25 januari 2006

Språkklådan

Jag får många språkfrågor. Igår kom det några om de och dem, idag har jag svarat på hur man väljer mellan citattecken och pratminus. Ibland lägger jag ut sådana texter i Språkklådan.
Tänkte bara att ni kanske ville veta.

10 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Och varför i hela fridens namn är det snudd på omöjligt, alternativt horribelt tidskrävande, att få fram ett pratminus/tankestreck på en PC.
På Mac:en är det bara alt+bindestreckstangenten.
Mycket irriterande!
Svara på det du.
;)

25 januari, 2006 16:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R: Jag kan inte svara, har ju bara Mac! Hur är det nu när man ska få fram ett gradertecken på en PC? *moaaahahahaaaa*

(Sätt nu inte igång ett PC contra Mac-krig här!)

25 januari, 2006 16:37  
Blogger Herr R skrev ...

Jag vet inte riktigt. Jag har Mac på jobbet och PC hemma. Min erfarenhet är att Mac:en är betydligt bättre på sådana saker som att göra specialtecken lättillgängliga på tangentbordet. Alt+1 är ju till exempel ett copyright-tecken på Mac:en (©). Det är ju snudd på omöjligt att få fram på en PC (de flesta PC-användare skriver i stället (C), och hur fult är inte det?).

Men det är väl därför som den grafiska branchen håller Mac:arna som nummer ett?

Nåja.

25 januari, 2006 16:44  
Blogger Herr R skrev ...

Korr:
branch -> bransch.

/Jag är för snabb ibland

25 januari, 2006 16:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det bara hade varit lika enkelt att köpa en mac som att köpa en pc...

25 januari, 2006 17:07  
Blogger den blyga skrev ...

aequinoxia : ja, men det är det ju!
Nu sedan de lanserat miniMac får man för en ringa penning hela härligheten, inklusive iPhoto och iTunes.

Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: Inga uppgivna.

25 januari, 2006 18:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Well, utvecklades inte Mac helt enkelt med den grafiska branschen för ögonen redan från början? Mac-/PC-krig är det trökigaste som finns, jag kan bara inte fatta hur man kan bli så personlig med sin skrivburk att det blir höga röster och darr på läpp. Jag och min pese äro ICKE ett. Däremot två separata storheter. Häpp.

25 januari, 2006 19:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm... Jag skulle köpa en ny dator för cirka två år sedan. Efter tre veckors letande gav jag upp och köpte en pc istället. Jag måste ha letat på fel ställen. Suck!

25 januari, 2006 20:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Tankstreck i Windows:
Alt+0150
Det är ansikoden alltså. I Word fungerar även Ctrl+numeriskt minus, men det fiffiga med att kunna ansikoden är att den fungerar även i många ordboksgränssnitt, webbsökmotorer o.s.v. Gäller även gradtecken (alt+0176), danska bokstäver o.s.v. I mitt jobb är jag beroende av att skriva jättesnabbt, så jag har lärt mig en hel massa ansikoder :) Däremot kan jag knappt mitt eget telefonnummer, men det hör kanske snarare till skryt/antiskryt-diskussionen?

25 januari, 2006 21:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag känner igen det där med att kunna koder. Jag kan fortfarande koderna från tiden på Nationalencyklopedin -- registrerat varumärke, alltså ®, fick man fram genom att trycka alt+hex+af.

Om jag nu kunde trycka ut den kunskapen och stoppa in år 1066 istället. Oj! Det funkade!

27 januari, 2006 14:20  

Skicka en kommentar

<< Home