30 december 2006

En tangentbordsbild

Flera gånger under det gångna året har jag haft orsak att återkomma till tangentbordskunskap (att skriva med rätt fingersättning och den logiskt på den kunskapen följande förmågan att skriva fort, vilket jag inte gör).

Jag har haft flera anledningar till att fortsätta skriva med sex fingrar i konstiga ställningar. Först trillade jag nerför en trappa på blanka eftermiddagen och slog i armbågarna så de växte som Hulkens ögonbryn. (Grön blev jag först ett par dagar senare.) Sedan stukade jag några basketfingrar och skrev ännu långsammare. Slutligen skar jag bort en liten fingertoppsbit och lade den i salladen, som vips blev lite matigare. Men snabbare skrev jag inte.

Det kanske var förra årets tema? ”Att inte förbättra sin egen effektivitet”? Förra året köpte vi ju dessutom en stenografikurs ... som vi sedan glömde bort.

Detta kommande år kommer att bli året då jag inte lär mig att sätta fingrarna på rätt tangent. Jag ska köpa ett maskinskrivningsprogram – jag tror att de kallas så trots att det näppeligen handlar om maskinskrivning. Fast datorer är ju maskiner. Nåväl. Jag kommer ju ändå inte att lära mig. Fast jag är i gott sällskap.

Bästisgrannen bestämde sig för att sluta snusa den 29/12. Redan igår bröt hon ihop. Detta påminner lite om när jag skulle fasta 1989, men efter två timmars svält blev utbjuden på lunch och inte kunde tacka nej.

Tillbaka till ämnet. Bilden? Javisstja. Här är mitt tangentbord i detta nu.
Gissa vad som har hänt!

19 Reflektioner:

Blogger qi skrev ...

Jag tycker mig spåra både blod, vin och drickchoklad...

30 december, 2006 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Någon har tappat en burk inlagda rödbetor i golvet, den har spruckit och kastat ut sitt innehåll 180 grader.

Apropos grader och tangentbord så tycker jag att kodifieringen är värt ett kapitel för sig:
På det t.som jag har nu - som är gjort för pc, men används till miniMac -
fattas tecken för grader,där det står 1/2 blir det > och där det står paragraf blir det <. Men dessa tecken är ju bra att ha när man länkar...
När jag vidarebefordrar, men endast då, blir åäö kinesiska tecken som dessutom "äter upp den närmast efterkommande bokstaven etc..

30 december, 2006 12:56  
Blogger Ica skrev ...

Du har druckit vin!! Alternativt tappat en fingertopp till, eller kanske Sigge vart i farten med... hm.. hallonsaft?

30 december, 2006 13:40  
Blogger aequinoxia skrev ...

Salt hade ju en sjyst länk till ett "internationellt" tangentbord. Döroligt var det.

Själv lärde jag mig "keyboarding" i USA för tio år sedan, och har fortfarande svårt att hitta å ä och ö när jag är lite trött...

30 december, 2006 13:49  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Jag vill bara berätta att jag fick hemlisbloggtröjan igår. Den passade perfekt. Jag gick runt här hemma och var allmänt mallig, sambon bara tittade konstigt på mig!

30 december, 2006 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Oh, jag har ju glömt att mejla min adress!
Hur kan jag vara så klantig?
Den kommer omgående!

30 december, 2006 14:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska du ha inte ha skydd på? Vattentät tagentbord? Fast blir det lite svårare att uttrycka sig snabbt och effektiv.

Jag minns hur jag tränade upp hastigheten med sån där program, i en MAC dator 1988 nånting. Det var en gratisprogram som följde med systemdiskett. 3,5 disketter alltså.

30 december, 2006 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Du har ägnat dig åt rödvinsbloggning! Själv använder jag någon sorts modifierad fingersättning. Fort går det iaf och jag använder alla fingrarna utom vänster lillfinger (som tydligen är utmobbat av de andra fingrarna) och tittar aldrig på tangenterna. Tjoho! Frekvent chattande och några akademiska uppsatser och oräkneliga hemtentor gör sådant.

Förresten är jag inne på mitt andra tangentbord på min nästan två år gamla iBook. Det beror icke på spill utan på att bokstäverna nöts av. Inte för att JAG bryr mig egentligen, som inte tittar på tangentbordet, men andra klagar så dant.

30 december, 2006 15:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rödvinsbloggning it is!

(Fast det var det inte alls. Men jag gillade ordet. Rödvinsbloggning.)

Så här, va:
Där sitter jag vid köksbordet med datorn och skriver. Inte bloggar, bara skriver.

Tre meter bort står ett glas vin. Observera: gårdagens vin; än så länge är jag bara kvällsdrickare.

Jag reser mig upp för att bättre kunna illustrera mitt källartrappsfall i april. Flupp, flåff, duns dans dins ajaj. Swooosch, bara och där ...

DÄR for gårdagens vin i 180° (nej, inte rödbetor) som en bazookaprojektil förbi allt som skulle kunna stå i vägen och splatt ... landade på golvet.

Fast jag ville att ni skulle tro att det var blod, det erkänner jag. Blden kommer förstås att användas på omslaget av min nya deckare som jag ska skriva runt år 2011: "Tangentbordsmordet".

Bazookaprojektil, förresten? Hm.

30 december, 2006 16:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Observera en svärmors (blyga) försiktighet - inte kan hon väl sitta och rödvinsblogga kl 11.35(=...i detta nu.)
Så det fick bli rödbetsspad!
Men å andra sidan har jag tappat en burk rödbetor i golvet,
- det ni!
Flupp, flåff, duns dans dins ajaj. Swooosch, bara och där ...
är en andeviskning.

30 december, 2006 16:59  
Blogger Ica skrev ...

Haha! Jag VISSTE att det var vin när det kom från dig. Lättare än nån hemlisbloggare hittills. Du hade dessutom nog lyckats få det glaset över ditt tangentbord om det så stod i badkaret på ovanvåningen och du satt i köket.

30 december, 2006 17:31  
Blogger Bloggblad skrev ...

Jag gjorde många dumheter i min ungdom - men jag tror det bästa var att jag gick en maskinskrivningskurs. Det underlättar verkligen att kunna skriva snabbt med alla fingrar. Fast ibland hänger inte tanken med...

30 december, 2006 17:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggblad: Jag skriver så långsamt att tanken är på andra varvet när skriften tragglar med starten. Mycket, mycket opraktiskt.

30 december, 2006 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag gick gymnasiet (jag är ju blott en ung snärta) fick vi lära oss maskinskrivning med hjälp av Windows95-programmet SPCSTang och en liten liten tant som varje lektion betonade vikten av att dansa Macarena en gång i halvtimmen (och också demonstrerade detta, med liv och lust), som pausgymnastik. Att jag inte än idag skrattar varje gång jag använder ett tangentbord är ett under i sig. Det kanske vore nåt för dig? Sangria och tangentbordsträning i ett?

30 december, 2006 20:25  
Anonymous Anonym skrev ...

jag tackar fortfarande min gamla skrivmaskinlärare för den sannolikt mest värdefulla enskilda (!) kompetens jag plockade upp under hela grundskoletiden! att kunna skriva skapligt snabbt...

30 december, 2006 21:02  
Anonymous Anonym skrev ...

hon var fö en riktigt otäck m-ska som kastade ut mig i tid (jodå) och otid (oftast). den gamla tidens lärarinna som man inte tyckte om, men som sagt, de gånger man stannade kvar så lärde hon mig ovärderlig kunskap (tex anv jag rubanken, symaskinen, kemikunskaperna etc osv väldigt sällan (eg är det väl hemkunskapenen som kan mäta sig))

30 december, 2006 21:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt off-topic måste jag äntligen komma fram med ett önskemål. Det gäller egentligen alla blogger-bloggar jag läser (och ja, alla ni som jag läser vet väl att jag läser er och läser här?). Det går att fixa så att kommentarerna kommer upp som ett snyggt litet pop up-fönster när man klickar på "kommentarer", och så kan man kommentera därifrån också. Inget (okej, kanske liten överdrift) irriterar mig så som när lay-outen byts ut mot fula blogger och man inte kan se originaltexten när man läser kommentarerna. Och läser man från bloggens direktlänk så måste man ändå till fula sidan för att kunna kommentera.
Så: pop up, pop up, pop up!

30 december, 2006 22:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, jag som tycker precis tvärtom! Jag vill ha kommentarerna som här.

Detta måste vi ju utreda!

31 december, 2006 00:15  
Anonymous Anonym skrev ...

NEJ för tusan! Pop-ups är hemska och alldeles för små! Ha kvar det på detta viset tack!

31 december, 2006 03:06  

Skicka en kommentar

<< Home