08 april 2007

Ni bryr er ju inte om basketfinalerna, men ...

Jag sitter, står, springer, hoppar och vrålar som en galning framför tv:n och tjurar lite eftersom jag hejar på Plannja och de inte spelar som jag tycker att de ska spela. Och så tycker jag att kommentatorerna bara hejar på 08 Stockholm. Kommentatorerna kommenterar det med att de ”alltid hejar på dem som ligger under”.

Men expertkommentatorn Dennis Aulander pratar kul... annorlunda:

Enkla poäng är Plannjas melodi.
Jag är övertygad om att han står upp som en man!
Tack för kaffet. (Någon gjorde poäng.)
Nu satte han in garderoben.
Han står på tårna.
Håkan Larsson lämnar golvet!
Det var oerhört viktigt för dem att inte gräva en grop till sig själva.
Man såg tyngda ut av stundens allvar.
Han är ett äkta köttstycke!
Titta på Micke, han har inte rosat marknaden så här långt.
Han går på vatten här i Fryshuset. (Någon satte en trea.)
Han skördar triumfer!
Han ser lite ”nonchalänt” ut.
Det är en mental spärr som har drabbat många basketspelare nu.

Den andre expertkommentatorn – Mattias Sahlström – har jag en gång blockat, vilket jag talar om så fort jag får en chans. Mer Aulander:

Man ska inte sopa straffprocenten under mattan.
Dom här spelarna är inte mer ... människor.

Plannja stänger igen sitt eget hus.
(Spelar bra försvar i 3-sekundersområdet.)

08 Stockholm har verkligen enorma shorts.

Slut. Pfuuuh. Plannja vann.

08 Stockholms coach Jonte Karlsson (som på min tid – se bilden – var en suverän spelare) är jättearg nu eftersom han tyckte att det var foul i sista sekunden.

22 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Köttstycke? Är det en komplimang?

08 april, 2007 20:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, jag tror det, Ica. Lite belgian blue-komplimang.

08 april, 2007 20:35  
Anonymous Anonym skrev ...

SM-GULD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu kan jag börja andas och läsa igen.

Lidadet i fredags bestod ju av just förlusten i Pontus.

08 april, 2007 20:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet ni vad tv-reportern har ställt för frågor till spelarna?

1. How are you feeeling right now?
2. Beskriv hur du känner dig nu.
3. How do you feel right now?
4. Hur känns det?

08 april, 2007 20:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plannja vann alltså med EN poäng, och tv-reportern frågar Jocke Blom:

- När kände ni att det här rann er ur händerna?

Men på frågan hur det nu känns, svarade han i alla fall:

- Vad är det för jävla fråga?

08 april, 2007 20:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan bara gratulera. Magic och jag satt som klistrade framför burken. Idag höll vi på ditt lag, så vi är också glada. Och John Rosendahl är alltid lika cool! För att inte tala om Jerebko.
Rätt lag vann, typ. Och jag måste ju hålla med Pernilla om Långfredagens lidande - hur kunde Drains missa båååda straffarna?
Så - nog namedroppat för idag. Nu ska jag ut i snön och nibbla takpannor...

08 april, 2007 21:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Stellan, Jerebko är så imponerande. Drygt två meter och endast 19 år och fenomenal spelare. Hur hinner man lära sig allt han kan när man bara är 19 år? Jag kan ju knappt hälften och inte har jag hunnit bli så lång fastän jag har fått växa mer än dubbelt så länge som han.

08 april, 2007 21:15  
Anonymous Anonym skrev ...

I agree. Det är orättvist.

08 april, 2007 21:20  
Blogger Louise skrev ...

Angående märkliga komplimanger al a köttstycke så tyckte min coach i flicklaget att jag såg ut som en orangutang när jag sprang eftersom jag hade så långa armar. Jag var femton år och ansåg att det var en grov förolämpning. Även om den övriga kroppen numer har växt i kapp mina armar så har jag insett att långa armar faktiskt är en tillgång när man spelar basket.

För övrigt vill jag också ha enorma shorts!

08 april, 2007 21:28  
Blogger Ica skrev ...

Jag vill också ha enorma shorts. Inte de små, tajta sakerna vi tvingas stå ut med i volleybollen.
För örvigt hade jag inte tagit köttstycke som en komplimang. Då hade jag nog gett bort en blåtira.

08 april, 2007 21:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här minns jag mindre shorts, Ica.

(Volleyboll är jag dålig på. Tur det, jag hade aldrig klämt in mig i hotpants.)

08 april, 2007 22:04  
Blogger Ica skrev ...

ja, men det är ju iaf fotbollsshorts... Näe, vem vill klämma sig in i volleybollbrallor, men är man kass på basket så får man vackert göra det... det är inte värt shortsen för att bara få sitta som bänkvärmare-.

08 april, 2007 22:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Härligt Plannja!! Jag låg i min sjuksäng och höll på att sätta pralinerna i halsen, så jämnt var det. Ju mer spännande det blev, desto mer godis proppades in..Nu är påskägget slut, jag har ont i magen, men jag somnar lycklig!!John Rosedahl & Fred Drains, vikka kämpar!! //Bell

08 april, 2007 22:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har nu fått ett bra svar på min enkla fråga!
Vem kan man heja på annat än:

PLANNJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fast just i slutet hade jag nästan hoppats på en liten förlust så att man fick se dem vinna hemma!
Men whatafack det går så bra med bortaseger också!

08 april, 2007 23:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Allt jag kan minnas från min korta karriär som basketfantast-wannabe på 70-talet är Glenn Berry, vilken jag hade på en gigantisk plansch på väggen i mitt rum.

08 april, 2007 23:12  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

grattis, inte minst till att du är en jävel på att hitta gamla goa bilder!!

09 april, 2007 02:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo, Persilja, jag håller lite med -- men tänk om de hade förlorat på hemmaplan!

Glenn Berry, ojojoj, exakt den planschen hade jag också på väggen hemma. Köpte den för 10:- av en Mats som inte brydde sig om basket. Jag har säkert bildbevis någonstans ...

När det gäller gamla goa bilder skulle ni få se tusen gånger fler om det kunde skannas enklare i detta hus. Ibland måste jag sno foton från nätet fastän jag ju har bättre själv bara för att det tar så mycket kraft, tid och svordomar att skanna. Så här vill jag ha det:

I min knädator kan man genom att trycka på en knapp förvandla cd/dvd-facket till en skanner genom att bara stoppa in ett foto. Schlåpp, så ligger en inskannad bild på skrivbordet och I go blogging away like crazy.

Ska jag kontakta Steve Jobs igen?

09 april, 2007 09:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var där i fryshuset igår, det var inte foul! och jag tycker jonte ska sluta grina och var glad över att dom lyckades vinna uppe i pontus senast. jonas jerebko dominerade igår och det var inget snack om vilka som skulle ta hem SM-Guldet =)

SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld

09 april, 2007 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Långfredagens finalmatch såg jag på plats i Pontus. Och gårdagens match genomled jag i soffan i stugan tillsammans med släkten.

Men, det är roligt att se basket med folk som inte brukar se så mycket basket.

Båda mina föräldrar tyckte att (främst) nr 5 i 08 borde sy upp shortsen! Jag tycker mest att han ser rolig ut när han har knästrumpor till shortsen...

Men, jag har ett svagt minne av att man i NBA inte får ha shorts som täcker knäna? Stämmer det? Eller har jag fel i pekarstrukturen i hjärnan nu igen?

09 april, 2007 19:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlora...hemma...ja, det förstås...(det fanns inte ens i min tanke...)
De är såna vinnare!!!

09 april, 2007 23:41  
Blogger Kritan skrev ...

Här kommer Glenn Berry-affisch nummer tre, ska ni veta. Julklapp från brorsan.

Min första basketmatch var KFUM-Helsingborg i slutet av 70-talet, och jag blev fullkomligt golvad när de kom in i sina uppvärmningsoveraller. Det var det coolaste jag sett i sportklädväg dittills. Och ligger rätt högt på listan fortfarande faktiskt.

14 april, 2007 19:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag måste hitta en bild på den där affischen!

14 april, 2007 21:00  

Skicka en kommentar

<< Home