 fantisera ihop en fantastisk historia om mig själv där braskande rubriker som ”Den nye Ehrenmark” och ”Succé” ingick. Nu ska jag dra något gammalt över mig. Kanske rostbiffen från förra torsdagen.

19 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Beklagar att det gick som det gick. Ellrt egentligeb ska man väl beklaga Sommarredaktionen och svenska folket för att de går miste om en sommarpratare som alldeles säkert hade varit bättre än vem som helst av de andra tio!

09 maj, 2007 09:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

De mystiska skrivfelen beror på att jag idag är en enarmad bandit pga kortisonspruta i höger armbåge. Di är populära, didäringa kortisonsprutorna.

09 maj, 2007 09:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Utifrån ÖversättarHelenas kommentar kan jag gissa mig till beskedet.
Även jag är därmed besviken och håller med översättarhelena.

Beklagar besvikelsen.

09 maj, 2007 09:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Det gör ingenting... eftersom jag kan inte lyssna på sommarradio:-) Du får tolka hur du vill.

09 maj, 2007 09:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, C och Översättarhelena med kortison.

Jag smider planer. Nästa gång ska jag berätta om när jag var fotomodell i Mexico samtidigt som jag skrev en 80-poängsuppsats och blev uttagen till innebandylandslaget.

För ljuga, det är jag i alla fall bra på!

09 maj, 2007 09:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, Anne-Maj! Kan man inte få Sommarprogrammen i skrift? Här har vi ju en radioserviceproduktutvecklingsidé!

09 maj, 2007 09:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Du får spela in ditt eget sommarprat-program och länka upp här i bloggen :)

09 maj, 2007 11:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vad är en trotoarsame?

09 maj, 2007 12:48  
Blogger rigg skrev ...

som en mix av desperate houswifes kommentar och lottens svar till anne-maj är det väl bättre att vi får det hemsnickrade sommarprat-programmet direkt i skrift?

09 maj, 2007 12:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

C!

Trottoarsame kommer av de engelska orden trotters, oar och samey.

Trotters är detsamma som 'fötter' medan trotter är en travhäst, och hästar har ju inte fötter.

Det engelska "put one's oar in" betyder ungefär 'lägga näsan i blöt' -- även om oar påminner mer om örat i blöt, vilket får mig att tänka på Hamlet.

Slutligen samey, som betyder 'enformig'.

Trottoarsame är alltså ett enformigt men travliknande radioprogram som man kan lägga sig i.

09 maj, 2007 13:21  
Blogger Cecilia N skrev ...

Eller så är det en av dem i den största gruppen samer (man får numera inte kalla dem "lappar"), nämligen de som bor i Stockholm.

Det är synd om människorna som inte har tillgång till dator utan bara radioapparater i sommar.

09 maj, 2007 14:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Men hur kan man ligga i ett radioprogram?
Eller är det bara jag som är omöjlig nu?
För jag fattar inte...

09 maj, 2007 14:32  
Blogger crrly skrev ...

Nejjj. :( Först Hemmets, sen radion. Och svenska folket förstår väl inte ens vad de missar.

09 maj, 2007 18:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Podcast Lotten, jag säger bara podcast. Gör en och lägg ut den på din blogg. Sen vill de ABSOLUT ha dig nästa år, när de hör vad de kunde ha fått. Finns på multimedia.skolverket.se. Gå in på Trekvarten och leta dig fram till Odeo. (Har inte fått det att fungera, men det är en annan femma)

09 maj, 2007 18:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Exakt, Crrly. Fast först skrotades jag av Sydsvenskan, sedan av Hemmets och så skrotas jag hela tiden av diverse ...

Men: Jag får ju blogga! Och läsa in kåserier i P4! Och föreläsa om skrivregler! Och spela basket! Och sova i en varm, skön säng!

Hm, podcasta. Hm.

09 maj, 2007 18:22  
Blogger Kloka Theres skrev ...

Men - om du berättar för dem som bestämmer på radion att det roligaste du vet är att läsa Svenska Akademins Ordlista alternativt Svenska skrivregler som kvällslektyr. Då måste de väl förstå att ingen kan va´som du (utom din pappa då). Eller om du berättar om killen med mobiltelefonen som ville att föreläsaren skulle vänta till han hade pratat färdigt. Eller varför inte ta en Aboteketsaga.
När det gäller sådana saker finns det ett till här i Karlskoga, en bekant till min mamma säger inte kamrat, hon säger kambrat.

09 maj, 2007 21:28  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

OCKSÅ BESVIKEN!

Men ganska upprymd över att bli påmind om Lundakarnevalen 1986 (första karnevalsfesterna som 14-åring) OCH Halands nation (många glada fester därefter).

09 maj, 2007 22:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kloka Theres -- ja, du har rätt, jag är en synnerligen ovanlig människa, det glömde jag att betona!

Alvas pappa -- tänk om du såg mig halvnaken på Lundakarnevalen 1986!

09 maj, 2007 22:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Upp till kamp, kambrater! Jag ska göra som Rigg, IT-mamman och Desperate Housewife säger: snickra egen Sommar. Sedan säger jag som Cecilia N: stackars alla datorlösa.

(Och så förlamas jag plötsligt av prestationsångest.)

09 maj, 2007 22:25  

Skicka en kommentar

<< Home