14 mars 2006

Telefonkatalogen, ju

Ni vet ”jag-fick-gå-i-flera-timmar-per-dag-till-skolan-med-halm-i-skorna”? Ni vet artonhundrafrösihjäl ungefär? På detta finns två reaktioner:

1) Det var synd om mig, så ska mina egna barn minsann inte ha det!
2) Klarade jag det, så klarar ni det. Fortsätt gå!

Jag har några sådana här idéer som stökar till livet för di små. Det mest irriterande med min egen uppväxt är den bedrövliga skolan och de enorma allmänbildningshål jag sedan dess har försökt fylla igen. Därför är jag riktigt besvärlig när det gäller kunskap. ”Gå och slå upp i NE!” tjoar jag ständigt. I morse kom åttaåringen med telefonkatalogen under armen.

– Vad är detta, mamma?
– Menar du telefonkatalogen?
– Ja ... Är det en katalog med telefoner?
– Det är en katalog med telefonnu... hm, har du aldrig sett den förut?
– Näe! Vad kul! Är vi med? ”Teletjänster” – är det vi?
– Nej, privatpersone... har du aldrig sett när vi slå...
– Kolla! Bergman, Magnus! Är det vi?
– Näe ... där, kolla. Där är vi: Lotten & Olle. Och där: Olle & Lotten.
– Coolt. Två gånger. Dom har tagit Eniro och satt allt i en katalog. Det ska jag berätta i skolan.

Allmänbildningshål, någon?

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Lotten!

Du äger! Ständigt dessa kommentarer om den verklighet vi lever i, som dels får mig att le, dels att se den på ett nytt och bättre sätt.

Apropå "äger", för resten, kan inte du som också gillar ord reda ut varför man säger så på svenska. Förr (2005 alltså) har jag för mig att man sa "regerar" för samma sak. Vad har hänt?

Tummen upp
från Erik J. på original.blogg.se

14 mars, 2006 09:13  
Anonymous Anonym skrev ...

En reflektion här!
Hur länge till får vi behålla telefonkatalogen?

14 mars, 2006 09:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett bestående men från min egen barndom är att jag aldrig frivilligt går in i en kyrka och beundrar arkitekturen, detta gäller ALLA kyrkor överallt och har ingenting med religionen att göra utan emanerar från min pappas egenhet att alltid hitta nån intressant medeltida sandstenskyrka att svänga inom på väg hem från stallet, på väg till kalaset, på väg till stranden ... Fatta att det satte spår.
Vad mina egna barn kommer att undvika i framtiden? Hmm, broccoli troligen.

14 mars, 2006 09:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag minns första gången mina barn såg någon skriva på skrivmaskin. -Titta mamma, hon har en dator utan skärm! Och papperet kommer direkt ur tangentbordet!
Ultramodernt utan skrivare liksom ...

14 mars, 2006 09:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Erik: tack! Jag ska försöka utreda "äger", sådana utmaningar gillar jag.

Anne-Maj: Har inte Telia redan aviserat att telefonkatalogen ligger för döden? Eller att de ville ta betalt för den? Ska kolla.

Ingrid: Din pappa och min mamma är tvillingar som skildes åt vid födseln. Jag har varit inne i varenda kyrka i hela Europa. Träskorna klapprade mot gravarna och det var kallt. Vi barn var så kyrko-anti det någonsin var möjligt och lyssnade inte en enda sekund till all lärdom som sprutade.

14 mars, 2006 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast min minsta lillasyster gillade kyrkobesöken för hennes sport var att alltid testa nya toaletter. Så fort vi kom in i den fuktiga kylan och skulle beundra basilikans utformning (nej, inte kryddan, kolla i NE vad jag menar) hör man slagdängan "Mammaaaaa, jag måste kissa". Sen glömde hon ofta sina bokmärken/barbie/tuggummipaket så vi måste åka tillbaka till kyrkhel...
Dubbelt trauma således.

14 mars, 2006 10:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ha! Du har ändrat "x reflektioner"! Är det bara jag som har märkt det? Eller är det möjligen så att alla har märkt det för länge sen utom jag?

14 mars, 2006 10:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helena! Du har rätt! Och det är bara (räkna räkna) ... öh, två timmar sedan, så du har ögonen med dig. Jag stod bara inte ut. Visserligen var det ett utmärkt trick att få fler kommentarer och jättekul att se vilka som var likadana som jag och följde upp och städade när det stod "1 reflektioner".

Men det var ju så lätt att rätta till. Och plötsligt fick jag lite energi att göra det.

14 mars, 2006 11:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Åhhh, en tjusig och finurlig grammatisk lösning på numerusproblemet! Ack, om den insikten kunde hitta in i den bransch jag nyss lämnat! Programutvecklare med den genusbefriade engelskan som modersmål envisas med att använda platshållare en masse - och tyskar, svenskar och norskar skriker i högan sky.

Bildning: I Brunflo hade vi inte sånt (fast en och annan "jävla akademiker" fanns det) och jag kan därför alldeles obehindrat gå in i kyrkor utan att drabbas av andnöd. Fast skolans studiebesök i det länsmuséet gav mig den livslånga plågan museiben. Ni vet. Jag behöver bara ta ett steg över tröskeln så börjar jag leta efter en stol.

14 mars, 2006 11:10  
Blogger Olle skrev ...

Den första gång jag stiftade bekantskap med uttryckskonglomeratet Äger, Härskar & Regerar var 1979. Min bror kom hem från orienteringsläger i Manchester med en present till mig: en t-shirt med texten ”ORIENTEERING RULES! -- OK”.

Jag fattade ingenting, men min bror intygade att de brittiska orienteringsungdomarna tyckte motivet var jättetufft (eller -häftigt eller hur vi nu uttryckte oss).

Den förklaring jag fick var att en britt som tyckte något var särdeles klämmigt kunde påpeka detta för världen genom att klottra ”X rules! OK” på en rökinpyrd tegelvägg.

Sålunda kunde man snart läsa "Olle rules! OK" på framsidan av mina skolböcker.

14 mars, 2006 11:31  
Blogger Olle skrev ...

Uppenbarligen är det någon kyrkobyggnadsfanatiker som spritt sin vildhavre i våra släkter. Här har ni en som andats doft av linolja, fuktig sandsten och murket trä!

En sorglig detalj: under färderna till farmor i Karlskoga sa vi aaaalltid att vi mååååste åka in och titta på Södra Råda kyrka. Och sen kom en jävla pyroman och brände ner den!

14 mars, 2006 11:42  
Blogger Olle skrev ...

Gång på gång under min förpubertet tvangs jag ikläda mig fiskbensmönstrade byxor av kliigaste ylle för att sedan genomlida timslånga konserter med Helsingborgs Symfoniorkester..

Trots detta älskar jag klassisk musik. Inget lindrar de jordiska plågorna som Schubert. Mozart är perfekt sängkammarmusik. Romantiska violinkonserter (Brahms, Sibelius, Beethoven, Mendelsohn, Tjajkovski) gör mig uppspelt och tralligt. Och längst in i ett sammetsetui ligger Chopin som bara får tas fram i särskilda ögonblick.

14 mars, 2006 11:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Olle!

"Mozart är perfekt sängkammarmusik."

Är det denne man jag är gift med? När lyssnade du senast på Mozart i vår sängkammare?

(Ni som tycker att det är skumt att vi kommunicerar via en blogg på detta vis: undren icke.)

14 mars, 2006 11:52  
Blogger Olle skrev ...

Lotten: Skånegatan våren 1985. Jag spelade Mozarts pianokonserter -- från Mike Hintons skivsamling -- oavbrutet under alla mina besök. Men du var förmodligen för upptagen för att undra över musiken.

14 mars, 2006 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi beundrade minsann aldrig arkitekturen i kyrkorna. Vi inandades atmosfären, gubevars. Vi som i min mor: tre barn satt uttråkade på träbänkar med dinglande ben. Men faktum är att vi lät henne, med en viss ironi. På våra bilfärder kunde man med jämna mellanrum höra ett barn utbrista: "Titta mamma! En köööörka!"

Hon blev iaf ganska raskt klar. Värre var det med tygaffärer.

14 mars, 2006 13:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

Tänker på helenas inlägg...

Vi hörde det där stycket för orkester och skrivmaskin på radion. Det blev en knepig förklaring att reda ut skrivmaskinens historia för tonåringarna.

Vet ni? Jag har sett en skrivmaskin med en tangent för versal bokstav och en tangent för gemener. De båda uppsättningarna satt ovanför varandra.

Och på en skola jag jobbade stod en "plakatskrivare" i ett hörn. Alltså en maksin med större typer, typ 16 eller nåt.
1990-talet, om än utrangerad...

14 mars, 2006 14:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha! Jag har skrivit till Svenska Språknämnden och Svenska Akademien och frågat om uttrycker "du äger".

Tadaa!

Språknämnden gav upp! De svarar att de inte vet -- och därmed inte heller kan ta reda på det!

Nu inväntar jag svar från Sture Allén eller motsvarande ..

14 mars, 2006 14:05  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kanske en utredning av språkprofessorn i Gbg? spraket@sr.se
Sänds i p1.

14 mars, 2006 14:08  
Blogger den blyga skrev ...

I mina duster med kommunalpolitiker på 70-till 80-talet kom jag så småningom, efter ivrigt argumenterande, fram till att politikern-a gav mig rätt.

För att i nästa andetag säga: Ja, men jag/vi ÄGER inte frågan.

Dvs Du får vända Dig till en annan instans!

14 mars, 2006 14:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Ella fem år kom hem från dagis och pratade om saker som ""suger eller "äger". Det var härifrån jag hörde äger första gången. Svenska Språknämnden har säkert inga barn på dagis, annars hade frågan fått högsta prioritet, eh?

Kristina: Jag har aldrig någonsin varit i en syaffär med min mamma, var det mysigare än kyrkorna? Hennes syskrin är en gammal marmeladburk där några trådrullar och ett gäng nålar skramlar omkring.

14 mars, 2006 14:52  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Cruella, det där problemet känner jag sannerligen igen, eftersom jag översätter program emellanåt. Då tvingas man bli expert på att hitta synonymer som heter likadant i singular och plural! (Därav "inpass" på min blogg.)

14 mars, 2006 15:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Stina, nu fick du ju anledning att skriva "duh", som jag tycker om. Fast när jag skriver det, blir det oftare "döh" och sedan ändrar jag fram och tillbaka tills jag suddar ut det eftersom jag är så rädd för missförstånd. Duh/döh är en cool språkimport, synd att vi inte har en lika cool svensk variant.

"Mäh"?
"Skrrnf!"
"Stttöhn".

... äsch ...

14 mars, 2006 16:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Telefonkataloger är inte att förakta - min kollega har några under sin platta skärm och en katalog under den bärbara datorn bredvid den platta skärmen (ja, det är riktigt. Han använder två bildskärmar). Allt för att kunna justera höjden på ett ypperligt sätt! :-) Ergonomi, you know! :-)

15 mars, 2006 08:24  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag var liten och hälsade på mormor och morfar fick jag sitta på telefonkatalogerna för att nå upp till bordet när vi skulle äta. Jättebra stolsförhöjare, men min mormor hade gjort pärmar till katalogerna i gråspräckligt ylletyg som var superstickigt och det var mindre kul.

15 mars, 2006 09:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten/Olle: Skånegatan, Söder, Stockholm?

Lotten: Meh.

15 mars, 2006 11:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna: Ja, Skånegatan 66.

- Meh!
- Öh?
- Asså va.
- Men nånting!
- Skkrrrnf.

15 mars, 2006 12:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Å neeeej, Kerry! Jag som var så himla nöjd med min "har reflekterat"! Du har ju helt rätt -- bloggen far med osanning!

Mäh. Jag måste hitta på något nytt.

15 mars, 2006 22:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt! Ja, min kommentar kändes nästan som ett övergrepp, för det märktes hur nöjd du var. Vad sägs om "Nu har det reflekterats X gånger"? En härligt smidig formulering, håll med om det...

16 mars, 2006 14:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, Kerry, men nu har du ju fått mig in på andra spår. Man kan ju med ditt förslag bygga massa krångliga varianter. Jag har verkligen letat synonymer. Det kommer snart att lätta. "Reflekterande inlägg:" är en annan väg att gå.

Detta är i sanning ett helt oviktigt problem. Som jag bara måste lösa!

16 mars, 2006 14:06  

Skicka en kommentar

<< Home