31 januari 2007

Den stora bloggläsarvärvsveckan, del 3: expertbloggare (uppdat.)

(Det är alldeles för få som läser bloggar. Jag kräver alls inte att fler ska blogga, även om det hade varit kul. Jag vill att fler ska läsa bloggar. Hjälp mig nu, alla – lär upp en ny bloggläsare. Jag fick igår mejl från två personer som aldrig i livet skulle 1) blogga eller 2) kommentera. Men de läser!)

Somliga föreläsningsdagar – för ett visst åhörarklientel inom en viss yrkeskategori – inleder jag ibland ”lektionen” med den något banala uppgiften:

– Tala om för mig vad du är bra på. Vi börjar här! (Jag är jätteglad och pekar på någon som ser ut som klassens smör... förlåt, klassens ljus menar jag, medan alla som lyssnar håller på att dö av skräck och förlamande prestationsångest.)

Ibland funkar det inte; alla tar bara upp sina allra sämsta sidor genom att prata tvärtomspråket så här:

– Jag är jättebra på att inte hålla ordning.
– Jag kan säga helt fel saker vid fel tidpunkt.
– Jag är bra på att reta upp alla mina släktingar.
– Jag var bra på att dansa innan jag fick min högra fot amputerad.

Då drar jag till med storsläggan … med en liten Socker-Conny-feeling.

– Är det någon av er som har en … (effektfull paus som fyller rummet av ångestförväntan) ...en passion? EN PASSION? P-A-S-C-H-O-O-O-N? (paus) Inte? (paus) Jag, t.ex., ÄLSKAR basket! ÄLSKAR! Basket-basket-basket! Ja! (paus) Ja? Du ville säga något?

– Jag … förlåt .. jag gillar … att laga mat … tror jag … ibland … kanske …

I bloggvärlden kan man hitta personer som inte tvekar att erkänna sina passioner eller vad de är bra på. Som läsare av expertbloggarna, som man kan kalla dem, slås jag ständigt av den oerhörda kompetensen. Sedan blir jag förstås som vanligt avundsjuk och ogin och tänker:

– Mäh. Sådär kan inte jag sticka eller engagera mig i fotboll . Jag skulle inte ha satsat på humaniora i gymnasiet, jag skulle ha läst mer naturkunskap och matte och skaffat mig ett hederligt yrke.

Igår kunde man förresten lära sig hur man blir en kändisbloggare. Jag tycker att det är komplett ointressant och hoppas att ni inte bryr er om sådant trams. Satsa istället på att bli expertbloggare och gör sedan som vissa som man tror ska skriva om ”sitt” ämne, men som skriver om allt mellan himmel och jord ändå.

Nämen! Jag höll ju på att glömma! Det var ju inte bloggare vi skulle värva – det var ju bloggläsare! Må ni gå hålögda och upplyfta ur denna vecka!

Så här ser jag ut om fem minuter.

Uppdatering: Apropå sova. Min djefla man ringde från ett sunkigt hotell ett stenkast från Karl Johan med blinkande neonljus överallt. Visserligen betalar ett stoooort företag hans norska hotellrum, men alla finhotell var fulla med gäster så han hamnade på ett fulhotell där alla gästerna var fulla. (Men han har toa på rummet!) I natt talade två män i rummet intill högt på ett språk som han inte kunde förstå eller ens identifiera. Samtidigt rökte de cigarr, vars rök plötsligt börja sippra in genom ett ventilationshål i Olles rum. I rummet på andra sidan sov en snarkare.

Höger:
– Holla bolla hulla balalkalel.
– Helel balel kelel hulla bill!

Vänster:
– Skkkrrrnnnffxxxxxx piiiiiip. Skkkrrrnnnffxxxxxx piiiiiip. Skkkrrrnnnffxxxxxx piiiiiip.

Nu ska han iväg och föreläsa i en skrynklig skjorta. Det ser tydligen ut som om han har sovit i den. Vilket han har. Han hade glömt sov-t-shirt, det var kallt och rökigt i rummet och gårdagens skjorta kan man ju ta då. Fast det är ju synd om man på morgonen upptäcker att alla föreläsarskjortor ligger kvar hemma.

Hur hör nu detta ihop med dagens experttema? Inte alls, förutom att Olle är sovexpert.

(Egentligen kan man ju placera sådana här tillägg till inlägg i ett eget blogginlägg. Men det brukar jag inte göra. Fast för att bli kändisbloggare ska man tydligen skriva många inlägg varje dag. Tänk att jag gör då allt fel!)

Del 4

35 Reflektioner:

Blogger Coola Morsan skrev ...

Härligt, det är rätt. Att positivt utmana folk att öppna upp, det kan man ändå få roa sig med att göra..

Sann revolution. Eller hur!

31 januari, 2007 01:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Bilden får mig att tänka på en dikt som jag skrev till detta blonda rufs när vi bodde på Karl XII-gatan i Lund en gång i den förunderliga forntiden:

Jag låg vaken
och vaktade min blonda skatt
medan solen penslade mitt ansikte med ljus.

31 januari, 2007 07:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vissa tackar för länken! Jag står alltid till tjänst som självutnämnd expert på det mesta, nu senast hårborttagning.

31 januari, 2007 08:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Visst ja, jag skulle ju tipsa också, nämligen om Lingvistbloggen. Finfina grejer för språkintresserade.

31 januari, 2007 08:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Coola morsan: om jag själv hade suttit bland åhörarna och sett den där läraren som "positivt utmanar till öppning" hade jag förmodligen haaaaaaaaataaaaaaaat.

En djefla man är som ni ser en man som kan många konster.

Översättarhelena -- jag har inte stött på Lingvistbloggen förut! Och minsann läste jag inte i flera minuter innan jag kom på att den hette Lingvistbloggen och inte Linqvistbloggen.

31 januari, 2007 09:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Igår läste jag in texter på Sveriges Radio, det berättade jag ju för er. Eftersom ingen har bett om en rapport, kommer den här. Radion ringde nämligen för att be mig komma tillbaka och rätta en grej.

I ett semmelkåseri som ska sändas om ett par veckor, hittar jag på att man kan blanda ut grädden med äggvita. Tydligen sade jag inte (på grund av starka smärtor i foten tror jag) äggvita utan det helt ologiska gräddvita.

"Blanda ut grädden med gräddvita!"

Bakläxa!

31 januari, 2007 09:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Gräddvita blir väl i så fall själva resultatet av det något osmakliga blandandet? Ett nyare ord i svenskan, som det plägade heta i expertbladet Språkvård.

31 januari, 2007 09:20  
Blogger C skrev ...

Med äggvita? Och förstöra en god semla!
Jag äter förövrigt semlor på exakt samma sätt som dig Lotten. Det är det enda sättet att avnjuta en semla till fullo.

Ingen har kommenterat Puh-lakanen. Är det ett av barnens täcken som migrerat in till er säng eller är det Lotten som migrerat till ett av barnens sängar?

Ps Dokublogg på plats.

31 januari, 2007 09:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Puh-lakanet hade nog emigrerat till vår säng. (Jag minns inte, bilden är gammal och föreställer mig när jag var jättesjuk i feberyrningar och kräkhostor förra året.) Fast när jag tänker efter kanske det låg där helt naturligt; just nu ligger det ett Harry Potter-lakan i min säng. Och ett Bamselakan i Olles säng. Hm.

Sköna Hem! Kom hit och gör ett reportage!

31 januari, 2007 10:06  
Blogger Ica skrev ...

Nu börjar det likna nåt. Jag är ju expert på många saker. Främst äta choklad och dricka öl. Nu kommer hela inlägget bli en enda stor länk till alla andra skrytscenarior jag haft.

31 januari, 2007 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skrattade så gott åt gräddvitan så att feberyriga Hanna vaknade till och ville veta vad som var så roligt. Jag tycker du ska låta gräddvitan vara kvar, och skapa stor förvirring bland sparsamma husmödrar och -fadrar i Södermanland (tänk, när man ammar samtidigt som man skriver så blir det Dödermanland), som i uupretade horder kommer att anfalla Coop Forum eftersom de likt järnaffärsinnehavaren i Pippi långstrump inte har gräddvita att fylla semlorna med, och till på köpet inte ens har hört talas om det. Ja, fast i järnaffärsinnehavarens fall gällde det förstås spunk.

Jag tycker definitivt att SvD ska göra ett hemma-hos-reportage hemma hos Bergmans. Jag är så irriterad över deras kliniska (för övrigt ett helt malplacerat ord) hem: noggrant inköpta möbler som strategiskt utplacerats, svartmålade parkettgolv, vita möbler som avsiktligt behållit sin patina (dvs färgen flagnar fult), fula sjuttitalsryor av någon känd designer, och alltihop kunde väl vara intressant om man inte hade frågat sig: men BOR det någon i den där lägenheten? Var är legobitarna? Nalle Puh-lakanen? De halvlästa tidningarna? Vitlöksstänket på väggarna? Det ser så obebott och omysigt och homestajlat ut så man blir alldeles trött. VAR ÄR MYSET?

31 januari, 2007 10:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha. Ny kategori:

MYSBLOGGARE

*antecknar*

31 januari, 2007 10:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag skulle börja blogga en dag, så skulle det nog bli en expertblogg - eller i alla fall en en-ämnes-blogg. Typ stickning. Men eftersom jag stickar både långsamt och sällan ade det nog inte blivit en blogg som hjälpt upp bloggläsandet nämnvärt.
(Det är som tatuering ungefär, det lockar, men jag kan inte bestämma motiv...)
Dessutom är jag lite rädd för att blogga - som för golf, och dykning. jag tror att jag skulle fastna och inte komma ur. Dålig karaktär...
Och apropå det, jag tror att jag skall be min man att köpa hem semlor. Jag är hemma med ett (inte längre så farligt) sjukt barn och har själv ett huvud som en snorfylld ballong. Och det är inte alls "i grunden saa hyggeligt". Faktiskt. Framförallt som det inte-längre-så-farligt-sjuka barnet har en pigg och genomträngande röst. Och vill spela spel hela tiden.
Ni se - inte ens här kan jag begränsa mig...

ps wv bråkar med mig också. Eller så är det förkylningshuvudet som inte kan läsa. Altenativt stava.

31 januari, 2007 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Andres Lokko heter en självuppfylld inte längre så ung man som har en egen spalt (fast till formatet inte så spaltliknande, får jag tillstå) i SvD (ja, där kom det fram igen, jag läser SvD).

Han ville i någon av sina epistlar på generationstypiskt ironiskt sätt drypa galla över någon popgrupp som i hans ögon fått otillbörligt mycket beröm. När jag väl krånglat mig igenom vad det egentligen var han ville säga (dvs att popgruppen X suger fett, att ni inte fattar det, idioter) på sina välbetalda rader så var det bara en sak som stod ut: Lokko ansåg att gruppen var lika viktigt som... som... till exempel... STICKNING. Det vill säga: helt förbaskat genomoviktigt.

Å alla stickningars vägnar vill jag bara stjäla lite utrymme här för att säga: DRA ÅT SKOGEN, ANDRES LOKKO.

Den halsduk i skär bomull som jag oskickligt stickade som tioåring åt min favoritdocka är viktigare än dina tramsiga åsikter. Den halsduken är tjugofem år senare virad runt en gosedjursanka här på mitt vardagsrumsgolv. Din kolumn är å andra sidan vigd åt glömskan i samma ögonblick som man har bläddrat till en ny sida i morgontidningen.

31 januari, 2007 10:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här har vi ett perfekt exempel på talangslöseri: Orangeluvan har ingen egen blogg!

(Fast å andra sidan välkomnar jag sådana här utbrott här i kommentatorsbåset hemma hos mig. Själv är jag alldeles för mesig.)

Aha. HUMÖRBLOGGARE Hm.

31 januari, 2007 11:09  
Blogger Cecilia N skrev ...

ÅÅÅh!
SockerConnys minne lever!

Jag refererade till hans "med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad" och mina 18-25-åriga arbetskamrater såg ut som fågelholkar. "SockerConny???"
Och inte hade de koll på Lindeman heller.
Vad VET ungdomen av idag egentligen??

(Sedan förbarmade sig en annan arbetskompis över ungdomarna och lånade ut kassettband fulla med Lindemanhistorier. Kulturutbildning!)

Andres Lokko borde f ö mejlbombas! >:-( Heja Orangeluvan!

Och heja Lotten! Fram för att man ska stå för sina passioner och vara stolt över dem!

31 januari, 2007 11:41  
Blogger Ica skrev ...

Oj, mitt expertbloggande blev som vanligt ett hetsigt inlägg i Zlatans vara eller icke-vara. Så det kan bli.

31 januari, 2007 11:44  
Blogger Ica skrev ...

Efter att ha läst övriga kommentarer här får med andra ord mitt inlägg bli en humörblogg. Jag brukar ju ha svårt att hålla mig till kategorierna.

31 januari, 2007 11:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Hå, ännu en anledning att spy galla över Andres Lokko. Han har alltid varit bra tröttsam, denna medelålders poppojke (det var roligt att skriva utan bindestreck!).

wv säger xodko - är det lokkos albanske bror?

31 januari, 2007 12:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller kanske bara ett sätt att kort och kärnfullt brista ut i ett SOD LOKKO!

31 januari, 2007 12:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Min artonåring utbrast häromdagen förgrymmat: "Men vem är det som har gömt min Socker-Conny-mössa?"
Så mina allmänbildade barn känner minsann till Socker-Conny! (Jfr skrytblogg.)

31 januari, 2007 13:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker OM att sticka, vill jag bara poängtera. Menar bara att det blir en fåordig blogg med två mössor stickade förra vintern (fast de blev fina, så det hade jag säkert bloggat mycket om ) och en drygt halvfärdig barnklänning (ja, jag är född på sjuttiotalet och inte bara blommiga-golv-nostalgisk, utan även stickad-klänning-nostalgisk). Den är det nog förresten dags att ta tag i igen, om den skall vara färdig till sommaren. Smart nog har jag börjat sticka till min större dotter, så att åtmnstone någon av dem skall ha en rimlig chans att få bära den. (I värsta fall har de en nyfödd kusin...)

Och Andres Lokko kan man alltid tycka lite illa om. Om än inte slå med järnrör, trots allt.

31 januari, 2007 13:29  
Blogger Ica skrev ...

Hm, du länkar i min blogg till länken jag skickade till dig. Var Zlatan kommer in förstår jag inte riktigt...

31 januari, 2007 13:33  
Blogger Ica skrev ...

De där bilderna till bloggen gör mig galen. Nu håller jag på och försöker maila dem till mig själv, så jag kanske kan få ihop dem på jobbet omkring kl 18.30 ikväll. Gruff.

31 januari, 2007 15:04  
Blogger den blyga skrev ...

"Homo sum humani nil a me alienum puta"
Det verkar som det är
Publius Terentius Afer (circa 185 - 159 f.Kr.) som uttalat detta:
Terentius föddes i Karthago och fördes till Rom som slav, men hans ägare gav honom en fri mans utbildning. Han skrev sex komedier vilka alla har blivit bevarade och anses vara skaparen av sedekomedien. 160 f.Kr. reste han till Grekland för att studera, och han skrev där flera pjäser som han skickade hem till Rom i förväg. Oturligt nog sjönk skeppet han skickat dem med, och pjäserna gick förlorade. Terentius dog medan han ännu befann i Grekland, år 159 f.Kr.


Detta apropos:

MIN blogg är en MIXTE blogg under mottot "Inget mänskligt är mig främmande!"

31 januari, 2007 15:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tror att vi idag slår rekord i kommentarer som handlar om precis vad som helst. Någon som vill analysera och skriva en avhandling? Stödord:

Revolution, poem, hårborttagning, lingvist, gräddvita, språkvård, Puh-lakan, öl, Pippi, tatuering, mysbloggare, stickning, Andres Lokko, Zlatan, humörblogg, Socker-Conny, poppojke, skrytblogg, järnrör, länkar, gruff och Publius Terentius Afer.

31 januari, 2007 16:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, är det inte då det är som BÄST?

(Jag diggar VERSALER idag.)

31 januari, 2007 16:27  
Blogger Olle skrev ...

På Rica Hotel vid Oslo-S undrar man vad herren i blå Craft-jacka fnissar åt. Men de får inte veta, för han slår strax ihop datorn och går till Peppes Pizza, precis runt hörnet.

31 januari, 2007 18:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Export blob *asg*

Kul bloggläsvärvarkampanj!
Jag har äntnligen tagit mig i kragen och börjat blogga + läsa igen.

För mig hör det ihop!

31 januari, 2007 19:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skrattar så tårarna trillar! ARMA djefla mannen! Kan inte bärga mig tills han reser till Oslo nästa gång.

31 januari, 2007 20:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag bara en fråga kvar: men VARFÖR (versaler, mums) skulle jag blogga? Vad är det för otillfredsställt behov som då tillfredsställs?

31 januari, 2007 21:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Nejdå, du gör allt RÄTT Lotten! Och är du inte (snart) en kändisbloggare?

Som den djefla mannen efter hotellnatten och som du i påslakan för barn känner jag mig själv ... Se Agenda för sjukling på min blogg i dag.

Får man också berätta vad man är bra på att INTE göra? Jag är bra på att inte uppdatera min blogg så ofta och nu är jag så rädd att tappa läsare så jag gör smygreklam här. Inom kort kommer även ett smaskigt recept där -- min paradrätt för tjugo år sedan!

PS. Förklaringen till den sporadiska uppdateringen är att datorns klocka inte är synkad med bloggens ... Detta kommer att åtgärdas med datorbyte inom kort. Så håll ut!

PS 2)Word verification: ujojaue! (Exakt!)

31 januari, 2007 22:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur många bloggkategorier finns det? Hur många av dem kommer du blogga om och värva läsare till?

Jag försöker nog allroundblogga men jag vet ju att jag hela tiden missar en massa ämnen.

En observation jag gjort är att ingen INGEN svarar på den desparata bloggarens bön om blogguppslag. En skribents skrivkramp löses alltså aldrig med hjälp av läsarna.
Det är lite lustigt, för om man har en favvobloggare finns det säkert saker man undrar över. Så har man chansen att be bloggaren att avslöja allt om varför man aldrig nämner semestern på Ibiza med annat än förtäckta ordalag, eller vad man egentligen tycker om Filippa Reinfeldt... eller om man ska måla om hemma och inte kan bestämma sig, då kan man ju be favoritbloggaren fotoblogga om sin favoritvägg! Bara för läsaren att kopiera rakt av. ;)
Men neheheheeeej då. Ingen tar CHANSEN.

31 januari, 2007 22:30  
Blogger kantorn skrev ...

Tyckte du fick ihop det lite fint runt min länk eftersom min blogg mycket riktigt handlar om mitt yrke som Kantor.
Men mitt yrke handlar ju om just himmel och jord. Paradis och begravning. Mitt emellan himmel och jord sitter jag på min läktare.

31 januari, 2007 22:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad bra att du såg det, Kantorn! Och jag skrattade precis som du, Mifflan. Blob!

Salt: Man får se hur många kategorier som dyker upp. Jag vet inte ens om det är en femdagarsdrive eller en sjudagarsdrive detta. Hur lång är en vecka? Många äro frågorna, ännu fler äro svaren.

Orangeluvan: Jag ska inte tjata på dig. Det duger så finfint att du är kommenteringsbloggare.

AB: Den djefla mannen sov tydligen gott andra natten på hotellet i Oslos glädjekvarter. Jag har nämligen inte fått någon rapport, vilket bådar gott. Hälsan tiger still.

01 februari, 2007 09:06  

Skicka en kommentar

<< Home