11 april 2007

Orkar man verkligen ta in allt detta?

Från tio till ett

Jag kämpar emot när det gäller dessa utmaningar. Inte för att jag inte vill svara, men för att jag själv inte läser dem när de dyker upp hos dem jag vanligtvis läser. För att få er att läsa har jag därför kryddat bokstäverna som ett kinder-ägg. Uppdatering: Listan är så lång att jag – och flera andra – har missat den där om sju saker man har på sig. Trist, jag har nästan alltid omaka strumpor, randiga trosor, jeans, t-shirt och collegetröja. Ny sjua kan läsas nedan.

Tio första

1. Första bästa kompis: Maria Andersson. Finfint namn att googla på när man undrar vart hon tog vägen. Hon (se bilden från 1968) bodde på Norra Fäladen i Lund, men flyttade lågt bort (till Stockholm?) innan jag började skolan. Hennes pappa hade ”sjuka lungor” och rökte.

2. Första bil: Min djefla man och jag tog körkort i 25-årsåldern och köpte runt 1990 en limegrön Peugeot utan stöt- och ljuddämpare för 10 000 kronor av en släkting. Så dumt. Vroom, vroom? Nej. Prutt, prutt, sa den.

3. Första (inte riktiga?) kärlek: Det var visst någon (Sverker?) som jag svärmade för i tvåårsåldern, enligt mina föräldrar. Själv minns jag bara senare kärlekar.

4. Första husdjur: Min syster Orangeluvan fick på sjuårsdagen en undulat som vi döpte till ”Pippi Kojak Fonzie”, räknas det? (Jag vill inte inte inte inte ha ett husdjur!)

5. Första semester: Definiera semester. När man jobbar och får betalt för att vara ledig? Och sedan spenderar hela ledigheten med att jobba, slita, inte sova, vara sjuk och längta tillbaka till jobbet? (Inte särskilt fina semesterminnen, nej.) Jag svarar istället på vilken min första utlandsresa var: Frankrike. Mamma är frankofil. Je ne parle pas français. Mais oui, je comprends un petit peu, mais ... Aber ich liebe Deutsch zu sprechen. Ordnung muss sein! (Rätta mig gärna.)

6. Första jobb: Barnvakt, barnpassare och barnflicka. Fast första vuxenjobbet var som redaktör på Nationalencyklopedin.

7. Första köpta skiva: Jag köpte inte skivor, jag köpte kassettband. Verkligen jättesmart. Så här låter de nu: Wuuuuååååååteeeeeeeeöööörlooouuuu. Däremot fick jag Gilbert O'Sullivans singel Ooh-wakka-doo-wakka-day och fann därmed min första idol. (Alone Again.)

8. Första riktiga kärlek: Nämen honom berättade jag ju om häromdagen: Stenis.

9. Första piercing: Jag har hål i örsnibbarna sedan tioårsåldern och de räcker så bra så.

10. Första konsert: Thomas di Leva i Kungsträdgården 1986. Han hade en fasttejpad lock i pannan som han drog loss och slängde ner till publiken. Nej stopp, jag var ju i koltåldern med mamma på en förfärlig gnisselkonsert. Strumpbyxorna korvade sig hemskt obekvämt. När jag vred på huvudet prasslade sidenrosetterna i flätorna så att gnisslet på scenen hördes mindre. Oj, nu kom jag på att operetten ”No, no Nanette” var bättre, räknas den som konsert?

Nio senaste
1. Senaste alkoholdrycken: Rött vin skulle det ha stått vilken annan dag som helst, men jag drack en iskall lättöl igår kväll.

2. Senaste filmen jag såg: En dvd, Amelie från Montmartre. Jag ser alla filmer antingen på premiären först-först-först eller absurt sent på dvd, sist av alla.

3. Senaste ringda telefonsamtal: En uppdragsgivare som är jättehemlig. (Nej, nu ljuger jag igen. Jag minns inte – jag gillar ju inte telefoner.)

4. Senaste bubbelbadet: Nu snackar vi väl vita bubblor på en vattenyta i ett badkar? Skumbad? (Inte bubbelmaskin, för en sådan har jag aldrig varit nära.) Ok. På min födelsedag – Tolvåringen överraskade mig med skumbubblor, veckotidningar och levande ljus och jag, jag är så himla otacksam för efter endast ett par minuter har jag alltid ”badat färdigt”. Bada badkar och basta bastu och tala telefon är det jag gör mest sällan. Förutom då att slåss, spotta snus och spela volleyboll, det gör jag också himla sällan.

5. Senaste spelade cd: Ehum, cd? Kanske något av Travis för ett par år sedan?

6. Senaste kyss: För 57 minuter sedan. (Jag visste ju att jag skulle svara på frågan här, så jag sneglade på klockan istället för att sluta ögonen och vara romantisk.)

7. Senaste gången jag grät: Jag svarar nästan som Studiomannen på detta: det händer sällan. Jag kan inte ... jo, vänta, ett par tårar trillade nerför kinden under ett amerikanskt program om människor som det var synd om och som därför fick ett nytt hus. (Det känns som om jag borde förklara och försvara mig för mina icketårar, men ... äh.)

8. Senaste måltiden: Lax i ugn, för en gångs skulle inte sådär torr och trist. Sås med gräslök. Potatis och god sallad med överdrivet mycket avokado och fetaost. Pinnglass. Te. Mandelmassa och blockchoklad. Te igen. Lite mer te. Oj, det var en lång måltid.

9. Senaste idrottsbedriften:
”Hedgen” på Jimmy på träningen i måndags.

Åtta har du nånsin:
1. Dejtat en av dina bästa kompisar?
Dejta gjorde jag nästan inte ens i USA. Aldrig i Sverige. Men jag tolkar frågan lite fritt och svarar ja. (Och är sedan väldigt intressant och hemlighetsfull genom att inte berätta mer.)

2. Blivit arresterad? Nej. Men jag gick som tioåring en allmänbildande kvällskurs om hur polisen arbetar. Lämnade fingeravtryck gjorde jag till och med. Begriper inte hur jag hamnade där – de andra deltagarna var ju vuxna.

3. Blivit kär vid första ögonkastet? Jao. Jo, så var det nog när jag träffade min djefla man, men det var nog inte ögonkastet utan snarare hans lappade jeans jag föll för.

4. Fastnat med blicken i någons urringning? Ooooh ja. Mycket, mycket fascinerad är jag av snygga urringningar med innehåll. Gärna 50- och 60-tal. Inte gärna 90-tal.

5. Sagt att du älskar någon utan att mena det? Nej, jag säger ju det knappt till dem jag verkligen älskar. Tänk att de står ut med mig.

6. Haft ett one night stand? Japp. (Jag skulle nu kunna dra väääääärldens roligaste historia. Men nej. Fast om jag får Sommarprata någon gång i den avlägsna framtiden, ska jag berätta.)

7. Busringt till någon? Ja, fast jag var inte den drivande. (Se ovan om telefoner.) Vi tjuvringde till basketspelare i Solna, Alvik och Södertälje.

8. Deltagit i en fransk teaterfestival med en obegriplig pantomim? Jäpp. På vår bröllopsresetågluff 1991.

Sju saker jag saknar:
1. En blå, hemstickad kofta med guldknappar som jag glömde någonstans när pappa spelade pingis 1975. Jag fick jättemycket skäll.
2. Förståelse för militanta genusteoretiker som inte erkänner kromosomskillnader.
3. Onedinlinjen.
4. En flisa på en framtand.
5. Ett par nycklar i en strypkoppelskedja som jag tappade 1979. Inte för att jag behöver nycklarna, men för att det sedan dess har irriterat mig: kedjan satt ju fast i brallorna! Hur kan man tappa något som sitter jättefast?
6. Golvlister.
7. Ordningssinne.
8. En stulen cykel. Nej, tre stulna cyklar. Massa stulna cyklar. Jävla cykeltjuvar.
9. Fräknar.
10. En rejäl verkstad i källaren.
12. Tydligen förmågan att räkna till sju.

Sex saker jag gjorde igår:
1. Ljög.
2. Sov middag.
3. Handlade allt utom mjölk. (Hur kan man glömma mjölk med fem barn i huset?)
4. Redigerade en (tyvärr) välskriven text i fyra timmar.
5. Stoppade en älskad raggsocka som allt mer påminner om Staffan Westerberg.
Uppdatering! Glömde:
6.
Målade en gul, röd och grön hall med knottrig vävtapet helt vit.

Fem favoritsaker utan rangordning:
  • Datorn.
  • 501:orna
  • Temuggen.
  • Halva dörren i köket som jag inte får ha längre för att den bara är i vägen.
  • Jympaskorna. Gympaskorna? Jumpaskorna? Basketskorna.
Fyra personer jag kan berätta allt för:
Nej, hu så trist, det vill jag inte utsätta någon för. Tänk bara:

– Lyssna, inatt drömde jag att ...
– Du, jag skulle vilja köpa ...
– Tänk jag tror att världen ...
– Hör här, igår när jag petade mig i näsan hittade ...
– Jag har kommit på att i morgon tror jag att jag ska ...

Iiiih! Bloggvarning!

Tre val:
1. Blått eller rött? Blåa jeans och ett glas rött vin utan en tanke på politik.
2. Sommar eller vinter? Bara en ordningsfråga. Sommar på sommaren, vinter på vintern. Tack.
3. Choklad eller chips? Både och samt hela tiden hade varit trevligt. Båda passar bra till rött vin, by the way.

Två saker att göra innan jag dör:
1. Uppleva ett sommar-OS på plats.
2. Uppleva ett vinter-OS på plats.

En sak jag ångrar:
Jag ångrar väldigt mycket som är på fjantnivå. Att jag inte 1986 såg Bergmans version av Hamlet på Dramaten med Peter Stormare i huvudrollen, t.ex. (Foto: Bengt Wanselius.)

Stora, viktiga saker har jag inte ångrat ännu, förmodligen för att jag inte vågar utsätta mig för sådant som jag kan komma att ångra. Jag är en mespropp.

Fyra personer som jag vill ska anta utmaningen:
Mina morföräldrar.
Mina farföräldrar.

-----
Om du har läst ända hit, har du vunnit en hammock.

47 Reflektioner:

Blogger jovanna skrev ...

Jag hr alltid velat ha en hammock!Alltså helt på riktigt, det måste vara den bästa uppfinningen!

11 april, 2007 00:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller med, Jovanna! Grattis! (Tyvärr är ju vinstskatten förfärlig.) Och man måste lära sig den rätta gungschwungen, annars knycker hammocken till för varje gungning.

11 april, 2007 00:21  
Blogger bengt skrev ...

Jag vill absolut inte ha en hammock.
Möjligtvis saknade jag "Sju ..." någonting. Fast det gör inte så mycket. Det var precis lagom antal bokstäver i alla fall.

/vägbyggaren

11 april, 2007 01:06  
Anonymous Anonym skrev ...

En granne jag lekte mycket med i nioårsåldern hävdade att han gungat så högt i en hammock att den fastnat när den var som högst. Som på tivoli -flygande mattan. Jag trodde aldrig riktigt på det där. Hans trovärdighet hade dalat kraftigt efter påståendet att han råkat slå sin morfar i huvudet med en krocketklubba så morfadern dog. Och det där med att de hade citronsaft istället för vatten i kranarna. Nä, han var nog mytoman redan som sjuåring.
Vi fick alltid god citronsaft i alla fall!

11 april, 2007 01:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooo, mytomaner i världen, förenen eder!

När det gäller "sjuan" om kläderna, kan jag då rakt inte begripa vart den tog vägen. Kanske strök jag den för att den var så tråkig?

Ska fixa't!

11 april, 2007 07:52  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tycker nog att du slarvar förbi det där med dejtingen och one-night-standet (snygg böjningsform va?) lite väl bekymmerslöst. Intima detaljer, tack.

11 april, 2007 07:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu när jag kollar, ser jag att sjuan på något mystiskt sätt saknas även hos andra som har blivit utmanade.

Sagt och gjort. Jag skriver inte alls om mina kläder utan om något annat.

Sju saker jag saknar.

11 april, 2007 07:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena har ju helt rätt. Intima detaljer slarvas över.

Men här då:
förstulna ögonkast, hårslinga ströks från ögat, han sade "snygg tröja du har, kan du inte ta av den?", fnitter, trill, "hjälp varifrån kom den där?", vi smög längs husväggarna, grannen hade en liknande, en kyss i månskenet, snabb sprint, fullbordad stöld, åktur med vinden i håret, äntligen hemma.

11 april, 2007 07:59  
Blogger Ica skrev ...

Ja! En hammock! Var i hela friden ska jag ställa den??

11 april, 2007 08:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Det blir jättebra med en hammock, fast egentligen rullade jag in här för att kulturkokettera med att jag FAKTISKT såg Hamlet 1986 med Peter Stormare i huvudrollen. Det var en jättekonstig uppsättning där dekor och musik blev mer modern för varje scen. På slutet stormade det in soldater i rymddräkter till heavy metal-musik.
Visst, det fanns förstås ett budskap om tidlöshet i detta, men det kändes bara övertydligt och larvigt.
Jag somnade under andra akten och fick en utskällning av min dramalärare som tyckte att det var höjden att somna när man tittade på den heliga treenigheten Hamlet/Stormare/Bergman. Gissa om jag njöt när jag fick peta till henne under tredje akten - då hade hon somnat.
Så nej, Lotten. Det behöver du inte ångra.

11 april, 2007 08:38  
Blogger crrly skrev ...

Ha! Min darling vill ha en ny hammock, det är ett himla tjat varenda dag! :)

Jag köpte också kassettband.

11 april, 2007 08:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur många hammockar för bortgivning har du egentligen, Lotten? När jag blir stor vill jag också ha en hammock! (hStor = att ha en trädgård där man kan ställa hammocken. Tydligen.)

11 april, 2007 09:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ptja, nu blir det till att ta banklån för att kunna köpa hammockar. *hurra*

Kulturkokettering skall hädanefter vara ett av mina favoritord. Att ni somnade på Dramaten tröstar dock inte alls -- jag vill se den ändåååååå. (Nu plutar jag med underläppen.) Hm. Någon med Dramatenkontakter här? Kan man muta någon för att få se en gammal videoinspelning?

11 april, 2007 09:06  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Mycket nöjd med de intima detaljerna.

11 april, 2007 09:18  
Blogger rigg skrev ...

Jag tar hellre en sjysst hängmatta att hänga mellan äppelträden, går det att ordna? ;)

11 april, 2007 09:26  
Blogger C skrev ...

Du vet väl att Norge bestämt sig för att söka Vinter OS igen och satsar inte på Oslo, inte Lillehammer och inte på Trondheim utan... håll i dig nu...på Tromsö...
För där finns det så många anläggningar redan eller ja, inte.

My point being - då kan du lite lättare få uppfylla din dröm. Fast det kanske är coolare att vara på sommar OS i Indien eller något sånt lite mer exotiskt...om man nu ändå ska liksom...

11 april, 2007 09:42  
Blogger Jessica skrev ...

Jag vill inte ha en hammock, har ingenstans att ställa den.
Vilka grejer folk kommer på i listväg.

11 april, 2007 09:48  
Anonymous Anonym skrev ...

JAPP. Jag vann en hammock. Dagen är redan fulländad. Du kan maila den till mig under dagen ... det ska nämligen bli kanonväder ;) Må gott i solen!

11 april, 2007 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Men om du tycker om att tala tyska - när kommer Du till Tübingen då?

11 april, 2007 10:24  
Blogger Cecilia N skrev ...

Min första kompis hette Maria Hansson och är antagligen lika svårgooglad.

När vi så småningom flyttade till lilla metropolen (tidigare nämnd i påsk) var det häpnadsväckande så lik dotterns nya lekkompis var Maria Hansson. Men hennes mamma hette Eva och hade ett helt annat ursprung så världen var inte liten.

11 april, 2007 11:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Men du, INTE för att vara petig, utan för att jag vet att du är en språkekvilibrist... Jag är absurd, du är absurd.. det var absurdt länge sen.. Absurt länge sen... Låter nästan och ser ut som ap-surt liksom... Skriver man alltså verkligen så? Det var absurt länge sen? Det var absurdt länge sen ser ju lika dumt ut... "Det var galet länge sen" får det bli...

11 april, 2007 12:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Johodå, Sanna, petig ska du visst vara. Och om du inte hade undrat över den sura apan, hade jag ju inte fått stoltsera med lite kunskaper!

Det heter absurd och absurt. Men eftersom nästan alla -- precis som du -- börjar fundera på sura apor, skriver många lite kul och skojigt "absurdt" fastän det ordet inte finns. Även jag.

Kanske ska man hellre använda en synonym?
befängt?
galet?
orimligt?
paradoxalt?
besynnerligt?

Eller så börjar vi skriva absurt allihop och vänjer oss därvid?

(Etymologisk parentes: ordet kommer från latinets absurdus som betyder 'döv' och 'som låter illa'.)

Aha. Barock är ju ett bra ord! Som påminner om hammock!

11 april, 2007 12:39  
Blogger Pnilla skrev ...

En hammock... jag som ville ha en målarlåda. :-)

(Pnilla = Pernilla, troget Plannja-fan och frekvent bloggkommentator)

11 april, 2007 12:44  
Blogger ChelseaMonday skrev ...

Jag vill inte ha en hammock ... som pris önskar jag mig att du riktar blicken hitåt :)
Nu är det 50-kronorsvecka på Bokförlaget Popkultur för att fira 500 sålda exemplar av iodine Jupiters "Det falska paradiset". Bok plus DVD för endast 50 kronor! Läs mer här: http://www.popkultur.se/kopabocker.php

11 april, 2007 14:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Menjamenjustdet! Sjuan har ju trillat bort hos mig haha! Nu trillade min polett ner. Det går tungt med tankar i den här värmen ;)

11 april, 2007 14:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, tack: skicka en hammock med Svealandsbanan tack! Den skulle passa på vår altan. Men å andra sidan är ju tåget alltid så sent och jag vill inte vänta till hösten ...

Vilken var den sjätte saken du gjorde i går?!

För övrigt:

1. Det var intressant läsning, och att jag höll ut ända till slutet berodde faktiskt inte på hammocken.

2. Jag delar din husdjursvägran samt din passion för rött vin med choklad och chips!

11 april, 2007 14:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Förtydligande: Det är alltså inte Svealandsbanan som skulle passa på min altan, utan hammocken.

Man behöver inte syfta rätt när man har halsfluss och öroninflammation, va?

11 april, 2007 14:49  
Blogger Anna skrev ...

Jag vill gärna ha en hammock om det följer med en större balkong, annars kan jag ta en coctailvisp istället. Sjuorna var bäst och den röda färgen verkligen jättesnygg, vad heter den?

11 april, 2007 14:58  
Blogger Anna skrev ...

Oj PS Stellan det var Ebba Grön och inte heavy metal, jag såg den också och gillade den också inte heller. (ursäkkta, jag hinner inte reda ut det där, har smugit mig till en stund vid datorn fast vi egentligen har alldeles för mycket VIKTIGA saker att göra för att hinna BLOGGA, som min familj uttrycker det)

11 april, 2007 15:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Lady Stalker, ooh skarpögda männscha! Jag hade glömt sexan! Ska fixa!

11 april, 2007 16:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna, vilken röd färg var snygg? Rubrikfärgen? Den heter, ehum, Falu bloggfärg.

Gräva, gräva koden, trallalaa:
color: rgb(204, 0, 0).

Eller var det en annan du menade?

11 april, 2007 16:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad synd att jag precis kommit hem från Mexico med sju hammockar i bagaget. Tack för hammockerbjudandet, men vi får faktiskt inte plats med en enda hammock till.

Det häftigaste med Hamlet 1986 enligt mina småbröder var när Fortinbras kom in i läderkläder och spelade hårdrock i allra sista scenen. Själv gillade jag monologerna.

11 april, 2007 17:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kryssar i extrarutorna "äppelträd med tillhörande gräsmatta", så att jag kan ställa hammocken där den gör sig bäst. Ser fram mot att sakta gungelingunga däri allt under äppelträdens snara blomning. Solen och värmen fullkomligt hastar in över Skåneland just nu, så din hammockbortskänkning kommer mycket lägligt.

PS. Ett av träden får mycket gärna vara av sorten Åkerö.

11 april, 2007 17:28  
Blogger Anna skrev ...

Tack, det var just den koden jag önskade. Toppensnygg!

11 april, 2007 17:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Wiieee!!!! Jag vann också en hammock! ;-)

11 april, 2007 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Ooh, en hammock till? Jag vet precis var jag ska ställa båda två. Måste man hämta dem själv eller tar du en i taget under armen när du ändå passerar centralen?

11 april, 2007 18:49  
Blogger Studiomannen skrev ...

1986 såg jag en skrämmande usel uppsättning av King Lear på Dramaten med Börje Ahlstedt i huvudrollen. Han borde hållit sig till Barbapapa.

11 april, 2007 18:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Coolt. Emi har koll på att jag delar ut hammockar som andra utfodrar höns.

Tillbaka-hakke, sjuklings-hakke: Men har alla utom just jag sett denna föreställning? Och dessutom inte njutit.

Upprörande, på min ära! Att Studiomannen dessutom hädar genom att dissa (ungd. ord) min favoritföreställning alla kategorier ... stöhn. Jag såg den föreställningen åtta gånger.

(Enda anledningen till att jag gick med på att som gift ta min djefla mans efternamn trots att mitt gamla -- Stenson -- var tio gånger bättre, var att jag då skulle få samma namn som Ingmars elaka faster.)

11 april, 2007 19:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha! Ett faktafel!

1986 gick ju inte "min" King Lear. Och "min" hade ju Jarl Kulle i huvudrollen och Börje som ... öh. Kent?

Börje var kung 2003!

11 april, 2007 19:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har alldeles för mig att mitt första besök på Dramaten på våren 1984 var just Bergmans uppsättning av Kung Lear. Med Jarl Kulle. Sedan var det Hamlet och ytterligare något år senare var det MacBeth. Med Börje Ahlstedt i huvudrollen.

Om någon undrar (nähä, inte det?) hur jag som yngling kunde vara så finkulturell kan jag berätta att det var mina föräldrar som beställde och betalade biljetterna. Det allra bästa vi såg var nog Resor med moster Augusta (1994) med bl.a. Ernst Hugo i en roll, han pratade så det sprutade saliv på oss. Och minsann var inte Börje med också.

11 april, 2007 19:29  
Blogger Ica skrev ...

Jag skriver under på det där med cyklarna!

11 april, 2007 21:09  
Blogger PGW skrev ...

Posta hammocken tack.

11 april, 2007 21:16  
Blogger Bloggblad skrev ...

Hur många hammockar har du? För plats att ställa den på har jag!

Jag är jätteimpad att du orkade skriva så mycket. Jag är på tok för lat för att samla ihop mig.

11 april, 2007 22:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggblad: För mig är det tvärtom krångligt att skriva kort. Dilemma, det där. Jag vet ju att nästan alla bloggläsare läser med andan i halsen, en deadline på strupen och en galopperande RSS-läsare ... och så kommer jag med kilometervis med text.

Oj. Visste ni att hammock på engelska betyder hängmatta? Där ser man.

11 april, 2007 23:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Och att hammock heter 'garden swing' på engelska.

Undrar just hur vi kom att kalla denna trädgårdsgunga för hammock?

13 april, 2007 23:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Uppslagsboken förtäljer:
»hammock (eng., förmedlat över sp. hamaca från ett karibiskt ord med betydelsen 'hängande sovnät'), ursprungligen en hängkoj av segelduk, främst använd på båtar, i svenskan numera en soffliknande trädgårdsgunga med soltak (eng. garden hammock) vilken blev populär i Sverige på 1960-talet.«

Fastän tydligen inte alls populära så hade vi hammock på fyrtiotalet. Jag tror att vi sa hammock redan då -- men kanske sa vi ingenting utan satt däri helt stumma och gungade i sommarvinden och kliade benens alla myggbett.

13 april, 2007 23:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Isses, jag kommer att spricka av all denna allmänbildning!

(Skam till sägandes äger jag ju ännu inte någon svensk hammock. Men en hängmatta. Eller tre.)

13 april, 2007 23:26  

Skicka en kommentar

<< Home