24 januari 2006

Skryt

Aktierna i vårt företag (Bergmans Bokstäver) har på ett år gått upp 150 %. Vad synd att vi inte är börsnoterade.

Detta är ett exempel på tillåtet skryt. Jag talar på en gång om att jag är jättesmart och superduktig samtidigt som jag säger att jag är helt tappad bakom en vagn och inte har den minsta (penga)glädje av denna duktighet.

När jag gick i högstadiet var det coolast att skryta om att man inte hade gjort läxan.
– Har du pluggat till provet?
– Men är du helt sinnes? Majjen sa inte vilka sidor det var, int' iddes jag kolla det. Skit samma.

Idrottsligt skryt är nästan alltid ok, men å andra sidan är det oftast tillåtet att lite ogint ifrågasätta bragden.
– Jag gjorde 38 poäng!
– Inget bra motstånd alltså? Men tog du några returer då?

... eller ...
– Jag kom tvåa! Jag kom tvåa!
– I direktstart, ja, inte så många som deltog, va?

Alldeles för ofta finner jag mig själv skrytandes om hur stökig och slarvig jag är, bara för att jag tror att detta skryt ska räknas till kategorin ”idrott” och därför ifrågasättas. Önskescenario:
– Jag har så stökigt hemma, jag hittar nycklarna i kylskåpet och fjärrkontrollen i diskmaskinen!
– Inte då, äh, så farligt är det inte.

Realitets-scenario:
– Jag har inte dammtorkat på tre år och kan inte hitta mina kontokort och kolla, det där är ju julgardinerna som jag hängde upp för tre år sedan!
– Mmm. Ni skulle verkligen behöva en hemhjälp.


(Märk väl: jag har i denna text fått skryta om vårt företag, om att jag en gång i tiden var en duktig elev, om att jag har gjort 38 poäng i en basketmatch, om att jag i en orienteringstävling kom tvåa och att jag är en icke-streber när det gäller ordning.)

Vad skryter andra om?

24 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

jag skryter om att jag är sämst i världen på att laga mat, samt att jag varit straffhjälte en gång i mitt liv.

24 januari, 2006 10:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica, som fotbollsstraffshjälte kan du svara på detta: Vad skryter Staffan Tapper inte om?

24 januari, 2006 10:48  
Blogger den blyga skrev ...

Jag skryter om att jag inte slösar med örena:
Kopia av mail 29 oktober :

" Läste i Svenskan:
Varje år säljs bärkassar för över en miljard kronor i svenska livsmedelsbutiker och på Systembolaget. Marginalerna är skyhöga och butikerna beräknas årligen håva in närmare 700 miljoner kronor i bruttovinst från försäljningen av plast- och papperskassar.

På Per och mig har de inte tjänat många ören! Vi har ju alltid bärkasse med. Förnyelse sker genom att tillägna oss överskott t.ex. hos Gustav!
Det vi spar på denna och andra uteblivna kostnader sätter vi ju in månatligen till barnbarnen. Det blir med normal tillväxt ca 100 000 på deras 18 årsdag. 11x100 000 blir ju i runda slängar över miljonen. Snyggt jobbat. "

24 januari, 2006 11:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skryter i min blogg :)

24 januari, 2006 12:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anders, jag vrider mina händer. Jag vill så gärna skriva att jag diskade fjärrkontrollen och att vi numera får den motion vi behöver när vi måste gå fram till tv:n för att byta kanal.

Men nej. Det syns tyvärr att disken är smutsig. Jag hann rädda fjärren från fuktskador och historien blir därmed inte alls lika finurlig som den hade kunnat bli.

24 januari, 2006 13:35  
Blogger Herr R skrev ...

Jag skryter om att jag är riktigt bra på både gitarr, bas och trummor. Spelar dessutom hjälpligt även på piano.
Inte så illa av en grafiker.

24 januari, 2006 17:02  
Blogger Olle skrev ...

Jag skryter om att jag har ätit lunch med drottning Beatrix av Nederländerna.

24 januari, 2006 17:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vänta, jag glömde ju mitt värstingskryt: jag har sett en väldigt hårig skådespelare arg och naken 1984.

(Fast nu trillade jag visst in på jag-mötte-Lassie-skryt istället. Jag är dessutom belagd med munkavle av min bästa kompis som kom karln lite närmre och får inte säga vem den hårige mannen är.)

24 januari, 2006 17:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skryter ohämmat med att jag är jättebra på att baka och laga mat. För det är jag. Så det så! :-)

Fast jag delar gärna med mig av resultaten av bakandet och matlagningen. Tar några gånger per år med mig ett par hundra kanel- eller saffransbullar till jobbet.

24 januari, 2006 19:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skryter om att jag är färdig med examensarbetet, och därmed hela min utbildning. Och om att opponenterna fick mer kritik för sin opponering än jag fick för uppsatsen. Moahahaha.

24 januari, 2006 20:10  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag skryter också om att jag är färdig med min uppsats och utbildning. Under tiden jag skrev så gnällskröt jag om hur svårt det var och hur lite jag fattade. Och så skryter jag om min söta valp.

25 januari, 2006 05:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skryter om att det ringer så ofta till mig...Jag blir irriterad, himlar med ögonen och suckar, men egentligen är det ju roligt att många ringer...då känner man ju sig uppskattad. Sen kan jag skryta om att jag har träningsvärk...känner mig lite duktig som har tränat..som just nu när jag knappt kan gå...

25 januari, 2006 08:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gnällskryt tycker jag var ett utmärkt nytt ord!

Fortsätt gärna att skryta. Ingen av er hängde på frågan om Staffan Tapper längst upp här, så nu kan jag ju skryta om denna min helt onödiga kunskap:

Staffan Tapper missade i VM 1974 en straff. Det har många fotbollsspelare gjort, men av någon anledning blev alla vansinnigt arga på just Staffan för att målvakten hade en bra dag. Och så kallades stackarn sedan för Straffan Tapper.

25 januari, 2006 11:06  
Blogger Ica skrev ...

Okej, jag skryter med om att jag har Thomas Ravellis mobilnummer. Men det var mer status för ett par år sedan än nu, tyvärr.

25 januari, 2006 11:23  
Blogger Ica skrev ...

angående Tapper: Rätt uttalande av honom! Det är alltid så! Om man räddar en straff så är det utespelaren som lagt den förbannat dåligt. Hur roligt känns det då att fånga de jäkla bolluschlingarna? "Ja, riktigt dålig straff". Sen att man själv känner sig 2,5 m lång och stukar bägge händerna när man räddar är det ingen som märker. Hrmf. Mer cred till målvakterna!

25 januari, 2006 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skryter om min basketspelade lillebror som gjorde 15 pinnar igår mot Plannja.

25 januari, 2006 11:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Kommer också skryta om att jag känner en tjej som åkt hiss med Larry Bird.

25 januari, 2006 11:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Ica - jag har mobilnumret till polarbrödskillen. Den du, den slår Thomas Ravelli med hästlängder. Om du var aningen överårig butiksanställd i Norrbottens inland skulle du genast utveckla ett sånt där kvinnligt ont öga till mig och starta illasinnade rykten på bygden. Sen att jag aldrig har ringt honom, eller ens övervägt det, det är en annan sak ;)

25 januari, 2006 15:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi:
Google drabbades just av 500 sökningar på ordet "polarbrödskillen".

25 januari, 2006 16:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten - "Polarbrödskillen" är så mycket mer än ett icke-indexerat ord på internet. Det är ett fenomen, vida omtalat på personalrum i Piteå älvdal. En myt, om man så vill. Eller en helt vanlig brödbilschaufför, som råkar vara ovanligt trevlig mot tanter, utsvultna på uppmärksamhet från det motsatta könet. Något av alternativen.

25 januari, 2006 18:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha! Polarbrödskillar till folket! Låt dem äta polarbröd! Bättre en polarbrödskille i handen än tio mackor i skogen!

25 januari, 2006 19:17  
Blogger Ica skrev ...

hrmf, nummer till polarbrödskillen. det är väl inget. jag har en kille som levererar gratis polarbröd till mig om jag vill. haha.

25 januari, 2006 19:41  
Blogger Farsan_Baloo skrev ...

En gång, för hundra år sedan, precis efter att älva brann.... slog jag Stefan Holm i höjd!

Lika många år som kilo sedan!

25 januari, 2006 21:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag, som är lite svag för Stefan Holm, är vansinnigt impad nu.

Min pappa har slagit J-O Waldner i pingis. Men det var på håret. Och J-O var 12 år.

25 januari, 2006 22:01  

Skicka en kommentar

<< Home