28 december 2006

Lotten svarar på Peters fråga

Studiomannen Peter är en synnerligen jovialisk bloggare. Trots detta utmanar han mig. Jag vet inte riktigt varför jag drar mig så för dessa listor – kanske för att jag aldrig orkar läsa dem hos andra?

Nåväl. Jag lyder och ber om ursäkt för att jag inte har svarat på alla andra listutmaningar. Och förlåt för att jag inte läser dem ni knåpar ihop heller.

Listämnet var: vilka fem saker önskar du dig av 2007?

Förutom fred på jorden, lagom stora isar på Syd- och Nordpolen, mer ozon här och där, bättre katalysatorer och färre dödliga sjukdomar samt i samma globala kategori nya gummistövlar, önskar jag mig följande banaliteter av 2007:

1. En modern tv som funkar ungefär som för tio år sedan: sekundsnabba kanalbyten och möjlighet att spela in ett program och samtidigt se ett annat.

2. En modern telefon som funkar ungefär som för 20 år sedan – som varken är el- eller batteriberoende eller behöver 37 sidors bruksanvisning på 15 språk.

3. Nya golv som inte är blommiga. (Det handlar om ca 80 m2, så det är ingen sprutt i Nilen precis.)

4. OS och VM en gång i månaden. (Och minnesförlust efter varje så att jag kan roas lika kungligt varje gång.)

5. Ett eget rum. (Det har jag inte önskat mig sedan jag var sju år. Kommer jag snart att även önska mig v-jeans?)

Har jag glömt något?
Jo, jag vill fortsätta fylla på det hängande skolagret.

Jag vill faktiskt fortsätta hitta fjärren i diskmaskinen, nycklarna i kastrullskåpet, datorn i tvättstugan och tandborstarna i bilen. Jag vill att barnen ska bygga legotorn till taket och kamma äpplen ur träden och tappa sina tänder mitt i maten.

Men 2007 tycker jag att hundarna och katterna i grannskapet ska bajsa hemma hos någon annan.

Vad har jag nu glömt?

18 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

det låter ju ändå inte som orimliga krav o önskningar. Är bajskorven en färskbild? Är den med andra ord snö i etuna?

28 december, 2006 07:06  
Blogger Ica skrev ...

det ska det ju givetvis stå.

28 december, 2006 07:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Du glömde en Frasses-rstaurang till Världsmetropolen och ett hus till mig. Och kanske färre argsinta hundar i världen.

28 december, 2006 07:38  
Anonymous Anonym skrev ...

kicki: Du får mig och tänka på en gammal historia om två luffare:
Den ene säger:
"Om Du skulle få en miljon vad skulle Du då göra?"
Och så följer det en uppräkning.
Den förste säger:" Du kunde ju skänkt några tusenlappar till mig!"

Den andre: "Du får för fasen önska Dig en miljon själv!"

28 december, 2006 10:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Ica, bajsbilden är från i våras. Här är det så mycket barmark att vi kan köra med vår bil som inte har vinterdäck.

(Bajsbilden är så populär, så populär. Den har hamnat på diverse bajshyllarsajter på nätet.)

28 december, 2006 12:00  
Blogger Studiomannen skrev ...

Se det så här: byt plats på fjärrkontrollen och bajset så hade det inte varit lika muntert. Fast det skulle förstås vara en prestation att lägga en kabel inne i en diskmaskin.

Bravo!

Visa nu hur påstridig du kan vara. Utmana några andra att skriva vidare om detta. Till slut har hela världen skrivit och allt slutar med fred på jorden och med glada barn.

28 december, 2006 12:47  
Blogger Studiomannen skrev ...

Förresten: jovialisk låter lite Edward Persson. Är det positivt? :-D

Bra wv: joureq (EQ på obekväm arbetstid)

28 december, 2006 12:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jamen det är klart att jovialisk är ett positivt ord, Studiomannen! (Annars hade jag ju inte skrivit det.)

jovialisk,
ORDLED: jovi-al-isk
• lättsamt glad och trevlig vid umgänge med andra;

Ser du!

Tyvärr fortsätter NE med:
"ofta om ngt äldre mansperson" och det stämmer ju inte. Men exemplet här:

"ett jovialiskt leende; den jovialiska lundahumorn"

Lundahumorn, den finaste av dem alla.

28 december, 2006 13:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Bajsbilden får mig att tänka på en intressant dekoration jag såg häromdagen. På min promenad såg jag nämligen en hundbajs prydd med en svensk pappersflagga på tandpetare. Satte hundägaren dit den? "Jag tar med flaggan utifall hunden äntligen bajsar", eller var det ett plötsligt infall av någon som lullade hem i natten efter en fest. Jag lär aldrig få veta svaret.

28 december, 2006 14:29  
Anonymous Anonym skrev ...

"Kunskap är mackt..."

Jag gick ju (Gud ske lov och pris) i läroverket fr.o.m HT-47. Jag hade bl.a. en utomordentlig lärare i historia och svenska (Klotis benämnd.
Först talade vi om Hansan.

I mitten av 1400-talet hade tyskarna en mycket stark ställning i Stockholm; det stadgades bland annat att hälften av medlemmarna i stadens råd skulle vara tyskar.
Klotis visade på att detta var en RÄDDNINGsklausul - om inte den hade funnits hade ALLA i stadens råd varit tyskar.
SPRÅKLIGT minns jag hennes info om att alla ord i svenskan som slutar på KT har tyskt ursprung: MAKT,VAKT,TAKT,VÄKT,TÄKT etc


Vi talade om Engelbrekts uppror.
(Minnens att detta var två år efter andra världskrigets slut....)

"Engelbrekt användes på 1930-talet av den svenska vänstern som en symbol i kampen mot fascismen och nazismen."

Klotis ville att vi skulle inse det komplicerade i maktförhållanden - den SVENSKA frihetshjälten hade ett TYSKT namn EngelbreKT EngelbreKTsson!

och så skrattade hon så att alla dubbelhakorna hoppade...

Men man fick minnen för livet - också kan jag stava till MAKT!



Vilken undervisning vi bestods...

28 december, 2006 14:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men tusan hakar, ack du anonyme: jag ska sätta flaggor i allt bajs som tinar fram när det väl börjar tina om det nu någon gång kunde behaga snöa först, förstås!

28 december, 2006 16:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: Du har helt rätt, men sannolikheten att Lotten blir möljonär före mig är så stor att jag iallafall vill ha lagt fram min önskan.

28 december, 2006 18:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Studiomannen: Jag har nu tömt diskmaskinen och även kollat den så kallade silen. Inte ett bajs så långt ögat nådde.

Kicki. Sannolikheten att jag blir miljonär under min livstid är skrattretande låg. Vad det innebär för din sannolikhet vågar jag inte ens tänka på. Vi mår bra som vi mår. Utan pengar. Basta.

28 december, 2006 19:11  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Tänk att jag inte var den sista att göra av med blommiga golv. Mitt revs ut nu i november. Det var grönt med rutindelade blommor...rysning. Men sonen var alldeles förtvivlad så vi skar ut ett par tre kvadrat till honom!

28 december, 2006 19:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Förutom att du skriver förbenat bra så använder du din kamera på ett oerhört kreativt och pedagogiskt sätt (inte så mkt vinklarna o konsten i det hela men som berättar-verktyg). Mycket bra! Olé!

28 december, 2006 22:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Sannolikheten är nog minst lika låg för mig, man kan alltid drömma, men jag är lika glad utan pengar.
Funderar på att byta en pirk mot en soffa hos din granne.

29 december, 2006 08:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag funderar faktiskt lite på att skaffa mig blommiga golv under 2007. Beror det på att jag är född 1972 och är nostalgisk?

29 december, 2006 09:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotta: Jag blir överfallen av nostalgi dagligen känns det som. Det näst senaste var luktsudden för sex timmar sedan och nu rotar jag i lådorna hemma hos mor och far efter såna där tunna toppluvor som vi hade när vi var barn. Dock utan resultat. Så, blommiga golv är nog helt rätt om man är nostalgisk.

29 december, 2006 17:01  

Skicka en kommentar

<< Home