17 april 2007

När jag var Sommarpratare (uppdat.)

Se där en rubrik som fick er på helspänn!

Fast det är bara lurendrejeri och buffel och båg. Men jag tänkte att jag om ett par år skulle kunna ha den där rubriken här i bloggen. Nu planerar jag istället mitt Sommarprogram:

Inledning
– Det var en mörk och kulen morgon. Flugorna från liket framför mig glänste i grönt som en sidenklänning från Thailand. Lukten .... som av fisksås ... dämpade till och med belysningen från den ensamma lampan som var lika ensam som jag.

Buller och bång i bakgrunden, som när ett kastrullskåp kapsejsar. Fast jag vet inte varför. Ska hitta på det senare.

Musik: Pompa-bompa-introt från ”Alfred Hitchcock Presents ....”

Fortsättning
Detta är ett långt, ännu oplanerat kapitel där jag berättar om att liket i själva verket är en mossbelupen fårskalle som min djefla man hittade i skogen när han orienterade.

Musik: Links 2, 3, 4 med Rammstein. Eller byter alla kanal då? Kanske det.

Mittenparti
Drapa om ordet ”kränkning” och en sedelärande berättelse om de tillfällen i livet när jag har känt mig kränkt. Not.

Musik: ”Maxwell's Silver Hammer” med Beatles. (Kolla när de repar den.) Uppdatering. På filmsnutten ser man hur en karl assisterar Beatles med att klonka med en hammare. Han hette Mal Evans och var en roadie som tydligen fick assistera Beatles på många olika sätt. Han sköts av misstag av polisen i USA 1976, och när han hade kremerats skulle hans aska skickas till hem England. Tyvärr tappade en postanställd bort askpaketet, som försvann och aldrig mer återsågs. (Se där – ytterigare några minuter är nu klara i mitt Sommarprogram.)

Radionämndenprojekt
  • svordomar
  • lögner
  • otillåten reklam
  • brandtal mot eskimåernas okvinnliga mode och okänsla för handväskornas berättigande

Musik: Är Svordomsvisan med Magnus & Brasse för banal för detta? Ja. Men det kanske funkar som plåster på Rammstein-såret.

Avslutning
Hysteriskt rolig berättelse ur mitt långa liv som får läsarna lyssnarna att kissa på sig och längta efter mer. Kanske om när jag stal en motorcykel i Italien eller när jag inte kom in på Scenskolan eller när jag träffade en naken väldigt hårig kändis som stal min matkassa eller ...

Musik: Ballroom Blitz med Sweet.

-----------
Blott i drömmar Olympen
Stiger till dödliga ned.

(Stagnelius)

27 Reflektioner:

Blogger Studiomannen skrev ...

Låt mig gissa:

"Varför har inte eskimåflickorna kort-kort? Så himla kallt är det väl inte?"

och kanske

"Bästa materialet till handväskor är som bekant babysälskinn. Sälen är ändå inte särskilt utrotningshotad och skinnet är både vackert och användningsbart"

Men jag vet inte ifall åsikter av den typen blir fällda i radionämnden. Marie-Louise (dåvarande) De Geer-Bergenstråhle inledde sitt sommarprogram (enda - fancy that!) med att börja läsa upp hatbrev: "Hej det är pissråttan som talar...".

Lotten: med din svada och charm skulle du nog komma undan med det mesta och därmed ha möjlighet att återkomma. Men numera så verkar det ju vara politiskt korrekt att kvotera in konstiga människor hela tiden. Jag är inte helt förtjust i "Sommar" längre, pga konstig casting.

Dessutom har de glömt oss!

17 april, 2007 09:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, "... politiskt korrekt att kvotera in konstiga människor" ... det stämmer ju!

17 april, 2007 10:17  
Blogger C skrev ...

Läsarna?
Lyssnarna menar du väl?
För jag skulle lyssna till vad du än sa!

17 april, 2007 10:34  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men vem är snubben med hammaren? Han är inte alldeles olik Brian Epstein, även om han brukar se mycket prydligare ut på alla foton.

17 april, 2007 10:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och nu menade jag alltså i snubben med hammaren i Beatlesklippet ...

17 april, 2007 10:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, C, jag är ju helt blogginsnöad! (Ska ändra.)

Översättarhelena: Brian Epstein borde ha varit död när de övade med hammaren. Någon Beatlesfantast som kan svara?

17 april, 2007 10:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är tydligen en Beatlesfantast.

"Poor old Mal Evans - the guy on the hammer and anvil - no rhythm at all!"

17 april, 2007 10:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Du vet väl om att de plockar in en "helt vanlig medborgare" i år? Den 16 juli, tror jag det var, har de vikt Sommar åt en icke-kändis.
Kolla själv här.

17 april, 2007 11:00  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Oj, vilken dålig koll jag har på Beatleskronologin och gud så bra att veta det där om Mal Evans!

Sextonåringen som är trummis (och just i dag hemma med halsfluss) kollade också på klippet och är helt benägen att hålla med i omdömet om stackars Mals rytmkänsla.

17 april, 2007 11:14  
Blogger Ica skrev ...

Hade du tänkt att sommarprata nu då? Eller ska jag fortfarande säga det i tv om jag nu ska befinna mig där?

Rammstein behöver man aldrig plåstra någon för. Snarare de andra musikvalen då. Var fårskallen det tillfället då du ställde dig och bakade bullar inför Evelinas besök för att det inte skulle lukta lik i hela huset?

17 april, 2007 11:42  
Blogger C skrev ...

Men Stellan, Lotten är ju absolut inte en "helt vanlig medborgare".
Hon är ju blogg queen extraordinär och borde få sommarprata i sin egenskap av just sådan.
Eller så kan hon få prata bara för att hon är så fantastisk rent i allmänhet...

Och nej jag har inte druckit det OV föreslår, metaxa
Även om man skulle tro att jag är på yrsen så som jag smörar

17 april, 2007 12:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Yrsen var ett bra ord!

Är detta en ok mening:

- En har ju äti' palt så en ble' alldeles yrsen.

Efter tre glas vin:

- Ja ä på yrsen.

Versen om yrsen

Yrla och örla
yngla och ögna.
Nej tacka vet jag piruettyrsen.

17 april, 2007 12:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Ica-med-det-goda-minnet, det var den skallen.

(Det luktade lik i hela huset strax innan ett inredningsreportage skulle tillverkas.)

17 april, 2007 12:48  
Blogger Ica skrev ...

Ica har väääääldigt bra minne, fråga min mor. Visst skulle det vara perfekt att ha henne som assisstent i en organiserad röra?

17 april, 2007 12:49  
Blogger Studiomannen skrev ...

Utanför Varberg ligger samhället Tvååker. I detta samhälle bor en filosofiskt lagd gammal taxikollega och vän till mig som, när det diskuterades festande, utbrast i ett: "Det är inte smaken. Det är yrslen."

Redneck som jag är av ohejdad vana är detta ett fullt förståeligt resonemang... :-D

N'est pas?

17 april, 2007 13:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Vår Skövdeättade kompis hävdar alltid med bestämdhet att "det är ju yrschen man vill åt". Han kanska har lyssnat på oraklet i Tvååker. För övrigt är Rammstein ett alldeles utmärkt val, jag hade suttit som klistrad.

17 april, 2007 15:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

Håller med: Låt någon "vanlig svensk" få husera 16 juli. Lämna plats en annan dag för Lotten!

Har de planerat klart schemat i övrigt eller kan vi bombardera dem med förslag?

17 april, 2007 16:14  
Anonymous Anonym skrev ...

"Jäl och yrsen" det kan man vara i Lavsjö!
Man har många fler bra ord där

17 april, 2007 17:36  
Blogger Bloggblad skrev ...

Självklart ska du skicka in ett smakprov! Det är säkert redan PK med en svensk nästan medelålders heteromamma... annars blir det det när som helst.

17 april, 2007 17:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Men du! Det är första gången jag hänger med när en sommarpratare pratar i radion och det är du i skriftform.

17 april, 2007 20:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu blir du säkert uppringd. Det var värsta arbetsprovet!
Du vet väl att Fyrabarnsmamman blev kontaktad av Norrbottenkuriren (eller vad tidningen heter) och hon ska bli krönikör där? Så det finns hopp för oss bloggare!

17 april, 2007 21:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, du är ju som gjord för sommarprat. Med eller utan luktande dödskallar.

Jag fick också syn på det där med att få vara med och skickade faktiskt ett mail! Jag vill också prata! Men jag fattade aldrig hur man pratar in ett smakprov, så det fick de inget... Men jag fick ett snällt svarsmail där de liksom log lite. Tyckte jag.

17 april, 2007 22:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här sitter jag (som vanligt) på Centralen och läser bloggkommentarer. Mycket trevlig sysselsättning.

Men, vet ni. Här är det rena rama djurfarmen! Fem labradorer, sju hundar av okänd ras, säkert 20 duvor och 100 pjoddar! (Stavas det månne "pjåddar"?) Samt sådana där djur, vahettere, männschor. Djuren är helt klart rumsrena. Männschorna not so much.

17 april, 2007 22:50  
Blogger bengt skrev ...

Av din senaste kommentar förstår jag att du bara kan identifiera labradorer resten är oidentifierbara. Vilket är ett bra uppslag till bloggtext.
Jag har haft en Norfolkterrier.

17 april, 2007 23:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Krrrnttjjooo!

(Allergikern har ta... nyst.)

Faktum är att jag inte ens kan skilja på en golden och en labrador. Men afghaner känner jag igen!

(Ja, bra blogguppslag.)

18 april, 2007 00:36  
Blogger C skrev ...

Men vad är en pjodd?

18 april, 2007 09:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En pjodd är en "liten fågel" på skånska. Uttalas [pjuådd] liksom. Kanske är det bara gråsparvar, förresten.

Måste kolla!

18 april, 2007 09:35  

Skicka en kommentar

<< Home