29 maj 2006

Nytt lagförslag

Jag är en vindflöjel som vänder kappan efter vinden.

Vänta nu, det där är ju helt fel bild! Jag är mer som en blind höna som lyssnar efter lockro... nej, den funkar heller inte. Jag är en bläckfisk med många bollar i luften och som har kommit på att vad tusan ska jag med bollarna till nu, jag måste ju släppa åtminstone en för att kunna lyfta den där temuggen … hm.

Inte bara detta. Jag är dessutom en som inte planerar längre än näsan räcker, och eftersom just min näsa är en sådan där uppåtvariant, blir det nästan rekyl- eller bumerangreaktion på mina planeri... nej. Det här har jag inte riktigt tänkt färdigt. Man ska planera sina bloggtexter innan man börjar skriva. Och så måste man ju ha något rejält att komma med.

Jag byter till ett stickspår. I Småland fanns det många granar. Sedan kom en Gudrunstorm och blåste omkull nästan allihop så de låg som plockepinn. Nu har de städats bort. Kvar finns detta.
Nu skulle man ju kunna tro att det här är en liten pinne. Men ack nej, perspektivet lurar och bedrar. Det här är en stolt tall, ca 25 meter avlång. Men han har inga kompisar kvar.

Sådant måste vi väl lagstifta om?

23 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hästar ska absolut ha kompisar omkring sig! Tallar ... tja, inget lagtvång om flock kanske, men den här ensammingen kommer att åka i nästa storm. Tro mig (oraklet från Hjärup).
Förslag om lag på obligatorisk cykelhjälm är på gång och trots att jag faktiskt nästan alltid har hjälm blir jag genast obstinat vid tanken på cykelhjälmstvång.
Såg någon månne invigningen av Öresundsbron på tv den 12 juni 2000? (Att jag har datumet så glasklart beror på att jag stånkade runt hemma höggravid och nästa dag skulle åka in för vändning av tvärliggande bebi alternativt kejsarsnitt.) I cykelloppet över bron gick det otroligt lätt att skilja mellan danskar och svenskar. Just det, en av nationaliteterna bar cykelhjälm. Gissa vilken.

29 maj, 2006 11:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är för hjälmtvång i bilar!

(Jag kan inte hantera valfrihet, jag bara vänder kapp... åh! Nu är jag där igen!)

29 maj, 2006 11:30  
Blogger aequinoxia skrev ...

Cykelhjälmen har räddat många liv. Det är sorgligt att det ska behövas en lag om det. Men det är klart - fattar man inte att det behövs kanske man inte har något viktigt att skydda...

För övrigt begriper jag mig inte på föräldrar som cyklar med barn i barnstol, ordentligt med hjälm, gärna ett barn bredvid på egen cykel, också med hjälm, men själva är barhuvade. Är barn smartare än vuxna?

29 maj, 2006 12:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

Å vad jag är glad att "mina" hästar är en flock på 18 pållar som har stora hagar där de får gå minst 6 timmar om dan.

Håller med aeq...
Jag begriper att jag har nåt att skydda, så jag har hjälm. På det sättet hjälper jag även min familj att slippa få en på det viset trafikskadad person att ta hand om.

Föräldrar utan hjälm på samma cykel har tydligen inte tänkt: om vi går omkull, vem ska ta hand om mitt relativt oskadade barn när jag blir svårt skadad för att jag inte har hjälm?

Jag började med hjälm när jag fick barn och började dra runt dem på cykel.

Enda nackdelen är att man inte kan ha håret i knut.

29 maj, 2006 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är för att träd skall ha sällskap! Hjälmtvång på träden kan jag dock inte försvara.

Och tacka vet jag valfrihet, ibland. Valfrihet = frihet från att välja.

29 maj, 2006 12:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Träd är trevliga i grupp så länge de inte står i formation som dystra soldater på en kaserngård.

Gudrun ställde till det i granåkrarnas landskap, ja jisses. Och nu tittar ett annat Småland fram bland ruinerna av det sydsvenska skogsbruket – en påminnelse om det Småland som Linné och Moberg och Lagerkvist levde i.

Det tål att tänka på. Missa inte chansen att tänka om när det gäller den svenska landskapsvården!

29 maj, 2006 12:48  
Anonymous Anonym skrev ...

wv=uskbge betyder det fuskbygge?Stackars tall, men hoppas det ligger några frön i backen som kan ta fart och växa upp det finns ju inget att trängas med. Cykelhjälm på vid längre turer har jag, men inte till närmsta Konsum. Det är ju tantvarning!Jag går inte ut i morgonrock och hämtar in tidningen heller. Det finns ju gränser...?

29 maj, 2006 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Det konstigaste med mina cykelhjälmsvanor är nog att jag alltid har hjälm när jag cyklar till och från jobbet Stockholm, men aldrig när jag cyklar i Köpenhamn om somrarna. Det danska sinnets påverkan?
Jag tycker att alla borde ha hjälm jämt (ja när de cyklar alltså) men det är något med lagar och påbud som triggar.
Tantvarning, javisst, för att inte tala om cykelhjälmsfrisyren som får håret att ser ut som på Erik Fichtelius och/eller Gustav Vasa.

29 maj, 2006 14:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alltså va. Fascinerande. Detta blev ju en cykelhjälmsdiskussion!

Med risk för att ta kål på alla åsikter och få er ledsna och bestörta samt väldigt kommenterings-obenägna, så överlevde en av elvaåringens kompisar en krock med en lastbil förra tisdagen ... på grund av cykelhjälmen.

Bert: den där långstånken har fått sällskap alldeles nyss -- små granplantor utan hjälm. När jättetallen välter i nästa storm (Ingrid!) så stryker nog några av de där småttingarna med.

29 maj, 2006 14:45  
Blogger Herr R skrev ...

Jag hade jämt hjälm när jag cyklade och bodde i stan. Nu när jag cyklar 400 meter till tunnelbanan i förorten låter jag hjälmen vara kvar hemma.
Det beror enbart på att stan = en massa trafik och jobbiga situationer och att förorten = cykelbana fram till tunnelbanestationen.

Jag hade inte cykelhjälm i stan heller förut. Tills den där dagen då jag var med om en olycka på Götgatan och flög fyra meter. Då tänkte jag "Cykelhjälm-cykelhjälm-cykelhjälm.." sekunden innan jag landade på asfalten.
Sedan dess har jag alltid hjälm när jag cyklar i stan.

Hjälp vad förvirrat det här blev.

WV: wwhyzabi Någon som är osäker på sin sushikryddning?

29 maj, 2006 14:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry Lotten att jag drog ner diskussionen i cykelhjälmsträsket -- det var associationer från det du skrev om lagstiftning som fick mig att nämna detta eventuellt kommande lagförslag!
Snart ska jag knöla på mig hjälmen (Gustav Vasa-håret har ungefär precis hunnit fluffa till sig lite efter morgonturen), baxa mig igenom stan för att lämna igen filmen jag glömde slänga i videobutikens lucka i morse (suck, men den var bra: "Match Point"). Sen ska jag stressa vidare till min avslappnande måndagsyoga (he), helst hinna med systemet på vägen och köpa vin till 1) nioåringens teaterlärare eftersom sista gången för terminen stundar 2) middag i kolonin med gamla kollegor 3) fredagmiddagen som känns avläsen så här på måndan, men vips är man där.
Ganska oyogiskt att komma skramlande med tunga systempåsar med artificiell prana, jag vet.
Vem var det förresten mer än farbror Melker som sa: "Denna dagen ett liv"?
Den blyga med gedigen bildning från gedigen skolgång kanske vet varifrån citatet kommer?

29 maj, 2006 15:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ingrid -- jag gillar ju cykelhjälmsträsket. Själv är jag byfåne med en champignonsliknande sak från 1991.

Den Blyga: stilla oron. Här ska det inte outas utan lov.

29 maj, 2006 15:56  
Blogger den blyga skrev ...

Troligen från någon lekmannapredikant i Småland!, omformulerat av Astrid Lindgren.
Eller snarare:
"Denna dagen ett liv" sades sällan/aldrig när jag var barn. Det är " Saltkråkegenerationen" som fäst sig vid detta citat.

"PÅ min tid sade man: Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig mer"

29 maj, 2006 15:56  
Blogger den blyga skrev ...

Jag sökte på Google: Tydligen har Jonas Gardell skrivit en bok med titeln: Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter.
De första sisådär 50 förslagen på Google handlar om detta verk.

Jag minns att jag hörde detta citat i varje fall 1950 - och då var väl JG ej född?
---
Ny sökning: JG är född 2/11 1963
och(enligt Wikipeda):... är fortfarande kristen.
Egendomlig formulering!

Ja, jag är också fortfarande kristen.

I torpet i Småland som Lotten och jag kommer att rapportera om var man frikyrklig - det kom hem predikanter som övernattade och sedan inför församlat grannskap predikade, bjöds på kaffe ur den STORA kopparpanna som nu är i Eskilstuna.
De enda böcker som fanns var Almanacka, psalmbok,Bibel och Postilla.

Postiller var ju predikosamlingar som ofta lästes av dem som hade långt till kyrkan etc, Laestadius´var ju känd -
De gamla talesätt som ej kommer direkt från Bibel och psalmbok- härör således ofta från någon POSTILLA

29 maj, 2006 16:11  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tryckte på fel knapp, Login ist.f. preview - härrör ska de ju vara och postillOr

29 maj, 2006 16:14  
Blogger Cecilia N skrev ...

Bra för elvaringens kompis!
I Umeå finns det en man som heter Stefan Gruffman. Han är ambulansförare som missionerar om cykelhjälmar. Han kan prata drygt hela kvällen om man inte får stopp på honom och han istället börjar prova ut hjälmar på den samlade hopen.

I Umeå var det för (hmmm... Bortemot) tio år sen(?) en flicka som också överlevde pga cykelhjälm då hon blev påkörd när hon gick över gatan.

Heja Gruffman!
Han är också livlig förespråkare av säkerhetsbälten.
Jag förutsätter att den kloka skara som befinner sig på denna illustra sida alltid använder säkerhetsbälte till sig och sina medpassagerare.

29 maj, 2006 16:31  
Blogger Cecilia N skrev ...

Sorry! Karln heter KENNET Gruffman!
(Tyckte väl att det haltade lite i munnen.)

29 maj, 2006 16:34  
Anonymous Anonym skrev ...

cecilia n: Senaste gången jag färdades i en bil där någon inte hade bilbältet på sig är väl en femton år sedan (i Frankrike, dessutom).

Taxichaffisar slarvar ju förstås – men de är ju så oerhört skickliga så de behöver ju inte sånt kärringtrams.

Det är som med skräp: inte känner jag en endaste person som skulle kunna släppa glasspapper och godispåsar på trottoaren.

Uppenbarligen är jag inringad av någon slags präktig medelklass som bildar spetsgård mot världen utanför.

29 maj, 2006 17:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad rörigt det blev! Jag får be att omformulera mig:

Så konstigt det är att vissa människor i vårt land är så noggranna med säkerhet och ordning, medan andra inte tycks bry sig det minsta.

Men, för att travestera ett engelskt talesätt, jag är övertygad om att "fresh eggs can save the whole basket!”

29 maj, 2006 17:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga: Tack för googlande och wikipediasökning. Jag har även frågat mamma och mormor men de kan inte erinra sig citatets upphov (trots skolgång före 70-talet).
Ami: Klart jag dricker Carlsberg när jag är ute och cyklar! Men tack för ett gott tips. Och det där med singelcykelolyckor har jag också hört och vill verkligen framhålla hur mycket jag dyrkar cykelhjälmar och dess användare. Ska nog ta med hjälmen till Skåne/Danmark i sommar. Gustav Vasa-frisyr även på semestern, hå hå ja ja.

29 maj, 2006 22:49  
Blogger aequinoxia skrev ...

Den Blyga: Jag tror att det faktiskt finns anledningar till formuleringen om Jonas Gardell. Dels är han fortfarande kristen, men inte med i samma kyrka längre. Dels är det inte ovanligt med folk som växer upp inom kyrkan men väljer en annan bana. Och dels finns det många som ser en motsättning mellan kristendom och homosexualitet. Jonas Gardell har dessutom fått ta ganska mycket skit för sin bibeltolkning.

För övrigt är "Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig mera åter" en riktigt bra bok. Inte fullt i samma klass som "Passionsspelet", men klart läsvärd!

30 maj, 2006 06:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Halllå, får man slänga ut en krok i etern: vad betyder den norska förkortningen "ift"?

30 maj, 2006 10:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Orangeluvan: "I forhold til" -- alltså i förhållande till, jämfört med.

(Det där måste ju varaq rekord i drastiskt kliv från ämnet! Jättekul!)

30 maj, 2006 12:09  

Skicka en kommentar

<< Home