05 april 2007

Min första stora kärlek (Hej PUL!)

I ettan och tvåan var alla tjejer i klassen kära i Martin D. som sprang så himla fort. Vi gick på Svenshögskolan i Lund, men jag pussade cykelsadeln på den cykel vars ägare jag för tillfället gillade mest – Stefan som bodde på nr 18. (Han var till och med två år äldre!) För att smälta in, låtsades jag samtidigt att det var Martin D. som var min favorit.

I trean flyttade vi till Luleå, och i min klass gick Stenis.
Klass 4b på Bergviksskolan 1975.

Bilden är från i fyran, när jag fortfarande var kär i Stenis. Han kunde spela fiol och vi hade likadant bänkpapper med tvättbjörnar på och han jagade mig på rasterna och jag blev skolans lucia och ibland fick jag vänta på bussen utanför Stenis hus och livet var på det hela taget underbart. När jag lekte med Lisbet (som bodde ganska nära Stenis), gick vi hemåt tillsammans med honom. Stenis hyste inte alls samma känslor till mig, men det gjorde ingenting.

Och det är dit jag vill komma. Jag har varit obesvarat kär tusen och en gång (nej, egentligen om man hårdrar det bara fyra gånger), men inte olyckligt kär. Jag har suttit hemma och ritat Stenis, Mats och Stefan i röda hjärtan och jag har smugit utanför deras hus och jag har tjuvringt till dem och pussat cykelsadlar ... men inte varit ett dugg ledsen. Bästisgrannen har jag tvingat med mig på diverse spionuppdrag och ”jag bara råkade vara där samtidigt-ruscher”. Hela basketlaget tvingade coachen att göra en omväg genom Gammelstad för att jag ville se ett visst hus.

Men hela tiden bara med ett lyckligt pirr i magen.

Min djefla man, däremot! Han, han skrev brutala poem om tjejerna, han grät och led, han nästan dog för sina kärlekar som inte brydde sig om honom – och inte kunde han äta heller. Hm. Olycklig kärlek är bra mycket mer dokumenterad än den lyckliga – men obesvarade.

(På bilden – som praktiskt nog togs så att alla har solen i ögonen – är det Stenis som står tvåa från vänster i mittenraden, bredvid majjen. Jag står i blå kofta som trea från höger i mittenraden. Jag kan rabbla för- och efternamn på allihop och minns födelsedagarna för ungefär hälften, trots att jag i femman bytte skola. Stenis har jag inte träffat sedan dess.)

PUL (Personuppgiftslagen)

15 Reflektioner:

Blogger Petra skrev ...

Varför är det så att man kommer ihåg helt vansinniga saker? Jag minns telefonnummer till flera av mina gamla klasskamrater jag inte ringt till (eller pratat med) på 20 år! Jag vet inte ens om de bor kvar.

05 april, 2007 10:47  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Du hade inte behövt berätta vem som var du! Det syntes ju direkt. Längst i klassen, va?
Själv brukade jag vara den mer olyckliga typen vid obesvarade förälskelser.

05 april, 2007 10:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad är lusten?
Vad är musten?
Bara pusten,
kärnlöst skal och maskebo.

Jag har trånat,
jag har lånat
snott och rånat
strofen ovan från herr Runeberg.

05 april, 2007 12:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller helt med! Vem orkade ödsla tid på att vara olycklig, det var mycket mer spännande att åka till skolan och varje dag ha det där pirret i magen - kommer jag att se honom idag?! Och när man gjorde det var dagen räddad. Nä, inga olyckliga kärlekar här inte. Kan fortfarade bli sådär lyckokär och smygspanig på olika män - trots att jag är stadgad som tusan. Glad påsk!

05 april, 2007 12:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Kände igen dig direkt!

Hade de cykelsadlar PÅ sig...? Arma ungar!

Blir nostalgisk när jag ser kortet. Preciiiis så där såg mina ungar ut, de är ju jämnåriga med dig. Ack, sjuttiotalsstämning!

Wv zquvxgap? Är det det som slukar alla obesvarade kärlekar?

05 april, 2007 13:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack AB, det var värst vad jag snurrade till det med cykelsadelspussningen. (Ska fixa't.)

Nja, jag var nog inte längst i klassen, Eva S. i röd tröja bredvid mig och Ingela R. bredvid henne var lite längre. Men ingen av killarna hade en chans förrän jag slutade växa i sjuan.

Vet ni, jag sitter på tåget just nu. Bredvid oss sitter tre killar i drag/punkkläder och sjunger "Viva la dolce vita". De dricker öl. Jag berömmer deras otroligt ambitiösa utstyrslar och de blir alldeles jättegenerade. En av dem säger/vrålar:

-- Fatta! Morsan fyller fan 40! Fatta! Förti bast! Jäla!

(Om jag hade hört den repliken i en film hade jag sagt att den var overklig.)

05 april, 2007 17:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Hihi, i går när jag tvättade hittade jag en lapp i den äldsta dotters byxa.. Gissa vad? "Vill du bli ihop med mig?" och tre rutor med olika svarsalternativ
Ja
Nej
Kanske

Jag vill gärna skriva det på min blogg, men nej.. vågar inte...

Men min första kärlek heter Peter, kusin till min kusin. Vi lekte mycket och jag minns faktiskt att jag fantiserade hur vi skulle gifta oss i kyrkan. Jag var då 6 år tror jag.

05 april, 2007 18:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Peter är ett fint namn.

05 april, 2007 19:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kärlekarnas namn 1971--1980:
Stefan, Stenis, Joakim, Mats, Jan, Mats II, Stefan II, Mikael ... tidstypiska namn?

05 april, 2007 20:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj, jädrar anåda! Jag har fått exakt denna lapp! I sexan! Ja, Nej och Kanske och så skrev jag dit en egen och kryssade i:

X En annan gång tror jag

Killen (en annan Micke) måste ha skakat på huvudet och mumlat "jag förstår mig inte på kvinnor".

05 april, 2007 20:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Kommer du också ihåg alla gamla klasskompisars födelsedagar?!!! Jag trodde det bara var jag som led av denna sjukdom. Hur får man bort dom ur skallen - det börjar bli så trångt!

05 april, 2007 21:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

IT-mamman: jag vet inte! Tyvärr pyser ju handlingslistor och föräldramöten ut istället för Mats 18 mars och Janne 15 maj.

05 april, 2007 21:26  
Anonymous Anonym skrev ...

I min klass (jag är också av den ädla årgången -64) hette killarna Mikael (3 st), Ulf (2 st), Peter, Joakim, Stefan, Tommy, Lars-Åke, Ingvar osv. Tjejerna hette Rut (klar dark horse), Annika, Anna-Lena, Helen, Elisabet, Susanne, Anna, Marie. Jag minns ganska många telefonnummer och födelsedagar, i morrn fyller till exempel Elisabet år. Henne har jag träffat typ 2 gånger på de 25 år som gått. Värdelöst vetande var det ja.

05 april, 2007 21:38  
Blogger Bloggblad skrev ...

Men hallå! De där ungarna ser ut precis som de i min första klass vad gäller frisyrer och kläder... -74. Är du så ung? Eller har jag druckit för mycket påsköl?

06 april, 2007 21:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klart att jag är purung – bara barnet!

06 april, 2007 21:27  

Skicka en kommentar

<< Home