17 maj 2006

Den 17 maj

Jag läser allt om Sally Klees jazzpappa, och inser att jag verkligen inte har något att berätta om mitt liv.

1990
Den 17 maj föddes mitt gudbarn. Senast jag såg henne var 1997, när hon var sju år, men på hennes födelsedag skickar jag alltid ett smycke till henne. Idag fyller hon 16 år och jag har helt glömt bort det och ... eh, hrm ... visst vill 16-åringar få blommor via bud? Eller kan man be någon i Lund att köpa en SAOL och gå hem till henne och lägga den i brevlådan på Nils Holgerssons Väg? Hm.

1991
Den 17 maj sydde jag hysteriskt på min bröllopsklänning. Ja, dagen före själva bröllopet. De sidenklädda knapparna som skulle ha suttit längs blixtlåset i ryggen ligger fortfarande i någon knapplåda i källaren.

1982
Den 17 maj var jag på ”the prom”, avslutningsbalen i min skola i Dallas. Min dejt var skolans maskot (en panter) och han råkade på väg till efterfesten (där det ryktades att man skulle få dricka ur champagnefontän) köra vilse så att vi plötsligt befann oss på ”Månskenskullen” där han försökte kyssa mig. Jag ryckte av kysschocken till så kraftigt att jag fick en reva i min syrénlila, lånade, för trånga syntetklänning och dessutom gav honom en fläskläpp. Plötsligt kom han på att vi alls inte var vilse och körde snabbt till festen, där min kompis Margie väntade i sin gula syntetklänning bredvid en hög omkullvälta champagneglas.


1976
Den 17 maj var det klassfest. Jag ritade av mina festkläder i min dagbok. Lappskor? Ser ni att jag har kallat näbbstövlarna för lappskor? Och att de ingick i festutsyrseln?

11 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Det hade nog varit lättare om du varit född och uppvuxen i Norge.
1973: Viftade med flaggor, sjöng några sånger för kungen.
1976: Viftade med flaggor, drack min första mellanöl. Bestämde mig för att bli nykterist
1979: Viftade med flaggor, lyssnade när småbarnen sjöng sånger, gick på bal i en lånad rosa klänning och lappskor. Försökte pussa en pojke.

Eller det kanske inte skulle bli så stor skillnad ändå?

17 maj, 2006 13:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hakke: Ja, men ... mellanöl 1976? Jag var så sen i starten att mellanölet avskaffades innan jag ens hann smaka.

Däremot var det en pojke som 1976 försökte pussa mig. Jag reagerade redan då som i USA senare: jag blev arg och "gjorde slut".

17 maj, 2006 13:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

www.lotten.se håller på att utvecklas till rena rama spritbloggen! Ingen bryr sig om kompetens eller klänningar!

Och därmed kan jag med gott samvete berätta att jag nyss lärde mig att mellanöl såldes i vanliga mataffärer mellan 1 oktober 1965 och 1 juli 1977. (Och då var jag på tok för ung.)

Öl med öl med 3,5-4,5 volymprocent säljs sedan den 1 juli 1992 på Systemet och kallas öl av mellanölstyp.

17 maj, 2006 13:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Om man vill festa rejält ska man åka till Norge den 17:e och det gjorde jag i förd en knallgul tröja och blå byxa! Året var... funderar..1991 skulle jag tippa men minnet sviktar. Dom börjar redan på morgonen och lägger sig på morgonen..

17 maj, 2006 14:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Aeuquinoxia fyller år i dag! Titta in och gratulera henne!

17 maj, 2006 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha! Tiden är helt rund. Jag tittar på din smakfullt tecknade feststass och inser att jag häromdagen inhandlade ett par meter blått band med brandgula dalahästar att sy på min röda manchesterbraller som tyvärr blivit för små på längden - hur nu sånt går till.

auxpahxl - det ser ju helt och hållet ut som catalán!

17 maj, 2006 18:12  
Blogger The Female Dinousaur skrev ...

Så tjusig din skolbalsklänning var/är! Visst hänger den någonstans i garderoben än? Om min dotter varit vaken och jag skulle visat henne bilden, skulle hon garanterat sagt "Åh, Askungen!".

17 maj, 2006 22:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Biggis: Nej, nej, klänningen var väldigt lånad av någon som blev arg på mig och revan i den. Tydligen hade jag dessutom svettats mer än andra i dansen med panterdejten.

Cruella: Däremot har jag kvar brallorna med stjärnor i rumpan. (Jag är en nostalgisk hamster.)

17 maj, 2006 22:41  
Blogger The Female Dinousaur skrev ...

Herregud, hon kunde vara glad för en reva, tycker jag. Det hade ju kunnat sluta som för söta fröken Monica Lewinsky...

17 maj, 2006 22:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet ni, jag skulle kunna lägga upp en hel blogg med enbart inskannade sidor ur mina dagböcker.

(Gäääääsp. Vem tror hon att hon äääär, varför skulle det vara intressant? Gäääsp.)

18 maj, 2006 11:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var imponerad över ditt minne, att du kom ihåg vad du gjorde för så länge sen, men så kom jag till inlägget med dina festkläder och förstod att du läst i en dagbok.

Rolig läsning var det iaf och du var nog hipp med de där "lappskorna".

18 maj, 2006 23:05  

Skicka en kommentar

<< Home