26 maj 2006

I nästan mörkaste Småland

Vi befinner oss i ett hus som Olles mormors morfar byggde 1898.
År 1923. Johannes som byggde huset, hans fru Augusta, deras dotter Anna, hennes döttrar Eva (Olles mormor) och Ebba.

Här har tiden inte stått still som på Sundborn, här kan man (kanske eftersom ur-IKEA ligger i närheten) hitta både moderna garderober med plastknoppar och filskålar som spricker i mikrovågsugnen. Men här finns också gamla sekretärer med glasögonsamlingar, tjocka högar av vykort från början av 1900-talet samt flaskor med rakvatten som kallas is-cologne. Samt … ålderstigen mat.

– Nej, äsch, de måste ju skriva något datum, det är sådana reglerna är, hör jag när jag rynkar på näsan åt Bregott från i februari.
– Men kolla här, den här burken med vita bönor gick ut 1999! triumferar fjortonåringen när jag påpekar att öppnad majonnäs inte ska stå i skafferiet, utan i kylen.
– Ni hade aldrig överlevt krigsåren! hör jag när jag ratar havregryn med sista förbrukningsdag förra sommaren.

Nej, det hade vi nog inte. Jag hade döden dött av astmaanfall och sedan svultit ihjäl eftersom jag inte gnager köttet av benen på allehanda benrika rätter. Jag är helt enkelt en fjant. Skärpning! Nu ska jag dricka brunt kranvatten för att bevisa att jag är en hårding.

15 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

"I mörkaste Småland" skrev jag, men det stämmer ju inte riktigt. Stormen Gudrun har öppnat upp så att det till och med är kvällssol här på kalhygget. Eller "föryngringsytan" som det visst kan kallas.

26 maj, 2006 10:20  
Blogger Ica skrev ...

Här? befinner du dig i Småland nu? Hm. jo, gudrun har skapat mycket...hm, ljus. befinner ni er i Hamneda eller?
Ska ni till ur-IKEA får ni komma in på en kop kaffe och högläsning från den fina boken jag fick idag :)

26 maj, 2006 15:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica: Vi är väldigt nära Pjätteryd ...

Snacka om haltande generationer, kom jag just på:

Fakta 1: Olles mormors morfar byggde ett hus 1898.
Fakta 2: Min morfar föddes 1878.

26 maj, 2006 22:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Camilla är rädd för gammal mjölk. Gammal i detta fall är om utgångsdatumet är imorgon, idag eller tidigare. Hon hade tvärdött där.

"Lite skit rensar magen" sa Skalle-Per.

Själv beger jag mig till storstan idag för att hälsa på min STOOORA syster och min underbara systerdotter. Medtager rabiat son och ko-lugn mormor.

27 maj, 2006 09:07  
Blogger Ica skrev ...

är ni med andra ord i Pjätteryd? Vad trevligt. Då kan vi ju nästan skrika till varandra. Vad sysslar ni med där?

27 maj, 2006 11:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Hah, 1999? Löjligt! I min nyinskaffade stuga (dock byggd 1850) hittade vi förra sommaren både socker och kaffe från tiden innan datummärkningen ens infördes. Vilket kalas ;)

27 maj, 2006 16:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi: Nu har vi hittat en plåtburk "cacao". Den saknar både datummärkning och smak.

(Och modemuppkopplingen låter mig inte blogga, bara att skriva kommentarer.)

Ica: Vi äääääär bara. I Skogslund, tio minuter in i skogen liksom. Eftersom jag hade din adress, var vi på väg till dig på jätteobehagligt överraskningsbesök när du bara skulle ha stirrat på oss och sagt "menherregudjaharjuingekaffe", men då blev det panik på hemmafronten inne i skogen, så vi fick vända om.

A: Ja! Jag kan bli Olle Häger! Jättesvartvit!

Kicki: Camilla har mitt fulla stöd. Oss fjantar emellan.

27 maj, 2006 20:08  
Anonymous Anonym skrev ...

ååå, gud vad jag blir sjuk igen av avund..roligt.berätta mer!! Det är ju nåt helt otroligt vilken släkt-koll ni har!!
Olles mormors morfar???
herregud...

27 maj, 2006 22:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste tacka så mycket för tröjan!! Nog visste jag att bästisgrannen skulle hälsa på, men att hon skulle ha med sig en så fin present hade jag ingen aning om!!
Jag kommer ju inte ens ihåg att jag var med i någon tävling..

TUSEN TACK!

28 maj, 2006 13:18  
Blogger Ica skrev ...

Ey, denna helgen har ajg inte gjort annat än kokat kaffe till nerviga tanter med skrik i kaffetarmen. Jag har väl kokat sisådär sex sju gånger om dagen, så att kaffet är slut har samma odds som att Zlatan plötsligt förvandlas till en väluppfostrad, trevlig och empatisk karl. Med andra ord finns det ALLTID kaffe i detta huset.
För övrigt är det div I fotboll på mycket hög nivå på Älmekulla klockan 15 idag.

28 maj, 2006 14:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Petra: Jag har grrrryyymt bra släktkoll, men får inte skriva om allt som mina släktingar har varit med om. Själv tycker jag att det är oförargliga -- på gränsen till trååååkiga -- saker min släkt har varit med om, men nej. Sssccchhh bara.

Därför skriver jag om Olles förfäder, de är okej att outa.

29 maj, 2006 09:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, nu är redaktör'n på plats igen: "DEM är okej att outa", inte "de" eftersom DU är det osynliga subjektet som outar dem (helt ok nybildat verb, godkänt!) medan de outade i det här fallet är objekt (nä, inte predikatsfyllnad, "okej att outa" är pf här). Ett formellt subjekt saknas, det lilla ordet "det" hade kunnat petas in. Är jag jobbig? JA! Men det är oemotståndligt att reta en språkguru när chansen finns.

Läste med stort intresse inläggen om hantverkare och deras verktyg som urartade i katalogmissbrukstips. Här ett boktips istället -- "Mannen som vände insidan ut" av Fred Vargas är en skitbra bok av många skäl. Den kvinnliga huvudpersonen läser verktygskataloger när det blir för körigt med olika mord och besvärligt rörmokeri hon ska ta tag i (ja hon är rörmokare).

bwubvinb -- en variant av besserwisser?

29 maj, 2006 10:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ååå, Ingrid!

preview - preview - preview - preview - preview

Jag har nästan lust att hacka mig in i bloggers mörka utrymmen och ändra på allt. Jag tror att jag trodde att jag skrev "Därför skriver jag om Olles förfäder, det är okej att outa dem", vilket ju är ljusår ifrån vad jag sedan skrev!
preview - preview - preview - preview - preview

Jag som är bra på de och dem tackar allra ödmjukast och ber alla andra om korrektioner precis som Ingrids.

preview - preview - preview - preview - preview

Korrektioner? Korrigeringar måste jag väl mena?
preview - preview - preview - preview - preview

29 maj, 2006 10:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja du menade absolut korrigeringar :-D

29 maj, 2006 11:02  
Blogger den blyga skrev ...

Såsom varande en förmoder till Olle blir jag lätt nervös av detta:
" DEM är okej att outa", inte "de" eftersom DU är det osynliga subjektet som outar dem (helt ok nybildat verb, godkänt!) medan de outade i det här fallet är objekt (nä, inte predikatsfyllnad, "okej att outa" är pf här). Ett formellt subjekt saknas, det lilla ordet "det" hade kunnat petas in..."

En av de outade som känner sig som ett subjekt!

29 maj, 2006 15:50  

Skicka en kommentar

<< Home