11 augusti 2006

Jag har vunnit på Måltipset! (Uppdaterat.)

I kid you not! Jag har vunnit! Och jag vet precis vad jag ska göra med min vinst!

Ända sedan mina föräldrar (liksom jag idag) inte hade några pengar, har jag längtat efter och trott på den där vinsten som förändrar livet. Man står där med Lars-Gunnar Björklund och en jättelik pengacheck och grannarna kommer med blomsterkvastar. I mina drömmar skulle jag vara så klok och investera i något smart efter att först ha delat ut lite slantar här och där till släkten ... och så skulle jag ha köpt en soffa till den soffsuktande VBK. Jag skulle ha köpt gummistövlar och cyklar till hela familjen och öppnat ett skokonto till lillasyster Orangeluvan.

Men nu när vinsten väl är här, reagerar jag på ett för mig ovanligt ogint sätt. Jag vill ha allt för mig själv. Jag vill ha varenda litet öre i en säck och doppa huvudet i lite sådär Joakim von Anka:igt.

(Elefantskinnet sitter på min tumme, ja.)

Nu ska vi se. ”Posten” ska ha 30 kronor för att förvandla lappen till slantar. Med resterande peng kan jag köpa dagens mjölkbehov. Hurra!

Fotnot: Egentligen kanske detta inte är mina pengar. Jag har nämligen inget minne av att jag har spelat. Jag äger ett sådant där kort som kontrollerar eventuell vinst, men ... när i hela friden vann jag?

Vad tänker ni göra när ni vinner pengar?

Uppdatering: Blev just påmind om när vi lärde känna en f.d. schlagerartist. Han hade blivit målare och satt i målarpauserna hemma hos oss och berättade om hur han hade avslöjat travbranschen och genomskådat systemet för hur man vinner. Han hade vunnit en miljon flera gånger och bjudit hela släkten på resa och investerat i diverse företag som alla hade gått i konkurs. Inga pengar fanns kvar ”för man ska ju ha kul medan de finns” sa han komplett ologiskt.

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänker precis som du köpa gummistövlar! (Vad kosntigt, jag trodde inte att någon tänkte likadant som jag.)

11 augusti, 2006 10:25  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Grattis! När jag vinner 28 kronor så tror jag att jag slösa bort hela summan på spårvagnresor runt hela stan utan något speciellt mål. Bara på kul liksom!

11 augusti, 2006 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Det har jag funderat på många gånger. Lite beroende på hur mycket jag vinner så köper jag (i prioriteringsordning tror jag):

- Ett hus
- En större båt
- En ny bil
- En ny dator
- En våningssäng

Och en massa småsaker till köket och kläder behöver jag också vinna pengar till.

11 augusti, 2006 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag vann skulle jag göra som en av mina roliga svågrar gjorde när han vunnit ett antal tusen. Han växlade pengarna till små sedlar och åkte hem och stängde in sig i vardagsrummet medan min syster och systerdotter stod utanför och undrade vad som nu var på gång. Han bredde ut alla pengarna på golvet framför en soffa och så ropade han: Nu får ni komma in! och när dom gjorde det dök han från soffan ned i pengarna och låg och simmade bland sedlarna och ropade: Titta, precis som farbror Joakim!

11 augusti, 2006 13:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle först bli chockad och sen skulle jag försöka vara förståndig och sätta mig ner och studera investeringsalternativ -- haha gick ni på den?!

Jag skulle:
Betala av en del lån
Sätta av en del till shopping (kläder, skor, dator mm)
Köpa en bil och sätta av pengar till drivmedel.

Bjuda mina nära och kära, eller alla jag känner, på en brakfest.

Om det är tillräckligt mycket skulle jag kunna tänka mig att göra som Lotto-Åke...

11 augusti, 2006 13:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Om jag vann en miljon skulle jag get 993 000 till min fru och köpa en Tanglewood TW1000 SR för resten.

11 augusti, 2006 14:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och vem skulle få geten?

11 augusti, 2006 14:42  
Blogger Farsan_Baloo skrev ...

Om jag vann lite oväntad cash skulle jag skänka en hundring till Solidaritetsbloggen, http://delameddig.blogspot.com

Resten hade gått till att göra morgondagens trettioårsfest till något annat än den trista tillställning den nu lär bli

11 augusti, 2006 15:02  
Blogger den blyga skrev ...

Den där målaren låter som den kanadensiske hissreparatör vi mötte i Limburg an der Lahn !

Det får jag blogga om när materialet tryter i höst!

11 augusti, 2006 15:25  
Blogger den blyga skrev ...

Vad är en Tanglewood TW1000 SR?

Vi har redan "vunnit på lotteri", vi som köpte hus på 70-talet!

11 augusti, 2006 15:29  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Jag skulle först betala av mina huslån, sedan skulle jag ge Gammelbästisen ett presentkort på IKEA. Om jag hade pengar kvar skulle jag hyra en minibuss (en större) och köra kollektivet till Norrland några sommarveckor. I fantasin vann jag mer än en miljon:)

11 augusti, 2006 16:47  
Blogger den blyga skrev ...

Bästisgrannen: Tycker Du inte Lotten har TILLRÄCKLIGT med möbler...

11 augusti, 2006 17:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Bästisgrannen vill nog att jag investerar i gardiner, dukar och "vackra saker". Och att jag ersätter alla hennes värmeljushållare som vi slog sönder i somras.

11 augusti, 2006 17:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här kan man läsa om värmeljushållarnas hädanfärd.

11 augusti, 2006 17:41  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kommer inte ihåg vad det var för sorts lapp som kunde bli pengar jag hade, men jag minns att "Posten" berättade att jag kunde lösa in den kostnadsfritt på min vanliga bank.

I nuläget skulle jag köpa en bil som håller!
Och antagligen hyra in en kader trädgårdsarbetare som ett nafs skulle uppdatera min förvuxna egendom till något som skulle vara hanterbart att sköta.
Jag blir trött bara jag tänker på första bokstaven på den lista som den här trädgården behöver åtgärdas med...

11 augusti, 2006 19:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Jag skulle om miljonerna trillade in hyra in kompetenta människor som skulle fixa och fixa och fixa allt det där jag inte hinner fixa. Nagelband, har jag hört att man ska putsa, till exempel.

11 augusti, 2006 21:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Bara så att jag vet. Är det i morgon lördag som det gäller?? Är möjligtvis på väg från Danmark. När är det??

11 augusti, 2006 21:51  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Den blyga - Hon kan köpa ljus och servetter:)

11 augusti, 2006 22:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jisses, Source -- det är klockan tio!

12 augusti, 2006 09:10  
Blogger crrly skrev ...

Jag skulle resa, resa, resa... bjuda med alla vänner och släktingar på en stor fest i typ Västindien på en strand! :)

12 augusti, 2006 15:27  

Skicka en kommentar

<< Home