30 maj 2006

Så irriterande!

På engelska finns det något som heter ”pet peeves”, som jag har skrivit om flera gånger tidigare i mitt liv. Det är liksom favoritirritationsobjekt i min egen hemsnickrade översättning. Nu vet jag egentligen inte om det betyder att man gillar att vara irriterad på vissa saker eller om det är vissa favvosaker som man bara helt enkelt ständigt blir irriterat på.

(Jag blir själv aldrig irriterad på knöliga tandkrämstubar eller fulla slaskhinkar men fullständigt från vettet av irritation på moppar som kör i 90 förbi mina barn som väntar på att få gå över övergångsstället. Och sedan kliar det förstås i hela kroppen när fjärrkontrollerna har rymt hemifrån och hamnat i kylskåpet.)

Nu idag fick jag av hakke ett mejl med ett nytt irritationemoment i livet. Man kan inte alltid kommentera! Här! Va? Jag som är så glad och nöjd med era kommentarer som på nolltid går från J-O Waldner till groggar och från ensamma träd till cykelhjälmar. Så här mejlade hakke:

Det ser okej ut när jag postar kommentaren, men sedan dyker den inte upp. Har du har något spam-filter vid sidan om ordverifieringen, eller åker såna kommentarer bara ivåg ner i det djupa ”nul”?

Ser ni det framför er? Alla självcensurerade kommentarer som virvlar runt i sajbern utan hem? Undrar om word verification liksom hänger med på sladden. Undrar om avsändaren syns. Det kanske är ren och skär diskriminering? Ett spamfilter som känner efter, smakar lite på den finurliga kommentaren och sedan bestämmer att nääää, den där, den ska slängas ut i snurra i limbo så att inte Lotten drabbas av hybris.

johnny depp says:
Du ar valkommen hem till jag på midag omm du kan mej lara swenska prata. ghqqwwfs

byggmästare Humbla says:
Jag kommer gärna och målar ert kök gratis, ni verkar ha fullt upp. wwftcxq

horace says:
Apropå cykelhjälmar, så kommer jag att nominera dig nästa år. gpwwqx

Om det är fler än hakke som har stött på detta -- mejla mig. Först ska jag då bli arg och irriterad och skälla på Blogger, sedan kan jag ju faktiskt lägga ut kommentarerna om ni vill.

Nu är frågan: hur ska vi någonsin få lära oss allt om hakkkes släktmat, i en annan del av djupaste Småland?

20 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Under kursen i "Speech" på min amerikanska high school var en av uppgifter att prata om just pet peeves. Karismatiske Ryan inledde med att gå runt och skaka överdriven fiskhand med alla innan han satte igång med sitt föredrag om folk med dåligt grepp.

30 maj, 2006 12:35  
Blogger den blyga skrev ...

Jag blir bara så nyfiken på VAD Hakkes kommentar innehöll!

Hakkebøf?

Nä, småländskt var det ju!

Nu ska jag till Hjärup så jag måste lämna Er i sticket, men jag ser fram emot en brainstorming avseende ärvda recept.

Jag har min mormors matbröd, Smålandskringlor och inkokta sill ,Pers farmors Värmlandskorv...

Sedan, över tid, är ju wv/ Blogger litet nyckfull.
Ibland kan man inte preview utan att slå in en ny bokstavskombination (varför jag om det är kort chansar på login direkt). Just nu måste jag logga in VARJE gång med lösenord etc

Det gäller att gilla läget: jag trivs med att känna mig smartare än datorn
We shall overcome!

30 maj, 2006 13:08  
Blogger Cecilia N skrev ...

"jag trivs med att känna mig smartare än datorn"

Ååååhhhh...
*njuter!*

vw:puhwryps
Är det nån sorts maträtt inlindad i bröd och doppad i honung?

30 maj, 2006 13:34  
Blogger Herr R skrev ...

Favoritirritationsobjekt är väl ett alldeles strålande ord. Det är ju det som är så bra med svenskan; saknas ett ord är det bara att fylla på. Proffs som hobbyordsnickare. (Se där, ett ord till.)

pyxhqzyf. Det var nog det krångligaste hittills.

30 maj, 2006 14:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var från Bloggservice AB. Vi gör en check här om kommentarerna funkar eller om vi måste rensa rören.

Räkmacka.

Öh?

Nej, förresten. Det ska vara räksmörgås. RÄKSMÖRGÅS!

30 maj, 2006 16:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Framför allt var jag himla nöjd med gårdagens ordverifiering, agunaw, som jag tyckte anslöt på ett fint sätt till ur-Ikea. Dagens nnoownvu står sig slätt i jämförelse.

I övrigt handlade den osparade kommentaren alltså om mina egna rötter från en annan djup del av Småland (är det månne för att det finns så många djupaste Småland som landskapet är så väldans djupt?) och mina matminnen från en faster därstädes.

Hennes kylskåp väckte skräckblandad förtjusning. Någon datummärkning läste hon nog aldrig. Luktade det inte illa så gick det att äta, annars gick det nog i alla fall om man stekte i tillräckliga mängder smör.

Men så långt som till sirap i brödrosten gick det aldrig. Sådana "pet peeves" förekommer nog bara i djupaste Sörmland.

30 maj, 2006 16:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jo, det var från Bloggservice AB igen. Vi glömde visa vår fina legitimation.

(*visar legitimation*)

30 maj, 2006 16:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia: Fiskhandsgrepp är nästan att föredra framför järnnävesgreppet medelst nertryckning som företagsledare får lära sig att nyttja när de går på hantera-dina-konkurrenter-kurs.

30 maj, 2006 16:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Tja, då var den här kontrollen färdig. Så vitt vi kan se så fungerar kommenteringsfunktionen som den ska. Om ni får problem igen så ber vi er ringa.

Vi som har jobbat på sajten vill, precis som våra övriga kolleger på Bloggservice AB , be att få tacka för oss.

30 maj, 2006 16:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp, han har verktygsbälte, den där kontrollanten!

(Mums. Jag slickar mig nu runt munnen.)

30 maj, 2006 16:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Den 30 maj utnyttjade Ni en tjänst från Bloggservice AB. I vår strävan att ständigt kunna förbättra den service vi ger till våra kunder skulle nu vilja be Eder svara på några frågor:

Kön?
Ålder?
Civilstånd?
Med vem eller vad tillbringade ni er senaste dygnsvila?
Hur länge har ni varit kund hos Bloggservice AB?
Hur länge har ni tänkt förbli det?
Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för beskydd av ert hem?

Här följer ett par påståenden. Svara med siffrorna 1 till 5, där 1 betyder ”Jovisst!” och 5 betyder ”Håller med fullständigt”.

Bloggservice AB är en hyvens fima.
Jag kan tänka mig att sälja Bloggservices tjänster till alla mina vänner utan att få en spänn för besväret.
Bloggservice härskar fett och äger sjukt.

Tack för att ni tagit Eder tiden att besvara dessa frågor. Bloggservice önskar Eder en bra dag.

30 maj, 2006 16:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Pet peeves gillar jag, så att det bör heta favoritirritationsobjekt tycker jag verkar korrekt. Första gången jag såg "pet peeves" skrivet trodde jag det hade med husdjur att göra eftersom det kom i ett mail från en engelsk mailinglista med cockerspanielälskare som jag var medlem på. Fast när jag fortsatte att läsa kom jag på att min första tanke nog var lite fel för det var någon som irriterade sig över något som absolut inte hade med husdjur att göra. Det var inte ens hundrelaterat!

Kom på att vi har ett gemensamt favoritirritationsobjekt: Moppar som kör i 90. Nu har ju inte jag några barn, men jag blir irriterad ändå eftersom min kära hund närapå blivit nermejad av galen mopedist som körde i 90 på trottoaren! Dessutom tror visst nästan alla mopedister att de får köra precis var som helst och hur de vill, gärna samtidigt som de använder de hemskt illalåtande signalhornen!

På min lista "De 5 mest irriterande ljuden man får lov att leva med när man bor mitt i stan" ligger "otroligt irriterande mopedknatter från moppar i alla hastigheter" på samtliga 5 listplatser. Det är 30-kilometersgräns här utanför, men man hör ju att de kör snabbare än så. Vansinnigt irriterande ljud! Speciellt när man försöker sova eller se på tv. Tacka vet jag det puttrande ljudet från raggarbilarnas V8 motorer - de har ju aldrig kört snabbare än 30 ens innan hastighetsgränsen ändrades - skrålandet och avgrundsvrålen från hemvandrande nattsuddare samt alla som av någon anledning tror att de är lika tonsäkra som Celine Dion.

30 maj, 2006 23:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, min väldigt långa kommentar dök upp! Måste betyda att Bloggservice AB gjort ett bra jobb!

("ydyevym", så många "y" har jag aldrig fått förut!)

30 maj, 2006 23:02  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Favoritirritationsobjekt är när bästisgrannen står och petar öronen med tops. Jag säger bara ... öronvax.

31 maj, 2006 00:25  
Anonymous Anonym skrev ...

gdrlr, jag vet iaf såpass att kommentar har försvunnit spårlöst i Hjortronlandet men myrmark är ju lite vanskligt också...

31 maj, 2006 07:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Här i härliga Högdalen har vi begåvats med dels en speedwaybana (som visserligen ligger en bit bort, men fina, klara dagar hör man till och med kommentatorutropen) samt ett gäng friska och pigga ungdomar utrustade med fyrhjulingar som tappat ljuddämparna. Dessa kör man upp och nerför Högdalstoppen med, timmavis i sträck. Underbart!

31 maj, 2006 08:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men ser du, Yvonne, att kommentatorsspöket raderade alla miljarders miljoners kommentarer som dansade in mellan halv fem och elva?

31 maj, 2006 11:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Just ja, tänkte inte på det! Då försvann ju alla Johnny Depps kommentarer!

"hytaim" = hög tid att gå ut med hunden??

31 maj, 2006 18:58  
Anonymous Anonym skrev ...

ha! Rätt åt Hakke! Jag kan inte kommentera hos honom, och det har han minsann inte gjort något åt! :-)

31 maj, 2006 22:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Men är det det mystiska Bloggcensurspöket som gör detta mot er, ni stackare? Jag ska leja Bloggservice AB att slå näven och verktygsbältet i bordet hos hakke!

31 maj, 2006 22:41  

Skicka en kommentar

<< Home