07 juni 2006

Jag gillar tidsdokument

Generationerna i min släkt haltar. Min favoritkusin är bara tio år yngre än min pappa, min mormor var 24 år yngre än min morfar (som föddes 1878) och det skiljer 17 år mellan min pappa och hans storebror. Eftersom min farmor var 42 år när pappa föddes, hann jag knappt lära känna henne och farfar innan de dog, 85 år gamla. (Jag vet, jag beskriver detta onödigt krångligt.)

Från min mammas släkt finns mycket dokumenterat – många brev och bilder. Så här låter min morfars fars goda råd till sin äldste son Ernst (född 1870), när han ska ut i livet 1888. Troligen ska han göra lumpen (militärtjänsten kallades det nog) efter studenten.

Till min son Ernst vid hans afresa till Göteborg i Maj 1888.

När du nu lemnar ditt föräldrahem för att slungas ut i världen, der blott ovisshet råder, och af hvilken en fattig ung man inte kan ha mycket att vänta sig, såvida man ej förstår att begagna sig dels av de kunskaper och naturgåfvor man fått, och dertill kan lägga god vilja kraft och energi, så vill jag råda dig att

Derför ta Gud i hågen, gå med glädje till ditt arbete, se ej trumpen ut, var ödmjuk men krusa ingen, var rättfram och gör rätt, var för öfrigt i dina lefnadsvanor måttlig i vänners lag (verkliga vänner äro sällsynta) tag dig gerna ett glas men berusa dig icke.

Skulle du komma i så lyckliga omständigheter att du kan gifa en skärf åt behövande, gör det men gif med förstånd, (det är båttre att kunna gifva än att taga) tag för princip att av fjerde eller femtedelen af de penningar du möjligen kan komma att förtjäna, så tror jag att du med din fasta vilja, skall vid mina nuvarande år, vara en burgen och lika lycklig familjefader som jag.

Stockholm den 13 Maj 1888
Din fader O.E

När han skriver mina nuvarande år, betyder det ”i min ålder”. Vilket ju nu är min nuvarande ålder. Två år senare dog han i hjärnblödning.

Familjen hade det sedan svårt ekonomiskt – min morfar fick sluta skolan och arbeta på ett försäkringsbolag (Thule), men tog samtidigt studenten som privatist (vilket innebar att läsa in ämnena på egen hand). Sedan gifte han sig, varefter han träffade min mormor (hon som var 24 år yngre), som också var gift. Min mamma föddes efter att de hade tagit ut skilsmässa på varsitt håll ... men inte hunnit gifta sig med varandra. Skandal.
Ernst – som ju fick brevet ovan – tog vara på råden, blev apotekare och fick dessa sju barn, varav endast ett fortfarande är i livet. Som i alla släkter blev somliga barn lyckligt lyckade, medan somliga bara blev olyckliga. Två av barnen begick självmord (en var manodepressiv, en valde den utvägen för att han just hade fått besked om att han var tvungen att amputera benen), en blev professor (han var urkass i skolan tills han i tolvårsåldern trillade ner från ett tak och fick en lidnersk knäpp). Resten blev civilekonomer (pojkarna) och sekreterare (flickorna).

Om hundra år ... jag ser det framför mig ... mitt barnbarns barnbarn springer fram till en äldre släkting och vrålar:

– Kolla! Jag har hittat en sån där ”blogg”! Jag tror det är en släkting! Hon skriver om ... fotbolls-VM ibland. Vad var fotboll för något?

26 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Det kallades nog varken lumpen eller militärtjänsten utan exercisen. Så sa i alla fall alltid min farfar.

07 juni, 2006 09:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Spännande tidsdokument! Det där med haltande generationer är nog ganska vanligt. Jag har också exempel på det i min familj. Stora åldersskillnader mellan makar har nog alltid funnits, barn som fötts tidigt eller sent i föräldrarnas liv, osv.

PS: Städningen/letandet igår fick inga resultat på sko- och gympapåsefronten. Det blir nog till att leta i skolan också.

07 juni, 2006 09:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helena: Jädrar, nu blev jag ju tvungen att göra en utredning: exercisreglementet utkom 1693, och därför sade man ”exercisen”.

År 1860 och 1872 tog man bort rättigheten till lega och friköp, och då infördes det som kallades "allmän värnplikt". Däremot kan jag inte få klarhet i om man sa allmän värnplikt ... eller "militärtjänst" för den delen.

Någon lumpenexpert bland kommentatorerna?

07 juni, 2006 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Polonius ger goda råd till sin son Laertes i första akten av Hamlet:

There ... my blessing with thee!
And these few precepts in thy memory
Look thou character. Give thy thoughts no tongue,
Nor any unproportion'd thought his act.
Be thou familiar, but by no means vulgar.
T'hose friends thou hast, and their adoption tried,
Grapple them to thy soul with hoops of steel;
But do not dull thy palm with entertainment
Of each new-hatch'd, unfledg’d comrade. Beware
Of entrance to a quarrel but, being in,
Bear't that th' opposed may beware of thee.
Give every man thy ear, but few thy voice;
Take each man's censure, but reserve thy judgement.
Costly thy habit as thy purse can buy,
But not express'd in fancy; rich, not gaudy;
For the apparel oft proclaims the man;
And they in France of the best rank and station
Are of a most select and generous chief in that.
Neither a borrower, nor a lender be;
For loan oft loses both itself and friend,
And borrowing dulls the edge of husbandry.
This above all: to thine own self be true,
And it must follow, as the night the day,
Thou canst not then be false to any man.
Farewell; my blessing season this in thee!


(Hamlet, Act 1, Scene III)

07 juni, 2006 09:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Misstänker att "värnplikten" och "militärtjänsten" aldrig har varit särskilt gångbara benämningar bland gemene man.
NE säger: "Att "göra exercisen" ("exercera") är en folklig benämning på värnpliktstjänstgöring, särskilt grundutbildningen." Inget om att det är en föråldrad benämning alltså.
Och enligt NEO så är första belägget på lumpen i den här betydelsen från 1917. Men det blev nog inte allmänt spritt förrän rätt mycket senare.

07 juni, 2006 09:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Älskar sån här läsning! Tycker det är fascinerande att se hur andra tänker och tycker och uttrycker sig. Vilka levnadsvillkor man levt under, hur relationer mellan olika personer ser ut, vad som anses som passande och inte.
Tack för stimulerande och fantasieggande läsning!
tsxkysed

07 juni, 2006 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

min morfar, född 1890, sa alltid när han såg bröllopsfotona i E-kuriren -hur många av dom här ska bli lyckliga? Förra veckan senast kom jag ihåg det, och undrade, var han själv lycklig i sitt äktenskap? Liten lantgård hade de och 3 barn föddes. Sonen dog pga sockersjuka, som de sa förr, han blev 23 år,(min älskade morbror, han hade alltid tid med mej) min moster dog strax innan 40 årsdagen i cancer och min mamma dog strax efter 53 årsdagen (hjärnblödning) När mamma dog tyckte morfar -det finns ingen gud, för nu är alla barna borta före både Tekla och mej. Året var 1971, morfar dog 1973 och mormor 1975. Ibland tänker jag, varför tar man inte reda på mer om sin närmaste släkt. En del vet jag genom en kusin till mamma som släktforskat en del på den sidan, men inget om morfars släkt. Jag vet att man kan sitta hemma vid datan och släktforska, men det fordrar lite företagsamhet och jag har inte så mycket av den varan. Foton från förr är så fina att titta på, precis som den Du Lotten lagt ut på syskonskaran!

07 juni, 2006 11:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Du förvaltar och förmedlar historien med bravur! Jag vet inte mycket om mina rötter. Det får bli ett projekt: släktforskning.. men det låter....... xuzdzt som i wordw.

07 juni, 2006 11:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Margareta: Jag har aldrig släktforskat och kommer förmodligen aldrig att släktforska så där som man släktforskar med mikrofilm, kyrkböcker och träd. Däremot samlar jag in -- och lägger på hög -- allt som kommer i min väg. Överst på högen ligger alltid min morfars plommonstop.

07 juni, 2006 11:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh. Jag får hjärtsnörp av sånt här.

07 juni, 2006 12:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Vid unga år tillbringade min mormor (nu 91) en tid på flickpensionat i Schweiz. Hennes oroliga (läs: überoroliga) moder sände ett telegram inför hemresan: "Om någon bjuder gott på resan, tag ej."
Min syster reste omkring i världen halvårsvis när hon var 18 och skrev pigga brev om pirayor och hajar i havet utanför Mexicos kust. Då formulerade mina föräldrar ett telegram: "Vid mens, bada ej."

Jag gillar den korthugget effektiva telegramstilen med tydligt budskap i dessa båda tidsdokument :)

07 juni, 2006 13:11  
Anonymous Anonym skrev ...

är ingen samlare tycker däremot det är skönt att slänga saker, men minnen går ju inte att slänga bort. Ibland skulle jag vilja ha en utrensningsknapp på kroppen att trycka på så minnena kunde rensas bort. För det är ju inte bara i huvudet man minns utan hela kroppen minns ju, hur uppväxten varit med olika orättvisor, mobbing i skolan t.ex. Men också roliga minnen och uttryck.
"Tack nu", sa Strömmen, när han fick stryk. T.ex.

07 juni, 2006 13:23  
Blogger aequinoxia skrev ...

*smyger in för att göra lite inte så dold reklam*

Nu finns det bilder på smutsiga rör att se på min blogg för människor som gillar sånt...

07 juni, 2006 14:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Undrar om haltheten hos släkten är goegrafiskt betingad? Min pappas småländska släkt haltar i alla fall mer än mammas västkustska dito.

Min faster i Växjö blev mormor vid 39. Själv blev jag pappa precis innan jag fyllde 41. Och ett av de växjöska kusinbarnen ska strax ska skola in sin förstfödda i nollte klass.

Det är som om vissa generationer hoppats över i vår familj om man jämför. Kanske finns en motsvarighet till den lidnerska knäppen när det gäller generationsalstrande? (Så att man blir en formlig generator.)

07 juni, 2006 15:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du klår mig i haltande kusiner, hakke. Min äldsta kusin är född 1947, min yngsta 1977. Våra respektive barn har däremot blivit nästan jämnåriga.

Cruella: Nu låter jag grym, men ditt hjärtsnörp gläder mig. Jag får också hjärtsnörp. Vi kan snörpa lite ihop. (Snörpande av mun är däremot något som inte alls gläder mig.)

Vi hade förresten en släktforskare på pappas sida, minns jag nu. Han kom plötsligt med den omstörtande nyheten att vi i alla år hade stavat vårt efternamn fel: Stenson istället för (håll i er) Sténson.

Efter några år -- när vi hade vant oss vid accenten -- återkom han i frågan och berättade att han hade tolkat en flugskit fel.

07 juni, 2006 16:50  
Blogger den blyga skrev ...

Någon lumpenexpert bland kommentatorerna?
Mja
maken säger
"Excera beväring"
Det tycker jag mig också känna igen från "di gamle"

Jag har ju en massa kort på när morbror Rulle f 1901 "låg i lumpen" - det var ju strax efter första världskriget.
Det stämmer ju med
Beväringsinrättningen och allmän värnplikt

07 juni, 2006 16:51  
Blogger den blyga skrev ...

Hurra! Min första länk!
gmdyrewq

07 juni, 2006 16:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jamen mina släktglapp då!

Min farbrors fru är kusin med min morfar, vilket alltså gör att min mamma är nästkusin med min kusin. Min morfar är nyss nittiotre år fyllda, och min äldsta farbror torde närma sig de åttio. Min farfar var född på ARTONHUNDRATALET och dog två år innan jag föddes, ändå över åttio år gammal. Och min pappa var fyrtiotre och min mamma trettiofem när undertecknad blev utdragen i världen.

Förresten har jag också hittat släktdokument hemma hos morfar. Mest sorgkantade beklagningsbrev och begravningsinbjudningar, men också mormor och morfars konfirmationskort (de var med på samma, hon just lik sig, han inte alls) och ett litet brev från Amerikat där de beklagar att min.. låt mig se.. morfars farbror kan det ha varit, stupade i Normandie. Jomen.

07 juni, 2006 18:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: grattis till länken!

07 juni, 2006 18:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kristina: Grattis, du vinner med simbassängslängder!

Det underliga är hur kraftigt helt främmande människors underliga släktband kan ta tag i mig. Jag ser Amerikat framför mig, jag ser konfirmationskortet framför mig, jag vill ... ja, jag vill resa i tiden. Är det så himla mycket begärt?

07 juni, 2006 18:51  
Anonymous Anonym skrev ...

lumpen har min nu döda pappa legat i, på 40-talet. Ännu kommer jag ihåg hans nummer 67181033 Karlsson. Men mitt eget mobiltel.nr kan jag inte! Visst skulle det vara bra att rensa ut minnet, särskilt nu när vi håller på och byter bank och får nya kort och koder man ska lära sig. Jag skrev ju i inlägget på fm. att det vore skönt att rensa bland minnena.

07 juni, 2006 19:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Sju dagar! Tack, Therese! (Jag hade inte sett det!)

08 juni, 2006 08:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade inte heller läst Sju Dagar ordentligt imorse (trodde jag gjort det men jag får skärpa mig).
Tänkte därför läsa på nät-bilagan men hittar inte...

08 juni, 2006 08:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Öh, va, flugskit? Var det inte någon fisförnäm förfader som slängde ett s och lade till en accent? Hur kom flugskiten in i bilden? Vår gemensamma far var rätt sen med att rationalisera bort accenten, jag minns något av hans tidigare körkort (där han har glasögon stora som tv-skärmar) där det minsann stod just Sténson.

08 juni, 2006 12:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hihi, börja som en liten sten-son och sen växa till sig och bli en berg-man.

Men det har du säkert hört till leda förut...

Jag heter Cecilia efter min mammas farmor. Som så småningom visade sig inte alls heta Cecilia utan Sissa. (Alltså när mamma började luska i släkten för några år sen.)

08 juni, 2006 13:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hrrffn. Orangeluvan, Broder Jakob och jag har alltså olika versioner av allt som har hänt i dåtiden. Flugskit är en bra version, den tänker jag hålla fast vid. (För jag har rätt.)

Cecilia: Nej, jag har aldrig hört om tillväxten från sten-son till berg-man förut och skrattade till sådär plötsligt så att teet åkte hiss och kom ut i vänster näsborre.

08 juni, 2006 13:51  

Skicka en kommentar

<< Home