28 december 2006

Fattar ni vad jag menar?

Nu haver jag någntg läst som jag ville jag vore trallala va fattar ni va jag menar lite hoppsahejsan!?

Nej, förmodligen förstår ni inte varför jag skriver så konstigt och förmodligen blir ni lite nyfikna. Men jag har just läst något som jag måste citera.

- Du är mycket inne på det här med skrivandet, du. Egentligen är det ju skit samma hur det är skrivet, bara mottagaren förstår vad du menar. Språklära och rättstavning har inte så mycket med kommunikation att göra, det är i viss mening mera en halvfascistisk ordningsfråga.

Innan vi fortsätter på den fascistiska vägen, kanske vi ska ta och slå upp i NE vad fascism är?
fascism, en antidemokratisk politisk lära som betonar ledarprincipen och särskilt bekämpar arbetarrörelsen.

(Läs gärna definitionen en gång till, lyft blicken och begrunda.)

Jag hittade länken till texten i citatet via Rosaercher som jag nu stavade fel med flit eftersom ni ändå fattar vad jag menar. Där berättar de att Please cropy me har intervjuat Larsae Kollin, som jag har stavat fel eftersom ni ändå fattar vad jag menar. Hon är platinumäggsvinnare och Den Som Skriver – som jag inte nämner vid namn eftersom ni ändå fattar vad jag menar – tycker att det här med hur man skriver är skit samma och en ”skön, avslappnad och cool inställning till språket” (som trots citattecknen inte alls är ett ordagrant citat, men ni fattar ju vad jag menar, right?).

Ja. o vet man hu man skfer et speklar ju inte roll, barka atlla fattar vad man menar.

– Jag fådde den av moster Fia!
– Ja, du fick den av faster Ulla.
– Fick?
– Ja, man säger så.
– Faster Ulla?
– Ja, det var inte mos...
– Uäääääääh! JAG FÅR SÄGA SOM JAG VILL! FÖR DU FATTAR VAD JAG MEEEEENAR!

Kunskap är mackt, eller hur var det nu det var?

27 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Själv blir jag Gaaaalen av de där som envisas med att stava "det" som "de".
Jag fattar inte alls vad de menar! Joo, efter en liten extraprocedur i hjärndatorn så kopplar jag.

Men varför ska jag behöva köra den slingan bara för att skribenten *fnys!* är lat?

28 december, 2006 12:07  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Kåppirajtäsch bebor ett parallellt Svärrje, det har man ju kunnat konstatera för länge sen. För mig ter det sig som en sorts evig lågstadieetta för överliggare som aldrig lyckas ta sig förbi far-är-rar-mor-är-en-orm-stadiet och som alla intalar varann att det är en särskild talang de har, inte en brist.

28 december, 2006 12:22  
Blogger Ica skrev ...

Hu. Jag får lite rysningar ändå. Vart är Sverige/världen på väg? Oj, jag råkade mörda din bror, fast jag egentligen menade att mörda din syster, men du förstår vad jag menar... Hjälp!

28 december, 2006 12:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Läs inte sån smörja. Du kan drabbas av samma hjärnröta!

28 december, 2006 12:52  
Anonymous Anonym skrev ...

aerktnöertil ökgj öö ärlk ölkgmölnk dmk- gökkn rgk fdslömfsdlä-l gm rgåo i rgölmg äleg äegrqö !

*fäktar upprört!*

28 december, 2006 13:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker vi ändrar devisen till "Språk är makt"

28 december, 2006 13:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Sen finns det ju såna som skriver "dem" hela tiden. Det driver mig till vansinne och jag förstår oftast inte alls vad de vill säga!! "Dem gick och handlade innan dem skulle gå på bio tillsammans med dem andra som var och simmade igår."

28 december, 2006 14:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, känner ni att vi sitter rätt skönt här uppe på våra höga hästar?

Nu ska jag börja lära mig "kåppirajtäsch". Det kan man kanske få användning av i ... i ... karikerande syften i alla fall?

28 december, 2006 16:48  
Blogger Strumpstickan skrev ...

Nej, nej... 'pennan är mäktigare än svärdet' heter det ju *skrattar*

Undrar... hur är man HALV fascist?

28 december, 2006 17:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Till och med jag, som för bara fem år sedan, fick tokkorrade mail tillbaka från djefla mannen (trots att mailen var till hans fru), får numera kalla kårar av såna däringa dumheter. Vi ska hålla oss till befintliga regler i alla andra fall, varför ska vi strunta i skrivreglerna? Får man välja vilka regler man måste följa? I såna fall vill jag inte följa basketreglerna, jag vill foula mer. Vill inte heller följa trafikreglerna för jag vill prova köra på vänster sida istället och de oskrivna reglerna om att ställa sig sist i långa köer på matvarubutiker vill jag absolut inte följa.

28 december, 2006 18:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bravo, Kicki!

Nej, jag vet, alla de här reglerna inte är samma eller ens likvärdiga regler. Men nog tusan kan man jämföra dem! (Kolla, Cecilia N och Yvonne! Dem och de på rätt ställe!)

Strumpstickan: Ska vi kanske komma på fler saker som man kan vara HALV för att liksom ta bort udden av uttrycket?

28 december, 2006 18:57  
Blogger Ica skrev ...

Men men, höga hästar? Det bloggade jag ju om idag, men det har iiiiiingenting med skrivandet att göra. Men, det är farligt att bli för självsäker säger en röst inom mig. För vips har man snubblat över sin egen lieman och stavar parallell med tre l och ett r. Och saker MÅSTE utvecklas (även om just jag helst skriver allt som "förr") har jag fått lära mig. Men att skriva jos istället för juice gör lite ont i hjärtat.

28 december, 2006 19:13  
Blogger Ica skrev ...

... och förresten: nej, man får inte utföra sina utmaningar i oordning.

28 december, 2006 19:14  
Anonymous Anonym skrev ...

"Kunskap är mackt..."
Jag upptäcker nu att min utläggning kring detta ämne hamnade på fel ställe!

V.g. läs på föregående avsnitt (bakom bajskolven!)

28 december, 2006 22:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad lustigt. Vi satt hemma runt julbordet och diskuterade vad fascism egentligen innebär, vilket fick min kära far att hämta uppslagsverket (tyvärr inte NE) och berätta att det från början var den italienska rörelse som startades av Musolini och att namnet kommer av det latinska ordet för risknippe. Vilket vi tyckte var lite märkligt eftersom denna symbol illustrerar kollektivet snarare än en starkt ledarskap.

Fascismen kunde alltås lika gärna ha hetat risknäppismen, för vi hade ju ändå fattat vad de menat. Eller hade vi blandat ihop Muzzolimi med Mao då?

28 december, 2006 23:01  
Blogger Ica skrev ...

Haha!! Det gäller att vara snabb. Äh, lägg ut den ändå. Vi kanske inte minns samma saker... eller nåt.

28 december, 2006 23:04  
Blogger Ica skrev ...

Så, nu har jag kommenterat samtliga bloggar du länkade till, och väntar bara på hatmail från folk med andra åsikter än mina. Men, hehe, vad roligt det är.

28 december, 2006 23:20  
Blogger Petra skrev ...

Vill bara önska Gott Nytt År så här lite i förskott! :)

29 december, 2006 01:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag försöker lära mina elever att enligt något slags överlevnadsinstinkt i informationssamhället måste vi anstränga oss att skriva så begripligt som vi bara kan. Förr kunde man kanske ha kommit undan med argumentet "alla förstår ändå" (eller "alla som betyder något förstår ändå", kanske), men numera gissar jag att det är många som inte orkar anstränga sig för att läsa en svårbegriplig text när det finns sju miljoner andra texter att läsa. Det upplevs helt enkelt inte som en förlust att bara gå vidare och läsa något annat.

29 december, 2006 10:56  
Anonymous Anonym skrev ...

håkan(hakke): Om Du går in på föregående("Lotten svarar på Peters fråga") så får Du se mitt lovprisande av min djupa historiska bildning, förvärvad i 13-15årsåldern vid Högre allmänna läroverk för flickor i Hälsingborg.(När Hälsingborg blev frikommun ändrade de, i dessa internettider, tillbaka namnet från före stavningsreformen 1906...)

På grund av denna historiska grund vet jag ju också bakgrunden till spöknippena:
Vi läser i Wikipeda
Liktor (latin lictor) var en statstjänsteman i antikens Rom som fungerade som livvakt åt olika ämbetsmän. Ämbetet har sitt ursprung i kungatiden (före 509 f.Kr.). Liktorn bar ett spöknippe, fascis, som utanför Rom samt i fält var försett med en bila, securis, som bars även i Rom av en diktators liktorer, eftersom en diktator hade rätt att utdela dödsstraff även inom Roms stadsgränser. Liktorerna gick en och en i rad före överhetspersonen, till exempel diktatorn, konsuln eller pretorn, och banade väg för denne samt verkställde i övrigt hans befallningar, vilka kunde innefatta gripanden, bestraffningar och till och med dödsstraff.
Under den romerska republiken hade en konsul tolv liktorer, en pretor hade i Rom två stycken och annars sex, vissa präster samt vestaler hade två liktorer, och en diktator hela 24 stycken. Under kejsartiden hade kejsaren först likt konsulen tolv liktorer, men från och med Domitianus åtnjöt kejsaren 24 stycken. I Rom var liktoren iförd toga (eftersom alla liktorer var romerska medborgare och hade rätt att bära toga innanför Roms stadsgränser) och i fält militärklädsel."

Mussolini ville ju på alla sätt återupprätta det romerska kejsardömet.
Hans ambitioner stupade ju på det faktum som finns med i den gamla historien om hur man vinner ett krig:
Tysk grundlighet, brittisk fighting spirit, fransk "gloire" rysk massverkan ... och italienska fiender!

Skämt åsido - om inte Italienarna under Mussolini varit så usla på Balkan, så att tyskarna måste uppskjuta Operation Barbarossa vete katten hur andra världskriget hade slutat...
Wikipeda igen
" I oktober 1940 invaderade Italien även det neutrala och tyskvänliga Grekland från baser i Albanien vilket delvis motiverades av Mussolinis önskan att begränsa det tyska inflytandet på Balkan (Rumänien hade nyligen gått i allians med Tyskland). Den hastigt arrangerade invasionen gick dock dåligt, och de sämre utrustade grekiska styrkorna lyckades till och med driva tillbaka de italienska styrkorna på albansk mark. Storbritannien började även skeppa in förband från Nordafrika, och från baser i Grekland kunde brittiskt bombflyg nå de för Tyskland mycket viktiga oljefälten i Rumänien. Tyskland ingrep under 1941 och erövrade Grekland;

29 december, 2006 15:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, där dog hela diskussionen.

Lotten, för att återgå till ämnet, så förstår jag din kritiker, till en viss del.

En del människor kan inte stava. En del kan inte några som helst regler om att skriva överhuvudtaget. En del människor kan ändå uttrycka sig så man svimmar. Eller börjar leta efter närmsta bar.

Måste svenskan dessutom vara så korrekt jämt? Jag har en väldigt god aussievän som jag i många år försökt rätta när han säger fel. Han blir mest irriterad, för han talar ju "SIN" svenska! Och jag är hemskt förtjust i Jaymies svenska, för mig har den aldrig varit obegriplig.

Vem ska rädda svenskan? Behövs den räddas?

30 december, 2006 04:38  
Anonymous Anonym skrev ...

varför måste man gå från en ytterlighet till en annan?
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta - sade redan E.T.(Lund 1820)

30 december, 2006 08:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst finns risken att felstavare ses som mindre begåvade. Dyslektiker t ex.
Fast de är begåvade med andra gåvor än just stavning.

Men jag tycker att ska man skriva offentligt, som i tidningen t ex, och vet om att man har detta problem så kan man koppla på rättstavningsprogrammet.
Speciellt gäller detta de som är avlönade som journalister!

Ni får gärna kalla mig stavningsfacist. Men om budskapet kommer i kläm av stavningen och inte alls blir huvudperson i texten för att man måste omformulera för att få ihop hur man tror skribenten menade, då finns det bara förlorare.

30 december, 2006 14:48  
Blogger deeped skrev ...

Och vad fan har jag gjort för förfärligt stavfel som gör att du slänger skit på mig?

03 januari, 2007 22:53  
Blogger deeped skrev ...

Och ICA ljuger - hon har inte kommenterat på Researcher.

03 januari, 2007 22:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

deep|ed ...
Jag slänger inte skit. Du får läsa några fler inlägg här för att se att jag inte slänger skit. Raljerar? Yes, that's my middle name. Det handlar inte om små felstavningar.

När det gäller Ica, så ljög hon inte. De "länkar" hon talar om, är mina länkar i en kommentar i hennes blogg: länkar till dem som recenserade VM-krönikan. Ica brukar göra så (det finns fler) att de hoppar in och kommenterar kommentarer som jag har lämnat hos dem i kommentatorsfältet hos mig. Det är måhända lite opraktiskt och förvirrande, men man lär ju känna både bloggare och kommenterare efter ett tag.

Om du vill att jag fortsätter att förklara hur snäll jag är och hur snäll den här bloggen är, så kan du mejla mig: info@lotten.se.

Ni andra som nu inte förstår: http://deepedition.com/
och
http://researcher.se/
skrivs av samma person, det är därför deep|ed inte gillar att Researcher i mitt inlägg stavas Rosaercher.

03 januari, 2007 23:49  
Blogger deeped skrev ...

Och han är en elak jävel...

11 januari, 2007 13:12  

Skicka en kommentar

<< Home