31 december 2006

Jag svarar så himla utförligt på alla frågor

Bloggvärldsbloggens bloggenkät 2006

Jag veeet. Det är många bokstäver.

1. Hur länge har du bloggat?
På ”riktigt” är det prick ett år sedan jag började: den 1 januari 2006. Dessförinnan hade jag en hemgjord sak utan kommentarer eftersom jag var rädd för kommentarer och det ansvar de innebar. Dessutom har jag med min djefla man bloggat bokrecensioner, interna familjerapporter och graviditetsberättelser. Barn nr 3, 4 och 5 fick även hela förlossningssajter i bloggformat eftersom jag har elefantgraviditeter och var trött på frågan ”har det hänt nåt?”. Även basketklubben har bloggdrabbats. Ja, det är en farlig farsot, detta.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Ber om ursäkt, men jag minns faktiskt inte. Vad har jag för bild av kolumnister på DN? Vet inte … de snusar kanske. Vad har jag för bild av lågstadielärarna i Eslöv? Ptjaaa, jag vet inte … de har kanske glasögon. Vad har jag för bild av tyskar med ovanligt små fötter? (Det här var roligt, vilka andra kategorier skulle man kunna hitta på? Kom igen, läsare, bidra med andra grupper som man har svårt att skapa sig en bild av!)

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Inte har jag förälskat mig i en blogg, heller! Däremot blir jag storligen stolt och nyfiken när några som jag mer eller mindre känner bloggar: Bästisgrannen, VBK, Louise, Ami , Ica och svärmor.

Förälskad? (Jag rynkar pannan och munnen och försöker känna efter igen.) Kanske Embryo. Liiite.

Men nej. Förälskelse är mer himlastormande för mig, sådär så att jag har svårt att tänka på annat. Mitt problem är snarare det motsatta. Vad det än gäller, börjar jag ideligen tänka på annat. Jag är dålig på att fokusera, kan man lugnt säga.

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Jag läser dem inte. Men ok, nu väljer jag ett på måfå: 10 januari 2006. Känsla? ”Ah. Vad roligt.” Det är precis som med mina dagböcker. Nu tar jag fram en från när jag var 13 år och läser … hihi … ah! ”Vad roligt!”

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Det är alldeles för många egentligen, runt 200. Sorry, men layout är totalt bortkastad på mig – jag läser bloggarna i min RSS-läsare där allt ser likadant ut. Jag är helt ickenostalgisk och raderar ”prenumerationer” utan problem hela tiden – och ersätter dem blixtsnabbt med andra.

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
Men var går denna gräns? Är Anne-Maj en dagboksblogg trots att hon har ett tydligt ämne (som varande dövblind)? Ok, jag ska inte ifrågasätta frågorna: 60 % av dem jag läser är mer dagbok än ämne. Av dessa 60 % är 97 % ypperligt underhållande och välskrivna. Av de 3 % som jag ändå läser är 1 % måste-bloggare som har en av mig definierad ”speciell kvalitet”. Av de 2 % som är kvar kommer jag att om två sekunder radera 98 %. Nu är det några promille här och där som ligger och skramlar på botten av bloggläsarkistan, och dem ska jag kolla in en annan dag. Bafatt.

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Får jag ta två? De ohyggligt produktiva Salt och Stationsvakt.

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Översättarhelena.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Joorå. Fast mina föräldrar läser inte så ofta. Olles bröder läser inte heller. Men mina syskon läser … Mina kusiner läser – vilket jag inte visste förrän i somras. Jag måste faktiskt fråga ”mina närmaste” vad de tycker. Olle (alltså min djefla man) tycker mycket, mycket om det.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
För att kunna svara på denna fråga (och förra, egentligen) skulle jag behöva samla folk runtom mig för att ha ett bloggrelaterat samtal. Men så umgås vi inte, vi som känner mig. Det finns i min värld två varianter av bloggprat:

1.
– Läste du vad jag bloggade om igår?
– Nä. jag läser inte bloggar, du skriver för mycket.
– Ok. Hrrrm. Lite mer sås?

2.
– Jo, hörni, jag måste berätta om en rolig sak som hände går!
– Jaha, men det läste jag väl om på bloggen? Det där om spindeln? Ja, det var roligt.
– Vad bra. Hrrm. Lite mer sås?

Men jag kan intyga att allt jag skriver är sant. (Jag intygar alltså något om mig själv. Får man det? Kan man det?)

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg? I så fall: tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har en perfekt och ickedefinierad gräns som går i sicksack.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Ska jag alltså nämna det här och nu? Och dessutom orsaken? Har jag då inte i samma ögonblick tänjt på gränsen?

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Som varande a sucker for bekräftelse (måste vara något barndomstrauma som har orsakat detta) är bloggen mitt substitut för alla applåder jag inte får, stående på Dramatens stora scen varje kväll.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Nja, delvis kanske.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Hur var det?
Jag har träffat ungefär 30 bloggare på riktigt. Jag blev möjligen förvånad över hur de såg ut, men när det gäller personligheterna hade jag nog inte funderat så mycket. De kände inte mig, jag kände inte dem. Efter allra första bloggträffen var jag däremot väldigt förvånad över hur många av bloggpersonerna som kände varandra och att de hade stenkoll på varandras bloggar. Jag var ett UFO.

Ooops! Här har vi plötsligt ett semantiskt problem:
en blogg, många bloggar, de där bloggarna
en bloggare, många bloggare, de där bloggarna
Bestämd form plural är samma! (Intresseklubben sprängs av spänningen.)

16. Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Ja, om det funkar som ett beroende som man med vilja inte kan hantera. Eller om ”de närmaste” och bloggaren inte är överens om avslöjande- eller personlighetsnivån.

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?
Jag har försökt ignorera det, men ältat det med mig själv och andra och slutligen låtit det rinna ut i sanden.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej.

19. Har ditt bloggande några nackdelar?
Jag tjänar ingenting på det och jag är i stort behov av att tjäna pengar. Annars finns det inga nackdelar.

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Jag kan faktiskt inte – hur gärna jag än vill – komma på ett vettigt svar. En annan fråga: Skriver jag varje dag även om två år? Svar: ja. Är mitt skrivande annorlunda då? Svar: ja. (Jag kanske rentav har sålt min själ?)

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Klart att bloggfenomenet ... eh ... verkar och inverkar! Hur vet jag inte, men överallt sitter ju folk och skriver. Skriver, skriver, skriver och skriver! Kultur, förresten? Vilken kultur? Jästkultur? Hjälp! NE!
1.
kultur, form i vilken (viss) större grupp människor ordnar sin försörjning och organiserar gemensamma angelägenheter på samhällelig nivå; särskilt i äldre tider eller i avlägsna områden.

2.
kultur, sammanfattningen av allt som skapats av människor för att ge (högre) andliga upplevelser särskilt om konst, litteratur, musik o.d. men även om vetenskap; i allmänhet eller under viss tid, inom visst område etc.

Whatever. Det som ibland lite föraktfullt kallas etablissemanget pratar om hur oviktiga bloggarna är i ”det stora sammanhanget”. Vänta ni, bara vänta! svarar jag. (Ingen lyssnar förstås.)

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Lätt! Jag har blivit mer driven som skribent, helt utan skaparångest. Att blogga är en förjävla bra skrivskola! (Och jag svär inte ofta.)

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Jag har fått mer koll på nyheter som är internetrelaterade. Jag har träffat främlingar som inte längre är främlingar. Jag kan sova över i Göteborg när som helst. Jag har stämt möte med en främmande karl på stationen i Malmö. Jag har fått roliga sms från en nästan främmande karl och hans fru. Jag har föreläst om bloggning och jag har pga. bloggen föreläst om det svenska språket. Jag är inte den enda språkpolisen. Jag läser en blogg som handlar om blommor i trädgården trots att jag inte bryr mig om blommor i trädgården!

24. Bolla vidare till 15 andra bloggare!
Aequinoxia
Anna
Annika Bryn
Bloggblad
Crrly
Damon
Daniel
Emi
Erikapik
Flinn
hakke
Lisa
Matildas fikarum
Mitt aktuellt
Moderna
R Skriverier
SallyKlee
Tvillingmamman C

Nej, jag kan inte räkna. (Här har jag utelämnat 20 bloggare som jag vill ska svara bara för att listan blev så lång så jag fick skämmas.) Men har jag nu (av Anne-Maj, den skurken) tvingats svara på enkäten så vill jag se andra svara också. Basta.

Uppdat.:
Jag tror att Bloggerbludder surar för att jag inte går över till betanew-superduper. Jag kan inte göra nya inlägg och alla stackare som kommenterade igår syns inte eftersom det bara står 0, 0 och 0 hela tiden. (Man ser dock kommentarerna om man klickar på "Antal reflektioner".) Däremot kan jag alltså uppdatera detta gamla inlägg som är långt som ett ööösregn.

Uppdat. igen:
Någon med mig behagar skämta aprillo. Nu står det alls inte 0 längre.

19 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

jamen hallå alltså! Detta var ju hur många frågor som helst, och jag som inte ens hunnit juleblogga och visa alla bilder från julen i Edenryd! Men ålrajt, ska göra mitt bästa.. Gott nytt!

31 december, 2006 01:15  
Anonymous Anonym skrev ...

check!

31 december, 2006 03:03  
Blogger Ica skrev ...

hm, ja, jag slapp ju.

31 december, 2006 10:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Mäh, jag som ska steka rostbiff och koka pannacotta och tvätta hundra små bebistvättlappar med färgglada hankar och klippa tånaglarna och annat nyårsstök. Fast nu fick jag ju i och för sig nåt att skylla på när jag inte gör det. Hmm.

31 december, 2006 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här kommer ju att ta halva dagen! Vilken tur, så att jag har något att göra när jag ändå tänkte försöka vara uppe ända till midnatt ...

31 december, 2006 12:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Din blogg tokar lite. Det står noll kommentarer tills jag själv ska kommentera - då finns här redan fem!

Lustig sak 1: du och jag började blogga nästan exakt samtidigt! Jag kom igång bara någon dag senare! Ska kolla upp exakt datum. Ettårsjubileum, yayy!

Lustig sak 2: att få läsa att jag är feruktansevärt olik dej! Det kan nog säkert vara alldeles sant, det har bara aldrig slagit mej att så skulle vara fallet. Men kul att du gillar min blogg ändå! ;)

Olustig sak: att få se ditt nedblodade tangentbord. Jag blev yrslig och dånade en smula.

31 december, 2006 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Känn dig åtlydd - jag har lämnat rostbiffen och pannacottan därhän samt bebisen lekandes med en toarulle under skrivbordet för att författa ett väääldigt långt svar på bloggenkäten.

31 december, 2006 16:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Okej, nu har jag bloggelibloggat!

31 december, 2006 16:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Intressant läsning! Jag antar utmaningen men det tar nog en dag eller två innan jag kommer till skott.
Gott nytt år, Lotten!

31 december, 2006 16:43  
Anonymous Anonym skrev ...

(Ville bara önska gott nytt åt, har inte tid att svara på frågor, tassar försynt bort igen, hej då, vi ses....)

*tass tass tass*

31 december, 2006 20:08  
Blogger Ica skrev ...

Gott nytt år! Jag svarade iaf :)

31 december, 2006 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp och jiisses, här har ni en som inte har varit i närheten av det nedblodade (-vinade) tangentbordet på grund av -- håll i er -- rostbiffstillverkning!

Jag har pillat vitlöksklyftor och skurit hasselbackspotatis (som för alltid i vår familj från och med idag kommer att heta hackebackspotatis) och glömt bort broccolin ... nej, vad heter de där små, gröna?

(Måste väcka Olle för att fråga vad de små gröna heter.)

Ah! Brysselkål! Vi glömde brysselkålen!

Uh-oh. Nu kräktes ett barn. Inte bra. Med sju översovande gäster vill man inte ha kräkande barn. Gotta go!

01 januari, 2007 02:42  
Blogger Studiomannen skrev ...

Att glömma Brysselkål är en välgärning.

Gott nytt år!

01 januari, 2007 12:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Mitt huvud sitter inte på sitt skaft idag. Återkommer förhoppningsvis i morgon, skafthuvad. God fortsättning.

01 januari, 2007 16:29  
Blogger Herr R skrev ...

Nu har jag sett din utmaning och antar den. Återkommer underdagen då frågorna är svarade och bloggen uppdaterad.

WV = vuejrk. Ungefär så känner jag för julmat nu.

02 januari, 2007 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Mja ett nytt sätt att tänka för den som så vill det vill önska dig ett välkommen till 2007 and i do agree. Your post is on target absolutely another excellent reason for people (you and me) to stop fearing the big stacks... and to stop bullying the small stacks. For this tims I just passing thru and I think you have a great blog here! It was quite useful reading, found some good/nice stuff in here. Thanks! I have a Website/Blog It pretty much covers betting and poker solutionrelated stuff and more than one opportunity.
Come and check it out when you have the time and keep up the great work on your site :>>

02 januari, 2007 22:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolla här ovan! En spammare som har lyckats skriva i WF! Så himla duktigt.

Nåväl: tar man bort sådana här spamkommentarer eller behåller man dem som ett minne?

02 januari, 2007 23:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är smickrad och glad! (Inte över att en spammare har lyckats fylla i wv alltså, utan över att vara lik dig.) Nu fick jag nästan lite energi att uppdatera min egen sorgligt eftersatta blogg!

03 januari, 2007 18:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har mitt huvud fastnat på sitt skaft igen och jag har svarat på enkäten här:
http://annas.blogsome.com/2007/01/03/bloggblubbblobb/

Tack för inbjudan!

04 januari, 2007 23:34  

Skicka en kommentar

<< Home