15 mars 2006

Pengar

Jag satt en gång ganska nära en trasig missbrukarkille på Sergels Torg i Stockholm. Han var ihopkrupen på den där trappan med långa trappsteg och stack sin såriga, smutsiga hand i jackans innerficka. ”Huuu, nu tar han fram en pistol”, tänkte jag, men satt kvar och stirrade istället för att slänga mig i en skyttegrav. Han tog inte fram något, utan krafsade istället på något som hade fastnat i tumvecket.

Och så stack han ner sin hand igen – och plockade fram en rejäl bunte hundralappar. De var så många att han hade problem att greppa om dem med handen. Och så började han bläddra, sortera och vända på sedlarna.

Vad hade hänt om jag hade gått fram och helt sonika tagit alla pengarna? Och sedan slängt mig i en skyttegrav förstås. Den här killens pengar tänker jag på ibland när de pengar som vi inte har saknas mer än vanligt. Bästisgrannen har precis fått sin första offert på saneringen av husmöglet och de farliga ångornas utsugning: 460 000 kr. Olle och jag måste måla vårt än så länge randiga hus för åtskilliga tusenlappar. Vad göra?

Lösningen är förstås att jag omedelbart måste köpa nya basketskor. Med smärtande hälsenor kan inga nya pengar förtjänas och inga problem lösas. Den där hundralappsbunten måste jag sluta sukta efter; med nya skor kommer mina hälsenor att börja funka igen och hälsenorna har ju nervtrådar som leder rakt upp i hjärnbarken, där pengacentrum sitter.

9 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

De pengarna skulle nog till största delen överlämnas till övergangstern tror jag. För ett par år sen vräktes våra närmaste grannar. Dessförinnan hade vi hunnit få en fascinerande insikt i den delen av den sotsvarta ekonomin. Och den sortens sedelbuntar uppträder bara i samband med knark, vapen och horor. Grannarna ägnade sig nog mest åt 1), med vissa inslag av 3). Kanske borde de ha spelat basket i stället?

15 mars, 2006 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Med bra skor på fötterna kan du iallafall springa snabbt som fan om nu pengamannen plötsligt tar upp pistolen istället...

15 mars, 2006 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Såklart att du ska köpa nya basketskor, Lotten. De pengarna är ändå en fjärt i rymden jämfört med kostnaden för husfärg, så det gör varken till eller från.
Så brukar jag resonera när pengarna till räkningar är slut och jag vill ha ett par nya stövlar, och det har inte gått någon nöd på mig.

15 mars, 2006 10:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Jag och Bästisgrannen bodde en gång i ett kollektiv på Söder. Under en bordell. Dunk, dunk.

(Skorna är förresten inköpta! Dock är de av gympingmodell emedan basketditorna var av storlek kanot.)

15 mars, 2006 12:52  
Anonymous Anonym skrev ...

cruella: jag stör mig skitmycket på din vonobenformulering "den sortens sedelbuntar uppträder bara i samband med knark, vapen och horor", det låter som om du tycker att människor som prostituerar sig("horor")är lika tingliga som knark och vapen. pryl nr 3, liksom. blä.

15 mars, 2006 12:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om jag får lov att ta Cruella i försvar, du anonyme: ibland generaliserar man. Nu ska du inte leta efter aversion eller ilska i mina bokstäver, men:

Jag kan göra som Cruella och skriva att en viss sorts vårtor bara uppträder i samband med fukt, fötter och badhus. Med det behöver jag inte mena att badhus är lika läbbiga som till exempel fuktiga fötter.

Javisst, parallellen är långsökt. Men Cruella (som jag inte känner, men känner med i detta fall) ville absolut inte såra någon. På denna blogg sårar vi inte varandra och letar heller inte efter negativa undermeningar. Positiva undermeningar och pengabuntar, däremot, det är en annan sak.

15 mars, 2006 13:21  
Blogger Ica skrev ...

Det är alltid roligt med anonyma kommentarer. Eftersom man inte redan är gansak anonym kan man ju bli ännu lite mer anonym menar jag. Särskilt med när man har negativa saker att komma med.
Nåväl, för att komma till saken är bra basketdojor en investering. Who knows? Du kanske gör värsta slam dunken (Så heter det va?)med din nyvunna spänst i de dojorna och får proffskontrakt och har sedan råd med både bästisgrannar och husfärg!
Om inte annat kan ni ju ordna en ny målardag och snåla studenter som fått både tröjor och bok gratis kan komma och börja göra rätt för sig. (Ja, blondinen vid datorn i högskolebibblo är utpekad fast hon försöker gömma sig bakom bokhögar)

15 mars, 2006 15:01  
Anonymous Anonym skrev ...

anonymous: Det var ju inte min mening förstås. Men det är klart att den prostituerade *från säljarens perspektiv*, dvs den som i slutänden tar hand om pengarna, är en handelsvara precis som knark och vapen. Och det är förstås för vidrigt, det förnekar ingen.

15 mars, 2006 16:05  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ica - jag kan se det framför mig. Alla bloggstammisar kommer och målar hus och Lotten gör spaghetti och köttfärssås tills huset svämmar över. :-)

15 mars, 2006 16:31  

Skicka en kommentar

<< Home