21 februari 2006

[schvejts]

Så spännande.

Ploff. (trill)
Tjoff. (gäsp)
Oj. (åh)
Hupp. (nämen)
Snurr. (snubbel)

Ja, nu får vi i alla fall möta Ssssssssvejtsch. Ssssssssväjtsch. Om jag nu ska stå ut med schlött taktikschpel, får Wikegård faktiskt för mina nervers skull uttala motståndarna i morgondagens mats rätt. Say after me: Schweiz uttalas med sssssschhhhhh först, ssssssssss sist.

23 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Detta handlade alltså om Sveriges bedrövliga hockeymatch mot Slovakien nyss. Jag var lika intresserad som Aequinoxia nog är i normalfall.

21 februari, 2006 22:33  
Anonymous Anonym skrev ...

jaaa, men det var ju FÖRSTÅS så att sverige lade sig... juh... hrmm.

21 februari, 2006 22:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Man kan säga att "det var smart spelat" och "huvudsaken är att man vinner slutspelet".

Men tänk om de -- precis som Jonna hrrrrmar om -- inte kan bättre! Jag fick hjärtsnörp av Vitrysslandsmatchen för fyra år sedan. Jag kommer att få hjärnsnörp om vi förlorar mot Schweiz.

Hur kaaaaaan idrott vara så viktigt för mig? Det här är ju löjligt! Gå och lägg dig, Lotten!

21 februari, 2006 23:03  
Blogger Farsan_Baloo skrev ...

När Wikegård släpptes in i TV sändningarna dog mitt hockeyintresse. Denne Färjestadshatare har inget i TV att göra.

In mä Gunnar Johansson iställe så att dä blir litte årning å reda!

21 februari, 2006 23:05  
Blogger SkäggMike skrev ...

Jag kan meddela att varenda gång Wikegård sa "Ssssssssväjtsch", så kände jag mina ticks sätta igång och jag var tvungen att uttala det rätt. Det går liksom inte att låta den mannen komma undan med någon sådant.

(Ica fick sin tröja förresten, jag levererade den själv. :))

21 februari, 2006 23:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja det är nog kanske därför jag inte tycker om Wikegård speciellt mycket. Han är ju trots allt en Färjestadshatare. Men han är ju så himla speciell och det finns knappast något positivt bakom denna människa.

21 februari, 2006 23:47  
Anonymous Anonym skrev ...

När Sverige spelar såna tråkmatcher som den igår är Wikegård, tycker jag, den enda behållningen. Övergången från extrementusiast vid dammatchen i förrgår, via hyfsat neutral till bitter surputte som kallar spelarna "liten gnällspik" och "primadonna" (och säger Swejtsch, dutt, mys och kladd, men det verkar han ju göra oavsett sinnesstämning) är en intressant studie i det mänskliga psyket som knappt går annat än att skratta åt. Trots hans föraktliga Djurgårdsursprung.

22 februari, 2006 07:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Bortsett från tramset om oväsentligheter som hockey :-) vill jag bara tacka för att du så tydligt förklarade hur Schweiz uttalas. Wikegård är inte ensam om att säga fel. Tycker ibland att det verkar som om minst halva Sveriges befolkning lider av samma handikapp.

(Regissör är ett annat knepigt ord)

22 februari, 2006 07:39  
Blogger SkäggMike skrev ...

Jag hörde något spännande igår kväll. Wikegård KAN faktiskt uttala Schweitz rätt. Jag hörde honom själv. Men han kan ju inte ha gjort det medvetet. Han måste ha glömt bort sig helt enkelt.

22 februari, 2006 08:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag gillar att han är så engagerad och att han inte håller inne med sina åsikter och jag struntar fullkomligt och totalt i vilket lag han håller på i Elitserien, Wikegård.

Däremot är jag övertygad om att han idag går på specialträning när det gäller uttalet av Schweiz. De coola grabbarna i studion drev med honom lite igår efter matchen.

De coola grabbarna fick mig förresten att skratta högt när de efter slutsignalen sa:

-- Å nu ska vi kolla på kvällens höjdpunkter!

(Snabbt klipp till när spelarna tackar varandra för matchen. Tillbaka till studion.)

-- Ja, det var höjdpunkterna från dagens match.

22 februari, 2006 08:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, om vi alla bara säger Svejtsch tillräckligt många gånger så blir det ju rätt till slut.

22 februari, 2006 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Nähä! Det tog tid att lära mig stava rätt Schweitz Hoppas att ordet Svejtsch inte ska stavas också! (fuskade med att "klistra in" ordet)

22 februari, 2006 08:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj -- det finns en restaurang i Höganäs som heter Schweitz med itz. Jag gick omkring och fnös och sade "tsst, de kan ju inte stava" eftersom jag trodde att det var landet -- med iz -- som hade kränkts (ajaj -- kränkts är ett modeord!).

Så var det ju inte alls, Schweitz med itz är ett gammalt familjenamn, släkten har bott i Höganäs sedan 1500-talet.

Jag måste sluta fnysa.

22 februari, 2006 09:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, herregud. Uttalet får mig att hoppa högt i soffhörnet varje gång - och efter gårdagkvällens "match" är det inte utan att jag NÄSTAN hoppas att de far på näsan mot Svejtsch. Patetiskt att se hur Tre Kronor när slovakerna vispat in det andra målet liksom la in en liten växel och låtsades försöka... ja, ett reduceringsmål hade ju liksom inte gjort något för slutställningen och så hade swänska folket inte blivit lika sura. Eller Wikegård. Nå. Jag håller även med den mejlare som häromdagen skrev nåt i stil med: om Sverige förlorar mot Schweitz ska jag öppna ett bankfack där och stoppa in Tre Kronor med Bengt-Åke Gustafsson underst. Basta!

22 februari, 2006 09:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm. Nu stavade jag fel. Undrar om det var det beryktade högmodet som går före fallet. Och om jag i så fall ska stanna inne idag? (As if jag hade tänkt gå ut så länge det skidas på TV!)

22 februari, 2006 09:24  
Blogger Flinn skrev ...

Det är nästan obegripligt att vi har låtit oss ha en sån besvärlig stavning för detta namn, när det skulle ha kunnat vara så enkelt. Till exempel bör väl norskans Sveits inte stjäla så här onödigt mycket uppmärksamhet och orsaka en massa obehag för de norsktalande, antar jag.

22 februari, 2006 12:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, säger de även [svejts] i Norge? [svajts]?

De är inte dumma.

22 februari, 2006 13:19  
Anonymous Anonym skrev ...

[acktjör] är ett annat uttal att hata. Undviks enklast genom att låta bli att titta på Ekonominyheterna -- nu förstår ni säkert vilket ord jag menar och vet hur det korrekt bör uttalas. Själv ser jag aldrig på Ekonominyheterna och sällan på OS. Vad jag helst ser är Six feet under men den serien går blott alltför sällan (varje söndagkväll nu i alla fall ett tag framåt). Man kan istället ta sig till Kvartersbion och om man inte störs av 1) dåligt ljud 2) dåligt ljus 3) repliker som får Norén att verka putslustig, typ: "När du drack låg vi i alla fall fortfarande med varandra" 4) en snutt av En geishas memoarer i bytet mellan filmrullarna kan man se filmen "Mun mot mun".

22 februari, 2006 14:14  
Blogger Ica skrev ...

bajshockey rent utsagt! värdelöst. tycker inte om. gruff och blä. men men. vinner vi inte mot alp-landet nu så blir jag ledsen, eller arg. mest arg-
Tack så mycket för tröjan! Jättefin och fick en historia om Lotten ångandes in på bibblo med en tröja.
Nu har jag använt din och Olles bok i vår referenslista även i denna kursen. mycket bra bok!

22 februari, 2006 14:46  
Blogger aequinoxia skrev ...

Tack så mycket för tröjan, Lotten. Valpen och jag var och hämtade den i brevlådan alldeles nyss. :-)

Slovakien. Schweiz. Äntligen någonting jag har lite koll på!

22 februari, 2006 15:24  
Anonymous Anonym skrev ...

...curling?? Jag har mitt puzzel(Mona Lisa, 1000 bitar) liggande framme på bordet i samma rum som TV:n står. Varje gång jag ska försöka läga ev. 5 mörka bitar på plats, så nog är det curling...Guuuuud så TRIST! Men dessa tjejer kan nog ta extrajobb som lokalvårdare i något omklädningsrum i OS-byn, så som de svabbar.

22 februari, 2006 15:34  
Anonymous Anonym skrev ...

måste också tacka för tröjan, som kom idag. :) och curling är faktiskt riktigt spännande för det mesta!

22 februari, 2006 18:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När Tre Kronor idag spottade i nävarna och spelade bättre, var jag plötsligt storsint och inte särskilt irriterad alls!

Men han hade inte lärt sig att säga rätt, det hade han inte.

Apropå curling: jag får inte titta längre. Sverige förlorar så fort jag bara tänker på curling.

22 februari, 2006 23:37  

Skicka en kommentar

<< Home