29 januari 2007

Den stora bloggläsarvärvsveckan, del 1: matbloggare

(Ja, detta borde ni alla delta i. Det är alldeles för få som läser bloggar. Jag kräver alls inte att fler ska blogga. Jag vill att fler ska läsa bloggar. Hjälp mig nu, alla!)

Oss bloggare emellan kan den talade dialogen låta så här – i de ovanliga fall när vi möts på riktigt:

– Du läste kanske om när jag bad om råd efter rånet?
– Ja, men hur gick det sedan?
– Läste du inte? Jag fick ju ett jättebra råd av ”Snuttestumpan” i kommentarerna!
– Snutestrumpan? Nej, jag läser inte dina kommentarer, bara dina texter.
– LÄSER DU INTE KOMMENTARERNA? Är du helt knäpp? Det är ju kommentarerna som är grejen!
– Näeh. Jag tycker själva inläggen är grejen.

(Två timmars häftig diskussion följer.)

Nej. Det är klart att man inte behöver diskutera häftigt bara för att man är bloggare, man kan hamna i samma diskussion om man är en helt vanlig person som möter en bloggare.

– Jag läste i SvD att hon, matskribenten Lisa med en massa efternamn, hon gillar konservburkar.
– Jamen vad bra, henne bjöd jag ju på köttfärssås igår, gjord på burktomater. Men har du läst Ilva? Eller Vinlusen? Åh, Brax on ...
– Il … va? Burk... bu... buhurktomater? Bjöd du … Du skulle ha … ha … tagit mina kantareller! Har du bju... hjälp. Sa du vinlöss? Blax? Herregud, ska man gå och vara orolig för sådana också?
– Nejdå, men om du vill lära dig något läskigt ska du läsa på en blogg som har tillagat griskind!
– Griskinder och vinlöss? Vad är det för folk du umgås med?
– Inte folk – det är bloggare!

(Två timmars förvirrad diskussion följer.)

Det finns fler matbloggar än de få som jag har nämnt här ovan. Gå vidare bland deras länkar i marginalen och dregla loss. Vafalls? Om två ickebloggläsare möts? Ok:

– Tjena.
– Tjena.
– Schysst väder.
– Mhm. Snart är det nog vår.
– Hm. Tja då.
– Ses senare.

Så. Ni som struntar i mat kan vara lugna – i morgon blir det ett annat tema. Häng på nu: försök att värva bloggläsare! (Sveriges BNP drabbas av ett plötsligt och oförklarligt fall.) Vaddå? Missionärer? Fanatism? Som en religion? Nejnej. Det är bara roligt!

I kommentarerna kan ni gärna skriva recept eller länka till recept eller matbloggar. Eller skriva precis vad som helst – som vanligt, förstås.
Bilden symboliserar min egen läckra matlagning och är noggrant utvald samt en repris.


Del 2

30 Reflektioner:

Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

det var sannerligen ett par räliga köttbitar!

hmm ska fundera lite på vad jag möjligen kan göra för fler ska läsa. tycker iofs ur mitt egoperspekiv att det är bra om fler som skriver bra skriver så jag kan läsa (o lära, inspireras o avnjuta).

/Alvas paps (nattsuddar igen)

29 januari, 2007 00:42  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

ska börja läsa igenom det jag skriver innan jag lämnar ifrån mig en massa dumma stavfel överallt. Sorry!

29 januari, 2007 00:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste vara något fel på oss. Vanligt folk sover nu.

Kan någon vara snäll och dunka en stekpanna i huvudet på mig?

29 januari, 2007 00:45  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

mm, samma här.

Men nu har jag gjort nåt, inte mkt men ganska smörigt, se http://alvaplutten.blogspot.com/ så får vi se om det ger utdelning..

29 januari, 2007 00:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Man förstår nu varför Kerstin Bernhard var så hyllad och berömd ... Att fotografera mat är sannerligen inte det lättaste. Den står ju visserligen still (stilla?), till skillnad från många andra objekt, men det är lite annat som ska till också om det ska bli en aptitlig bild, det är tydligt, hehe.

29 januari, 2007 06:54  
Blogger den blyga skrev ...

Till ämnet:
Jag är pensionär.
Jag /Vi har en prenumeration på SvD.
Igår hittade jag, i en av mina högar undanlagda tidningar, som jag ska läsa när jag får tid, t.ex en från 1995.
Där fanns en timmes intressant läsning, innan jag med tvekan kunde lägga den i papperskorgen!
Om jag nu DESSUTOM skall läsa kommentarer på fler bloggar så kommer jag aldrig UT!

29 januari, 2007 07:37  
Blogger C skrev ...

Det här är väl ungefär mitt enda försök till matblogg.

Annars brukar jag ju alltid följa dina matlagningstips Lotten.
Ditt mumsiga bröd är en favvo i familjen och äppelmojset har redan blivit en fredagsstandard...

29 januari, 2007 08:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

En annan matbloggare som kan rekommenderas är Gitto. Jag älskar matbloggare, särskilt när de snöar in på små underliga frön som bara finns i en liten skum affär på nån bakgata i Malmö eller en speciell styckningsdel som man måste muta bonden själv (eller kanske rentav grisen?) för att få tag på. De gör ingenting halvhjärtat!

29 januari, 2007 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Magen knorrar nu. Dags att gå och äta frukost vid matbordet. Det är svårt numera... Jag skulle bara läsa gårdagens inlägg på nyligen innan frukosten.

Titta WW: djlet

29 januari, 2007 09:18  
Blogger Ica skrev ...

Menar du att man ska blogga om krubb? Haha, gud vad passande. Eller, vad är grejen? Ja, nu är jag förvirrad igen. Tror jag måste ha frulle först.

29 januari, 2007 09:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag bloggar INTE men läser och lägger mig i desto mer - jag är alltså redan duktigast i klassen.

Filérepris! Erkänner att tankarna inte alls går åt mathållet.

29 januari, 2007 09:45  
Blogger Lisa skrev ...

Tack för middagen. Jag jar en köttfärssåstävling på min blogg. Alla avarter välkomnas.

29 januari, 2007 09:49  
Anonymous Anonym skrev ...

För den del av allmänheten som inte redan är informerad, meddelas att Lotten (samt Salt och Christina) är de stolta vinnarna av Pappas köttbullars bloggtävling. Mer livsavgörande information om detta, liksom om själva köttbullarna, finns på http://pappa.blogsome.com/

29 januari, 2007 09:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej
Det blir väl så att man följer några bloggare extra noga.Läser vad dom skriver och alla kommentarer.Andra passerar man lite mer flyktigt.Beror väl på vad man är intresserad av också.
:-)

29 januari, 2007 10:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp, när Skrivkramp kallar sig "pappa" tror jag alltid att det är MIN pappa och håller på att sätta tungan i halsen (ja, för jag har varken te eller kaffe att sätta i halsen här, och oj, förlåt, det lät ju lite ekivokt) av storförvåning.

Men ahaa, Lisa: Köttfärssås- och bloggognesetävling! Edit: bolognesetävling.

Ica: Man får göra som man vill: Tvillingmamma C berättar om när hon matbloggade, Cruella berämmer sig själv medan Översättarhelena tipsar om matbloggare. Diverse löst folk behagar påstå att mina fläskfiléer inte är aptitretande. I wonder why.

29 januari, 2007 10:27  
Blogger Ica skrev ...

Hm, det var ju ännu värre- Nu måste jag fundera igen. Åker till bibblo så länge. Och handlar.

29 januari, 2007 11:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojsan, jag missade visst själva uppgiften - att påvisa matbloggare (?). Eller så har jag dålig läsförståelse (som min son i sjuan påstås ha - påstått kass i svenska, på topp i alla andra ämnen. Hur hänger det ihop undrar vän av ordning).

I alla fall. Jag läser stundtals en kille som pratar om allt möjligt - även mat alltså. På ett rätt så njutningsfullt sätt.
http://silkesplace.blogspot.com/

Gör gärna om till klickbar ety jag inte orkar dylika teknikaliteter.

29 januari, 2007 12:13  
Blogger Brunkullan skrev ...

Oj vad hungrig jag blev nu!!
Inte på griskind kanske men...

Roligt inlägg förresten! Jag älskar att läsa andras bloggar. Även kommentarerna.
Det spelar ingen roll om det står om mode, inredning eller vardagsliv.
Fattar inte vad jag gjorde innan jag hittade bloggträsket;-)

Susanne

29 januari, 2007 12:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag älskar att kolla runt på olika bloggar och läsa kommentarerna så klart. Vissa besöker jag ofta andra kikar jag bara in hos. MEN ibland känner jag mig ej inbjuden jag känner mig som en smygfluktare för kommentaren från bloggaren kan vara . NU har x atal personer varit här och tjuvkikat osv osv. Dåsmyger jag ut och kommer aldrig mer igen. jag trodde från början att bloggar är till för att läsas av de som vill..ja det var bara en fundering av mig som är här för första gången. Tack för titten och trevlig sida:)

29 januari, 2007 13:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ewa: Ibland känner jag preciiiiiis som du när jag ska kommentera hos någon för första gången. Jag tänker "åh, han är för cool" eller "nej, hon skäller på mig om jag skriver att jag inte håller med".

Men det roliga är att oftast blir det efter det första doppet i kommentators-kallvattnet lätt som en plätt att fortsätta kommentera!

Helt tvärtom kan jag ibland känna "åh, jag borde verkligen kommentera här, men jag har ju inget att skriva". Så då skriver jag inget.

Sensmoralen är urbanal: man ska våga kommentera när man vill det, men man måste inte kommentera om man inte vill det.

/Djupinglotten

Här kommer förresten Cruellas tips -- nu som länk: Silkes place.

29 januari, 2007 13:18  
Anonymous Anonym skrev ...

tack för tipsen Lotten, ska ta med mig dem när jag surfar runt å kommenterar eller "bara" läser.

Jag återkommer till dig:)

29 januari, 2007 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

jag läser en del bloggar, (mest Lottens), fnissar och storskrattar om vart annant åt Lottens och andras kommentarer. Ibland lämnar jag också en kommentar, som nu t.ex., jag ska kolla om jag inte har 1 ex. av den sorten som fanns på fotot,i kylskåpet. (Den var inte lika fin i formen) Men resultatet kan nog bli bra ändå. En god macka, har jag från dej Lotten, den med avocado och hackad lök och tomat. Supergod hård macka!

29 januari, 2007 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

margareta var det och inte anonym.

29 januari, 2007 15:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha! Men Margareta -- den där mackan (som jag nämnde i en kommentar här) kommer ju ursprungligen från Matälskaren, hon som åt köttfärssås här igår.

(Nu har jag länkat till den mackan hur många gånger som helst! Tur att det inte är Stimpengar på den.)

29 januari, 2007 15:39  
Blogger Ilva skrev ...

Jag ville bara tala om att jag är djupt avundsjuk på det där fotot. Hur GJORDE du?

29 januari, 2007 17:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo, Ilva ... Herr Bobbitts två bröder -- Osiris och soldaten i The Sun Also Rises -- träffade Garp och jag tror att Napoleon och Rasputin också var inblandade och plötsligt låg de bara där i mitt kök.

(Förlåt, jag är jättelarvig. Och kan inte ens skylla på Citodon längre. Sömnbrist! Jag kan skylla på sömnbrist!)

29 januari, 2007 18:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu måste jag nog också vara lite djup och bekänna att jag egentligen tycker mer om att kommentera hos andra än att skriva egna blogginlägg.

29 januari, 2007 20:44  
Blogger Ica skrev ...

gosh, dissade jag den här bloggtrenden medvetet. Äsch, gör ont att äta med munsår. Va katten. Nu kom jag på vad jag glömde.

29 januari, 2007 22:46  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Lotten, Lotten! (Alvas pappa ropar från längst bak i klassrummet) Jag har gjort min hemläxa, kom o titta!

29 januari, 2007 23:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill helt ödmjukt tipsa om Tre tjejer i köket som jag skriver ihop med två kompisar. Kom förbi vetja! :-)

31 januari, 2007 11:17  

Skicka en kommentar

<< Home