06 februari 2007

Min djefla man är ett semikolon

Min djefla man är en man som kan många konster, men ge order till sin fru är han inte bra på; frun är nämligen dålig på att exekvera order (fast jag tycker att det i plural borde heta ordrar). Hon sätter sig till motvärn.

– I morgon är semikolonets dag! utropade den djefla mannen igår. På dagen 492 år sedan semikolonets uppfinnare – Aldus Manutius – dog! Hipp hipp hurra!

Nog för att jag tycker om semikolon och nog för att jag är en språkpolis och nog för att det är lattjo med firanden, men ... jag vill bestämma själv. Dessutom vill de som inte gillar eller behärskar semikolonkonsten också bestämma själva att de ska slippa ”onödiga krumelurer”. Men. Semikolonet är på utdöende; oftast går det ju lika bra med tankstreck. Utrotningshotade arter ska vi värna om, även om de bara är typografiska. Översättarhelena gillar ju också semikolon.

– Ok. Jag är med på att fira om du först härmar en ödla. Och sen en apa! Och en tekanna förresten!

(Konsten att låtsas att man bestämmer själv: idka utpressning.)

Min djefla man är alltså en hejare på att härma ödlor, apor och tekannor. Själv kan jag bara se ut lite som Helena Bergström och Christine Meltzer och fladdra som Goldie Hawn.

Ödla.

Apa.

Tekanna.

– Och nu ett semikolon!

Semikolon.

– Perfekt, underbart perfekt!

(Fast allra helst härmar han faktiskt tankstreck.)

Fotnot:
Semikolon ser ut så här:
Det används inte bara för att särskilja olika mejladresser i mejlprogram eller för att göra flirtiga smajlisar ;-) utan även ungefär som ett tankstreck, fast lite finurligare. Det som står framför semikolonet ska vara en fullständig sats och det som står efter semikolonet ska vara en fullständig sats och de två satserna ska ha med varandra att göra.

Uppdatering med några som firar som vi:
En annan sida
Saring i mammaland
Nobel Prize Winner
En textmissbrukares bekännelser
Utblick eller insikt
Översättarhelena

Fler?

38 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Hahaha!! åh herre gud! Vilka underbara bilder. Kan du inte utpressa din man lite oftare? Nä, nu måste jag gå tillbaka och kolla en gång till. Lätt att göra något seriöst nu.

06 februari, 2007 10:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad snygg han är ;) Är det sant att han pratar - skånska? Det syns inte, i så fall.
Hur som helst: Leve semikolonen.

06 februari, 2007 10:34  
Anonymous Anonym skrev ...

"Det som står framför semikolonet ska vara en fullständig sats och det som står efter semikolonet ska vara en fullständig sats och de två satserna ska ha med varandra att göra."
Åh, men TACK för den förklaringen!ht

06 februari, 2007 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Vår yngste son är otroligt bra på attt härma ödlor, slår det mej. Och då är det enbart själva ansiktsuttrycket han tar fram; kroppen behåller han bara rätt upp och ned, som vanligt. Lite subtilare än den djefla mannens föreställning, som alla förstår, säjer den malliga mamman.

06 februari, 2007 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag var det en grammatikblogg, så trevligt. Fint illustrerad också! När kommer en geografiblogg undrar jag som efter en snabb kaffe på fik med kompis i morse hoppade på fel buss och hamnade i ... Solna! Karolinska Institutet! När jag skulle till Karlavägen. Fick byta buss, gå några mil i snöyra, gå fel några kilometer (såklart) och anlända med Rufolf med röda mulen-färgade kinder och näsa till jobbet timmavis efter den tiden De Dugliga kommer hit.
Lång dags färd mot natt, typ.

06 februari, 2007 10:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Ökenråttan: Jag har talar med sydsvensk intonation, vissa skånska vokal- och konsonantljud,halvdassiga tungspets-R och blandar in en och annan skånsk glosa då och då.

Skåningar tycker jag talar ”uppländska”, mellansvenskar tycker jag pratar skånska.

Jag kan koppla på en rälig vulgärskånska (någon slags förvanskad malmöitiska) när jag spexar med barnen eller sjunger blues.

06 februari, 2007 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Kul bilder på den djefla mannen. Något sådant skulle jag inte få min dito att ställa upp på ...

Jag älskar semikolon; de är ju så användbara.

06 februari, 2007 10:53  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men hallå - vet du inte om att du är väldigt lik Geena Davis? Inte som hon ser ut nu kanske, men som hon såg ut i Thelma och Louise. (Som vanligt fokuserar jag på det viktigaste i texten.)

06 februari, 2007 10:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Förresten kanske jag får ta och uppdatera min usla lilla företagshemsida nu när det länkas till den och allt. Den är inte uppdaterad på typ fem år.

06 februari, 2007 11:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Apimitatationen kan med fördel också användas som Mick Jagger-dito.

06 februari, 2007 11:08  
Blogger Bim skrev ...

Snälla Lotten... Varför var du inte svensklärar när jag gick i skolan, hahaha. Hrm, tror jag vet svaret, hm...
Efter alla år i skolan tror jag att jag har haft svårt att få till detta vad ett semikolon egentligen hade för funktion. Idag blev det totalt solklart!!! Och med dessa underbara bilder till, dock om annat - egentligen - så är det ju totalt omöjligt att glömma bort varför det finns - än...
Jag kommer alltid framöver att SE dessa bilderna på den djefla mannen och tänka på något så udda som semikolon, hihihi...
Och nej, min man skulle inte ställa upp på bilder nej, hm... Men, han skulle nog kunna hitta på något liknande UTAN kameran i närheten, ja... ;)
Sjöbackas blogg

06 februari, 2007 11:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Den djefla mannen talar med andra ord precis som MIN j-a man!

06 februari, 2007 11:20  
Blogger C skrev ...

Först, innan jag ens kom till de exelenta bilderna fick jag googla exekvera. Så Lotten, idag har du:
1. Lärt mig ett nytt ord (som jag såklart kommer använda flitigt).
2. Fått mig att skratta högt så att kollegorna undrar vad jag håller på med (Fast det var egentligen din mans konster som fick mig att skratta.
3. Du har skrivit om semikolon.
Älskar semikolon. Använder det ofta och oftast helt felaktigt.

Tack Lotten, för att du förgyller min dag och för att du finns!

06 februari, 2007 11:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Hahahaha.. Du fick honom göra konster framför kameran! Vad har han på huvudet? Är det sån huva till kaffepannan? *skrattar* Skjortan såg att inte ha byts på flera dagar.

06 februari, 2007 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Titta på Lady stalkers kommentar! Perfekt användning av semikolon; sats nummer två är en utvidging av eller förklaring till sats nummer ett.

Där satt den!

pvmeoop! jublar word verification

06 februari, 2007 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

*fnitter*
Jag har alltid älskat semikolon, men ett så'nt sött som den djefla mannen har jag hittills inte snubblat över! ;)

06 februari, 2007 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack ab! Nu fick du mitt språkpolishjärta att svälla av stolthet!

06 februari, 2007 12:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilken underbar djefla man att härma semikolon; han borde få medalj! Men det jag egentligen skulle säga var att varningsskylten fick mig att upptäcka vad semikolonet står för, nämligen en småfet simhoppare som tappat bålen. Att jag aldrig sett det förut!

wv: nohco = en äcklig form av salta mexikanska majschips doppade i chokladsås

06 februari, 2007 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Word verif: ihmlguq

Innuitiska för en himla- ja, alltså.

06 februari, 2007 14:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Springer mellan punkterna idag, hinner knappt dra ett tankstreck -- men måste bara tala om för Ingrid att Broder Jakob också åker fel. Oavsett vilken buss han sätter sig på, oavsett var i världen han befinner sig, oavsett vart han är på väg, hamnar han ändå alltid i Svartöstaden.

06 februari, 2007 14:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaså minsann, även Broder jakob åker fel, så sympatiskt!

En konstig sak i sammanhanget är att jag, som ju inte har vidare värst bra lokalsinne, var jag än befinner mig i världen blir frågad om vägen: på rumänskt teckenspråk, på olika svenska dialekter, på cockney, pidgin, you name it. Så det är fler som är på villovägar (om inte förr så efter de följt mina direktiv).

P.S. Stället som jag åkte fel till i morse är alltså samma arbetsplats jag haft de senaste tre åren.

06 februari, 2007 14:19  
Anonymous Anonym skrev ...

(Konstigt) vilken tur att inte stolen välte när han var apa på ena armstödet.

06 februari, 2007 15:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid, kan du rumänskt teckenspråk? Då vill jag lära mig!!!

06 februari, 2007 15:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta är ju helt underbart!
Jag önskar att jag kunde åka på skriva för webben-kurs hos din djefla man nu till våren istället för för drygt fem år sedan ...
ETT av de bestående minnena från denna kurs var att Olle avrådde från användning av just semikolon med motiveringen att de flesta använde dem felaktigt och de inte fyllde någon vidare funktion. Såhär fem år senare med en färsk språklektion från familjen Bergman ska jag använda semikolon så att det står härliga till!

06 februari, 2007 16:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Anne-Maj: Jag kan gestikulera artigt och förvirrat på rumänska men teckenspråk i egentlig mening behärskar jag ej. Tyvärr.
Jag kan säga 'tack' på rumänska, det heter ungefär 'mulcumesk' (stava det kan jag inte dock) men det är ungefär allt.

06 februari, 2007 18:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha! Vad sägs om den här bloggen då, Lotten? Det är väl till och med frågan om jag inte kan kräva royalty?

http://dumstrut.wordpress.com/

(tänk på att poängen med denna kommentar knappast märks alls förrän man är där!)

(Och som konsumentupplysning får man väl tillägga att bloggens ämne inte riktigt har med Lottens ämne i dag att göra. Men ändå, typ!)

06 februari, 2007 18:46  
Blogger Ica skrev ...

Så, nu har jag spridit ut ditt blogginlägg för dagen här på bibblo så vi alla kunde få oss ett kollektivt skratt. Jag skrattar fortfarande. Och vill ha öl.

06 februari, 2007 19:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Nemesis! Suveränt! Bloggen din heter ju semi:kolon!

När kommer då bloggen semi;kolon?

Bloggen tank--streck?

Bloggen (parentes)?

Royalty it is!

Tiila: du måste gå en ny kurs jue.

(Jag skriver så här stackato eftersom jag har mat i munnen.)

06 februari, 2007 19:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle så himla gärna gå en ny kurs, både för Olle och dig.
Problemet är att få chefen att inse att han ska sponsra det hela ...
Han är en mycket bra chef; budgeten är dock väldigt begränsad.
(Fick mitt semikolon godkänt?)

Är det bara jag som får publicera allt två gånger? Jag klagar inte, jag får ju chans på två WV!

06 februari, 2007 19:37  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Äntligen hyllar även jag semikolonet! Att jag alltid ska bli sist.

06 februari, 2007 21:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Man ska alltid överdriva. Därför tar jag din föredömliga bruksanvisning, puttar in ett par semikolon och ser vad som händer:

"Semikolon används ungefär som ett tankstreck, fast lite finurligare. Det som står framför semikolonet ska vara en fullständig sats; och det som står efter semikolonet ska vara en fullständig sats; och de två satserna ska ha med varandra att göra."

Sorry, men jag kunde bara inte låta bli!

06 februari, 2007 22:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Snygg karl du har, men vad är det med hans klädsel?
Ett annat sekel slår mig i skallen...Tilltalande!
Det där semikolonet har även jag ett osäkert förhållande till. Strängt blev jag av lärare i grammatik uppläxad; semikolon är passé. Det tecknet är omodernt och annan meningsbyggnad är att fördraga, var min läxa. Men sååå skönt att läsa din blogg Lotten, att det finns tillåtelse att SKRIVA!
Kram/A

07 februari, 2007 23:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Min djefla man kanske är så snygg att han måste ha på sig skinnväst för att dämpa snyggheten?

08 februari, 2007 00:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack Lotten! Äntligen har jag fått reda på hur man använder semikolon. Jag har väl inte riktigt ägnat mig åt någon riktig efterforskning men de jag faktiskt frågat har alla svarat olika. Nu blev livet lite ljusare. Tack.

09 februari, 2007 19:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm... Det finns alltså en till kommenterare som inte visste vad semikolon var och dessutom använder mitt namn. Hm...

09 februari, 2007 19:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Uh-oh.

02 november, 2008 22:42  
Anonymous Carina skrev ...

Underbar blogg, som jag hamnade på genom att Googla efter "Språkpolis". Jag hör också till dom som ÄLSKAR semikolon, men (och jag är skribent) blir av med dom så fort min "språkgranskare" (som jag också diggar iof) sätter tänderna i mina manus.

Nu jobbar vi med en bok som innehåller en del dykscener. Och jag får kosekvent rödpennan på uttrycket "ett cyklop"

Det ska tydligen stå "en cyklop" eller "ett cyklopöga". Fan, alla säjer ju; "Ett cyklop".

Vad säjer ni?

29 maj, 2009 16:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Carina -- jag vet banne mig inte vad jag säger! Cyklop, cyklop -- jag måste tänka ...

Näe. Den enögde jätten är cyklopen och det som dykarna har är cyklopet!

Välkommen hit!

30 maj, 2009 02:35  

Skicka en kommentar

<< Home