18 maj 2006

Melodifestivalen, eller nej ...

... för det är ju bara en semifinal. (Efter inlägget nedan vet vi ju alla vad en semi är.)

Jag är alltså en sådan där patetisk Melodifestivalgalning. Men när det nu är uttagningar och förtifjorton semifinaler i Sverige och när en urdålig låt vinner framför Sing for Me med Andreas Johnson och jag sitter framför tv:n en vanlig torsdag och ser på den ena korsettklädda ylande människan efter en andra, nä då ... längtar jag efter Michelangelo, Lady Antionette och I See A Star.

Kitsch, någon? Det hela påminner om en souvenir vi har här hemma. Ett plasthus i guldfärg som föreställer Vatikanen och som blinkar i rött när man trycker på en knapp.

13 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Apropå semifinal: nyss hörde jag på Sporten att NHL-sluspelet har kommit till semi-kvarten!

(Va? Bläddrar jag mellan kanalerna mitt under semimelodifestivalen? Jaa.)

Kolla, här
är en mycket initierad melodifestivalengalning.

18 maj, 2006 22:03  
Blogger Ica skrev ...

jag hejar helt klart på Finland. Men Lotten, föreställer du dig mig i fångkläder? Iofs missade jag finalen igår, och det är ju ett rejält straff iofs. Och har du blivit vimsig på gamla dar?

18 maj, 2006 22:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Ica, jag tror du har randiga Bröderna Dalton-kläder, fotboja som är en svart kula och så är det galler som du liksom måste såga av som Dunderkarlsson och Blom.

18 maj, 2006 22:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vänta Litauen var ju jätteroliga! "We are the winners!". Ha!

18 maj, 2006 22:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Du... jag har blommor som förklarar spelet

VM-krukor

18 maj, 2006 22:42  
Blogger Louise skrev ...

Blä! Carola har startnummer extremt-långt-bak-i-startfälltet på lördag. Hur ska jag lyckas hålla sexåringen vaken så länge? Undrar om han tycker om kaffe?

18 maj, 2006 23:20  
Blogger Emma skrev ...

Snälla, säg att det är Evighet som är den urdåliga låten som vann före Andreas Johnson?! Hoppas, hoppas för då är du min idol i evighet...

19 maj, 2006 00:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Emma, Evighet är urkass. Jag kommer alltid att heja på Sverige i alla tävlingar, men jag tar mig friheten att anse att låten –- liksom Forbeslåten 1977 t.ex. -- är erbarmligt dålig ...

(Men egentligen borde jag bry mig mer om regnskogarna och fred i världen.)

19 maj, 2006 07:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag brukar inte titta på melodifestivalen, så jag väljer att kommentera souveniren i stället. Vi har nämligen en som jag tror spelar i ungefär samma division. Det är en sån där glaskula som det snöar i, och inuti är det en färglad byst av den förre påven, Johannes Paulus.
Jag gav den till min man efter en Italienresa utan honom, men han blev inte så glad. Det var väl otacksamt?

19 maj, 2006 08:04  
Blogger Ica skrev ...

Hihi, nej gud nej. ingen fotboja. det skulle ju ge mig extra motion ju. Styrketräning eller nåt. Däremot svarta mukisbrallor och ett par tofflor med hundnos och öron. Kom Carola med alltså? Gick Finland vidare?

19 maj, 2006 11:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ica, är denna blogg den enda kontakt med verkligheten du får ha?

(Ni andra, om ni undrar, Ica är liksom på strikt hälsohem som hon bara får komma ifrån på helgerna.)

Dessa gick vidare:

Ryssland, “Never Let You Go”, Dima Bilan
Makedonien, “Ninanajna”, Elena Risteska
Bosnien Hercegovina, “Layla/Leijla”, Hara Mata Hari
Litauen, “We Are The Winners”, LT United
Finland, “Hard Rock Hallelujah”, Lordi
Ukraina, “Show Me Your Love”, Tina Karol
Irland, “Every Song Is A Cry For Love”, Brian Kennedy
Sverige, "Invincible", Carola
Turkiet, “Super Star”, Sibel Tuzun
Armenien, Without Your Love”, Andre

19 maj, 2006 11:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helena: Någon dag måste vi ta och diskutera hiskliga souvenirer!

19 maj, 2006 11:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Hey, jag har hittat en Eurovisionsbloggare här: http://esc.blogg.se/

Vem är mest fanatisk? ;)

19 maj, 2006 21:03  

Skicka en kommentar

<< Home