04 mars 2007

Pratsjuka

Redan den gamle greken Theophrastos levde före Kristus. Lite mer exakt fast ändå inte, var det ca 371–287 f.Kr. Han var Aristoteles lärjunge och grundlade den systematiska botaniken, även om han tydligen hade fel i mycket.

(Och redan här har jag tappat några läsare eftersom grekiska namn och baklängesårtal har den effekten på oss stressade läsare. Men håll ut! Tänk er att detta är ett Vasalopp – inte vill ni väl ge upp redan vid Mångsbodarna?)

Theophrastos var dessutom rolig. Ja, det var ju även andra greker, men i Världens bästa essayer i urval (1961) hittar jag (i översättning av Ivar Harrie) ett Theophrastoskt stycke om pratsjuka:
Pratsjuka är att utbreda sig i ord olägligt eller långrandigt och tanklöst. Pratsjuk är den som exempelvis råkar sitta invid någon han inte känner och då först håller ett lovtal över sin hustru, sen utbreder sig om vilka drömmar han haft den natten, och sen räknar upp, rätt för rätt, vad han har ätit till middag.

Åhå, det påminner mig om ... om ... om ... min djefla man? Nej. Hm. Intressant att det står ”sen” och inte ”sedan”. Ja. Hm. Texten kommer från Theophrastos lilla verk ”Karaktärer”, där han beskriver olika människotyper på ett generaliserande och mycket roande sätt. I allra första upplagan av Nordisk Familjebok (som jag brukar kalla Ugglan fastän den inte började kallas Ugglan förrän andra upplagan kom ut), står det mer om honom:

Dessutom skrev han apropå främlingsfientlighet något i stil med att ”Om dem som äro födda av samma föräldrar säga vi, att de äro släkt. Släkt äro också de som ha samma förfäder. Alltså äro alla släkt.”

Nu ska vi se, vad var det nu pratsjukan påminde om? Jag läser vidare (och hoppas att ni gör detsamma):

Och när pratkvarnen kommit igång, upplyser han om att folk inte alls är så bra nu som på den gamla tiden, och vad marknadspriset just nu är på spannmål, och att invasionen av utlänningar är en farsot, och att havet blir segelbart efter Dionysosspelen nu till våren, och att om Zeus gav mera nederbörd skulle jordbruket ha det bättre, och vad han kommer att odla på sin gård nästa år, och vad svårt det är att få levebröd, och att Damippos vann pris i fackeltåget vid mysterierna i höstas, och att det finns så många kolonner i Konserthuset, och: ”Igår hade jag ont i magen”, och ”Vad är det för datum idag?”.

Fortfarande är det intressant att analysera hur man skrev 1961, t.ex. den ymniga kommateringen. Hm. Men vilka är då dagens pratkvarnar? Det påminner om ... ?

21 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag ska inte säga något nu! Det verkar vara ju jag!

En gång för många år sedan, satt jag och förberedade ett möte med en kollega. då sa hon:

- Hoppas att hon med mundiarré inte kommer till mötet idag!

04 mars, 2007 11:51  
Blogger Elisabet. skrev ...

... om mig .. haha .., särskilt "den flitiga kommateringen"!

04 mars, 2007 12:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Om pratkvarnen är född i farstun så blir hanhallpratare när han blir stor.

04 mars, 2007 14:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk att redan de gamla grekerna visste att det var bättre förr. Fel väder och för mycket utlänningar...

04 mars, 2007 15:04  
Blogger Hans Persson skrev ...

I allra första upplagan av Nordisk Familjebok (Ugglan)

Bestäm dig. Det är andra upplagan (1904-1926) som kallas "Ugglan", inte den första (1876-1899). För dem som inte redan vet det så har Projekt Runeberg båda två.

04 mars, 2007 15:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt Hans, mittåt. Jag kallar alltid Nordisk Familjebok för Ugglan, oavsett upplaga. Det är förstås fel -- men jag bara fortsätter ändå. När jag nu (helt korrekt) skrev "Nordisk Familjebok", kom den förklarande (och helt felaktiga) parentesen alldeles automatiskt från ryggmärgen.

Nu ska jag redigera felet!

AB: Ja, och visst är nästan alla bloggare drabbade av den i mina ögon trevliga pratsjukan, inte bara Anne-Maj, Elisabet och min djefla man?

04 mars, 2007 16:17  
Blogger den blyga skrev ...

Två reflexioner:
1. Pas de nouveau sous le soleil
2. Engelsmännen kallar "pratsjuka" "small talk" och det är ju det som är det sociala kittet...

Det vet ju vi bloggare!

04 mars, 2007 16:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag gillar mycket kommatecken! Speciellt när jag läser engelsk kurslitteratur där det inte finns några kommatecken alls nästan.

Kommatecken hjälper mig att finna melodin i meningen, så jag fattar att hela-den-här-raddan är subjektet, och inte bara en del av den, och då även vad som är predikat och övriga braiga ord som somliga författare gödslar med.

04 mars, 2007 17:30  
Anonymous Anonym skrev ...

cecilia n: "På den tryckta sidan fyller interpunktionen sin grammatiska funktion, men i läsarens sinne gör den mer än så. Den berättar för läsaren hur melodin skall gnolas."

Lynne Truss

Lotten: svaret på frågan är naturligtvis "bloggare" (eller möjligen "blogg-kommentatorer")!

04 mars, 2007 19:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... ja! Och hade jag nu haft en hammock på lager, hade jag skickat den omedelbums till Skrivkramp.

Nästa fråga är då: om man pratar av sig i bloggen, pratar man då plötsligt mindre i verkligheten? Eller kanske rent av intressantare?

04 mars, 2007 20:20  
Blogger Bim skrev ...

Hm... Funderar lite kring det sista där som Lotten nu skrev...

"Nästa fråga är då: om man pratar av sig i bloggen, pratar man då plötsligt mindre i verkligheten? Eller kanske rent av intressantare?"

Ja, det är frågan det, men svaret har jag inte ;)
Men, en tanke slår mig också... OM vi har mindre med folk runt oss att prata med... Bloggar vi då mer som en pratkvarn, eller? Blir vi långrandiga i vårt bloggande om mycket lite som egentligen händer...
Kan man vända och vrida på i evigheter antar jag... Men, har någon svaret på den frågan då???
Må så gott...
Sjöbackas blogg
WV: avbfwn???

04 mars, 2007 21:51  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag är en motormouth

"Noun 1. motormouth - someone who talks incessantly; "I wish that motormouth would shut up"
speaker, talker, verbaliser, verbalizer, utterer - someone who expresses in language; someone who talks (especially someone who delivers a public speech or someone especially garrulous); "the speaker at commencement"; "an utterer of useful maxims" (Thesaurus)

04 mars, 2007 23:01  
Blogger C skrev ...

Jag, jag är precis sån; i bloggen, i kommentarer, ILR.

Det är som en sjukdom och jag har ALLTID varit sådan.
Jag med med definition en självbekänd pratkvarn. Rakt igenom.

I gymnasiet var jag känd som hon som mest av allt gillar att höra sin egen röst och hon som ALDRIG är tyst.

Jag har i alla fall sjukdomsinsikt...

05 mars, 2007 08:14  
Blogger den blyga skrev ...

När jag gick i gymnasiet fick jag,i sista ring, ordningsanmärkning.
(Det var MYCKET ovanligt, man var restriktiv för att det inte skulle spilla över i studentbetyget!)
Rubricering var:
"Upprepat och självsvåldigt PRAT"

05 mars, 2007 08:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Pratkvarnar är vi allihopa, jag med och du med (sjunges på melodin "Morsgrisar är vi ...").

Nej, dagens pratkvarnar är väl de som har morgonradiosändningarna. (Babbel, babbel, fnitter, fnitter, inbördes skämt.) Och så vi bloggare då förstås! Leve pratkvarnarna.

För övrigt gillar jag ymning kommatering.

05 mars, 2007 08:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, tydligen är vi sjuka nästan allihop! Motormouth, låter inte det som ett hårdrockband? Motörmouth?

Fast att Den Blyga har blivit anklagad för "Upprepat och självsvåldigt PRAT" var dagens roligaste!

05 mars, 2007 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kommaterar alldeles för mycket, men jag är klart övertygad om att jag bara följer de regler jag fick lära mig i skolan.

05 mars, 2007 12:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Matilda -- det kan du ju blogga om: Varför är det (numera) så ont om komma?

05 mars, 2007 12:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Motormouth är ett bra ord på engelska. Här kommer några fler or och uttryck som åtminstone används i den australienska engelskan.

Spewing hot air.
Loving your own voice.
Yapperhead.
Yakkerhead.
Verbal diarrhoea.
Shut the breadflap!
Zip it up!
Stick a sock in it!

05 mars, 2007 12:04  
Blogger den blyga skrev ...

matilda:
Det verkar som australiensarna är väldigt pratsjuka, med den uppsättningen synonymer.
ELLER
Australiensarna har väldigt liten tolerans för"small talk", varför avvikare stämplas!?

05 mars, 2007 13:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga: De är nog mest pratsjuka av sig. Sedan finns det en och annan som retar sig på det och kommer med roliga uttryck.

06 mars, 2007 11:57  

Skicka en kommentar

<< Home