26 februari 2007

Jag lyssnar för lite på radio

Det var en gång en tid när familjer på sin höjd hade ett jättemonster till radio i bostaden. Vi har läst om hur de samlades runt radion för att lyssna på Sigge Fürst och Lennart Hyland samt Putte Kock och alla sade de hela tiden ”Stockholm Motala”. Right? Farbror Sven (Jerring) hade Barnens brevlåda och idyllen var total. På bilder från denna tid sitter radiolyssnarna ofta med blicken riktad mot radion som vore den en tv. Antagligen gjorde de inte det på riktigt utan gick omkring eller satt och stickade eller lekte med ... ånglok?

Sedan kom då min egen barndom när vi drog med en transistorradio till stranden i Lomma för att kunna lyssna på Sommarpratarna. Jag kopplade några år senare i mitt rum alldeles själv ihop en kassettbandspelare med en radio och dessa två dessutom till en liten högtalare. Jag lyssnade på Tio-i-topp och Svensktoppen. Men inget annat. Mina blandband skapades av att jag ibland tryckte på record och försökte att inte få med Kaj Kindvall eller Ulf Elfving när de började prata efter låten. Tusen och en gång lät det så här:

Trallalalaaaaa! Seasons in the suuuuuuun ... Ja, och det där var ... *klick*

Idag borde jag sättas i fängelse för missbruk av radiomediet. Negativt sett, alltså. Jag lyssnar på radio i

1) bilen
2) köket under matlagning
3) sällsynta fall om det är något speciellt i Vetandets värld.

Eftersom vi inte har någon radio i bilen och köksradion saknar antenn, blir det inte mycket radiolyssning. Trots att jag själv ju läser roliga texter i P4 två gånger i veckan. Radioprogrammen ryms i mobilen och man behöver inte ens hålla koll på sändningstiderna. Och här sitter jag och lyssnar på fåglar i skorstenen istället för allmänbildande radioprogram. Skäms på mig.

Men nu har jag kommit på att jag för att sona mitt brott borde jobba på radion. (Ja, jag vet att Sveriges Radio i dagarna ber sina anställda att pensionera sig i förtid. Men låt oss fantisera.) Så: vilket program ska jag leda? Jag tänkte ... en halvtimme i veckan? Och lönen får väl bli en ... 100 000 kronor i timmen?

  1. Fråga Lotten
  2. Lotten är Knesset reborn
  3. Språkpolisen ballar ur
  4. Nostalgihörnan
  5. Sur i Sörmland
  6. Inatt jag drömde
  7. Sporten med Lotten
  8. Lotten leker Luuk
  9. Lettermanlotten
  10. Dagens outfit
  11. Ur led är tiden
  12. Dagens fakta med Lotten
  13. Lotten repriserar och recenserar Sommarpratarna

Nå? Är min framtid tryggad nu?

22 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Lotten till sporten! Låt revolutionen börja.

26 februari, 2007 10:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Dagens outfit. Radion är ju helt rätt medium för detta, eftersom du kan ljuga som en häst travar utan att det syns. Du beskriver din tjusiga utstyrsel från förslagsvis Chanel samtidigt som du sitter där i säck och aska. Därmed vill jag inte säga att du brukar uppträda klädd i säck och aska, men jag tror att du skulle kunna ljuga på ett tillräckligt trovärdigt sätt för att kunna genomföra detta. Och tänk vilken skandal det skulle kunna bli när det avslöjades!

26 februari, 2007 11:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ärklädd i säck och aska. Samt omaka strumpor.

26 februari, 2007 11:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag lider just av radio-sorg. Min älsklingskanal och morgonföljslagare under alla år (utom de år jag bodde i Luleå mm) läggs ner på fredag kl 15. P5 Radio Stockholm dumpas till förmån för i P4. Jag sörjer och känner oro inför tvånget att hitta nya följeslagare i morgonrutinerna. (Nej, jag är inte på topp på morgnarna, men med rätt radiopratare som sällskap blir jag människa lite snabbare.)

Så stark påverkan kan radion ha forftarande.

Lotten: Om du vill in på radiosporten får du väl bearbeta Annika Greder Duncan. Hon var ju gift med Ivan Duncan så det kanske går att hitta ett gemensamt intresse?

26 februari, 2007 11:28  
Blogger C skrev ...

Först;
Jag har samma sorts mixband fast från tracks-listan...
Jag håller med översättarhelena om att dagens outfit måste vara det givna programmet, även om jag skulle vara väldigt intresserad av repriserna på sommarpratar eftersom jag varje vår (när de presenteras) alltid tänker att just DET programmet får jag inte missa och så går hela sommaren utan att jag lyssnar på ett endaste ett.

Jag lyssnar ALDRIG på radio eftersom jag är begåvad med två fyraåringar som mer än gärna lägger en aldeles för hög ljudmatta i bakgrunden är de tillfällen då jag kan få njuta av tystnaden i min ensamhet vigda helt åt just tystnad.

meeeen om Lotten började med dagens outfit på Radion skulle jag helt klart börja lyssna!

26 februari, 2007 11:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har ett helt annat ärende.
Det gäller inte den gamla ÅNG-radion utan New Blogger.
Den gamle har skiftat över men blev i hastigheten female och
"Farmor rotsnubblare fågelskådare torpare digitalkameraentusiast odlingsintresserad" samt BLYG!
Jag provar nu att kommentera i HANS namn!

26 februari, 2007 12:08  
Anonymous Anonym skrev ...

"Lottens källare" med väl valda dunsar, stön och skrap skulle jag lyssna ivrigt på.

"Dagens outfit" är jag mer osäker på, hur skulle det låta? Skulle man få höra hur du klädde på dig då? Eller av?

PS Tar tillfället i akt att tjinga programtiteln "Gud i soffan" som mitt program ska heta (har inte bestämt om det ska vara radio eller tv ännu).

26 februari, 2007 12:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Det gick ju bra men hur få en länk?
Det gäller kanske att skriva adressen hvergang?!
http://den-gamle-vid-havet.blogspot.com
Det måste finnas ett bättre sätt!?

26 februari, 2007 12:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ivan Duncan i Alvik? Wow, hade jag ingen aning om, Pernilla!

Nu ska vi se här.

"Dagens outfit i källaren"

Tänk om jag inte hade slängt mammas gamla zebrabikini i somras.

26 februari, 2007 12:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den gamle/den blyga:
Jag har ingen aning om hur det funkar eller varför det inte funkar med länkar och inte länkar. Jag begriper heller inte varför jag idag kan lägga ut bilder utan problem. Det är ju ingen konsekvens i problemen, liksom.

26 februari, 2007 12:14  
Blogger den blyga skrev ...

Anna:
Vi i vår generation (trettiotalister) har redan upplevt att ALLA program vi gillat har lagts ner.

En av fördelarna med ett sydligt boende är att vi får in Danmarks Radio!
De har ett fullständigt ljuvligt program på eftermiddagarna i sitt PTO: Amadeus.
Som en spinoff-effekt har vi blivit väldigt duktiga på danska...

26 februari, 2007 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

"Trots att jag själv ju läser roliga texter i P4 två gånger i veckan. Radioprogrammen ryms i mobilen och man behöver inte ens hålla koll på sändningstiderna."

Länk! Länk! Ropen skalla, länkar åt alla!

26 februari, 2007 14:33  
Anonymous Anonym skrev ...

fråga Lotten som programpunkt 1. Jag har redan en fråga, hur gick hemresan för mannen och de 3 barnen som hade en "skräck"kräkfärd förra veckan??

26 februari, 2007 14:33  
Blogger den blyga skrev ...

Ur led är tiden
tycker jag INTE Du ska kalla Ditt radiomagasin.

För att vara originell i dessa tider skall man tala om MOTSATSEN till Eländes elände.
Svenskarna har blivit trygghetsnarkomaner - KVIRR,KVIRR, KRÄNKT etc
Det finns så mycket underbart som sker ,de flesta människor är välvilliga och snälla - lyft deras göranden och låtanden in i agenan, upp på bordet, ut i etern!

MARGARETA:
När det gäller hemfärden finns ett fjärreportage på min blogg 24 januari!

26 februari, 2007 14:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skrivkramp: Klicka på "Lyssna" i högermarginalen. Eller ... här kommer en länk!

Lyssna!

(Ser just att de har glömt att uppdatera, de senaste är ju från före jul.)

26 februari, 2007 15:54  
Blogger Ica skrev ...

Jag håller med översättarhelena! Dagens outfit. För då kommer äntligen någon som förespråkar jeans och hoodie. Fram för sånt.
Jag ringer snart till Radiottjänst i Kiruna AB och kräver en halvering på min licens. Jag lyssnar nämligen ALDRIG på radio. Jag har inte fattat vitsen. De spelar ju inte det man vill höra, och aldrig får man välja.

26 februari, 2007 16:55  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag hävdar då utan att vara extra vitsig att den naturliga ersättaren till Trädgårdsdags är Kolonilotten.

Går även att appliceras på TV. Då ersätter du Sommartorpet. Men då måste du inte vara barfota!

26 februari, 2007 17:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker du ska uppkalla radioprogrammet efter någon riktigt bra word verification-captcha. Just nu föreslår den ocbaney. Tror möjligen det ska uttalas på engelska och med två inledande bokstäver. Såhär: Oh see Bejni!.

Men kanske jag har fel. Jag sitter fortfarande och flinar åt Kolonilotten, och när jag flinar blir omdömet nedsatt.

27 februari, 2007 00:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänker du kreera ett reseprogram via etern så kanske Nordkalotten funkar när du gör Norrlandsreportage. Från andra nejder blir det förstås Väst- Öst- och Sydkalotten! Och ger du dig ut på våta farvatten borde Timmerflotten duga.

27 februari, 2007 00:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk att jag under alla mina år på jorden har mötts av en enda sak när jag har presenterat mig:

-- Hahahaaaaa, Nitlotten! Hahahaaa!

Inte en enda gång har jag associerat mig till kolonilotten! Tack, Studiomannen!

En helt annan sak är det med charlottenlök. Varje gång jag möts av denna grönsak i ett recept, får jag för mig att receptet riktar sig till mig och att jag omedelbart borde laga mat.

27 februari, 2007 08:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle sitta som klistrad vid "Dagens fakta med Lotten"! Då kunde du berätta saker man inte hade en aning om att man gått och undrat över, och sånt är alltid intressant att få reda på.

27 februari, 2007 22:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack Yvonne! (Den kan man ju kombinera med Kolonilotten också.)

27 februari, 2007 23:16  

Skicka en kommentar

<< Home