06 juni 2006

Björn Borg fyller 50 år idag

Den lilla Lotten från 1970-talet förvånar mig. Tydligen (vilket jag skrev om när Stenmark fyllde 50) satt jag varje dag och klippte ut allt på tidningarnas sportsidor. Nu har jag hittat en pärm till, med rubriker som

Åby ger lugnande besked – Ingen fruktan för Brasilien
(Sverige spelade 1-1 mot dem senare.)

Livet är ingenting värt om jag missar finalen, säger Argentinas skadade stjärna Leopoldo Luque (Leopoldo? Vem?)

Ronnie Peterson lämnar Lotusstallet (Observera datumet: 3 september 1978. Inte lång tid kvar.)

Byskes vilja gav resultat (De slog Älvsbyn med 1-0.)

Kjell Johansson är i fin form (Jadå, Björn Borg också, men honom har vi skrivit om så vansinnigt mycket.)
(foto: Jacob Forsell)
Expressen 26 december 1978 . Björnen sover, björnen sover.
Ur artikeltexten:
Borg vaknar. Gör sin morgontoalett. Kammar till det långa håret. Flygkaptenen får sin bild. En ny flight väntar.

Ser ni att han har himla obekväma hörlurar på sig? I bildtexten står det att det kanske är Jerry Lee Lewis han lyssnar på eftersom han gärna ”lyssnar till popmusik i hörlurarna”.

Tillbaka till de andra urklippen. Under VM 1978 var vi tydligen oroliga för Ralf Edström, som var ett så kallat frågetecken i precis alla artiklar. Ett 192 cm långt, värmländskt frågetecken skrev någon till och med. Åby talar ut i pressen dagen före Brasilienmatchen.

– På torsdagen var Ralf under sin vanliga standard, precis som alla andra på träningen.

Det där med långa nyckelspelare som spelar under sin vanliga standard ... det ... det låter så bekant ... hm.

9 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

...och det är ju inte konstigt att man spelar under standard om man måste springa runt krokig som ett frågetecken. Fast jag vet ju inget om fotboll, jag ;-)

06 juni, 2006 11:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ännu mer förvånande än att lilla Lotten klippte och klistrade är väl kanske att stora Lotten har kvar pärmarna? Att de inte har rensats ut i någon flytt eller så. Men:
Den som spar hon har
bloggvirke alla sina dar!

06 juni, 2006 11:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten verkar inte vara den slängande typen. Nej, nu måste jag leta/städa. Under, var det!

06 juni, 2006 11:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helena och Ulla: Här kommer nu dagens sanning.

Jag slänger med vånda möjligtvis ruttna citroner. Men inte gamla pärmar med urklipp, jeans från 1976 eller Hej Matematik.

Det är som om jag visste att det i framtiden skulle uppfinnas något som skulle heta bloggar, där jag nu kan fläka ut allt.

Vill ni läsa min morfars brors brev till sina barn? Mina kärleksdikter från i sexan? Se OÄ-boken från 1975? Ska jag lägga ut bilder på chintzade 80-talstyger? Eller ska jag kanske publicera de 283 breven jag skrev hem från mitt high schoolår i Dallas?

Visst!

06 juni, 2006 12:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag besökte sir Walter Scotts Abbotsford i tonåren och insåg att en skriftställare inte bara måste ha en obscent & pyramidalt vidlyftig boksamling utan också en oöverblickbar samling av prylar och dokument som kan skänka liv och detaljrikedom åt alla odödliga romaner.

”The house contains an impressive collection of historic relics, weapons and armour, (also Rob Roy's Gun and Montrose's Sword), and a library containing over 9,000 rare volumes.”

Den som ska skriva riddarromaner samlar på riddarprylar och den som ska skriva uppväxtskildringar från 1970-talet samlar på läppglans och tidningsklipp om Stenmark. Inget konstigt med det!

06 juni, 2006 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt rätt, Lotten kastar inget. Därför är Lotten väldigt bra att ha i alla lägen, vad man än behöver, finns det oftast där.

Tyckte mig för en kort sekund känna igen nyckelspeleriet, men kom sedan på att jag varken nycklar eller spelar numera. Kanske är dags att ändra på det innan semestern...

06 juni, 2006 19:45  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har två starka minnen av Björn Borg:

1. Det är den 14 juni 1974. Min mor ligger för döden. Hon är medvetslös. Släkten vankar omkring, trötta och utvakade.
Framåt eftermiddagen sneglar vi på varandra.
Min mor var i sin krafts dagar en duktig tennisspelerska.
Visst hade hon tyckt det...
Vi knäppte på TV:n och såg Björn Borg spela en av sina tidiga, viktiga matcher. Hann vann.
Jag har alltid trott det var Wimbledon - men Google säger att första vinsten var 1976.

Ni unga kanske inte vet, men, särkilt i begynnelsen brukade Borgs matcher ofta vara så att han förlorade de två första seten, för att efter att ligga under med 0-40 i tredje set, han tog hem matchen efter 3-4 timmars vånda för Tv-publiken.

2. Tjoget heter en orienteringstävling. Den går första helgen i juli. Den är en 20-mannastafett som börjar kl 12 på lördag, och slutar nästa förmiddag.
1978-80 sammanföll vårt deltagande med Wimbledonfinalen.
Deltagarna bodde i ett stort campingläger. Radireferatet skickades ut i högtalarna, så att alla, som inte var ute i skogen och sprang kunde följa matchen boll för boll.
se mer på www.tjoget.nu

06 juni, 2006 21:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hallå världen. Detta är en provokation. Den där Kicki, även känd som VBK, skriver:

"varken nycklar eller spelar numera"

Hon är en 1.90 m lång basketspelare med gudabenådat bollsinne. Ska hon

1) ligga på sofflocket
2) fiska
3) laga mat till andra och diska ensam
4) spela basket som hon de facto älskar

?

Halv åtta i kväll, onsdag. Bollhuset. Hasse kommer. Kanske Pedda.

(Jag har lyckats förut. Detta är den berömda ""okeeeej, bara hon slutar tjata"-tekniken.)

07 juni, 2006 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Snart är klockan halv 20 och det är onsdag. Har just läst "Nicke Nyfiken bakar pannkakor" och sagt godnatt till Filip. Nej. Idag blir det ingen träning. När tränar ni nästa vecka? Samma tid, samma palats?

Och "1)" händer väldigt sällan.

07 juni, 2006 19:27  

Skicka en kommentar

<< Home