25 maj 2006

Vad ska vi göra med hans självförtroende?

I lugn och ro sitter vi och äter frukost. Alla utom Olle, som ligger i sängen och svär med datorn på magen. Något är uppenbarligen ruttet på hans hårddisk och mejlen de fem senaste månaderna är puts väck. Plötsligt hörs ett dån. Trillar han nerför trappan? Nej, han rusar!

– Jag var i file permission hell! Datorn vägrade göra ditten och datten för den sa att jag inte hade åtkomstbehörighet! ”Mer info”, stod det i en ruta och där stod det surrealistisk poesi men det fanns något litet som hette FoxT. FoxT? FoxT! Och då gick jag in i programmappen till programmet Foxtrot och öppnade paketet och ändrade filbehörigehet manuellt på allt som jag hittade. Och plötsligt kunde jag öppna mejldatabasen igen!
– Vad bra. Har du ...
– Och nu exporterar jag hela skiten i backupmappen.
– Oj, så du menar …
– Jag är så jävla smart att klockorna sta... nej, min hjärna borde läggas in i formalin, man borde öppna ett speciellt museum på Times Square i N.Y. dit folk skulle vallfärda! Det skulle vara ringlande trappor som i Guggenheimmuseet och där, i mitten av en stor sal, skulle alla få titta på min fantastiska hjärna som skvalpade i formalin i en kubisk behållare av kristallglas, upphängd i osynliga trådar! Och köerna skulle ringla runt hela kvarteret.

Vad var det han sa, Strindberg ... ”Jag är en djefla man som kan göra många konster.” Han var i alla fall blygsam, han.

9 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Är det hans morgionritual? *tar för pannan*

iehfvsb= i ett helvete för...

Atjooo!

25 maj, 2006 09:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, helgdagsritualen är i vanliga fall

1) fil & flingor
2) te
3) öppning av tidning
4) ett timslångt orerande om sakernas tillstånd i världen.

Min ritual är

1) havregrynsgröt
2) te
3) öppning av oförargligare lokaltidning
4) timslång simultankapacitetsimponerande läsning medelst hummande ("jaha ... mhm ... jaså ... minsann ... ser man på").

25 maj, 2006 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Asgarv, nu har du lyckats igen!
Tack!
Ta åt dig Lotten, ta åt dig.
Det är inte första gången dina betraktelser får mig att skratta det första jag gör på morgonen.
Och tacka familjemedlemmarna också förståss.
(Ok jag gick upp tidigare än så här men det räknas ändå)

zyxycdgx...eh?

25 maj, 2006 11:16  
Blogger Ica skrev ...

Haha, du och Olle är det roligaste jag vet. Bara namnen först: Olle och Lotten. Bara det låter Bullerby-barn-lekfullt. Eller är jag bara väldigt lättroad. Vilket jag iofs är, men ni är så roliga ändå. Ni är Astrid Lindgrens utopi personifierad- typ.
Ni grälar aldrig nånsin va?

25 maj, 2006 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

alltså...MÅSTE bara replikera detta med attraktiva män i olika uniformer!! Jag har en personlig lista:
1. brandsoldater!
2. byggjobbare
3. de där som rusar i grupp nere i tunnelbanan för att klistra upp affischer i hast medan någon vakar så att inga tåg kommer - då blåser de i visselpipan och alla hoppar upp - skitsexigt!!

25 maj, 2006 15:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Time Square? Guggenheim?? Vad är det för fel på Parken Zoo i Eskilstuna nu plötsligt. "Kom och se vita tigrar i röda burar och grå celler i kristallkub. Tio för de stora och fem för de små!"

Måste också medge att jag fnissade lika högt åt Petras kommentar som åt själva inlägget. Såg framför mig hur hon riktigt står där och gapar när de hoppar upp och ner.

25 maj, 2006 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Hahaha!
Och den hjärnan bor i ditt hem!

25 maj, 2006 23:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Grälar? Jag som ju har skrivit grälmanualer till och med! Återkommer!

26 maj, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Väntar ivrigt på manualen. Vi behöver här hemma.... :-)

28 maj, 2006 10:21  

Skicka en kommentar

<< Home