09 februari 2007

Frankensteins gångstil och en panna samt pommes

Jag har äntligen slängt kryckorna – liksom tagit min säng och gått. (Fast nu är den ju 120 cm bred och sitter ihop med en annan säng som är lika bred, så det är inte lätt.)

Vänsterfoten ser ut som en ännu inte tillagad fläskfilé. Inte helt renrasig är den, för ibland ser den ut som en korsning med en falukorv. När jag nu är ute och stapplar har jag på min min djefla mans stora kängor och är smidig som en Frankenstein. (Associationsbana: Boris Karloff, som spelade Frankenstein på 1930-talet, spelade även Mumien. --> Mumien har hela kroppen lindad. --> Min fot är lindad.)

Eftersom kroppen tydligen längtar efter mer smärta, gick jag i söndags ner i källaren och fick femton panelplankor i huvudet. (Lärdom: När man sätter upp panelplankshyllor i hålbetong ska man ha speciella pluggar eller ankare eller expanderprylar. Men nu slänger jag mig egentligen bara med termer som jag inte behärskar. Egentligen vill jag bara ha goda råd av någon som vet hur man hanterar hålbetongsväggar i en överfylld källare. Andas.)

Plankorna landade mest i pannan, där hjärndelen som helt logiskt heter pannloben, sitter. Jag ber att få citera Nationalencyklopedin:
I pannloben finns bl.a. motoriska centra. [---] I pannloberna finns minnesprogram för kroppsrörelser, sammansatta handlingar och beteenden. Kortvariga sådana program kallas arbetsminnen och används för att t.ex. hålla ett telefonnummer aktuellt. Sammansatta pannlobsprogram styr vårt sociala beteende, våra värderingar och livsmål.
Därför har jag sedan jag slängde kryckorna och fick panelbrädorna i pannan
  • glömt bort ett föräldramöte (dock blivit påmind i tid)
  • glömt bort klipptider till mina långhårigaste barn (dock blivit påmind i tid)
  • misslyckats med att programmera en fjärrkontroll (nej, jag visste inte heller att man kunde programmera fjärrkontroller)
  • bytt livsmål (från ”vara lycklig” till ”komma ifatt tvättsorteringen”).
Blåmärket i pannan är så litet och fjuttigt att jag inte ens bryr mig om att lägga mig i skannern för att visa upp det. Istället ska jag ringa vårdcentralen eftersom jag behöver botoxinjektioner för att slippa kunna rynka den onda pannan.

(Lärorik associationsbana: Botox är den förr så glada Meg Ryans panna numera förgiftad av. Meg Ryan är blond, blåögd och 172 cm lång som jag. Fast jag är lik Fredrik Lindström, som är bra på svenska. Pommes frites borde på svenska stavas pommfritt.)

---------------
Nytillkomna tittare och ovana bloggläsare som kommit hit från tidningsartikeln: klicka på "ANTAL REFLEKTIONER" här nere för att läsa alla kommentarer. Vanligtvis kan man klicka på klockslaget för att läsa kommentarer, men där syns inte alla just idag. (Diskriminering och censur samt kränkande?)

32 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag kan verkligen inte lägga ut bilder. Hur jag än gör får jag bara veta att det är Timeout waiting for external publisher som sätter käppar i publiceringshjulen. Nu är det ju helt ok eftersom man har timeout i basket och jag har jobbat som en publisher. Men i alla fall. Här är bilderna jag ville illustrera med:

Jag har både Frankensteins gångstil och panna.

Meg Ryans unga panna är nästan lika iögonenfallande.

09 februari, 2007 00:24  
Blogger Ica skrev ...

Du är det mest förvirrade jag vet.

09 februari, 2007 07:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Kär Lotten! Vi, dina bloggvänner, ser med oro på hur du har sönder dig bit för bit. Visserligen metodiskt och med schwung, men vad ska det bli kvar av dig? Nu påminner jag om bok-kalaset idag och ber att du ska hålla dig undan från källaren tills dess.

09 februari, 2007 08:04  
Blogger C skrev ...

Nu undrar jag; har ni bra olycksfallsförsäkring i familjen?
Då speciellt du , Lotten.
Inte för att jag säljer försäkringar utan för att det känns som om du för tillfället är olycksbenägen och har en panel som faller in.

Ska jag sjunga "stackars Tulle" det hjälper alltid när mina barn har slagit sig.

09 februari, 2007 08:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det är lite mysko i bloggerbludder idag. Det rasslar in kommentarer som sedan inte syns ... förrän efter jäääääääättelång tid.

Ligger de och skvalpar någonstans tillsamans med bilderna på pannorna?

Förresten. Tullelille och bokkalas har nu fått mig helt smärtfri.

09 februari, 2007 08:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag lyckades få in makens strumpa på min blogg i går kväll? Blogger måste ha varit knäpp. jag skrev först "knäll" men insåg att jag skrivit fel. Jag tror du ska undvika källaren i fortsättningen. Det verkar vila en förbannelse där. Vi fick ett brev från Folktandvården i går "Glömt tiden" och Emma som skulle varit där i onsdags! Jesus! Lappen på kylen hjälpte inte, vi behöver ju läsglasögon och så..

mnjeg

09 februari, 2007 08:56  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hoppas det blir kul på släppfesten och skåla (vankas det sprit?) för mig som inte kan vara med. Jag ska på ett annat http://www.celanders.se/index.htm releaseparty i morgon, men det blir troligen ont om bloggare där.
Och var för guds skull försiktig i trappor, på hala trottoarer, under tunga kristallkronor och så vidare!

09 februari, 2007 09:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Det syns ju tydligt på bilden att Meggan inte är glad. Eller är det läppförstoringen som krånglar till leendet?

Jag har också en "ta din säng och gå"-upplevelse i mitt liv: när jag var 19 bröt jag benet i Alperna och fick ett jääääättestort gipspaket. Hemma i Sverige hoppade jag på kryckor till Blocket i Lund för att röntgas och få nytt gips, men när de tittat på plåtarna sa de att det där lilla underbensbenet som var av låg så fint ihop och så vidare bla bla och så tog de av gipset och lät mig halta hem bäst jag kunde. Vad jag minns mest var att jag bara hade en sko och så en blå platspåse på andra foten. I februari.

09 februari, 2007 09:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Blåa plastpåsar på fötterna brukar jag ha varje gång jag går hem från dagis.

09 februari, 2007 09:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Mellan Tranås och Mjölby googlar jag efter fakta om babianguden Hapy, lyssnar på en snarkande dam och fryser infernaliskt om fötterna.

Det är så surrealistiskt att jag utbrister ”Ceci n'est pas un tågresa!”. Livet har blivit en dröm, och vi är alla lyckliga skuggor som flyter in och ut ur varandra. Allt medan dimman står över de frusna dikena på fälten och morgonsolen förgyller granarna på kullen.

09 februari, 2007 09:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är också lite lik Emma Hamberg, såg jag på tv igår. Men inte Björn Skifs, som Emma är lik. Mystiskt?

Brödet möttes av ovationer både hemma och på jobbet. Super! Väl värt allt skit - nej slit skulle det vara.
Jag är dock lite osäker på om jag kom ihåg salt - smakar brödet salt eller osaltat i original?

09 februari, 2007 09:52  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tycker INTE Du är förvirrad, Lotten.
Denna erfarenhet:
"bytt livsmål (från ”vara lycklig” till ”komma ifatt tvättsorteringen”)."
har inte med något huvudtrauma att göra utan tyder på att Du nu lunkat in i den "gyllene" medelåldern.

På avstånd(=pensionärstillvaron) är den inte så pjåkig!

09 februari, 2007 09:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå pommfritt lever jag i en nybliven skrivares värld och ser dagligen prov på hur vi egenligen borde ha stavet, om det funnits någon rim och reson:
jagharprövat min snoreser den va
jetebra jagvil at den ska heta bliksten
till exempel.

09 februari, 2007 10:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu kom jag äntligen på varifrån jag har snott stavningen pommfritt (vilket jag har funderat på sen jag skrev inlägget som du länkar till). Jo, det är från bilderboken "Sunkan flyger" av Barbro Lindgren. En favorit på flera sätt.

09 februari, 2007 10:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det verkar som om associationsbanorna fick lite extra hastighet i och med plankträffen (eler vad man ska kalla den).

wv: tosgnxzo - det nya botox (när man passerat 43)

09 februari, 2007 10:21  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

har du en tvåhundraförtio centimeter bred säng? två komma fyra meter???

09 februari, 2007 10:34  
Blogger Petra skrev ...

Lotten! Ska du till LO-borgen idag? När?

09 februari, 2007 11:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt utanför dagens ämne har jag en fråga till hugade språkpoliser: Vad står det i punkt 163 i svenska skrivregler? Hamnade i en lunchdiskussion om hur telefonnummer ska grupperas/skrivas och fick nu efter lunch ett svar med en hänvisning till just punkt 16. MEN jag har inget exemplar av boken. *frustrerad* Så snälla hjälp mig.

09 februari, 2007 12:07  
Blogger d.o skrev ...

Inte ens Meg Ryan är lik Meg Ryan mer.

http://www.tvenvy.com/blogimages/meg_ryan_lips.jpg

Jag vet inte vem det där är, men det är då inte Meg Ryan!

09 februari, 2007 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt sant, d.o., inte är det Meg Ryan. Jag hade gissat på Ally Mc Beal, som ju gjorde misslyckade läppexperiment.

09 februari, 2007 12:36  
Blogger d.o skrev ...

Jag har då alltid sagt att man skall låta utbildade experter ha hand om alla kirurgiska ingrepp i ens ansikte och inte frestas att köpa "Do it yourself botox-kit" som Meg och Ally gjort.

09 februari, 2007 12:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Språkpolisen gjorde en utryckning och skrev några tips om telefonnummer, se www.sprakpolis.se

09 februari, 2007 12:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tackar språkpolisen för den snabba utryckningen och hoppas att saftblandaren och sirenerna fungerade.

09 februari, 2007 13:02  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ingen har ännu frågat min fråga: Kan man komma åt tidningsartikeln elektroniskt? Tycker inte om ifall det är enkelriktning: att man kan komma till bloggen från artikeln, men inte tvärtom.

F ö har jag idag använt semikolon på ett korrekt sätt. (Dock på annan plats än här.)

09 februari, 2007 15:27  
Blogger Ica skrev ...

Cecilia n: Om du menar länken till Evelina så ja, den finns. Ligger på min blogg :) Se där, nu kanske nån går dit i nyfikenhet.

09 februari, 2007 15:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Påm fritt existerar ju inte, bortsett från i enstaka frysboxar och enskilda hushåll.

Äter man på lokal finns det numerna uteslutande strips, iallafall där jag bor! En lokal observation.

09 februari, 2007 16:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jätteroligt att få läsa om dig I Kurren idag! Länkade till dig - you nedd cred!
Kram från Roomie

09 februari, 2007 21:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, full fart i kommentatorsbåset. Jag har varit borta hela dagen, träffat Anne-Maj, inte druckit sprit, nej, åkt tåg hit och dit, gått i vinterväder, ätit renskavskebab, sett basket på tv, druckit gammalt vin (1998) och avslutat med amaretto i ett 10 cm långt glas.

När det gäller påmmes, så är det det det heter i min värld. Och gott är det. "Allt som är gott är nyttigt." (Citerar mig själv där, ja.)

Det var en förfärlig bild på Meg Ryan, D.O. Huga. *ryyyys*

Lotta och Den Blyga har tillsammans idag konstaterat att jag är medelsålders och lik Emma Hamberg, men inte Björn Skifs. Synd, jag gillar ju Björn Skifs' humor.

När det gäller sängen: ja. Den är 2,40 meter bred. Och den dyraste från Ikea. Och jätteskön. Och full med papper. Och böcker och datorer. Samt (ibland) barn.

Tack, Roomie! Kom gärna hem till mig och förfäras!

Nu ska jag dricka te, äta glass samt knäckebröd i den breda sängen!

10 februari, 2007 00:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten - 10 centimeter amaretto lät smaskens! Själv fick jag nöja mig med en halv flaske husets rosé, en wunderbar carpaccio med DRIVOR av ruccola och parmesan och en larvigt god olivolja. Sedan en pastarätt med korv. Då kände jag mig själv som en korv och var tvungen att beställa in lite chokladtryffel och grappa.

Konstigt att man kan vara så hungrig nu då?!

10 februari, 2007 09:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Här kommer en kommentar som inte alls har med detta inlägg att göra.

Lotten! Vart tog din jättebra kommentarskrivarskola vägen? Jag hittar den inte och det var ju bara några dagar sedan jag läste den. Nu har jag en som alltid svarar i MIN blogg när jag kommenterat hos henne, så jag tänkte skicka henne länken till dig.

Jättesnällt om du (eller någon av alla andra människor som hänger här) kunde hjälpa mig.

Jag kommer in och kikar här lite senare, men det går också bra att mejla mig: therese@supergrafik.se

Tack tack!

10 februari, 2007 10:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Danstanten:

Om du kikar i högermarginalen på min blogg, finns det två nyttiga länkar:

Så här skriver man en kommentar!
Hur gör man en länk i en kommentar då?

Men den du söker kanske var de två korta råden som fanns sist i sjunde delen i bloggläsarvärvsveckan?

10 februari, 2007 11:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack snälla för din snabba service!!

10 februari, 2007 11:15  

Skicka en kommentar

<< Home