12 februari 2007

Matblogg med en nypa stress

Nä nu! Nu är jag stressad! Fly mig en paus!

Alla skriver i dagarna om besöksstatistik och antal länkar och topplistor och Bloggportalen och Knuff och Nyligen och Twingly och vikten av att synas. Läsas. Snart kommer någon att trycka upp en t-shirt med texten

”Den som har flest länkar när han dör, vinner”
eller

”Unika besökare är också människor”

eller

”Jag finns även IRL”

eller ...

Jag borde väl hänga på ett © på alla de där t-shirtidéerna förstås? Jag borde väl länka till en t-shirtfabrikör som bloggar också? Jag borde … men nej. Jag är så stressad.

Därför ägnar jag mig idag inte alls åt att läsa tidningar och försöka hitta någon artikel som jag kan skriva om och bli länkad till och få en miljard nya (ganska uttråkade men väldigt unika) läsare. Jag ska istället matblogga. Here we go!

Gå ner några hekto i veckan med Lottens PI-metod! (Det är alltså 3,14 kalorier per kvadratcentimeter mat.)

Tag en fiberformfranska och lägg på en formpressad kalkonskiva ur ett storpack och häll sedan på lite fiberhavregryn och ät. Damma ur munnen med lite vatten!

För att undvika skörbjugg kan man ta en kålrot, en palsternacka eller en morot och lägga på. Dock måste formfranskan i dessa fall ersättas av knäckebröd. Formfranska = tältsäng, knäckebröd = ribb-botten. Maniok och kassava kan fungera lika bra som pålägg, men vem tusan vet hur de ser ut?

Tag en lättfil. Hacka i små tärningar. Bryn med lite långfil och blanda sedan ihop med lite vitlökspulver som ger lite sting till anrättningen. Ät med gaffel.

Om man vid sällsynta fall får lust på den franska synden, kallad baguette, gäller det att neutralisera den med en grönsak. En purjolök smälter in väl i baguettens utseende, och är därför synnerligen lämpad för dessa tillfällen. Se även kapitlet om kamouflagemat.

Värm en flaska vin. Drick i stora klunkar så att inte alkoholen smiter ut genom näsan.


Nå, det här var väl lugnande och upplyftande? Och inte en enda länk så långt ögat når! Inte en enda tidningsartikel hänvisar jag till och med inte ett ord nämner jag musiktävlingar, politiska diskussioner, plötsligt avlidna artister eller storartade idrottsliga insatser.

Jag är med andra ord helt onödig! Hurra!

En läsarfråga:
Kan barn deltaga i PI-dieten?

Javisst! Dessutom får de sedan extra motion när de springer runt bland grannhusen och frågar efter matrester.

Detta glasspaket fiskades upp ur en soptunna längre ner på gatan.

Fler diet- eller matbloggstips emottages tacksamt!

30 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Alkoholhaltiga drycker har den underbara egenskapen att kaloriinnehållet minskar vid uppvärming. Fantastiskt.

12 februari, 2007 09:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Nja. Jag tror jag håller mig till GI-metoden i Grönköpings tappning: Godis Innan. Det vill säga, för att sätta ned aptiten inför den fettbringande måltiden äter man med fördel lite godis - för alla vet ju att det förstör aptiten!

Häpp!

wv säger hlfbok. Ja, jag har många halvlästa böcker liggande, det är så sant.

12 februari, 2007 09:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ser fram emot en födelsedagsbankett med selleristavar, Ryvita-knäcke och potatisvatten. Och vattenkastanjer till efterrätt.

12 februari, 2007 09:33  
Blogger Ica skrev ...

Hm, alltså har alkohol samma effekt som redan kokt potatis?
Klart barn kan deltaga. Särskilt dina små spetor.
Bäst av allt för dieten är ju just att man stressar med. Det ökar förbränningen av den tärnade filen.
Sedan borde du ju givetvis tillsätta ägg eftersom det förbränner mer än det ger :P

12 februari, 2007 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu sitter jag med skammens rodnad. I min dagliga inlägg länkar jag som vanligt. I morgon ska jag UNDVIKA göra det.

Bra att du varnade om vätskans väg ut. Jag kan börja berätta. nej jag låter bli det. Det var då när maken fick ta bort sin visdomtand då det började... hända. Stopp!

hieent

12 februari, 2007 10:39  
Blogger Ilva skrev ...

jaha, då är det bara att packa och plocka ihop. Efter det här känns min blogg så ONÖDIG.

12 februari, 2007 10:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ilva: Detta kanske är de onödiga bloggarnas dag? Vi kan sluta oss samman i en förening. Fast bara en dag i taget förstås. I morgon måste då vara de nödigas dag då vi länkar till alla som skriver om det känsliga ämnet inkontinens.

Men Cruella, hlfbok måste ju betyda "hilfebok" vilket är en svysk bok om hjälp till självhjälp?

Anne-Maj: Min man har också visdomständer som ... nej, vi sparar det till den stora tandsmärtedagen.

Nu ska jag äta ägg med kruskakli på. Och lite godis före förstås. (Besvärligt det här, GI blir ju i vissa meningskonstruktioner plötsligt GF -- godis före -- och alls inte lika fyndigt. Grammatik bara förstör!)

12 februari, 2007 11:05  
Blogger C skrev ...

N knaprade på en vintertorr och mycket död fluga i helgen i tron att det var ett russin.

Tror nästan att du kan höra konversationen som började med:
"Det låg en död fluga här för en stund sedan, vart har den tagit vägen? Har katten..."
"Mamma varför ligger det russin på fönsterbänken?"

Kan det passa in i PI dieten.

12 februari, 2007 11:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Exakt - grammatik bara förstör! Godis Innan (Vi Äter) får det bli!

12 februari, 2007 11:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag vill ha en tröja med texten "Grammatik bara förstör".

12 februari, 2007 12:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

C: Jag åt i lördags en knasprig mjölbagge. Den var död sedan länge, så den kommer ju liksom inte att lägga ägg och göra larver i min mage ... men ändå tyckte jag att det var lite onödigt.

12 februari, 2007 12:39  
Blogger C skrev ...

Nä precis Lotten, dentillförde bara extra protein!

12 februari, 2007 12:53  
Blogger rigg skrev ...

Hahaha... härligt, tog åt mig en smula (men bara en smula) av länkhysterin, t-tröjorna är underbara, vill ha alla! PI-metoden ska jag lägga på minnet (otroliga tips) men Grönköpingsvarianten av GI (Godis Innan) är annars den jag praktiserar till vardags!

12 februari, 2007 14:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för dagens roligaste läsning Lotten, och bilderna som var helt underbara.

Rigg, du vet väl att godis är frukt (följer logiskt av "frukt är godis")? Och frukt är nyttigt, så det ska man äta ofta.

12 februari, 2007 15:57  
Blogger den blyga skrev ...

I.Alldeles IRL-tips om bantningskost:
När suuuget sätter in knaprar jag på en rå (skalad!)morot. Det tillfredsställer både sötsuget och tuggbehovet och sedan gör man väl av med en och annan kalori(?).

II Min blogg idag är helt UTAN länkar, och är ALLS inte ONÖDIG.

Dessutom finns där ytterligare kosttips i form av äpplen.

12 februari, 2007 16:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag drömde nästan om dej. I utkanten av dej, iallafall. Helt oprovocerat!

12 februari, 2007 16:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Mannagrynsgröt, säger jag bara. Man blir så god och snäll och så får man motion efteråt för det är ett helvitte att diska kastrullen.

12 februari, 2007 17:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill ha en unika besökare-tröja! eller en "grammatik bara förstör" (ja, det är bara det jag orkar kommunicera just nu).

12 februari, 2007 17:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Nice sight

12 februari, 2007 18:09  
Blogger Cax skrev ...

Ha ha det bästa jag läst på länge. Det roliga är att jag hittade till din sida, för att du var länkad! :)

12 februari, 2007 19:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi kan sympatiblogga eller pedang-blöogga någon dag. "Grammatik förstör bara" tröjan vill jag ha. Jag har nog med min grammatiska förmåga. Du föreslog ju att jag skulle skriva dåligt och få allting omredigerat...

12 februari, 2007 19:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Dagens Lotten-blogg gav dagens mest rejäla skratt.

Kommentarerna med kruska och visdomständer fick mig att minnas hur vår barndoms (min och mina syskons) tandläkare på fyrtiotalet gav vår mamma en bok med nyttiga grötrecept. Svartgröt och andra hemskheter innehöll den. Storasyster som var född redan på trettiotalet och var en sorts tongivande figur i vår syskonskara utbrast vid åsynen av ny tandläkargröt på sin tallrik: "Nää, gröpe det äter vi verkligen inte!" Så satte hon ner sin tallrik på hundens matplats. Strax följde vi tre tripp-trapp-trulliga fyrtiotalssmåsyskon efter och gjorde detsamma utbristande: "göpe det kan vi inte äta!" Hunden slafsade dock glatt i sig alltsammans.

12 februari, 2007 20:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste man hacka lättfilen i småbitar?

12 februari, 2007 22:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag lever på PI dieten sen en minut tillbaka och undrar överlever jag den här dagen. *asg*

13 februari, 2007 12:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooo, det påminner mig om när jag fastade! I tre (3) timmar! Hemskt var det!

13 februari, 2007 12:38  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

det där med länkarna förstår jag inte alls. kommer det fler o hälsar på en om man länkar till en artikel? hur funkar det?? jag måste prova genast.

13 februari, 2007 23:25  
Blogger Gunillas J.ord skrev ...

:D:D
Jag vill ha en sån t-shirt...
"unika besökare är också..."

13 februari, 2007 23:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där! Det verkar som om jag måste trycka upp några t-shirtar. Är det ok om jag tar isådär 1 800 spänn styck?

*måste tjäna pengar, måste tjäna pengar*

13 februari, 2007 23:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Självklart...ta bra betalt....och komihåg att länka till betalningssajten ;-)

19 april, 2007 08:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Christina W: "Ta bra betalt" finns bara i min fantasi.

Vad kul, förresten, att du trillade in här så långt efter inläggets tillkomst!

19 april, 2007 10:25  

Skicka en kommentar

<< Home