18 maj 2006

Lite sport igen kanske?

Johodå. Protestera inte, handlade det om klänningar och festutstyrslar igår så måste jag ju styra upp det hela med lite idrott idag. (Jag lägger in förklarande parenteser till Aequinoxia och min mamma.)

Särskilt lämpligt med fotboll är det idag eftersom helsingborgaren Henke Larsson på egen hand (fot) faktiskt såg till att Barça (FC Barcelona – hans klubb i Spanien, där han är proffs sedan två år och fast han har varit jättemycket skadad är han himla poppis) vann Champions League.

(Det är så fint att vinna Champions League att det bara är sju svenskar genom tiderna som har varit med om det, så dem pratar man också om idag. Champions League är alltså ”vinnarnas liga” – en cup där alla vinnarlag från Europas fotbollsligor är med. Nu är detta inte riktigt sant, för att från några länder får fler än ett lag vara med. I årets Champions League var 32 lag med från början – och det främsta av dessa var alltså Barça. Och Henke passade fram till alla mål utom motståndarnas.)

Nu ska vi se här, i hockey-VM har jag bara detta att rapportera: vi är framme vid semifinal mot Kanada. (Om vi mot förmodan vinner mot dessa råbusar och slagskämpar, spelar vi final. Om man har svårt att skilja på semi och kvart, får man tänka att det ord som kommer först alfabetiskt – kvart – kommer först även kronologiskt.) Jag tycker att det är precis som det ska vara trots att vi förlorade med 0-5 mot Ryssland och 0-3 mot Slovakien. (Ryssland och Slovakien är bra lag, mycket bättre än USA som vi slog med 6-0 igår.) I brist på favvospelarna (t.ex.) Mats Sundin (trött), Peter Forsberg (på kryckor) och Börje Salming (nu skojade jag till det lite, för Börje är ju jättegammal och spelar inte längre) har jag nu spanat in en annan: jag tror på Jonas Nordquist.

Andra som är lika glada som jag: Goesta och Degrell. Isobel är lite besviken, dock.

38 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pfuuuh. Nyss hade jag -- JAG -- förväxlat semifinal och kvartsfinal. Jag erkänner mitt brott fastän ingen hann kommentera det. Har jag då sonat mitt brott?

18 maj, 2006 11:44  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tackar för de förklarande parenteserna. Barça känner jag faktiskt till, och jag har till och med varit på Nou Camp.

Men jag fattar inte riktigt det här med Champions League. Är det så att i varje land finns det en massa fotbollslag (a-, b-, och c-lag som du förklarade hos Ica...) som spelar mot varandra och det laget som vinner får åka till Champions League och representera landet? Till skillnad från fotbolls-EM där man plockar ut landets bästa spelare oavsett vilket lag de spelar i?

18 maj, 2006 11:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det står alltså rätt i inlägget nu, men helt fel nyss.

18 maj, 2006 11:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Aequinoxia, fast a-lag spelar bara mot a-lag, medan b-lag spelar mot b-lag och c-lag mot c-lag. Och det är bara a-lagen som har chans att få spela i Champions League. Hur det går till när man får ha med fler än ett lag i Champions League vet jag däremot inte.

18 maj, 2006 11:50  
Blogger aequinoxia skrev ...

Så en gång ett b-lag, alltid ett b-lag? Vem bestämmer vad man är?

18 maj, 2006 12:00  
Blogger Olle skrev ...

TV-sport är bra för det gör min hustru glad. När hon inte lider alla helvetets kval, det vill säga.

Så här såg Lotten ut under den famösa matchen mot Vitryssland för ett par år sen:

http://tinyurl.com/fqv3r

18 maj, 2006 12:31  
Blogger Robin H skrev ...

Tack för dina informative parenteser, även jag fick stor nytta av dessa! ;)

18 maj, 2006 12:32  
Blogger Isobel Hadley-Kamptz skrev ...

Å, lite folkbildning om fotboll. Jag bidrar så gärna.

Man utgår från hur det går i de nationella ligorna. Det lag som exempelvis vinner allsvenskan får kvala till Champions League, medan laget som kommer tvåa får kvala till Uefa-cupen, som alltså är lite mindre fint.

Hur många lag från varje land som får vara med i europacuperna beror på hur högt den ligan rankas, det vill säga hur bra den anses vara. I England får de fyra lag som kommer först spela i Champions League, och de två första behöver inte ens kvala. Samma sak i Italien och Spanien (och Tyskland, tror jag). I Frankrike och Holland, där ligorna anses bättre än i Sverige, men sämre än i England, får ettan komma direkt till Champions League och tvåan kvalar.

Varför man gör så här är för att man vill att Europas bästa lag ska få spela mot varandra, och att laget som kom trea i Italien förmodligen är bättre än laget som vann i Sverige.

Men varje år har alltså alla lag i alla högstaligor i Europa en teoretisk chans att ta sig till Champions League genom att vinna sin liga.

18 maj, 2006 12:36  
Blogger aequinoxia skrev ...

Så spelar a-lagen i Allsvenskan eller är det en annan sorts klassificering?
Jag vet inte så mycket, men jag tycker i alla fall om att lära mig saker...

18 maj, 2006 12:47  
Blogger Louise skrev ...

Okej, nu ger jag mig också in i det här. A-laget är det bästa laget i varje klubb och de bästa laget spelar alltid i en högre serie än b- och c-lag. Eftersom Allsvenska är den högsta serien vad gäller fotboll i Sverige så är alla lagen i Allsvenska a-lag (från sin respektive klubb). Typ.

18 maj, 2006 13:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan inte någon (Lotten!) rita ett tjusigt schema över hur det hela förhåller sig med serier och lag. En matris kanske?!

18 maj, 2006 13:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

En helt annan och mycket viktigare fråga tycker jag är denna: varför måste avdankade (nåja) idrottsstjärnor lansera ett kalsongmärke efter karriären? Björn Borg, Börje Salming, jag tror det finns fler. Träningsskor hade varit lite logiskt, tycker jag, men underkläder?

18 maj, 2006 13:45  
Blogger aequinoxia skrev ...

Louise - alla lag i allsvenskan är a-lag från respektive klubb, men är alla a-lag med i allsvenskan?
Och ett b-lag kan alltså inte bli ett a-lag om de är tillräckligt duktiga, men en duktig *spelare* kan få flytta upp?

Börje Salming och kalsonger vill jag inte ens tänka på!

18 maj, 2006 13:52  
Blogger Louise skrev ...

Jag glömde en sak. A-laget i en klubb är naturligtvis inte alltid så bra så att de platsar i den högsta serien. Då får de istället glatt knega på i en lägre division.

18 maj, 2006 13:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Matchen var helt underbar fast jag hejar på Arsenal och var omgiven av galna Barca-fans (min familj).

Men jag har en fråga: Hysén (eller om det var Strömberg) sa vid ett tillfälle, strax efter Lehmans utvisning, att vi hade fått se en stilig BENPARAD.

Vad är en benparad?

18 maj, 2006 14:08  
Blogger Isobel Hadley-Kamptz skrev ...

En benparad är när målvakten räddar med benet.

18 maj, 2006 14:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Aha, har det nånting att göra med att parera alltså?
Skönt. Jag såg nånting annat (mycket konstigare) för min inre blick. Tack Isobel!

18 maj, 2006 14:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det här är ju underbart.

När jag gick hemifrån nyss hade jag bara sagt att a-lag spelar mot a-lag. Nu vet Anna plötsligt vad en fotparad är och Aequinoxia skriver för (förmodligen) första gången i sitt liv ordkombinationen "men en duktig *spelare* kan få flytta upp".

Bäst av allt: nu har jag lärt mig att trean och fyran i engelska ligan kvalar till Champions League.

word verification: tjipli (=curlingföräldrar?)

18 maj, 2006 14:31  
Blogger Olle skrev ...

Förslag på nya finalformer:

pseudofinal, kvasifinal, ortoklorobensalmalonofinal, megafinal, gigafinal, terafinal, Santa Finale, saltofinale, lilla Vicke Vire-finalen,

18 maj, 2006 14:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Olle, glömte inte benfinal. Och finalparad.

18 maj, 2006 14:41  
Blogger Olle skrev ...

Om det är någon som vill ha mina avlagda kalsonger så delar jag frikostigt med mig. Jag har som främsta idrottsmeriter ett DM i nattorientering för 16-åringar 1982.

18 maj, 2006 14:43  
Blogger Olle skrev ...

Benparad -- är det när grannens hund använder mitt underben som Uppblåsbara Barbara?

18 maj, 2006 14:45  
Blogger Olle skrev ...

Sedan vill jag påpeka att jag hejade på Arsenal FÖRST! Jag fick nämligen en rödvit temugg med kanoner på av min bror när han hade varit på skolresa till London 1973.

På den tiden låg Arsenal och harvade nånstans i mitten år efter år. Alla mina klasskamrater hejade på Liverpool och Manchester C och U -- inte en kotte var intresserad av The Gunners.

18 maj, 2006 14:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh, dear. Olle jämför sig med kalsongmännen och drar "såna där" skämt.

Och den har jag varit gift med i 15 år.

(Egentligen försöker han bara komma bort från ämnet, han har junte sett en xx-match [fyll i lämplig sport] sedan 1988.)

18 maj, 2006 14:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

De som hejade på Arsenal kan få ännu mer vatten på sin kvarn eftersom domaren ångrar att han visade ut målvakten ...

18 maj, 2006 15:08  
Blogger den blyga skrev ...

Denna blogg har en tendens att följa ETT spår och sedan förvirra sig i utmarkerna bland kalsonger och SPRIT.
Ingen har kommenterat den VÄSENTLIGA informationen
" Särskilt lämpligt med fotboll är det idag eftersom helsingborgaren Henke Larsson på egen hand (fot) faktiskt såg till att Barça (FC Barcelona – hans klubb i Spanien, där han är proffs sedan två år och fast han har varit jättemycket skadad är han himla poppis) vann Champions League.""

VISSTE NI att Henke den 17 juli spelar sin första Allsvenska match för HIF efter proffskarriären?
Biljetterna till denna första match är förmodligen redan slut - men det kommer ju nya varje vecka.

Hallå Skotten - du kan ju övernatta i Viken vid tillfälle.

18 maj, 2006 15:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jäklar vad folk går igång på ämnet fotboll! Innan var det väl tvättstugefunderingar som hade all time high i antal bloggkommentarer vill jag minnas.
Jag ser otroligt sällan på fotboll men är ändå mycket nöjd med dagens allmänbildande texter. Benparad! Underbart ord.

18 maj, 2006 15:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är bara tvungen att kommentera, eftersom jag fick en sådan fin wordverification: wisqexs

Det låter ju som en ny kexsmak!

Hoppsan, bara för att den var så fin, glömde jag skriva in wordverification i den lilla rutan! Jag fick en ny, som nästan var lika fin: iuktzmjp!

18 maj, 2006 15:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni kan ana stämningen här i går kväll. Lotten och Skotten ...
Själv tycker jag att Henke Larsson är söööt.

18 maj, 2006 17:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojojojojojoj, jag snodde Lottens identitet! Förlåt, det var ju jag!

18 maj, 2006 17:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, så där blir det när datorerna valsar mellan knäna här i elvamannakollektivet och ingen loggar ut någonstans.

Ha! Elvamannakollektivet är ju en startelva! Och jag som är så bra på benparader!

(Nej, egentligen inte. Jag kan som bekant bara tacklas i fotboll.)

18 maj, 2006 17:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag villle tacka Henke Larsson än en gång för att han spelade en kanon match för Celtics räkning. I att Barca vann finalen igår behöver mitt lag Celtic inte behöver kvalar till nästa årets spel. Tack för det trevliga erbjudande Fru Blyga jag kommer förhoppningsvis innan Henke går i pension hälsa "med mina ögon".

18 maj, 2006 18:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lotten, blir det ojulkalender i morgon? Jag känner att jag inte har varit riktigt på hugget de senaste gångerna och är lite revanschlysten (på tal om sport).

18 maj, 2006 18:50  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag som även läser den blygas blogg säger så här: GRATTIS på bröllopsdagen, Lotten och Olle!

(Förresten, det stod ju kryptiskt uttryckt även i Lottens blogg igår.)

18 maj, 2006 20:08  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ja just det, Cecilia. Grattis, Olle och Lotten! Jag läser ju också den Blygas blogg, men innan Lotten hann göra dagens inlägg hann ju jag glömma...

18 maj, 2006 20:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nejmen ojdå! Grattis, herr och fru Bergman!

18 maj, 2006 20:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis på bröllopsdagen! Om ett par dagar är det vårt tur! Prästen sa att vi ska fira vår dag den 21:e och på pingstdagen för då den dagen vi gifte sig! Klurig präst..

word verificitation zrfyy= mycket sporrrrt fyyyyy!

(tjipli på lotten skulle jag tolka så här: tji fick du, jag hade pli på dig)

18 maj, 2006 21:59  
Blogger Ica skrev ...

Jag är en mycket tolerant person, men igår, när mina två absoulta favvoklubblag skulle spela final, var jag allt annat än lugnt! Jag har sett fram mot denna final i månader. Då röstar de jäklarna som man är inburad med att man ska se top model! Fast jag redan berättat vem som vunnit! Snacka om tortyr! Jag ville spränga hela bygget!

18 maj, 2006 22:01  

Skicka en kommentar

<< Home