22 februari 2007

Den stora (fula) toa- och badrumsdagen (uppdat.)

Här tror man att man ska publicera ett seriöst inlägg om dagens politiska samhälle och avge sina bestämda åsikter vad gäller genteknik och ... nej, jag skriver ju inte om sådant. Kom jag just på. Äsch. Petra och Lotta utamnar mig på badrumsspecial – vem har det fulaste? Hurra!

Men när vi köpte vårt hus, stod ett perfekt badrum redan på plats. Lejontassar, kakel och golvvärme. Sedan dess har alla kranar gått sönder (”italiensk kvalitet!” fnös rörmokarn) och badkaret håller verkligen på att tappa varenda emaljflaga som finns på insidan. Men man halkar inte!


Så finns det då ett sorgebarn. Duschrummet. Tills för ett år sedan fanns det där
  • en brun plastmatta från 1984
  • gula knotterväggar utan tillstymmelse till fuktspärr
  • ingen dusch
  • en handikappanpassad toalett som man behöver en stege för att komma upp till.
(Huset var förut ett församlingshem och handikappanpassat med ramper och handtag överallt.) Nu finns det
  • en brun plastmatta från 1984
  • ingen fuktspärr
  • en dusch
  • en handikappanpassad toalett som man behöver en stege för att komma upp till.
Jag har tapetserat med en motsträvig tjockistapet som tar bort alla knottror … men (som vanligt) inte avslutat med ett lager målarfärg eller ens golvlister som trollar bort de ojämnt avskurna tapetvåderna. Duschen är en sådan som säger kadoooinck *eko* kadoooinck när man ställer sig i den och på insidan växer det något rosa i skarvarna om man inte skurar ofta. Man måste vinkla duschen på ett visst sätt, annars läcker vatten ut underifrån. (Vi har letat efter läckan! Den är osynlig! Vette tusan hur det kan läcka utan hål. Förmodligen är det något elektroniskt.)

Men jag har hängt upp en perfekt handdukshylla, som nyss var en bäddsoffa från 1942. (När jag nu tittar på den, ser jag att handdukshögarna är färgmatchade. Måste vara en gäst som har fixat.)

Spegeln är 40-tal och ljushållarna från Indiska. Äsch, det här blev ju inte alls trashbloggaraktigt, det ser ju nästan bra ut. Ska vi krypa ner under handfatet?
Yes! Jag tänkte alltså sätta upp golvlister här, därför brydde jag inte ett dugg om att skära tapeten rak. Och hallå, alla uppfinnare: hitta på något som döljer fula gamla rör i gamla hus och lägenheter!

Men vi har två toaletter till.

I den ena har jag hängt upp ett distraktionsmoment i form av älghorn. I den andra … i den andra … bor det spöken och monster. Nej, den finns i källaren, och dit ner har jag ju lovat mig att inte gå förrän jag verkligen måste eftersom den hela tiden attackerar mig med snubbel, trill, panelbrädor och filmjölk. Men ok! Inte är den mycket att se heller. Spegeln är fin – 30-tal. Toaborsten bryter intressant av och matchar lite grann med den svarta toasitsen på ett sätt som för tankarna till en bordell. Den där Ikeapallen har vi framför varenda toalett. Dem måste man tvätta av. Ofta. Orienteringskartan som skymtar från under pallen skulle jag inte vilja veckla upp.

Meddela gärna i kommentarerna om ni lägger ut bilder på era (fula) badrum!

33 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Apropos osynliga läckor:
VÅRT HUS i stan...(Vad hette hon nu i Saltkråkan)
Ja, vårt hus alltså.
Det har INTE varit församlingshem, men har en minst lika spännande historia och därför intressanta "dolda" egenskaper.
EN är högst aktuell.
Det var ursprungligen meningen att taket skulle vara ett tegeltak.
Av någon anledning, som den tidigare ägaren ej lyckades förklara tillfredsställande, blev det ett stråtak.
DOCK:
Det innebär att "skarven" mellan mansarder, stuprännor mm är FEL konstruerade.

När det någon sällsynt gång är minusgrader under en regnstorm YR ju snön in i alla skrymslen.
Efter ca 20 tim, som oftast är på natten, vaknar man till ett plupp, plupp,plupp...

Det DROPPAR från taket.
Vi har ett spåntak och i knastrarna sipprar det sakta ut smältvatten.
Ställer man kärl inunder blir det OMÖJLIGT att sova, bättre med tjocka badhandukar.
Vi har haft diverse hantverkare krypandes omkring som försökt täta.

Sedan går det några år till nästa gång!

23 februari, 2007 07:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det här med bilderna är som att vandra i en motvindssnöstorm. Nu försvann dessutom den enda bild jag ju hade lyckats prångla in. Hm.

Några tips?

23 februari, 2007 08:13  
Blogger C skrev ...

Den blyga -Hon hette stina.

Lotten - töm cachen och cookisar så brukar det fungare för mig.

Fråga till Lotten (det är en av mina fyraåringar som undrar och jag är svarslös): Varför heter det kråkor om de man har i näsan? En fågel får ju inte plats där?
Klokhet emotses tacksamt!

23 februari, 2007 08:19  
Blogger C skrev ...

Inte fungare utan fungera och inte stina utan Stina.

23 februari, 2007 08:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Lottas var verkligen GRÄSLIGT. Man måste bli sjösjuk av att ligga och skvimla i badet, med de där väggarna.

23 februari, 2007 08:47  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tröttnade snabbt på att försöka ladda upp bilder på Bogger och har dem på Flickr i stället. Det funkar alltid. Men det är lite krångligare om man till exempel vill att texten ska flöda lite snyggt bredvid bilden. (= Jag vet inte hur man gör det.)

23 februari, 2007 08:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wooohooo. Jag är på g! Snart kommer bilderna!

(Aka cliffhanger.)

23 februari, 2007 09:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Angående snorkråka, har jag i mina etymologiska böcker (NEO, Wessén och Hellqvist) inte hittat något ännu. Jag återkommer! (Det står en massa intressant.)

23 februari, 2007 09:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ojojoj... Nu kan jag iofs inte se några bilder av Lottens badrum, men de andra var ju inte så anskrämliga som vårt.

För åtta år sen började vi renovera. Sedan avstannade det. Och där är vi nu.
Nedrivna tapeter. Bortriven plastmatta så man ser att det bara är råbetonggolv där ett badkar en gång stått (inbyggt?)

Istället för både duschutrymme (som det var när vi flyttade in) och badkar (som vi ett tag hade knölat in trots att vi var tvungen att sprätta bort kakel för att få plats) har vi nu en duschkabin.

Om sisådär en drygt fem år kommer jag förhoppningsvis ha en månadslön och vi kan förhoppningsvis fortsätta renoveringen.

23 februari, 2007 09:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ser ni bilderna, väl?

(I hanteringen lyckades bloggerbludder radera bilder i gamla inlägg. Jag vet att datorer inte gör sådant här självmant utan att det förmodligen är en levande människa som har orsakat bildsaneringen, men nu är det jag som i fortsättinngen anlitar Flickr!)

Cecilia N: Får vi se bilder på ditt? Du kan ju lägga en stickning någonstans så att inlägget fortfarande faller inom ramarna för en stickblogg?

23 februari, 2007 09:45  
Blogger Petra skrev ...

Tjusigt...eller...tja...tjottahejti! :)

23 februari, 2007 10:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tycker nog fortfarande att Lottas badrum tar priset! Du har ju snygga och charmiga hygienutrymmen i jämförelse.
Fråga dina tonåringar om det inte är de som har lagt handdukarna i färgmatchade högar, förresten. Det är sånt mina tonåringar kan få för sig att göra när man minst anar det.
Jag tror inte jag ska badrumsblogga. Svensk allmännyttig hyreshusstandard från 1990 är funktionellt, men varken särskilt snyggt eller särskilt fult. Tråkigt ur bloggsynpunkt.

23 februari, 2007 13:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller med, jag erkänner mig komplett och totalt ifrånåkt av Lotta. Samtidigt drabbas jag ju av tävlingsmänniskedepression.Fast nu blev jag glad igen, jag har ju en sådan fin handdukshylla.

För er som minns: Lotta är liksom Thomas Magnuson i skid-VM i Lahtis. Han stavar med h och ett s.

(Innan Tomas di Leva bytte namn hette han Tomas Magnusson. Utan h men med två s.)

23 februari, 2007 13:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snorkråkorna var svåra! Jag tolkade det hela så här:

Kotzebue använde ”Krähwinkel” som skådeplats i sina scenuppsättningar. Det skulle signalera ”kälkborgerlig håla” efter en tysk by som hette just Krähwinkel. Namnet betyder 'kråkvinkel', som är en vrå där kråkorna bygger bo. Att kråka heter kråka (eller på tyska Krähe), är ljudhärmande (onomatopoetiskt).

1) Näsborre = liten vrå.
2) Liten vrå = där kråkorna bygger bo.
3) Det man tar ut ur den lilla vrån = kråkor.

Kaaaaaaanske.

23 februari, 2007 13:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har en sänggavel som tidigare var en vattensäng från -83.
Samma vattensäng var dessutom tidigare två förvaringshyllor.
Våra badrum är tråkigt nybyggda så det blir inte alls några roliga bilder.

23 februari, 2007 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten du är briljant!
Tack jag visste jag kunde lita på dig!

23 februari, 2007 14:20  
Anonymous Anonym skrev ...

...men kan det inte komma från själva handlingen? Att gräva i näsan? Kanske man sa "Per!, sluta gräv som en kråka i näsan!"
På samma sätt som Per skulle sluta skriva som en kråka. (vilket är förståeligt att han gjorde eftersom han hade ett finger i näsan och halva uppmärksamheten där)

Kanske lättast att sluta kalla det "snorkråka" inför barn och istället för "snorkuse"

23 februari, 2007 14:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Men om man börjar kalla det snorkuse så kommer man ju in på frågan, hur får man in en kuse i näsan? Syftar man då på kuse som i häst eller kuse som i insekt? Småkryp får man lätt in i näsan på sommaren som vi alla vet men för att få in en häst måste man antingen ha en väldigt stark inandning eller ha en väldigt stor näsa.

23 februari, 2007 14:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Vill man se bordellinredning i badrumsmiljö ska man komma till vårt badrum i Öknen. Det går i rosa - what else? - och till beigerosa toa, tvättställ och badkar har vi adderat rosablommig ryamatta, rosa duschdraperi och en lampa av mässing med illskära glaskläppar. Anskrämligt. Var glada att jag inte kan lägga ut nån bild.

Vi har även ett dushrum. Det går mera i blått, lite sobrare förgval alltså. Men så det låter där! Och spluttrar. Plötsligt - och nästan alltid mitt i natten, så att vi flyger upp ur sängen - börjar det tjuta i rören som det värsta brandlarm. Då går vi upp och bankar på rören så att det tystnar.

Det här är på nåt sätt pricken över i när det gäller nattliga störningar. Till vänster om vårt hus (i ett fint villakvarter!)ligger ett litet lantbruk. Bonden har en åsna som gärna skriar till en stund mitt i natten. Grannen mittemot har 14 får i en fålla på sin villatomt och för att ingen ska komma och stjäla dem låter han en galen hund springa ute runt huset om nätterna. Hunden skäller så där 5 minuter i taget med oregelbundna mellanrum. När morgonen kommer somnar hunden, men då börjar bondens tupp gala. Aldrig en lugn stund, med andra ord. vi längtar hem så att vi nån gång får sova ut!!!

Tvättställskranen i duschrummet spluttrar då och då ut vatten så det stänker över hela framsidan på den som just står där och borstar tänderna eller nåt. Företrädesvis inträffar detta när Den Galne Arkitekten är färdigklädd för att avtåga till kontoret. Då blir han dyngsur och måste byta både skjorta och byxor.

23 februari, 2007 16:07  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä, jag stickar aldrig på badrummet.

Diggar din hylla som förut var en bäddsoffa. Så logiskt liksom. Eh?

23 februari, 2007 16:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Gräva som en kråka???
I så fall borde det väl heta snormullvad, eller kanske snorkanin. Men de får ju inte heller plats i näsan.

23 februari, 2007 16:21  
Blogger d.o skrev ...

Jag resonerade att om "att skriva som en kråka" kortats ned till "kråkfötter" så kanske "snorkråka" gått samma öde.
Men nehej, nej då är tydligen Krähwinkel mer rimligt! :)

kan snorkråka vara kusin med ord såsom lortgris tro?

23 februari, 2007 17:18  
Blogger Bim skrev ...

Ojojoj, vet inte om det är bra eller dåligt att jag inte har en ok fungerande kamera, hm. Tror jag skulle kunna dänga dig i en del, :p
5kvm, toa/dusch har fungeret för 4pers (minst) i alla år.
Oki, jag har fått det sk renoverat i början av 90-talet av en BYGGFIRMA!!! Fler !!! borde till, än så... men, men... Vår toa/dusch blev sk handikappanpassad, japp. HAHAHA... skratttar rått, ungefär.
Toan (kallas så pga storleken ;)) ligger på norrsidan av huset och har fläkt ut UTAN kallras, brr. Ja, det ligger gammal hemgjord golvärme modell 70-tal (?) som är rör som gick till fd element på toan. Efter ombyggnaden så ansågs det att detta element skulle bort, golvvärmen räckte och en handdukstork. Kan jag meddela att bergvärme i slingor i golv, handdukstork samt kallrasskyddande fläkt inte värmer ens 5kvm? Nopp, fryser häcken av sig, ja. Och TOAN läcker numera! Måste bytas, och då det ÄR gammalt hus måste en rörmokare hit och byta, inte den billigaste varianten på någon byggfirma kan inhandlas nopp. Rör i golv passar icke, suck. Eftersom det nu är bostadsanpassat, så har tvättstället flyttats från en vägg till en annan, och krympt till miniformat... OCH eftersom det var dragna rör i golvet - täckta med stenplattor (nu under lila plastmatta - vad tänkte man på? var sjuk, så var det ja ;)) Så det blev lösning att gå GENOM väggen in till tvättstugan och använda det rummets avlopp för tvättställ. Hm, någon som tror att det hålet i väggen ÄR igensatt? Not! Mössen brukar ta den vägen genom väggen ner och in på toan ;) Och kan även meddela att det finns lite ränder av sk silikon, längs med kanter - fd kanter - till de duschväggarna som stod där innan ungarna lyckades slå hål på dem. Ja, det finns några plugghål också, japp. Efter samma duschväggar, hm. Fönstret? Ja, det är I duschen och det är ju toppen, urk. Ja, speciellt som vatten från duschen hamnar I fönstret och gör det väldigt härligt där, ja... Och det där med elektroniskt vatten. Det lider vi också av. Har nämligen en vattenskada i taket dessutom, hm. Ingen har vågat riva taket där inne än, trots minimalt utrymme. Det finns INGET ställe vattnet kan komma från. Nä, för vi hade aldrig problem med vattenläckor INNAN byggfirman var här. Och byggfirman har INTE gjort något som kan ge vatten i vårt tak där, nopp. Det har de lovat oss på heder och samvete, innan de gick i konkurs, hm... ... ...
Må så gott... någon som är glad att kameran INTE funerar - tror jag... men avslöjat mig har jag gjort, hihihi...
Sjöbackas blogg

23 februari, 2007 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast jag bott hos dig i omgångar och varit på guidade turer, så hade jag ingen aning om att det fanns en toalett i källaren!

23 februari, 2007 18:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alla snorkråke-fantaster: Gissa om jag ångrar att jag idag inte bloggade om snorkråkor istället för badrum. Jag vann ju inte ens!

(Vi måste någon gång behandla ämnet "Att äta snorkråkor". Japp. Jag ska skriva en hel uppsats om denna konst.)

Bim: Oj. Oj. Oj.

VBK-Kicki: Toaletten som du inte har sett är belägen alldeles bredvid tvättmaskinsinstruktionerna som jag tillverkade till din ära.

Vattenråttan: Jag lägger gärna ut dina bilder här! (Försök att bild-associera till snorkråkor så går det hela ihop.)

23 februari, 2007 20:33  
Blogger den blyga skrev ...

Det närmaste jag kommit till vattenråttas ljudhelvete är vårt första och enda besök i Grekland.
Det var i början på maj. Jag minns det eftersom jag, när flygplanet lyfte från Sturup och gjorde en sväng över den nyutslagna bokskogen i Häckeberga tänkte:"Hur dum får man vara!"
Sedan kom vi till ett hotell som egentligen inte öppnat för säsongen. Mitt i natten började alla kyrkklockor ringa. Följande dag var allt stängt och alla butiksidkare satt och sov, ovilliga att delta i någon kommers.
Det visade sig att vi råkat komma på den grekiska påskafton.
I Grekland tillbringar man tydligen natten till Påskdagen i kyrkorna och ropar sitt Kyrie elison kl 24.
När den värsta påskyran lagt sig stördes vi bara av ett större antal morgonpigga tuppar.
Jag hade med mig ett exemplar av Iliaden som jag försökte läsa vid hotellpoolen, som ju givetvis saknade vatten!

Vid läsningen upptäckte jag att grekerna redan på Homeros´tid var grälsjuka och vresiga.

Sedan frågar jag mig: "Vem är den Galne arkitekten?"

23 februari, 2007 22:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga: Den Galne Arkitekten är faktiskt Lille Makens yrkesalias.

Snorgubbar hette det när jag var liten. Norrländska, tror jag.

23 februari, 2007 22:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gråter fortfarande, kommer just nu från Lottas fula toalett. Till en lika ful men funktionell toalett hos er. Vi hade en ful badrum men den försvann för två år sedan. Nu har vi en ganska ful gästtoalett som fungerar som katttoalett och förvaringsrum för ridutrustning och skridskor.

23 februari, 2007 23:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan inte någon som uppfinner ett sätt att dölja alla rör också passa på att uppfinna ett badrum som funkar med en ettåring i huset. Det vill säga ett badrum där:
- det inte går att spola ner oönskade grejor
- toalettborsten inte går att stoppa i munnen
- toapappret sitter kvar på rullen
- kanten på toalettstolen rengör sig själv

En sak jag förvånas över när jag ser dina bilder från de snygga hygienutrymmena är att där varken finns sladdar eller repeater för trådlöst nätverk. Hur bloggar du där inne? (Vänta nu, vill jag verkligen veta det? Jag menar, det finns ju trashbloggning och det finns trashbloggning...)

24 februari, 2007 00:22  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

säkert nån som sagt det (o jag e för trött för o läsa alla kommentarer, sorry) MEN

En handikappanpassad toalett kan du inte ta bort med tanke på vad som händer i källartrappor o på basketplaner!

kanske blir det ett wc inlägg, vem vet. Vill eg dokumentera hela stället eftersom vi flyttar. kanske blir så!

24 februari, 2007 02:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Den stackars kråkan får klä skott för mycket.
Snorkråka=snorklump. Klumpig som en kråka kanske. Prästens lilla kråka, hon som slank ned i diket. Skriva som en kråka, syftar säkert på kråkfötternas mönster i myllan. En sorts damhatt kallas kråkhatt. Kråkslott finns också. Kråkspark kan man brodera. Och i kråknedanet är vädret så uselt att det inte duger någonting till! På tal om Krähwinkel, så är väl Grönköping en svensk Kråkvinkel. Men nu ska jag vinkla mig genom rummen och se om jag inte kan hitta min säng.

24 februari, 2007 03:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Hehe.. ja, tapeterna, mattan och klättertoaletten var .. speciella. Men fin handdukshylla!

Men tyvärr, Petra utropade mig just till vinnare. :) Nu tycker jag inte du ska deppa alltför mycket över det - du har ju helt plötsligt ett helt okej badrum i jämförelse!

Kul att se bilderna iaf!

24 februari, 2007 12:04  
Blogger Cax skrev ...

Gillade verkligen första bilden på ett dass. Var det ditt? Nej? Men angående rören...lådor, lådor och lådor! Man kan göra det riktigt snyggt genom att bygga in dom. Inget som rörpularen gillar men...vadå, man vill ju ha det snyggt!

24 februari, 2007 22:08  

Skicka en kommentar

<< Home